Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag kommer inte ihåg om chefen kände till kattens frånfälle. Möjligheten att alltid göra bättre tar jag som en konstant. Ett sätt att kommunicera med större försiktighet hade varit att be om ledigt istället. "Hej, jag mår inte så bra [pga helt outtalde anledningar] och jag skulle behöva vara ledig imorn...."

Ja det står ju i första inlägget, inte så svårt att hitta igen!? Varför skulle man ta ledigt om man inte mår bra, känns ju bakvänt om något..?

Permalänk
Medlem

Är lite kluven vad gäller sjukskrivning/frånvaro via sms, finns fördelar och nackdelar även om jag känner att nackdelarna överväger.

Ser man till TS fall så antar jag att det skedde efter arbetstid och det innebär att även chefen förmodligen också är ledig och då kan jag förstå att ett sms kan känns som ett mindre ingrepp i fritiden.
Men det är också ett sätt undvika direkt dialog och kan därför uppfattas som mindre seriöst, vi skall också tänka på att vi lyssnar på en partsinlaga och saknar övrig historik.
Därmed inte sagt att jag skulle utrycka mig som chefen i fråga, känns minst sagt plumpt.

I grunden är jag negativ till sms kontakt mellan arbetsgivare och arbetstagare men jag har fått börja vänja mig då många (gäller främst yngre) helt enkelt inte svarar i telefon när man ringer.
Tycker att anmälan om sjukfrånvaro om möjiigt skall ske via telefon, sker kontakten endast via sms så försvinner möjligheten att nyansera och det blir lätt svart och vitt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En del ser sitt husdjur som en familjemedlem. Om du tänker ut det perspektivet, kan du förstå då?

Är själv uppväxt med flera katter och hundar och har ändå denna åsikt, det är bara djur i slutändan!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem

Många här verkar hänga upp sig på sjukanmälan via sms men det är många arbetsplatser som har det som standard. Det är mer eller mindre idiotsäkert och man har det dokumenterat direkt.

Hade själv personalansvar under en tid och värdesatte då väldigt högt om nån hörde av sig i god tid vid frånvaro. Det är mycket lättare att anpassa sig efter situationen om man vet dagen innan att nån inte kommer än att försöka lösa det när man väntat på samma person i en halvtimma.

Som chef är det viktigt att stötta och ta hand om personalen. Det lönar sig i längden för bra medarbetare är inte alltid lätt att hitta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Är själv uppväxt med flera katter och hundar och har ändå denna åsikt, det är bara djur i slutändan!

Så det du säger är att du saknar empatiska känslor? Eller har du inte hunnit bli av med någon familjemedlem (nära person) och inte kan relatera till sorg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så det du säger är att du saknar empatiska känslor? Eller har du inte hunnit bli av med någon familjemedlem (nära person) och inte kan relatera till sorg?

Herregud.. Det jag säger är att det i slutändan bara är djur inte någon förälder, syskon eller barn!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Herregud.. Det jag säger är att det i slutändan bara är djur inte någon förälder, syskon eller barn!

Du svarar på ” En del ser sitt husdjur som en familjemedlem. Om du tänker ut det perspektivet, kan du förstå då?”, ingen säger att du behöver sympatisera med ts, frågan var om du kunde leva dig in i ett scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Tack.
Menar du att man fortfarande inte får ersättning för en dags sjukskrivning?
Jag har uppfattat det som att man får sjuklön -20% för alla dagar.

Hur som helst står jag fast vid att det är bättre för alla om man begär ledighet istället.

Första dagen är karensdag = 0kr. Dock så kan du i och med Coronapandemin få ersättning från Försäkringskassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Herregud.. Det jag säger är att det i slutändan bara är djur inte någon förälder, syskon eller barn!

Människor är också bara djur.
Det finns många som betraktar sina husdjur som familjemedlemmar. Nästintill som sina barn i en del fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du svarar på ” En del ser sitt husdjur som en familjemedlem. Om du tänker ut det perspektivet, kan du förstå då?”, ingen säger att du behöver sympatisera med ts, frågan var om du kunde leva dig in i ett scenario.

Ja de gör nog de flesta inklusive mig? Men du kan inte jämföra de med föräldrar osv. Denna generation är så otroligt känslig!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Ja de gör nog de flesta inklusive mig? Men du kan inte jämföra de med föräldrar osv. Denna generation är så otroligt känslig!

Återigen, frågan var om du kunde relatera till förlusten av en familjemedlem, ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Herregud.. Det jag säger är att det i slutändan bara är djur inte någon förälder, syskon eller barn!

Skrivet av Haziza:

Ja de gör nog de flesta inklusive mig? Men du kan inte jämföra de med föräldrar osv. Denna generation är så otroligt känslig!

Fast vi är också bara djur så vad spelar det för roll då ?
Sen för oss som inte har några barn så är ju våra djur våra barn..
Jag och min sambo har 2 katter och lär få 2 till och för oss är de våra barn.
Så du kan ju ta din attityd och ställa den I skogen där solen inte skiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Denna generation är så otroligt känslig!

Vilken generation?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du kan omöjligt veta det, så lägg ner

Klart jag kan, har varit med om samma och värre saker, inget skäl att sjukskriva sig för.

Ansöka om ledighet är en annan sak.

Sen är det ett tråd där TS frågar om åsikter om just dennes situation, det var min åsikt så lägg ner själv eller kom med något relaterat till tråden istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Är själv uppväxt med flera katter och hundar och har ändå denna åsikt, det är bara djur i slutändan!

Du har i princip obegränsad rättighet i hur du vill förhålla dig till dina egna husdjur.

Samtidigt rekommenderar jag dig varmt att gå en empatikurs för detta är typexempel på social osmidighet.

Detta lät nästan som någon som ogillar barn säga vid någon annans barns begravning att, "Barn är bara en onödig utgift i balansräkningen ändå så!".

Jag hoppas att du inte är lika socialt osmidig vid andras familjemedlemmars begravningar.

Trevlig fortsatt Helg & Tänk Efter Före Nästa gång Du Skriver!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har själv i år och även förra året tyvärr fått avliva mina två katter, 10 år som din, jag känner verkligen med dig. Det är givetvis inte samma sak som när en nära släkting går bort men fan inte långt ifrån.

Var detta en korrekt anledning att sjukskriva sig? Förmodligen inte, men ingen med ett uns empati hade klagat på det.

Tid läker alla sår, minns tiden som varigt med din lilla kamrat och försök släppa vad din chef har sagt för nu (men håll det i minnet inför framtiden).

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har i princip obegränsad rättighet i hur du vill förhålla dig till dina egna husdjur.

Samtidigt rekommenderar jag dig varmt att gå en empatikurs för detta är typexempel på social osmidighet.

Detta lät nästan som någon som ogillar barn säga vid någon annans barns begravning att, "Barn är bara en onödig utgift i balansräkningen ändå så!".

Jag hoppas att du inte är lika socialt osmidig vid andras familjemedlemmars begravningar.

Trevlig fortsatt Helg & Tänk Efter Före Nästa gång Du Skriver!

Tack men jag varken behöver eller vill gå en sån kurs.
Tror jag lämnar diskussionen nu verkar som en del inte riktigt klarar höra en annan åsikt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Första dagen är karensdag = 0kr. Dock så kan du i och med Coronapandemin få ersättning från Försäkringskassan.

Nej karensdagen är borta och har ersatts med karensavdrag.

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/karensdagen-ers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Första dagen är karensdag = 0kr. Dock så kan du i och med Coronapandemin få ersättning från Försäkringskassan.

Välkommen till 2019!
https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/karensdagen-ers...

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Herregud.. Det jag säger är att det i slutändan bara är djur inte någon förälder, syskon eller barn!

Du själv är ett djur , att vi särskiljer oss som människa mot djur är en uppfattning vi har. Men ”vi”är också djur och inget annat.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Herregud.. Det jag säger är att det i slutändan bara är djur inte någon förälder, syskon eller barn!

Du är galen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tack jag vet, men om du jobbar normala 5 dagar i veckan så blir det fortfarande samma sak.

Permalänk
Medlem

Trodde inte jag skulle få sån respons! Tack för allt ert stöd, har hjälpt en hel del kan jag säga.

Vill bara reda ut en del frågetecken. Det är helt ok för oss anställda att sjukanmäla oss via sms, och helst så tidigt som möjligt, därav på kvällen dagen innan. Sedan så håller jag med om att jag kunnat sköta det bättre, dvs ta ut en semesterdag eller lösa det på annat sätt än att sjukanmäla mig när jag eg inte var "sjuk". Dock så var det ingen hemlighet varför jag sjukanmälde mig, min "andrechef", en av de tre jag smsade, sa jag rakt ut till i följande sms att det var pga katten när han frågade varför. Han sa att jag skulle stanna hemma.

Sedan så har en del antytt att det låter som om det skulle föreligga tidigare dispyter mellan mig och chefen, vilket inte stämmer. Vi har alltid varit på god fot med varrandra. Inte att vi har speciellt mkt gemensamt eller så, men det har funkat att jobba tillsammans. Han är för övrigt ägare av företaget.

Igår kväll fick jag även ett nytt sms av chefen, där han påstår att han inget visste om kisen. Pratade med min far om detta, och vi båda tror att det var alkohol inblandat när det första smset skickades, och att det andra smset är ett försök att rätta till misstaget. Jag har inte svarat på något av smsen.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Klart jag kan, har varit med om samma och värre saker, inget skäl att sjukskriva sig för.

Ansöka om ledighet är en annan sak.

Sen är det ett tråd där TS frågar om åsikter om just dennes situation, det var min åsikt så lägg ner själv eller kom med något relaterat till tråden istället.

Nej det kan du inte. Du kan inte heller säga att du varit med om samma och värre då du inte vet hur TS tog det.

Olika saker påverkar olika personer olika mycket, det är inte jämförbart och inget du har någon kunskap eller insikt om.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hazhax:

Trodde inte jag skulle få sån respons! Tack för allt ert stöd, har hjälpt en hel del kan jag säga.

Vill bara reda ut en del frågetecken. Det är helt ok för oss anställda att sjukanmäla oss via sms, och helst så tidigt som möjligt, därav på kvällen dagen innan. Sedan så håller jag med om att jag kunnat sköta det bättre, dvs ta ut en semesterdag eller lösa det på annat sätt än att sjukanmäla mig när jag eg inte var "sjuk". Dock så var det ingen hemlighet varför jag sjukanmälde mig, min "andrechef", en av de tre jag smsade, sa jag rakt ut till i följande sms att det var pga katten när han frågade varför. Han sa att jag skulle stanna hemma.

Sedan så har en del antytt att det låter som om det skulle föreligga tidigare dispyter mellan mig och chefen, vilket inte stämmer. Vi har alltid varit på god fot med varrandra. Inte att vi har speciellt mkt gemensamt eller så, men det har funkat att jobba tillsammans. Han är för övrigt ägare av företaget.

Igår kväll fick jag även ett nytt sms av chefen, där han påstår att han inget visste om kisen. Pratade med min far om detta, och vi båda tror att det var alkohol inblandat när det första smset skickades, och att det andra smset är ett försök att rätta till misstaget. Jag har inte svarat på något av smsen.

grunden till allt , skött det snyggt = inget sms ..... sen har ni en jävla massa chefer på ett litet företag och ni smsar 3 st pga sjukdom ?
bara att du inte svarar chefen nu heller samt börjar gissa vilt om alkohol och andra drömmar .....
nä du får nog ta på dig allt detta , säger som chefen ..jag köper det inte

Permalänk
Medlem

@Hazhax: Det är ju bra att chefen försöker rätta till situationen. Alla tabbar vi oss ibland. Det bästa är nog att de-eskalera situationen och på lämpligt sätt uppge att du accepterar hans ursäkt. Sen gå vidare, utan att ta upp saken igen. Sådana uppvisningar av god vilja kan ofta leda till bättre relationer vid ett senare tillfälle.

I övrigt känner jag att tråden spårar ur, med allt ifrån subjektiva filosofier gällande hur man på bästa sätt sjukanmäler sig; hur individers inställningar till djur sammanfaller med personens empatiska förmåga; vad som utgör legitima skäl för sjukanmälan... etc. Lite intressant, förvisso, men inte alltid med direkt anknytning till TS frågeställning 🙈😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

grunden till allt , skött det snyggt = inget sms .....

Exakt, och då hade denna tråd inte funnits heller.

Skrivet av anon322047:

sen har ni en jävla massa chefer på ett litet företag och ni smsar 3 st pga sjukdom ?

Chef/ägare, "andrechef" när ägaren inte är närvarande, samt personalansvarig. Vet inte om det är speciellt många?

Skrivet av anon322047:

bara att du inte svarar chefen nu heller samt börjar gissa vilt om alkohol och andra drömmar .....
nä du får nog ta på dig allt detta , säger som chefen ..jag köper det inte

Jag har jobbat där i över fyra år, så vilda gissningar vet jag inte om det är..

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det kan du inte. Du kan inte heller säga att du varit med om samma och värre då du inte vet hur TS tog det.

Olika saker påverkar olika personer olika mycket, det är inte jämförbart och inget du har någon kunskap eller insikt om.

Precis, olika saker påverkar olika personer olika mycket, för min del betyder det att det inte är skäl nog att sjukskriva sig.

Ännu en gång så frågar TS vad folk tycker om saken, sen att alla inte håller med eller direkt tycker det är fel ( som jag ) är något man får räkna med när man öppnar upp sig med dessa frågor.

Och jag kan visst säga att jag varit med om samma och värre för att det är sant men det är ju dock inget just du vet någonting om så...

Skillnaden är att jag fått den information i TS urprungliga inlägg och kan göra en direkt jämförelse.

Kolla med försäkringskassan vad de tycker, de är ännu hårdare om saken... bedrägeri tror jag det kallas när man är sjukskriven utan giltigt skäl men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sorg är inte sjukdom. Försök inte ändra vad en sjukdag faktiskt är.

Sjukdom är ett funktionshindrande tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa.
Grov sorg kan påverka en så det blir ett funktionshindrande tillstånd. Och framförallt här så tror du dig veta hur alla personer är?
Och även här finns en stor klausul. Ett tillstånd som grov sorg kan påverka vissa mer än andra, ex de med GAD eller liknande tillstånd.
Och det är inte bara att "träna sig för bli hård" som du så tufft försökte få det till.

Sen Sjukdom? Man behöver inte ha en sjukdom för att sjukskriva sig.
Du vet att väldigt mycket inte klassas som en sjukdom men ändå är fullt berättigad till att sjukskriva sig för.
Eller du kanske helt enkelt inte vet vad en Sjukdom är?

Permalänk
Inaktiv

En gång fick vi avliva tre av våra katter samma vecka på grund av ålder och sjukdom det var jävligt tufft. En sån chef som TS verkar ha hade jag bett dra åt helvete direkt. Nog för att det ingår ett visst mått av psykopati hos den som strävar efter att bestämma över andra men det där var okänsligt på riktigt.