Betatesta SweClockers nya hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tog bort navigeringsmenyns stickyness på desktop

Måste menyn följa med överhuvudtaget? Nu när man scrollar ned så täcker den innehållet innan den långsamt vecklas ihop. Likt ett scendraperi som täcker första akten.

Permalänk
Medlem

En till sak nu när jag testade med mobilen
Låt "nytt i forumet" följa med till foruminlägg. Brukar kolla i den listan när jag surfar här, nu måste jag gå till startsidan.
En lösning är att forumtrådarna har startsidans layout som ram.

Nu kör jag datoranpassad hemsida då jag knappt tål mobilanpassat.

Dessutom passar inte reklamen... Ser ut som att hela högersidan jag pratar om ovan är borta fast reklamen är anpassad för att den ska vara kvar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Måste menyn följa med överhuvudtaget? Nu när man scrollar ned så täcker den innehållet innan den långsamt vecklas ihop. Likt ett scendraperi som täcker första akten.

Kan bara hålla med. Ta bort all sånt här animerande trams som man bara stör sig på. Inte snyggt, inte coolt, inte modernt utan bara störande. Hittills har jag inte hittat något med den nya sidan som jag uppskattar över den gamla. Ni har alltid haft en av de bästa sidorna på nätet, tycker verkligen ni ska värdesätta det och inte förstöra den.

Permalänk
Medlem

Enhet: Mobil, Huawei P10
Operativsystem: Android
Webbläsare: Chrome
Upplösning: 1920x1080

Varför får man inte se antalet sidor när man kör porträtt, för mig finns det utrymme över.

Porträtt

Landskap

Dold text
Permalänk
Medlem

Enhet: Samsung s9
Operativsystem: Android 10
Webbläsare: Chrome
Upplösning: 1480x720 och 2960x1440
Orientering: Porträtt

Det största problemet på mobil som jag upplever är hur hoptryckt allting blir med den nya designen och i förlängningen mindre innehåll på samma yta. Jag anser att det är onödigt mycket yta som ges åt vänsterspalten. Länkar 2 förslag nedan som egentligen bara är utsträckta vilket inte ser så snyggt ut (paint), men för att egentligen ta mer av högerspalten till själva inläggen. Det ger mer innehåll per "sida" samt att det är skönare för ögonen att texten blir lite mer centrerad.

Håller även med tidigare att gilla knappen ser väldigt felplacerad ut och tar uppmärksamhet när den ligger ensam och inte tillsammans med de andra. Och att den inte blir orange som tidigare.

Nuvarande mobilsida - får plats med fler inlägg:
https://imgur.com/a/t3Bxwxe

Beta får knappt med 1 långt inlägg:
https://imgur.com/a/uAhxnWQ

Beta - Grovt Förslag 1:
https://imgur.com/a/qrqTcfv

Beta - Grovt Förslag 2:
https://imgur.com/a/xftU4D0

Permalänk
Medlem

@UndaC: Tror ni har lite bråttom här. När man uppdaterar sidan när man är en bit ner på sidan så kommer menyn upp och försvinner igen.
Ta bort hela den funktionen på desktop så är det löst... När ni ändå håller på flytta upp reklamen överst... Klipp inte sidan det första ni gör.
Win 10, Edge.

Ni borde verkligen inte röra betan och försöka reparera den, utan ta till er vad som har skrivits igen och sätt er ner och jobba på hur ni ska gå tillväga nu. Nu har ni fått responsen av många här och då är det läge att stanna upp och planera. Överlag så känns det som att ni har långt kvar innan ni kan släppa en release, mycket på sidan är snett, konstig layout och så vidare.
Ni har säkert jobbat massor med denna beta och det kanske inte känns så kul att få denna respons, men eftersom ni vill ha feedback så är många ärliga och mycket kunniga på SweC.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Färglägg gärna "Tumme-upp" som ni gjort förr när ett inlägg fått X antal likes. I ämnen som bara är semi-intressant brukar jag endast läsa de som fått flera likes och det är mycket lättare för ögat att filtrera det om de får lite färg.

I övrigt är där mycket bra som lyfts fram av andra. Header:n är ju sjukt störig t.ex.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Chrome
Upplösning: UHD
Orientering: Landskap

Spontant känns den nya designen hemmaknåpad och stillös. Ungefär som en PoC som hastigt tagits fram för att visa ett tekniskt koncept. Fonten i toppmenyn känns alltför generisk och den behöver också bli mindre. Jag gillar generellt sett avdelare, detaljer och finess i gränssnitt. Den nya avskalade, luftiga och platta världen vi lever i är närmast en styggelse.

Den gamla designen känns robust och genomarbetad, den nya mer som en generisk blogg med Sweclockers-loggan dittejpad, tyvärr.

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Enhet: iPad Air2
OS: 13.6
Webbläsare: Chrome
Upplösning: 2048 x 1536
Orientering: Både porträtt och landskap
Problem: Logga och menyer försvinner när jag skrollar till toppen av sidan, för att kunna se de igen måste jag först skrolla ner en bit och sedan upp igen. Kan försöka spela i beteendet om så önskas.

Permalänk
Medlem

OS: Windows 10 2004
Webbläsare: Microsoft Edgeium
Upplösning: 2560x1440

Om man skrollar ner ett steg sen upp ett steg snabbt så försvinner hela menyn.

Permalänk

Släng iväg drapperiet tack, det är inte responsivt och känns väldigt tacky

Permalänk
Medlem

OnePlus 7 Pro
Chrome

Snälla, ge mig pinch to zoom! Visst går det bra att läsa med den fixerade storleken men ögonen blir trötta när jag läser mycket. Ibland är det även trevligt att kunna zooma in på bilder i inlägg.

Permalänk
Ljusskygg

Tycker ni borde ge "Kommentarer till artikeln (x)" ett globalt ID också (eller en klass) istället för att fortfarande ha den unik per artikel, hade förenklat för temaläggning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Edge Chromium
Upplösning: 1920x1200
Orientering: Landskap
Typ av problem: Skulle fortsätta en pågående konversation i PM, rutan Snabbsvar (dvs där man skriver texten) dök inte upp.

I övrigt uppskattar jag den nya designen i grunden. Lite mycket luft i trådarna bara.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag har en feedback jag vill lämna som inte är en bugg.
På mobil, kan "nytt i forumet" synas som ett block på startsidan (i mellan nyhets artiklarna)? Det är den funktion jag använder mest på sidan och jag kommer använda sidan mycket mindre om jag hela tiden måste gå in på forums sidan. Det är synd att den försvinner när man är på mobil.

Permalänk
Medlem

Flytta gilla-tummen till höger bland dom övriga knapparna. Den ser förbannat malplacerad ut i mitten

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Flytta gilla-tummen till höger bland dom övriga knapparna. Den ser förbannat malplacerad ut i mitten

Håller med. Och flytta gärna ner knappraden lite.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad exakt innebär ikonerna i forumet ? Det dyker inte upp nån text som förklarar dem när man håller pekaren över dem och ni har ju introducerat åtminstone en som jag inte sett tidigare som inte påminner om de äldre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10 och Linux
Webbläsare: Edge Chromium och Firefox
Upplösning: 2560x1440
Orientering: Halvskärm

Är det en effekt av responsiv design som gör att marginalerna ändras med zoom-inställningarna i webläsaren (desktop)? Alltså, en feature och inte en bug?

Märkte att det såg olika ut mellan Firefox och Edge Chromium (Edge överst och Firefox nederst i bilden), och det visade sig bero på att jag kör olika zoom (110% respektive 100%).

Ps. Lade till mer info. Det här verkar gälla när jag har webbläsarna på ena halvan av skärmen. I fullskärm är marginalerna konsekventa (men vem kör webbläsare i fullskärm egentligen?).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lagers:

@UndaC: Tror ni har lite bråttom här. När man uppdaterar sidan när man är en bit ner på sidan så kommer menyn upp och försvinner igen.
Ta bort hela den funktionen på desktop så är det löst... När ni ändå håller på flytta upp reklamen överst... Klipp inte sidan det första ni gör.
Win 10, Edge.

Ni borde verkligen inte röra betan och försöka reparera den, utan ta till er vad som har skrivits igen och sätt er ner och jobba på hur ni ska gå tillväga nu. Nu har ni fått responsen av många här och då är det läge att stanna upp och planera. Överlag så känns det som att ni har långt kvar innan ni kan släppa en release, mycket på sidan är snett, konstig layout och så vidare.
Ni har säkert jobbat massor med denna beta och det kanske inte känns så kul att få denna respons, men eftersom ni vill ha feedback så är många ärliga och mycket kunniga på SweC.

Efter att jag nu har testat den lite mer utförligt på både på Desktop och Mobil så känns det betydligt mer som en Alpha än Beta, och jag håller helt med om att man bör ta ett steg tillbaka och utvärdera.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Platform: Chrome / Android

Jag saknar den listning av senaste aktiva forumtrådarna på första-sidan, som finns i mobilversionen av prod-versionen.

För mig har också sidorna hängt sig ett flertal gånger, även när jag skrivit den text, så jag måste stänga Chrome helt och sedan åter starta det för att beta-versionen skall fungera ett tag till.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Får prisjakts vibbar på denna Alpha!, man tar en fullt fungerande sida och ska modernisera den
för mobiler, plattor.

För mycket luft i rubriker & brödtext.
Allmänt för mycket luft mellan nyheter, Nytt i Forum, Annonser osv.
För mycket vitt.
Varför ska allt ha runda hörn?
Pulldown menyer nej tack.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Platform: Chrome / Android

Jag saknar den listning av senaste aktiva forumtrådarna på första-sidan, som finns i mobilversionen av prod-versionen.

För mig har också sidorna hängt sig ett flertal gånger, även när jag skrivit den text, så jag måste stänga Chrome helt och sedan åter starta det för att beta-versionen skall fungera ett tag till.

Noterade nu att det inte längre går att zooma in på sidorna, vilket kan vara nödvändigt när man sitter på en mobil med "liten" skärm. Det funkar i prod men inte i er beta.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Testat på min pixel 2 xl. Använder nästan bara m.swec.com i vanliga fall. Tycker det nya är fulare och på tok för luftigt. Känns som om man fått tunnelsende liksom.

Permalänk
Medlem

Gillar nya sidan, stilren.

Permalänk
Medlem

Antar att forums menyn är långt ifrån klar...

If it aint broken don fix it. jag gillar sidan som den är nu, fast alla andra kanske inte gillar den vad vet jag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av corb06:

Testa att stänga av adblocker...

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Antar att forums menyn är långt ifrån klar...

If it aint broken don fix it. jag gillar sidan som den är nu, fast alla andra kanske inte gillar den vad vet jag?

Jag kan inte minnas att jag har sett någon be om en helt ny stil på sidan för att den förra var så jävla ful, svårnavigerad eller *insert anledning* men däremot lite nya features. Det här verkar ju främst vara för att göra det enklare för kodarna (i längden) och inte för att göra det bättre för användarna. Men det måste gått åt en hel del blod, svett och tårar till att göra den nya layouten så jag förstår om om man inte kommer ge upp den.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

En liten uppdatering av betan:

Vi har gjort ett par justeringar av betan baserat på den generella feedback vi fått.
Vi har också fixat några mindre buggar.

Observera: Detta är inte på något sätt det slutgiltiga svaret på den feedback vi fått.
Vi tog några lågt hängande frukter som i princip bara kräver någon enskild rad kod eller parameter för att justera.

Fixar för att vårda ytan bättre och öka täthet:

  • Tog bort navigeringsmenyns stickyness på desktop

  • Tog bort titelradens (SweClockers-loggan) stickyness på mobil

  • Tog bort paddningen på översta annonsen på desktop

  • Justerade ner annonsers "stickyness" på mobil med ca 50%

Buggfixar:

  • Nya PM/inlägg "lyser" numera i menyn

  • Smileys funkar i forumet

  • Sidan för att redigera inlägg har nu korrekt styling

Igen: detta är inte alla fixar vi tänker göra, det är inget svar på all feedback vi fått. Det är bara några initiala justeringar som vi kunde genomföra på "nolltid". Nu tänker vi låta betan fortsätta löpa och sedan börjar det stora arbetet med att ta till oss av ALL feedback.

Om ni redan är inne på sidan när ni läser detta bör det räcka med att köra CRTL+F5 för att ladda om med de nya fixarna på plats.

Tack för all feedback såhär långt. Keep it coming!
Och som tidigare nämnt även om ni tycker saker är dåliga så försök sätta ord på varför och inte bara skriva att ni föredrar gamla sidan eller att den nya är dålig.

För er som kommer in i tråden för första gången kan ni hitta betan här: https://beta.sweclockers.com

Bra förändringar, speciellt sticky-menyn. Spontant det som slår mig nu är mellanrummen mellan inläggen som är för stort.

Permalänk
Medlem

Efter att (till slut) ha läst tråden och testat en del känns det ändå som att redaktionen lyssnar och tar till sig. Det är väldigt bra! Att de dessutom låter oss testa i ett så här (extremt?) tidigt skede är också bra för att vi ska hinna säga vårt och ha en chans att påverka. Mycket transparent och bra!

Jag hoppas bara kritiken som känns ganska enhällig går in och faktiskt fixas. Självfallet kommer inte omskrivningen skrotas som vissa hoppas, men funktionaliteten som kärnmedlemmar frågar efter måste återställas!

Jag kommer från den lite udda delen av besökarna som faktiskt gillar den gamla mobilsidan, och jag fick nästan ett anfall första gången betan öppnades, kanske främst pga chocken med nya utseendet. Allting kändes som att det skriker en rakt i ansiket. Svårt att sätta ord på det, men det är mycket fler och hårda kontraster (utan att för den delen hjälpa att separera innehållet bra). Gamla sidan var mer av en gråskala med kontraster där det behövdes.

Jag hoppas innerligt att denna omskrivning verkligen ges den tid den behöver och i min värld är den många omgångar med feedback och veckor kvar innan det är produktionsredo.

@UndaC: tack för denna titt på framtiden, men se till att fixa de knappar, ui, ux, etc som tråden nämner. Det är många små saker som tillsammans gör stor skillnad. Forumet måste fungera nära nog vad som varit, annars kommer det skapa problem för flera eldsjälar.

Edit: vill bara påpeka att jag inte tycket detta är lika illa som nya prisjakt var. Det är dock en bit kvar för att vara nära lika trevligt som det gamla var, och den gillades av de allra flesta

Menyn buggar för övrigt ut helt på ios/safari, men gissar att det är något som jobbas på