Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Hej Hej

Någon som är sugen på att tipsa mig om en DAC/AMP till ett par HD650?
Kombinerad eller separerad kvittar!

Vad jag har tittat på hittills:
JDS Element II
Schiit Magni3/Heresy + Modius

Tänkte mig < 5000 kr (& inom EU - R.I.P. Massdrop).

Tack!

Kör själv en objective2 dac/amp och det funkar prima. Liten smidig låda och kräver inga drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Hej Hej

Någon som är sugen på att tipsa mig om en DAC/AMP till ett par HD650?
Kombinerad eller separerad kvittar!

Vad jag har tittat på hittills:
JDS Element II
Schiit Magni3/Heresy + Modius

Tänkte mig < 5000 kr (& inom EU - R.I.P. Massdrop).

Tack!

Har du något idag?
Jag skaffade precis en Zen Dac från ifi, och den är jag nöjd med, och den får bra reviews

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Nej, i dagsläget har jag ingen desktop uppsättning.
Jag använder min LG V20 som källa men jag behöver lite mer kräm.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Hej jag behöver förlängningsladd till Hifiman Sundara som ger i princip samma kvalité i ljud som den korta 1 meter kabeln gör. Om det är inte möjligt på 5 meter vill jag ha i 3 meter, kan ni tipsa några?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Har du något idag?
Jag skaffade precis en Zen Dac från ifi, och den är jag nöjd med, och den får bra reviews

Kör du endast usb eller har du även nätdel till din Zen Dac? Samt vad använder du för lurar till?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Kan Apple's 3,5mm till USB-C driva ett par Hifiman Sundara till tillfredsställande volym

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan Apple's 3,5mm till USB-C driva ett par Hifiman Sundara till tillfredsställande volym

Vet inte, men audiosciencereview har vänt ut och in på den dongeln du hittar troligen svaret där

Annars brukar inte volymen i sig vara största problemet utan att ljudet blir kraftigt färgat om det inte orkar driva

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Kör du endast usb eller har du även nätdel till din Zen Dac? Samt vad använder du för lurar till?

Köpte med en linjär dc-adapter med lågt brus (har inte testat hur stor skillnad det gör), och kör med ett par hifiman sundara.
Använder jag trubass så tycker jag att det blir väääldigt bra tryck även i basen på Sundara

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan Apple's 3,5mm till USB-C driva ett par Hifiman Sundara till tillfredsställande volym

Usb-c dongeln jag fick med min Razer phone kan driva dem tillfredsställande på max volym enligt mig i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vet inte, men audiosciencereview har vänt ut och in på den dongeln du hittar troligen svaret där

Annars brukar inte volymen i sig vara största problemet utan att ljudet blir kraftigt färgat om det inte orkar driva

Jo, jag har läst det testet och det ser bra ut förutom just frågan om det finns tillräckligt med kräm för lurarna. Med Hifiman HE-400i verkade han förlora en del volym och dynamik, men tyckte att det fortfarande var bra. Jag vet inte om Sundara är lättare eller svårare att driva.

Annars överväger jag en Fiio E10K... Jag kan förstås chansa på Apples dongle, den är ändå såpass billig. Frågan kanske kan omformuleras till huruvida jag ska testa dongeln eller köpa lite öl? Vilket ger sannolikt mest tillfredsställande utfall?

Skrivet av sweisdapro:

Usb-c dongeln jag fick med min Razer phone kan driva dem tillfredsställande på max volym enligt mig i alla fall

Behöver du maxa volymen för att det ska vara tillfredsställande eller finns det utrymme att kräma på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, jag har läst det testet och det ser bra ut förutom just frågan om det finns tillräckligt med kräm för lurarna. Med Hifiman HE-400i verkade han förlora en del volym och dynamik, men tyckte att det fortfarande var bra. Jag vet inte om Sundara är lättare eller svårare att driva.

Annars överväger jag en Fiio E10K... Jag kan förstås chansa på Apples dongle, den är ändå såpass billig. Frågan kanske kan omformuleras till huruvida jag ska testa dongeln eller köpa lite öl? Vilket ger sannolikt mest tillfredsställande utfall?

Behöver du maxa volymen för att det ska vara tillfredsställande eller finns det utrymme att kräma på?

Ett tips när det gäller Apples dongle är att beställa den från USA, den är ändå så billig, den som säljs i Europa har mycket lägre uteffekt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ett tips när det gäller Apples dongle är att beställa den från USA, den är ändå så billig, den som säljs i Europa har mycket lägre uteffekt

What? But why!? Var beställer man ifrån då? Kollade amazon lite snabbt och det skulle landa på 850 spänn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

What? But why!? Var beställer man ifrån då? Kollade amazon lite snabbt och det skulle landa på 850 spänn...

Det var rätt dyrt, vet inte exakt varför men EU modellen är klenare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det var rätt dyrt, vet inte exakt varför men EU modellen är klenare

Tack för infon, då får jag nog lägga pengarna på öl om jag inte hittar en USA-dongle med billig frakt (är ju tyvärr ofta så när man beställer från USA att frakten blir hutlöst dyr, även om det här var något i hästväg).

Kanske får bli en Fiio E10K istället. Den verkar rätt bra och jag gillar att den har en "bass boost" som verkar kunna kompensera rätt bra för hörlurarnas dip i lägre register.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Behöver du maxa volymen för att det ska vara tillfredsställande eller finns det utrymme att kräma på?

Jag kör mellan max och två steg ner beroende på låt.
Det går givetvis inte att jämföra med att köra genom zen-dacen, men betydligt bättre än mina trådlösa lurar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag kör mellan max och två steg ner beroende på låt.
Det går givetvis inte att jämföra med att köra genom zen-dacen, men betydligt bättre än mina trådlösa lurar

Verkar onekligen bäst att jag uppgraderar mina ambitioner. Även om Apples dongle kanske ger mer kräm, känns det lite ovärt att satsa på.

Antar att Fiio E10K klarar att driva Sundara till för höga nivåer? Verkar vara det bästa alternativet för låg budget, bra ljud och finns i svenska butiker.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Verkar onekligen bäst att jag uppgraderar mina ambitioner. Även om Apples dongle kanske ger mer kräm, känns det lite ovärt att satsa på.

Antar att Fiio E10K klarar att driva Sundara till för höga nivåer? Verkar vara det bästa alternativet för låg budget, bra ljud och finns i svenska butiker.

Skulle inte rekommendera E10K, zen dac är ett bättre val även om den är lite dyrare. E10K är gammal och har mycket problem med volympotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Skulle inte rekommendera E10K, zen dac är ett bättre val även om den är lite dyrare. E10K är gammal och har mycket problem med volympotten.

Dålig volympot vill jag förvisso slippa men Zen DAC verkar inte vara någon hit:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/if...

Permalänk
Medlem

Så, jag drar av ett antal frågor som poppat upp nu efter att jag bestämde mig för att uppgradera ljudresurserna till datorn här hemma.. Tanken är att de nya lurarna ska komplettera de två jag redan har, alltså inte låta alltför likt...

Först vad som "finns":
Dator: mobo, GB Aurous elite x570 (Realtek ALC 1200)
Lurar: ATH M50(ej "X") samt Samson SR 850

Vad jag är på jakt efter:
Nya lurar för ffa musik (allätare) med bra detalj utan att vara för ljusa samt en Amp eller AMP/Dac combo.

Vad jag kikat på/fastnat för och behöver synpunkter att få ordning på:
Lurar:
- Monoprice Monolith M1060
- Fostex T50RP
- BeyerDynamic DT990 Pro
- BeyerDynamic DT880 Pro

AMP:
- JDSLABS Atom

Combo Amp/Dac:
- Ifi Zen
- FX-Audio Dac-X6

Jag är medveten om att detta är en ganska "spretig" lista både ljudmässigt och vad lurarna kräver där Fostex sticker ut rejält med krav på kraft i ampen. Det enda som är konsekvent är avsaknaden av slutna lurar där ATH-M50 får jobba vidare.
Min förhoppning är att någon/några här äger någon eller flera av ovanstående och kan ge mig subjektiva uppfattningar om produkterna samt rekommendation om vilken av amp/combo som pallar med Fostexlurarna som jag är rejält sugen på....

Naturligtvis tar jag gärna emot tips på alternativa produkter! Min målsättning är att inte snurra iväg alltför högt över 3k totalt.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@NcLr

Har bara hört bra saker om JDS Lab Atom.

Hittade en butik som säljer den från EU

https://www.hifiheadphones.co.uk/collections/jds-labs-headpho...

Angående dac så kan du ju också para med en Topping.

T.e.x Topping D10s

https://www.audiophonics.fr/en/dac-without-volume/topping-d10...

Något dyr frakt från den här sidan, kanske finns bättre alternativ.

Har fått bra reviews här

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

@NcLr

Har bara hört bra saker om JDS Lab Atom.

Hittade en butik som säljer den från EU

https://www.hifiheadphones.co.uk/collections/jds-labs-headpho...

Angående dac så kan du ju också para med en Topping.

T.e.x Topping D10s

https://www.audiophonics.fr/en/dac-without-volume/topping-d10...

Något dyr frakt från den här sidan, kanske finns bättre alternativ.

Har fått bra reviews här

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/to...

Japp! Men blir lite på gränsen prismässigt bara med en sep DAC om jag vill köra på Fostex. Lurar ~£131, nya pads £41.50, JDSLABS £154 inkl frakt samt topping D10s €107 = ~4790:-... Åtminstone 1500 för mycket...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Japp! Men blir lite på gränsen prismässigt bara med en sep DAC om jag vill köra på Fostex. Lurar ~£131, nya pads £41.50, JDSLABS £154 inkl frakt samt topping D10s €107 = ~4790:-... Åtminstone 1500 för mycket...

Jo tyvärr blir det ganska dyrt som du säger.

Om du kan tänka dig att köpa begagnat så tror jag du kan komma undan ganska billigt.

Annars skulle du kunna testa köra med Atom Ampen och moderkortets dac.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Dålig volympot vill jag förvisso slippa men Zen DAC verkar inte vara någon hit:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/if...

Fair enough, finns grejer som mäter bättre för samma pengar. Min poäng är att välja något annat än en E10K

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Dålig volympot vill jag förvisso slippa men Zen DAC verkar inte vara någon hit:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/if...

Verkar ju onekligen som om mätningarna inte är de bästa, de reviews jag sett tycker dock att zen-dacen är riktigt bra för sitt pris

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Fair enough, finns grejer som mäter bättre för samma pengar. Min poäng är att välja något annat än en E10K

Fiion mäter ju rätt hyfsat men Hifiman Sundara verkar mer svårdrivna än jag trodde. K5 Pro verkar som et mycket bättre val men den finns typ inte att köpa förutom på CDON för 2500Kr, vilket är ett hyfsat saltat pris.

Utbudet i Sverige verkar i övrigt vara väldigt skralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fiion mäter ju rätt hyfsat men Hifiman Sundara verkar mer svårdrivna än jag trodde. K5 Pro verkar som et mycket bättre val men den finns typ inte att köpa förutom på CDON för 2500Kr, vilket är ett hyfsat saltat pris.

Utbudet i Sverige verkar i övrigt vara väldigt skralt.

K5 Pro finns ju att beställa från mobileztore för 1800, vilket är helt ok jämfört med priser utomlands tycker jag.

Permalänk
Medlem

Finns även på amazon för 159€ med fri frakt.

Landar på drygt 1636:-

https://www.amazon.de/gp/product/B07WT7TYWY/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

K5 Pro finns ju att beställa från mobileztore för 1800, vilket är helt ok jämfört med priser utomlands tycker jag.

Finns inte i lager och jag såg inget om leveranstid där.

Skrivet av Proxann:

Finns även på amazon för 159€ med fri frakt.

Landar på drygt 1636:-

https://www.amazon.de/gp/product/B07WT7TYWY/ref=ox_sc_act_tit...

Lockande att trycka på beställa-knappen!

Annars funderar jag på att lägga lite mer för en Topping DX3 Pro:
https://www.amazon.de/DX3-Pro-Kopfh%C3%B6rer-Verst%C3%A4rker-...

Den borde funka bra till mina studiomonitorer också (K5 Pro har inte jättebra line out). Men... leveranstiden gör ju ont i själen.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.de/Topping-A30-Desktop-Kopfh%C3%B6rerverst...

https://www.amazon.de/D30-koaxiale-optische-unterst%C3%BCtzt-...

Topping A30 + D30

208€

Ska också vara en riktigt bra kombo.

Topping släppte nyligen en ny headphone amp L30, vet inte om den är tillgänglig i Europa än, men den har fått bra mätningar.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/wo...

Permalänk
Medlem

D30 har ju också den där otrevliga leveranstiden.

Är det förresten stor risk att åka på tull och moms här? Vill ju inte bli rånad för att få hem varorna.