Stänga av Windows Update (helt)

Permalänk

Stänga av Windows Update (helt)

Hur kan man stänga av Windows Update helt och hållet på Windows 10 (64-bit Svenska)?
Krävs det Home eller Pro/annan för man ska kunna göra det? Annat språk? (Eng)

Vill gärna ha en fungerande metod, som är säkert att det faktiskt stängs av. Har försökt leta fram resultat själv och Google står det bara att enda sättet är att koppla ifrån sig från vara uppkopplad på nätet. (dålig lösning, för nätet är man typ alltid uppkopplad på)
Men jag har pratat med någon i en guild i ESO (Elder Scrolls Online) som berätta att han stängt av sin windows update helt och hållet, men fråga aldrig hur han gjorde, så jag undrar om någon här kan berätta hur man gör för stänga av det helt. (helst ska det kunnas sättas på igen i framtiden av behov men inget MÅSTE, alltså det är okej även om resultatet blir PERMANENT avstängt för alltid)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Twister86:
Jag använder Windows Update Blocker:
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

Fungerar utmärkt och är även lätt att aktivera igen vid behov

Windows Update Blocker ändrar enbart ett gäng services, så när programmet gjort sitt, så går det fint att radera.

Permalänk
Medlem

I Pro går det. Kanske finns det flera sätt, men ett sätt är att ändra "group policy settings" (vet inte vad det heter i svensk version) så att uppdateringarna aldrig triggas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Twister86:
Jag använder Windows Update Blocker:
https://www.sordum.org/9470/windows-update-blocker-v1-5/

Fungerar utmärkt och är även lätt att aktivera igen vid behov

Tusen tack! Ska värt kika på! Får man fråga vet du om den fungerar på Home edition? Eller om du inte kan svara på det, kan du svara på vilken OS version du har? (64-bit, svensk, eng, pro, osv)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Borde ju räcka med att inaktivera Windows Update under tjänster, för om det är inaktiverat så får man ju felmeddelande och därav inte kan uppdatera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Twister86:
Det ska funka på alla versioner. Har kört det på både 32-bitars och 64-bitars versioner av Windows (Home, Pro etc.) utan problem. Programmet behöver inte ens installeras, utan kan köras direkt från zip-arkivet.

Permalänk
Medlem

Detta bör lösa problemet från powershell du måste köra som admin.
Fattar dock inte varför då att stänga av windows update så stänger du även av uppdatering av virus definitioner.

get-service wuauserv | Stop-Service
get-service wuauserv | Set-Service -StartupType Disabled

Permalänk
Medlem

https://www.oo-software.com/en/shutup10 funkar också, kan dessutom stänga av och begränsa en massa andra mer eller mindre otrevliga Win 10-funktioner.
Även https://winaero.com/comment.php?comment.news.1836 kan stänga av och ändra hur mycket som helst i Windows.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tror man även kan stänga av updates med DWS Lite https://github.com/spinda/Destroy-Windows-10-Spying/releases

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stäng av tjänsten istället för att krångla till det?

Tjänsten går inte att stänga av längre, såvida man inte samtidigt stänger av "Update Orchestrator". Vilken i sin tur kräver speciella rättigheter. Därav mitt tips om Windows Update Blocker som fixar allt med ett knapptryck och samtidigt säkerställer att Windows inte återaktiverar tjänsterna igen.

I äldre versioner av Windows 10 gick det fint att stänga av tjänsten. "Update Orchestrator"-tjänsten kom nog med Windows 10 Version 1809.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Tjänsten går inte att stänga av längre, såvida man inte samtidigt stänger av "Update Orchestrator". Vilken i sin tur kräver speciella rättigheter. Därav mitt tips om Windows Update Blocker som fixar allt med ett knapptryck och samtidigt säkerställer att Windows inte återaktiverar tjänsterna igen.

I äldre versioner av Windows 10 gick det fint att stänga av tjänsten. "Update Orchestrator"-tjänsten kom nog med Windows 10 Version 1809.

Gick utmärkt för mig på 1909?
Vad för speciella rättigheter kräver den?

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite nyfiken men varför vill man stänga av windows update ?
Om det skulle vara så enkelt som att man inte vågar köra in uppdateringar så är det väl
enkelt att bara ställa in det så att man aktivt måste klicka "OK" för att windows ska börja
köra in de senaste uppdateringarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gormen:

Man blir ju lite nyfiken men varför vill man stänga av windows update ?
Om det skulle vara så enkelt som att man inte vågar köra in uppdateringar så är det väl
enkelt att bara ställa in det så att man aktivt måste klicka "OK" för att windows ska börja
köra in de senaste uppdateringarna.

Det går inte att förhindra omstarter på de winversioner som säljs till konsumenter för det går inte att skjuta upp uppdateringar längre än 1 vecka och eftersom win update är så uselt som det är kommer datorn att startas om även om man inte vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Borde ju räcka med att inaktivera Windows Update under tjänster, för om det är inaktiverat så får man ju felmeddelande och därav inte kan uppdatera.

Windows själv är dock pigg på ändra denna inställning när den känner för det (stängt av den många gånger och sen ändras den till att vara påslagen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av gormen:

Man blir ju lite nyfiken men varför vill man stänga av windows update ?
Om det skulle vara så enkelt som att man inte vågar köra in uppdateringar så är det väl
enkelt att bara ställa in det så att man aktivt måste klicka "OK" för att windows ska börja
köra in de senaste uppdateringarna.

Man kan bara skjuta upp uppgraderingar ungefär 8 timmar när den börjar tjata (sen tvångsomstartar den datorn oavsett vad du vill).

Pro kan du fördröja uppdateringar i 2 månader innan du får dom (besparar väldigt mycket barnsjukdomar, speciellt med dom större släppen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

har inte skjutit upp en enda uppdatering sen jag gick över till win 10 ca 2015 när det ryktades ett tag om att witcher 3 skulle få dx 12 stöd så det fick mig att installera tech preview.

har heller inget problem med de automagiska omstarterna men har satt mina aktivtimmar så att tiden då den har tillgång till omstart och installation av uppdateringar nästan aldrig stör min vardag.

i den meningen tycker jag win 7 var mer störande som kunde få upp rutor om att det var dax för omstart lite när som helst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har inte skjutit upp en enda uppdatering sen jag gick över till win 10 ca 2015 när det ryktades ett tag om att witcher 3 skulle få dx 12 stöd så det fick mig att installera tech preview.

har heller inget problem med de automagiska omstarterna men har satt mina aktivtimmar så att tiden då den har tillgång till omstart och installation av uppdateringar nästan aldrig stör min vardag.

i den meningen tycker jag win 7 var mer störande som kunde få upp rutor om att det var dax för omstart lite när som helst.

Och de rutorna har inte direkt minskat i antal med win 10 men det är klart att du slipper dem om du startar om eller låter det automatiska omstarter ofta för då sker det uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och de rutorna har inte direkt minskat i antal med win 10 men det är klart att du slipper dem om du startar om eller låter det automatiska omstarter ofta för då sker det uppdateringar.

det jag menar har satt så bara uppdateringar görs under tider då jag väldigt sällan använder datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det jag menar har satt så bara uppdateringar görs under tider då jag väldigt sällan använder datorn.

Vad spelar det för roll om den behöver startas om och inte är i exakt samma läge när den startat upp ?
Om man kunde få tillbaka exakt samma status på alla program man har igång efter uppdateringen skulle det inte göra så mycket med omstarter när man inte aktivt använder datorn men nu funkar det ju inte så utan man måste återskapa innehållet i minnet och det kan ta flera dygn att få ordning på det efter en start.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man kunde få tillbaka exakt samma status på alla program man har igång efter uppdateringen skulle det inte göra så mycket med omstarter

Precis.

Bästa lösningen jag hittat hittills är Sledgehammer, som ger mig 100% manuell kontroll över vilka uppdateringar som ska installeras, när de ska installeras och när eventuell omstart ska göras:

https://www.ghacks.net/2019/04/28/control-windows-updates-wit...
https://www.majorgeeks.com/files/details/wumt_wrapper_script....

Men det är tragiskt att det ska behövas ett så pass massivt hack bara för att få bestämma själv. Fan ta Microsoft för detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Precis.

Bästa lösningen jag hittat hittills är Sledgehammer, som ger mig 100% manuell kontroll över vilka uppdateringar som ska installeras, när de ska installeras och när eventuell omstart ska göras:

https://www.ghacks.net/2019/04/28/control-windows-updates-wit...
https://www.majorgeeks.com/files/details/wumt_wrapper_script....

Men det är tragiskt att det ska behövas ett så pass massivt hack bara för att få bestämma själv. Fan ta Microsoft för detta.

Eller så anpassar dom produkten efter 99% av sin marknad istället för en liten skara nördar

I företagsverktygen finns det mer att justera för den marknaden

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Eller så anpassar dom produkten efter 99% av sin marknad istället för en liten skara nördar

I företagsverktygen finns det mer att justera för den marknaden

Varför inte anpassa produkten så att den inte behöver startas om så ofta och passar alla ? Det går ju att lära sig en del av hur uppdateringar i Linux funkar, generellt mycket färre omstarter och smidigare så det går ju att göra det väldigt mycket bättre än i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det måste till något av tredjepartsverktygen eller en schemalagd task som regelbundet stoppar och inaktiverar Windows update tjänsten. Då Windows aktiverar den igen själv.

I pro-versionen tycker jag det fungerar bra. Där håller den inte på och gör som den vill, kanske har ändrat någon GPO dock (minns inte). Det enda den börjar göra är att säga att jag behöver starta om pga. uppdateringar. Eftersom jag sätter datorn i hibernation varje natt och inte har några väckningstimers tillåtna startar den inte och installerar själv heller.

Permalänk
Medlem

@Twister86:
I Win 10 är det 3st. tjänster som är relaterade till Windows Update och alla 3 måste stoppas.

1: wuauserv (Windows Update service)
2: UsoSvc (Update Orchestrator Service)
3: DPS (Diagnostic Service Policy)

Den enda som går att stoppa via tjänster är Windows Update service och att bara stoppa den gör egentligen inte ett dugg i Win 10 utan den kommer att startas upp igen så småningom.

De andra två måste stoppas via en kommandprompt (det fungerar säkerligen att göra det från ett Powershell fönster också men det är troligtvis andra kommandon då vilket jag inte har forskat i vilka det är) och man måste ta ägarskap på nycklarna i registeret annars får man bara att man inte har rättighet till dessa nycklar.

Här är kommandona för att stoppa & inaktivera dem dem (jag har dock inte provat att sätta UsoSvc som inaktiverad, så jag vet inte om det är något lämpligt att göra vilket innebär för mig att den startas upp igen av sig själva).

sc config wuauserv start=disabled net stop wuauserv net stop UsoSvc sc config DPS start=disabled net stop DPS

Dold text

För att starta & aktivera igen så kör man dessa.

sc config wuauserv start=demand sc config DPS start=auto net start DPS net start UsoSvc

Dold text

Dock som nämnt i tråden så finns det 3:e part program som kan göra detta åt en om man inte vill pula med det själva.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle låta Windows uppdateras och starta om.
Är bara sätta de program du vill ha igång i autostart mappen.

Permalänk
Medlem

"för nätet är man typ alltid uppkopplad på"

Varför ska du stänga av det ? Din dator kommer simma i skit efter några månader med öppna säkerhetshål. En dator som alltid är uppkopplad utan uppdateringar är inte genomtänkt.

Mitt tips är isf att bara kör säkerhetsuppdateringar och skippa funktionsuppdateringarna.

"If you're on Windows 10 Professional, Enterprise, or Education,
Go to Settings.
Click Windows Update.
Scroll Down and click on Advanced options.
Tick the checkbox that says Defer Updates.
This prevents Windows from downloading feature updates and only critical security updates are installed."

Annars gissar jag att din nästa tråd om några månader är "någon hackade mitt steam, hjälp virus!"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varför ska du stänga av det ? Din dator kommer simma i skit efter några månader med öppna säkerhetshål. En dator som alltid är uppkopplad utan uppdateringar är inte genomtänkt.

Man kan faktigst välja att kontrollera Windows 10 update history själva minst den 2:a Tisdagen/Onsdagen i månaden om det har släppts någon uppdatering och i så välja att hämta standalone versionen från Microsoft Update Catalog eller välja att aktivera WUS och låta det installera.

(Dock så läggs inte minde uppdateringar dit som te.x uppdatering till Netframework etc.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Borde finnas en check att är datorn outdated så kommer man intecut på nätet etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Borde finnas en check att är datorn outdated så kommer man intecut på nätet etc.

Vad skulle räknas som utdaterad dock?

Att man inte har installerat senaste säkerhetsuppdatering (händer lite då & då för mig då jag inte anser att alla är nödvändiga eftersom de inte fixar något relevant för mig)?

Att man inte har senaste versionen av Windows (många vill inte ha den senaste dagen den släpps, utan vill vänta några månader tills de värsta buggarna har fixats)?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.