Nvidias Ampere-baserade datacenterkort A100 i första prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Ampere-baserade datacenterkort A100 i första prestandatest

Att med enbart CUDA rendera realistisk ljussättning är ingen konst med "Ampere". Det står klart när A100 prövas i Octanebench.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sitter på Pascal nu och har blickarna på Ampere. Jag vill ha mer än 20% i rå prestanda gentemot ett 2080 Ti samt dubbelt så bra strålspårning för under 9999 kronor i butikspris.

Blir det RTX 3080 eller RX 6990 som levererar det, spelar ingen roll för mig, den som levererar närmast det jag är ute efter köper jag.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk

Sitter på ett 2060 Super, och behöver 2080Ti prestanda för att kunna maxa RDR2 i 1080p. Så ca 50% till m.a.o. Men har inget bråttom, så väntar in både AMD, och Nvidia. Innan jag bestämmer vad det blir.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Inget av det här är intressant om inte priset inte är rätt. Jag både hoppas och tror på rejäla ökningar av pris/prestanda denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Sitter på ett 2060 Super, och behöver 2080Ti prestanda för att kunna maxa RDR2 i 1080p. Så ca 50% till m.a.o. Men har inget bråttom, så väntar in både AMD, och Nvidia. Innan jag bestämmer vad det blir.

Behöver du verkligen ett 2080Ti för det i 1080p???
Vad räknar du som godtagbar fps?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Behöver du verkligen ett 2080Ti för det i 1080p???
Vad räknar du som godtagbar fps?

https://www.sweclockers.com/test/28501-snabbtest-grafikpresta...
78/64 får RDR2 med ett 2080Ti på ultra enligt det testet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Behöver du verkligen ett 2080Ti för det i 1080p???
Vad räknar du som godtagbar fps?

Finns många spel som det behövs 2080 Ti för hög fps (och bra min-värden) i 1080p om man inte vill pilla med grafikinställningar och bara vill köra very high/ultra och man samtidigt sitter med en 240hz skärm eller liknande

Av dem som jag har spelat.

AC:Odyssey , medel 85, min 68 fps med very high inställningar. I det här spelet hade man velat se en lägstanivå på 90 fps.

Borderlands 3. I förinställning Ultra (finns en högre t.o.m Badass) med 2080 Ti får man dippar ner till 80 från medelvärdet 120fps vilket är lite sådär med tanke på att spelet inte ens ser särskilt bra ut. Och i FPS spel vill man gärna ha minst 90 fps

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Behöver du verkligen ett 2080Ti för det i 1080p???
Vad räknar du som godtagbar fps?

Se Clintans inlägg. De kör förvisso en 8700k, jag har en 9900k. Men skillnaden borde vara minimal. Med allt på max inkl AA, så är det inte spelbart med ett 2060S. Vill ha en mini fps på minst 60. Enligt samma test Clintan länkade till får jag 52/44. Vilket stämmer ganska bra. Men dippar ned under 40, händer då, och då. TAA funkar bäst FPS mässigt, men gör bilden "konstig". MSAA drar ned FPSen som satan.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Snusfri

Vore nice att få se lite Iray tester.
RT cores hjälper stört mycket där, ett 2070 Super är nästan dubbelt så snabbt som 1080 Ti med iIay.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Vore nice att få se lite Iray tester.
RT cores hjälper stört mycket där, ett 2070 Super är nästan dubbelt så snabbt som 1080 Ti med iIay.

Behövs absolut mer prestanda i RT. Men DLSS 2.0 Verkar ju fungera riktigt bra. Tidiga DLSS i Tex Metro Exodus, gav DLSS dåligt rykte. Men det har blivit väldigt mycket bättre. Även utan DLSS, flyter Metro på bra i 1080p med max grafik, och RT. Förutom på den krävande banan "The Taiga". Men dom kör ju enbart RT på några få saker. Är väl Control, som har RT, på fler saker. Om man har möjlighet till det.

Det behövs kort, som klarar RT på allt. Och i högre upplösningar, helst 4k. Med minst 60fps i 99th percentille. För tävlingsinriktade spel, tror jag alla ändå stänger av RT. För att få hög FPS. Men för oss, som gillar lite långsammare. Vacker SP gaming, ser jag fram mot mer RT prestanda.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Skulle vara intressant om man kunde få spec:ar på prestanda/Watt... Om det där kanske drar nästan 50% mer ström för 20% mer prestanda...?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vore nice att få se lite Iray tester.
RT cores hjälper stört mycket där, ett 2070 Super är nästan dubbelt så snabbt som 1080 Ti med iIay.

Varför hade det vart intressant? Denna gpu saknar ju rt-cores?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Finns många spel som det behövs 2080 Ti för hög fps (och bra min-värden) i 1080p om man inte vill pilla med grafikinställningar och bara vill köra very high/ultra och man samtidigt sitter med en 240hz skärm eller liknande

Av dem som jag har spelat.

AC:Odyssey , medel 85, min 68 fps med very high inställningar. I det här spelet hade man velat se en lägstanivå på 90 fps.

Borderlands 3. I förinställning Ultra (finns en högre t.o.m Badass) med 2080 Ti får man dippar ner till 80 från medelvärdet 120fps vilket är lite sådär med tanke på att spelet inte ens ser särskilt bra ut. Och i FPS spel vill man gärna ha minst 90 fps

Ja visst finns det massor med spel som verkligen är krävande rent tekniskt men också är av den typen spel där låg fps verkligen är något som märks.
Det här med 4k gaming för mig med högre inställningar är något jag som oftast har lite svårt att tro på.

Permalänk

4K med allt godis på max, inklusive RT på hela ljusbandet. Det är dit jag vill!!!. Lär knappast funka med nästa serier grafikkort heller i +60fps 99th percentille. När det gör det, köper jag en 4k IPS HDR, och allt annat monitor. Om inte min fru vore så fantastisk, skulle jag köpt en skillsmässa för att få det också

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd

Ser väldigt sexig ut! Vill-ha-faktorn är hög mest pga hur den ser ut, hade satt upp den på väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

4K med allt godis på max, inklusive RT på hela ljusbandet. Det är dit jag vill!!!. Lär knappast funka med nästa serier grafikkort heller i +60fps 99th percentille. När det gör det, köper jag en 4k IPS HDR, och allt annat monitor. Om inte min fru vore så fantastisk, skulle jag köpt en skillsmässa för att få det också

Alltså ni förstår väl att detta är mer en fråga om mjukvara än hårdvara?

Om man släpper ett spel på PC som ska spänna på grafikmusklerna är det ju tjänstefel att det ska gå att driva med hög framerate, med hög upplösning på max. Då har man helt enkelt snålat med möjligheterna för ögongodis.

Permalänk
Medlem

Äger ett 2080 super men blir ändå lite sugen på ett 3080. Inväntar dock SweClockers prestanda tester innan jag bestämmer mig. Hade intalat mig för att inte hoppa på första generationen RTX. Andra generationen ser ut att bli riktigt nice dock!

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså ni förstår väl att detta är mer en fråga om mjukvara än hårdvara?

Om man släpper ett spel på PC som ska spänna på grafikmusklerna är det ju tjänstefel att det ska gå att driva med hög framerate, med hög upplösning på max. Då har man helt enkelt snålat med möjligheterna för ögongodis.

Sant!! Men glöm inte alla, som sitter på mellanklass kort. som skriker dåligt optimerat, när dom får lagg i de snyggaste spelen

Visa signatur

9900k på vatten