Apples ARM-bestyckade utvecklardator prestandatestas i native-läge

Permalänk
Melding Plague

Apples ARM-bestyckade utvecklardator prestandatestas i native-läge

Den A12Z Bionic-utrustade Mac Mini-enheten får nu prestandasiffror utan emulering, vilket vrider upp siffrorna med 54 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så två års övergång? Skulle definitivt köpt en ARM då och inte en Intel om jag köpte nytt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

A12Z är förvisso från iPad Pro 2020, men skiljer sig bara marginellt från processorn i iPad Pro 2018. I de skarpa produkterna kan det i princip bli en 3 år nyare krets, med alla prestandaförbättringar det innebär.

Permalänk
Medlem

Single thread är i princip identiskt med min 2700X med PBO aktiverat, så alltså i klass med Zen+(under Windows, prestanda är bättre i Linux) med 105W TDP

Kommer inte att förvåna mig om den skarpa kretsen kommer att vara i trakterna av Zen3, och med uppskruvad TDP kanske förbi. Lätt att förstå varför man lämnar x86.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Single thread är i princip identiskt med min 2700X med PBO aktiverat, så alltså i klass med Zen+(under Windows, prestanda är bättre i Linux) med 105W TDP

Kommer inte att förvåna mig om den skarpa kretsen kommer att vara i trakterna av Zen3, och med uppskruvad TDP kanske förbi. Lätt att förstå varför man lämnar x86.

Förlåt? Skarpa kretsen?

Intressant och mycket bra singeltrådad prestanda i 2.5GHz!

De fyra lågenergikärnorna gav en ökning med 1600 (= 400 per styck).
Visst nu är det ju ett native komplilerat Geekbench och det kanske ingår ökningar från övriga kärnor där med.

Misstänker att detta chip kan hamna i en ny Mac Mini, om de nu inte använder samma som ska sitta i Macbooken.

Edit: Okej läste artikeln igen och det ska släppas en 12 kärnig krets och antar att det är samma jag nämner ovan.

Förhastad
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Förlåt? Skarpa kretsen?
Okej läste artikeln igen och det ska släppas en 12 kärnig krets och antar att det är samma jag nämner ovan.

Exakt, denna kretsen kommer aldrig att säljas till konsument, det är en gammal Ipad Pro krets och finns bara till för att utvecklare skall kunna börja anpassa/skriva mjukvara. Den krets som kommer att säljas kommer med all sannolikhet att vara mycket mer kraftfull, dels 12 kärnor men också helt modern arkitektur. Kretsen i artikeln är från 2018 så definitivt inte det senaste Apple har att komma med.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Sötast

RIP x86

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag tror att Nvidia nu är mycket sugna på att köpa ARM Holdings av Softbank, för att skala upp sin ARM utveckling och definitivt tvåla till Intel för att dom aldrig fick köpa den x86-licens som dom har velat ha i många år

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Den A13 som sitter i senaste iPhone är runt 20% snabbare än A12Z i DevKit. A14 lär vara i full produktion och lär vara 50-60% snabbare än A12Z i DevKit och ser ut att lanseras till hösten. Varken det vassaste från Intel eller AMD ser ut kunna hänga med en A14, en i9-10900K ligger lite under A13-nivån.

Allt detta är då enkeltrådat enligt Geekbench 5. Flertrådat handlar mest om hur många kärnor man stoppar in. Med lägre strömförbrukning kan Apple lägga in fler kärnor än vad Intel och AMD kan.

Jag är redo med ett skarpladdat plastkort.

Speeeeeeeeeeed ..........

Permalänk
Medlem

De processorer som sitter i 16" MacBook Pro har en TDP på 45 W. Med tanke på hur hög energieffektivitet dessa ARM-baserade kretsar från Apple har så borde man rimligtvis kunna skapa en riktig best om man låter dom förbruka lite mer energi än vad som är lämpligt i en pekplatta.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Något som inte nämns så mycket är att dom i samma veva går över till egen grafikarkitektur, skippar AMD/Nvidia, det skall också bli intressant att se. Men jag misstänker att det fåtal som spelar på Mac kommer att bli besvikna med obefintligt spelstöd.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Något som inte nämns så mycket är att dom i samma veva går över till egen grafikarkitektur, skippar AMD/Nvidia, det skall också bli intressant att se. Men jag misstänker att det fåtal som spelar på Mac kommer att bli besvikna med obefintligt spelstöd.

För många av Apples datorer är ju dock övergången Intels integrerade grafik -> eget. (Där "eget" väl är en variant på vad som sitter i Iphone/Ipad).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ahh Universal Binary 2, redan kläckt på NeXT-tiden.... makes good sense.
Ser ut som en duglig prolle i alla fall, har klar potential även för laptops.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Något som inte nämns så mycket är att dom i samma veva går över till egen grafikarkitektur, skippar AMD/Nvidia, det skall också bli intressant att se. Men jag misstänker att det fåtal som spelar på Mac kommer att bli besvikna med obefintligt spelstöd.

Samtidigt får de tillgång till alla spel som finns till iOS så även om det inte lär bli tal om samma spelstöd som i windows är det ingen brist på spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om ARM-CPUer nu via Apple visar sig generellt snabbare och energieffektivare än samma generation X86 så undrar jag vem som kommer att förse PC-marknaden med Ma- ..med ARM-CPUer, om Intel eller AMD rimligen kan köpa licens och på flera sätt kanske börja en del bakåt i tiden eller om det blir någon annan aktör. Apple vill varken sälja ARM-licenser eller "Apple silicon" i något annat än Macar skulle jag tro.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vilka mac datorer tror ni blir först/tidiga med ARM cpu:er respektive sena?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vilka mac datorer tror ni blir först/tidiga med ARM cpu:er respektive sena?

Macbook Air/Pro och Mac Mini (som devkitet) ligger ju nära till hands, så även en omdesignad iMac. Mac Pro känns mest avlägsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Om ARM-CPUer nu via Apple visar sig generellt snabbare och energieffektivare än samma generation X86 så undrar jag vem som kommer att förse PC-marknaden med Ma- ..med ARM-CPUer, om Intel eller AMD rimligen kan köpa licens och på flera sätt kanske börja en del bakåt i tiden eller om det blir någon annan aktör. Apple vill varken sälja ARM-licenser eller "Apple silicon" i något annat än Macar skulle jag tro.

Det är väl dock Apples uppskalade CPUer för datorer som i så fall visar sig vara snabbare och energieffektivare, inte nödvändigtvis något som går att generalisera till ARM i allmänhet. Alla tillverkare är ju knappast på samma nivå.

Om "PC-marknaden" (vad exakt det nu innebär, och om det nya blir en direkt ersättning av det vi idag ser som "PC-marknaden" är väl lite oklart) går över till ARM så är det väl ingen självklarhet att varken Intel eller AMD skulle vara de ledande aktörerna.
Både Intel och AMD har väl licensierat ARM sedan tidigare, men åtminstone såvitt vi vet ligger de ju knappast i framkant. Det lät väl visserligen för några år sedan som att AMD skulle lansera något nytt ARM-baserat (för servrar?), men det blev väl ingen faktisk produkt av det, så det är kanske det mest "lovande" vi hört från just de bolagen angående något högpresterande ARM-baserat.

Jag tycker det känns minst lika sannolikt att vi i så fall skulle ha helt andra aktörer som dominerar marknaden vid en sådan övergång. Typ Qualcomm (som väl hade ett djupt samarbete med Microsoft för några år sedan, som det sedan inte verkade bli så mycket av... än så länge?), Nvidia (som ju bland annat hållt på med Tegra hit och dit, och som nu ryktas vara på väg att köpa upp ARM Holdings), Samsung, Cavium, m.fl.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vilka mac datorer tror ni blir först/tidiga med ARM cpu:er respektive sena?

Alla de bärbara. Air är naturligtivs den mest logiska, men Apple vill inte att Air skall vara bättre än Pro på något, så då blir det att uppgradera allt.

Rent allmänt tror jag att Apple kommer att släppa ARM-versioner av rätt mycket, utom naturligtvis MP, inom en kort tidsperiod.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Wow mycket bättre än min i7-5820K som får 985 i singel thread.

Permalänk
Medlem

Vill gärna se oberoende tester inte från en mac sida tack, sen måste jag medge att jag har svårt för en så låst plattform som apple överhuvudtaget, men har en mac för Luna & musikstudio. Men måste säga att win är klart överlägset i mitt tycke synd bara att vissa tex ua supportar mac bara (luna)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl dock Apples uppskalade CPUer för datorer som i så fall visar sig vara snabbare och energieffektivare, inte nödvändigtvis något som går att generalisera till ARM i allmänhet. Alla tillverkare är ju knappast på samma nivå.

Om "PC-marknaden" (vad exakt det nu innebär, och om det nya blir en direkt ersättning av det vi idag ser som "PC-marknaden" är väl lite oklart) går över till ARM så är det väl ingen självklarhet att varken Intel eller AMD skulle vara de ledande aktörerna.
Både Intel och AMD har väl licensierat ARM sedan tidigare, men åtminstone såvitt vi vet ligger de ju knappast i framkant. Det lät väl visserligen för några år sedan som att AMD skulle lansera något nytt ARM-baserat (för servrar?), men det blev väl ingen faktisk produkt av det, så det är kanske det mest "lovande" vi hört från just de bolagen angående något högpresterande ARM-baserat.

Jag tycker det känns minst lika sannolikt att vi i så fall skulle ha helt andra aktörer som dominerar marknaden vid en sådan övergång. Typ Qualcomm (som väl hade ett djupt samarbete med Microsoft för några år sedan, som det sedan inte verkade bli så mycket av... än så länge?), Nvidia (som ju bland annat hållt på med Tegra hit och dit, och som nu ryktas vara på väg att köpa upp ARM Holdings), Samsung, Cavium, m.fl.

Qualcomm har ett i allra högsta grad aktivt samarbete med Microsoft idag, senast iom Surface Pro X. Problemet är bara att prestandan på deras silikon jämfört med Apples är ap-dålig och det gäller särskilt emuleringen av x86 (64-bit emulering finns inte ens på Qualcomm silikon) programvara som är under all kritik.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Wow mycket bättre än min i7-5820K som får 985 i singel thread.

5820K har ju dock några år på nacken... Men visst, det är fortfarande en kapabel CPU.

För en mer aktuell referens, min Ryzen 3800X (stock) fick 1341 (single) / 9448 (multi) när jag körde Geekbench5.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl dock Apples uppskalade CPUer för datorer som i så fall visar sig vara snabbare och energieffektivare, inte nödvändigtvis något som går att generalisera till ARM i allmänhet. Alla tillverkare är ju knappast på samma nivå.

Sant, men tankarna faller ändå åt det hållet, hence "RIP x86" osv. (Det kan hända att den referensen var behäftad med det osynliga tillägget "..i Macar; så tolkade inte jag det.) Det ska förmodligen till fler aktörer innan det blir tal om arm som erfterträdare till x86 på bred front..vilket var vad jag var ute efter. Om Macar helt plötsligt blir väldigt prisvärda rent prestandamässigt så borde det få följder. : )

Skrivet av evil penguin:

Jag tycker det känns minst lika sannolikt att vi i så fall skulle ha helt andra aktörer som dominerar marknaden vid en sådan övergång. Typ Qualcomm (som väl hade ett djupt samarbete med Microsoft för några år sedan, som det sedan inte verkade bli så mycket av... än så länge?), Nvidia (som ju bland annat hållt på med Tegra hit och dit, och som nu ryktas vara på väg att köpa upp ARM Holdings), Samsung, Cavium, m.fl.

Intressant. Den som lever får se. Den nära framtiden ser lite lovande ut för Apple hursomhelt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det ska förmodligen till fler aktörer innan det blir tal om arm som erfterträdare till x86 på bred front

Så tror jag inte tillverkarna resonerar, och är inte övertygad om att "marknaden" skulle bromsa om så ej är fallet.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Om Macar helt plötsligt blir väldigt prisvärda rent prestandamässigt så borde det få följder. : )

Skrivet av Kolsvart Katt:

Den nära framtiden ser lite lovande ut för Apple hursomhelt.

Jo, det ser mycket intressant ut, både för Apple kortsiktigt och kanske PC-liknande datorer i allmänhet på något längre sikt.

Dock känner väl jag viss oro att det är döden för dagens förhållandevis öppna PC-arkitektur som vi ser starten på. När all kompatibilitet med gamla lösningar ändå far ut genom fönstret så finns ju inte så mycket press att fortsätta på samma spår.
Vore förstås mycket trist ur perspektivet "typisk swecanvändare" om så blir fallet.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Intressant. Den som lever får se.

Ja, det landar ju i frågor som huruvida Intel/AMD kan göra en jätteomställning snabbare än aktörer som idag bygger avancerade ARM-lösningar kan skala upp det de redan har. (Men Intel/AMD kanske sitter på bättre kort gällande ARM än vad som är uppenbart.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

... lär vara 50-60% snabbare än A12Z i DevKit...

Blir priset rätt kan jag tänka mig att byta läger, nya iphone mini verkar riktigt trevlig med! Har inte lika kul längre när jag spelar, och w10 känns fortfarande som en ofärdig soppa...

Försöker att inte hoppa på hype-tåget, men det verkar kul!

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Något som inte nämns så mycket är att dom i samma veva går över till egen grafikarkitektur, skippar AMD/Nvidia, det skall också bli intressant att se. Men jag misstänker att det fåtal som spelar på Mac kommer att bli besvikna med obefintligt spelstöd.

Apple har hintat om att deras kommande GPU för MBA/MBP kommer vara "minst lika snabb som nuvarande dGPUer".

Det gör knappast kommande MBP till en gaming-PC givet att man kör low/mid-end kretsar i GPU-delen för att hålla rimligt strömförbrukning. Men om det stämmer står man sig väldigt bra jämfört med andra PC-datorer som saknar dGPU (typ 2-3 gånger snabbare).

Skrivet av evil penguin:

Det är väl dock Apples uppskalade CPUer för datorer som i så fall visar sig vara snabbare och energieffektivare, inte nödvändigtvis något som går att generalisera till ARM i allmänhet. Alla tillverkare är ju knappast på samma nivå.

Om "PC-marknaden" (vad exakt det nu innebär, och om det nya blir en direkt ersättning av det vi idag ser som "PC-marknaden" är väl lite oklart) går över till ARM så är det väl ingen självklarhet att varken Intel eller AMD skulle vara de ledande aktörerna.
Både Intel och AMD har väl licensierat ARM sedan tidigare, men åtminstone såvitt vi vet ligger de ju knappast i framkant. Det lät väl visserligen för några år sedan som att AMD skulle lansera något nytt ARM-baserat (för servrar?), men det blev väl ingen faktisk produkt av det, så det är kanske det mest "lovande" vi hört från just de bolagen angående något högpresterande ARM-baserat.

Jag tycker det känns minst lika sannolikt att vi i så fall skulle ha helt andra aktörer som dominerar marknaden vid en sådan övergång. Typ Qualcomm (som väl hade ett djupt samarbete med Microsoft för några år sedan, som det sedan inte verkade bli så mycket av... än så länge?), Nvidia (som ju bland annat hållt på med Tegra hit och dit, och som nu ryktas vara på väg att köpa upp ARM Holdings), Samsung, Cavium, m.fl.

Jag tror bl.a. Microsoft tryckt på ARM för att få fram Cortex X1 som lanserades i maj. Cortex X1 är precis vad som behövs för PC-marknaden och designen där är inte riktigt vad vi brukar se från ARM: man har gjort ett par designval som inte har superhög perf/W och perf/transistorutdelning, men det är designval som måste göras om man riktigt prioriterar prestanda per kärna (något som är kritiskt på desktop).

Cortex X1 når inte Apples A13, men den hamnar hyfsat nära de kärnor som används i A12-serien som artikeln handlar om (så 60-65 % mer arbete utfört per cykel jämfört med Skylake/Zen2).

Cortex X1 tar mycket kretsyta för att vara en ARM-design, 50 % mer än Cortex A77/A78. Men det betyder fortfarande att den tar ~50 % mindre kretsyta på TSMC 7nm jämfört med Zen2. Så inga problem att trycka in 8-12 sådana kärnor + ett par "små" kärnor ovanpå det (för PR kanske?) i en krets tänkt för PC. Även med 12 kärnor finns ju ändå mer plats för GPU än motsvarande med 8st Intel/AMDs CPUer.

Då Cortex X1 är IP "vem som helst" kan köpa lär vi med 100 % sannolikhet se i alla fall Qualcomm och Samsung designa kretsar med dessa CPUer.

Qualcomms nuvarande systemkrets för Windows 10 får man nog se som en testplattform för Microsoft och Windows on ARM64 (man hade faktiskt bara 32-bit ARM stöd innan, 32-bit ARM och 64-bit ARM är till skillnad från fallet hos x86 två separata instruktionsuppsättningar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

The Hype is Real!

Antar att de använda A12Z i dev-kitet istället för A13 p.g.a. att A12Z har mer GPU-prestanda. Ska bli riktigt intressant att se vad som kommer i vinter och vilket motdrag som görs i PC-branschen 2021. Finns nog risk att Intel/AMD får konkurrens från lite ”nya” spelare såsom nivida/qualcomm/samsung. Detta blir en riktigt upp-piggande omrörning i branschen!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Sant, men tankarna faller ändå åt det hållet, hence "RIP x86" osv. (Det kan hända att den referensen var behäftad med det osynliga tillägget "..i Macar; så tolkade inte jag det.) Det ska förmodligen till fler aktörer innan det blir tal om arm som erfterträdare till x86 på bred front..vilket var vad jag var ute efter. Om Macar helt plötsligt blir väldigt prisvärda rent prestandamässigt så borde det få följder. : )

Intressant. Den som lever får se. Den nära framtiden ser lite lovande ut för Apple hursomhelt.

Apple kommer aldrig att bli prisvärda. De prioriterar annat såsom höga marginaler och låsa in kunder i deras ekosystem så de kan pumpa dem på ännu mer pengar. Det är ju såklart därför de gör en egen CPU. De vill tjäna mer och inte dela kakan med andra.
Med iPhone SE jobbar de lite annorlunda. De använder den för att locka fler till Apple/träsket/sekten genom att sätta ett ganska rimligt pris på den. Många unga kommer köpa den och sen är de fast i skiten. Apple är väldigt giriga men samtidigt ganska smarta. Jag kommer aldrig hamna i deras träsk eftersom jag ser igenom deras metoder och är rädd om mina surt förvärvade slantar.