Intel bekräftar att även tillverkning på 7 nanometer försenas

Permalänk
Melding Plague

Intel bekräftar att även tillverkning på 7 nanometer försenas

Efter problematisk övergång till 10 nanometer väntar fler fördröjningar, där 7 nanometer kan dröja till sent år 2022 eller 2023.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var inte oväntat.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ouch då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Att dom inte satta igång med det tidigare kommer ge AMD enorma delar av marknaden.
Intel tappade tronen nästan enbart pga Ryzen och 7nm.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Inte värst så farligt, jämfört med förseningar på flera år. Lär gå upp mot Zen 4 hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Intels aktiekurs tappade 10% Vid efterhanden Igår då nyheten kom ut, AMD gick upp ca 8% på samma nyhet
Vi får se hur det blir när börsen öppnar idag ...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

På kort sikt kan jag se AMD få övertaget, men eftersom Intel just satsar på egen tillverkning kanske det betyder - när produktionen väl är igång - en stabil ström komponenter som de kan tillhandahålla. Till skillnad från AMD som då måste sluta kontrakt med andra leverantörer?

Vad går egentligen "bra" för Intel? De verkar (till min begränsade kunskap) ha varit blinda för sina egna framgångar att de inte trott AMD varit ett hot längre. Kan inte tänka mig att de legat på latsidan, har de använt sina resurser helt fel?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det var inte oväntat.

Det känns som att de skapar problem för sig själva med sina evigt försenade road maps. Vid det här laget är deras trovärdighet helt körd. Det är begripligt att man försöker sälja löften om framtiden om man har problem med konkurrenskraften i nuet. Men om man då inte levererar på löftena heller.....
Vid det här laget, oavsett om man tolkar intels agerande som att de medvetet ljugit för att stämma en migration i bäcken, eller som att de är gravt inkompetenta att värdera realismen även i mål som ligger nära i tiden, eller en kombination, så kan ingen längre tro på något som intel säger om framtiden.

Och det är ett problem för affärsrelationer, likväl som Public Image gentemot konsumenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

På kort sikt kan jag se AMD få övertaget, men eftersom Intel just satsar på egen tillverkning kanske det betyder - när produktionen väl är igång - en stabil ström komponenter som de kan tillhandahålla. Till skillnad från AMD som då måste sluta kontrakt med andra leverantörer?

Vad går egentligen bra för Intel? De verkar (till min begränsade kunskap) ha varit blinda för sina egna framgångar att de inte trott AMD varit ett hot längre. Kan inte tänka mig att de legat på latsidan, har de använt sina resurser helt fel?

Håller med, känns som de har gjort en hel del felsatsningar senaste tiden men företaget tycks göra en ok vinst ändå så cheferna sitter säkert iallafall. AMD har verkligen ett guldläge att jobba sig uppåt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det går bra nu, kompis det går bra nu. Eller?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Håller med, känns som de har gjort en hel del felsatsningar senaste tiden men företaget tycks göra en ok vinst ändå så cheferna sitter säkert iallafall. AMD har verkligen ett guldläge att jobba sig uppåt.

Hoppas AMD fortsätter samma stig de gått nu sedan Ryzen. Viktigast för dem tror jag är bra kontakt med andra företag. Så som Sony, Microsoft samt att de säkrar leverantörer för framtida komponenter. Lyckas Intel få igång produktionen och det visar sig att AMDs leverantör antingen får låga yields eller helt enkelt väljer att fokusera på att leverera till andra företag kan jag se AMD sitta i en riktigt svår sits inom några år. Till min vetskap är AMDs plånbok inte alls lika stor som Intels, kan vara avgörande då företag bara bryr sig om pengar...

Enligt mig då är AMDs framtida problem inte inom sin egna produktsektor, det är inte Intel som är problemet längre. AMD har en bra produkt nu och verkar som det inte kommer att ändras på kort sikt. De måste bara kunna vara säkra på att andra företag kommer vara där och stödjer dem i produktion och försäljning, annars kan nog Intels finansiella muskler krossa dem på lång sikt. (Om jag nu har rätt om deras plånböcker..)

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att posta en Youtube länk där Steve Jobs pratar om vad som kan hända med teknologiföretag som närmat sig/är i monopolställning och varför.
2 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Hoppas AMD fortsätter samma stig de gått nu sedan Ryzen. Viktigast för dem tror jag är bra kontakt med andra företag. Så som Sony, Microsoft samt att de säkrar leverantörer för framtida komponenter. Lyckas Intel få igång produktionen och det visar sig att AMDs leverantör antingen får låga yields eller helt enkelt väljer att fokusera på att leverera till andra företag kan jag se AMD sitta i en riktigt svår sits inom några år. Till min vetskap är AMDs plånbok inte alls lika stor som Intels, kan vara avgörande då företag bara bryr sig om pengar...

Enligt mig då är AMDs framtida problem inte inom sin egna produktsektor, det är inte Intel som är problemet längre. AMD har en bra produkt nu och verkar som det inte kommer att ändras på kort sikt. De måste bara kunna vara säkra på att andra företag kommer vara där och stödjer dem i produktion och försäljning, annars kan nog Intels finansiella muskler krossa dem på lång sikt. (Om jag nu har rätt om deras plånböcker..)

Visst finns den risken där, och den bör tas i beaktan om man ska investera i AMD, men det är väldigt osannolikt att TSMC skulle missgynna AMD på det viset eftersom att Intel är en av TSMC:s största konkurrenter när det kommer till halvledartillverkning. TSMC tjänar dels på att sälja sina produkter till AMD men de tjänar även på att skada Intel genom att ge AMD de bästa förutsättningarna. Därför är samarbetet med AMD prioriterat för TSMC:s ledning, vilket går att skönja i den stora ökning av wafer-allokation som AMD har avtalat fram med TSMC. Där lyckades AMD långt bättre än vad Nvidia gjorde, som ryktas (eller har det bekräftats nu?) behöva använda sig av Samsungs undermåliga nod till Ampere-korten när de försökte spela ut Samsung och TSMC mot varandra för att få bättre priser.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Är det här nyheter ens?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Och de flesta fanboys förstår inte varför Ryzen stör marknaden så mycket. Prestanda är en väldigt liten del av varför Intel inte kan börja använda 7nm. Varför låga yields påverkar Intel mycket mer än AMD.

Chiplet designen, att kunna använda nästan all defekt kisel i en produkt eller annan. Intel skulle kunna börja pumpa ut 7nm processorer som gör AMD lika relevanta som vid bulldozer eran. Men de kan inte göra det ekonomiskt. De skulle förlora pengar för varje CPU såld och begå ekonomiskt självmord. Samma sak stör den svenska metallindustrin, där nystartade småföretag kan matcha giganters produktionskapacitet med markant högre kvalitet, med en tiondel av arbets-styrkan. Helt enkelt för att giganterna har suttit stilla på sin tron, utan att investera utan att förbättra något. Bara skrapa mer pengar ur företaget till aktieägare tills de nystartade företagen kommer in med sådan hög produktivitet att giganterna inte kan konkurrera.

Det kommer bara bli värre om Intel inte lyckas med antingen Big.little eller att nå extremt höga yields. Ryzen stör med sin höga produktivitet, i andra ord, att det inte blir lönsamt för Intel.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur Intel ska kunna konkurrera med AMD så länge de fortsätter leverera bra produkter. De behöver inte ens leverera jätte bra produkter, eftersom Intel verkar ligga kvar ett steg efter TSMC hela tiden.

När de äntligen får ut sina 7nm chip, har väll AMD (TSMC) redan fått ut 3nm. Jag vet att Intel 7nm är ungefär samma som TSMC 5nm, men det är ändå ett steg efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Intels aktiekurs tappade 10% Vid efterhanden Igår då nyheten kom ut, AMD gick upp ca 8% på samma nyhet
Vi får se hur det blir när börsen öppnar idag ...

Ja, börsmarknaden är skoningslös och reagerar omedelbart, vi snackar stora pengar i börsvärde här. Men det är en kraftig reaktion, helt klart, mycket "intressant" måste jag säga.

AMD har alla möjligheter i världen nu att ta marknadsandelar från Intel.

Permalänk
Medlem

Det ser mer och mer ut som om Intel bara hade tur med sin core architektur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, börsmarknaden är skoningslös och reagerar omedelbart, vi snackar stora pengar i börsvärde här. Men det är en kraftig reaktion, helt klart, mycket "intressant" måste jag säga.

AMD har alla möjligheter i världen nu att ta marknadsandelar från Intel.

Borde kanske Intel sparka sin ledning?
Lite krasst sett står Intel kvar i 2015 och stampar när resten av halvledarvärlden gått vidare.
Kanske dags att låta nästa generation ta över?

Permalänk
Datavetare

Tror år 2020 inte bara kommer något vi senare mins för Corona, tror efter detta allt mer på att i år också blir det året när tillräckligt stor del av "industrin" insåg att det är dags att gå vidare från x86.

x86 behövde Intels 0,5-1,5 generationers ledning i tillverkningsteknik, det var väldigt länge mer än nog för att ingen annan egentligen skulle ha någon chans att konkurrera på PC-marknaden där man behöver en bra balans mellan låg kostnad och hög prestanda. Fram till ARM64 och RISC-V fanns egentligen inte heller någon annan instruktionsuppsättning som var lika bra eller bättre på i princip varje punkt jämfört med x86. Det fanns för och nackdelar med alla tidigare ISA, x86 hade fördelen att vara riktigt stark för heltalsberäkningar. vilket är långt viktigare för typiska PC-program än t.ex. flyttalsprestanda.

Tror denna artikel (framförallt efter det Intel nu säger här), Exiting x86: Why Apple and Microsoft are embracing the Arm-based PC, inte på något sätt är överdriver hur snabbt övergången kommer ske. De gissar att ARM-baserade PC går förbi x86-baserade i volym 2027-2028, vilket om inget annan drastiskt sker betyder att Windows-baserade PC körande ARM kommer vara i majoritet då (Apple kommer ha 100 % ARM inom två år, men de är ju bara ~10 %).

På serversidan kommer det gå ännu snabbare. Läser man AnandTechs artikel om Intels rapport pratas massor om chiplets (vilket i.o.f.s. är väntat då Intel pratat en hel del om Foveros, EMIB och liknande). I slutändan kommer alla gå till chiplets då det kommer bli allt sämre ekonomi i att gå till mindre noder så man vill bara göra det för de delar som verkligen drar nytta av högre densitet: d.v.s GPU, NPU men inte nödvändigtvis CPUer då många (bl.a. både Intel och AMD) bedömer att man kommer behöva minska frekvenserna på framtida noder p.g.a. att W/mm² hela tiden ökar ISO-frekvens.

Från artikeln jag länkar ovan

"Previous Wikibon research shows that Arm is about 25% of the cost and 25% of the power requirements of x86 processors, for about the same performance."

Personligen tycker jag det låter lite väl bra, men 33 % - 50 % av kostnad och strömförbrukning stämmer definitivt. Ta t.ex. Neoverse N1 (ARMs server CPU baserad på Cortex A76). den har ungefär samma IPC som Skylake/Zen2 fast tar 1/3 av kretsytan av Zen2 när båda använder TSMC 7nm. Vi ser på Zen2 baserade bärbara (som är monolitksa) att chiplet ger sämre prestanda och högre strömförbrukning allt annat lika, så man vill egentligen köra monolitiskt så länge det är ekonomiskt och tekniskt möjligt.

Intel förväntas nå 36 kärnor på 10 nm (som är något tätare än TSMC 7nm enligt respektive företags siffor). AMD sprider sina 64 kärnor över hela 9 chiplets. Ampere (ett relativt nystartat företag med många forna Intel, AMD och Nvidia chefer och ingenjörer på lönelistan) har lanserat sin 80 kärniga monolitiska server CPU (Neoverse N1) och planerar en ökning av det till 128 kärnor (fortfarande monolitisk). Detta tillverkas på TSMC 7 nm process, 3 GHz frekvens (när alla kärnor körs!) med 250 W TDP.

På något sätt kommer det ändå bli intressant att se hur Intel hanterar denna situation. De har väldigt mycket resurser och kan nog komma en del intressanta saker ur EMIB-chiplets. För den som tror att detta är en storseger för AMD, tänk igen. AMD kommer definitivt vinna på detta i det korta loppet, men AMD kan inte ersätta Intel rakt av då man inte alls har den stab av folk kring programvara som krävs inom många områden där Intel idag slås mot ARM (och Intel gör bra ifrån sig mycket just p.g.a. en bättre story runt programvarusupport, men även det ändras nu snabbt). Så AMD har vunnit ett slag här (eller är väl mer Intel som förlorat det), men tror att slaget om PC är på väg att få en ny kung i form av ARM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Borde kanske Intel sparka sin ledning?
Lite krasst sett står Intel kvar i 2015 och stampar när resten av halvledarvärlden gått vidare.
Kanske dags att låta nästa generation ta över?

Exakt. Och vad har hänt?

AMD leder med ungefär en nod, är inne på 2,5:e generationen av Zen. Och man har nått den nivå Intel låg på för fem år sedan sett till IPC och funktioner. Samtidigt har ARM gått från att vara billigt och energieffektivt till att vara inte fullt lika billigt (men ändå billigare än x86), fortfarande energieffektivt men i Apples fall nått en nivå där man utför ~80 % mer per cykel (ställd mot Skylake och Zen 2, ca 60-65 % mer än Sunny Cove).

Så är det inte verkligen dags för nästa generation att ta över?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det stora bekymret för Intel:s rykte är "Intel promised the accelerators for the US government's $500m exascale Aurora, supercomputer due to be built in 2021. As such, Intel may be forced to turn to outside foundries to produce certain dies, aka chiplets, for its 7nm multi-die-single-package chips".

Om detta sker lär börsvärdet dyka ordentligt..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Borde kanske Intel sparka sin ledning?
Lite krasst sett står Intel kvar i 2015 och stampar när resten av halvledarvärlden gått vidare.
Kanske dags att låta nästa generation ta över?

Vi får hoppas att det ordnar upp sig, det är roligare att hålla på en underdog men konkurrens är bra och det bästa vore att både Intel och AMD driver utvecklingen framåt samt gärna någon tillverkare till i framtiden.

Intel är trots allt exceptionellt mycket större på tex företagssidan och serversidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jag ser inte hur Intel ska kunna konkurrera med AMD så länge de fortsätter leverera bra produkter. De behöver inte ens leverera jätte bra produkter, eftersom Intel verkar ligga kvar ett steg efter TSMC hela tiden.

När de äntligen får ut sina 7nm chip, har väll AMD (TSMC) redan fått ut 3nm. Jag vet att Intel 7nm är ungefär samma som TSMC 5nm, men det är ändå ett steg efter.

Detta har ju historiskt varit Intels egen fördel hela tiden - de har kunnat plöja ner en del av sina enorma vinster för att kunna ligga i frontlinjen produktionstekniskt, och kunnat direkt matcha CPU-design med litografi. Vilket gjort att de för det mesta varit mycket konkurrenskraftiga, plockat hem stora vinster, som de till dels plöjt ner i....osv, i fyra decennier eller så. Det började gnissla redan när Dennard-scalingen upphörde (att effekt per ytenhet är konstant mellan noder) runt 65nm noden, och det har alltmer blivit tydligt att det betalar sig mindre och mindre att ligga på the bleeding edge för intels produktportfölj. Istället har mobila lågeffekt chip tagit över som processdrivare för TSMC och har finansierat deras litografiutveckling. AMD har fortfarande, för sina CPU:er, ingen större processfördel, men de har inte heller längre någon nackdel, vilket redan i sig är stort. Kruxet för en CPU-tillverkare som intel är väl att kiselprocesserna framåt fortfarande inte kommer att innebära så förbaskat mycket för deras produkter. Tiden då man fick regelbundna stora hopp i processorprestanda för att man krympte litografin är oåterkalleligen förbi. Och att man kan pressa in fler kärnor på samma yta hjälper i sig bara en liten del av deras kunder nämnvärt.
Detsamma gäller naturligtvis AMDs CPU verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror år 2020 inte bara kommer något vi senare mins för Corona, tror efter detta allt mer på att i år också blir det året när tillräckligt stor del av "industrin" insåg att det är dags att gå vidare från x86.

x86 behövde Intels 0,5-1,5 generationers ledning i tillverkningsteknik, det var väldigt länge mer än nog för att ingen annan egentligen skulle ha någon chans att konkurrera på PC-marknaden där man behöver en bra balans mellan låg kostnad och hög prestanda. Fram till ARM64 och RISC-V fanns egentligen inte heller någon annan instruktionsuppsättning som var lika bra eller bättre på i princip varje punkt jämfört med x86. Det fanns för och nackdelar med alla tidigare ISA, x86 hade fördelen att vara riktigt stark för heltalsberäkningar. vilket är långt viktigare för typiska PC-program än t.ex. flyttalsprestanda.

Tror denna artikel (framförallt efter det Intel nu säger här), Exiting x86: Why Apple and Microsoft are embracing the Arm-based PC, inte på något sätt är överdriver hur snabbt övergången kommer ske. De gissar att ARM-baserade PC går förbi x86-baserade i volym 2027-2028, vilket om inget annan drastiskt sker betyder att Windows-baserade PC körande ARM kommer vara i majoritet då (Apple kommer ha 100 % ARM inom två år, men de är ju bara ~10 %).

På serversidan kommer det gå ännu snabbare. Läser man AnandTechs artikel om Intels rapport pratas massor om chiplets (vilket i.o.f.s. är väntat då Intel pratat en hel del om Foveros, EMIB och liknande). I slutändan kommer alla gå till chiplets då det kommer bli allt sämre ekonomi i att gå till mindre noder så man vill bara göra det för de delar som verkligen drar nytta av högre densitet: d.v.s GPU, NPU men inte nödvändigtvis CPUer då många (bl.a. både Intel och AMD) bedömer att man kommer behöva minska frekvenserna på framtida noder p.g.a. att W/mm² hela tiden ökar ISO-frekvens.

Från artikeln jag länkar ovan

"Previous Wikibon research shows that Arm is about 25% of the cost and 25% of the power requirements of x86 processors, for about the same performance."

Personligen tycker jag det låter lite väl bra, men 33 % - 50 % av kostnad och strömförbrukning stämmer definitivt. Ta t.ex. Neoverse N1 (ARMs server CPU baserad på Cortex A76). den har ungefär samma IPC som Skylake/Zen2 fast tar 1/3 av kretsytan av Zen2 när båda använder TSMC 7nm. Vi ser på Zen2 baserade bärbara (som är monolitksa) att chiplet ger sämre prestanda och högre strömförbrukning allt annat lika, så man vill egentligen köra monolitiskt så länge det är ekonomiskt och tekniskt möjligt.

Intel förväntas nå 36 kärnor på 10 nm (som är något tätare än TSMC 7nm enligt respektive företags siffor). AMD sprider sina 64 kärnor över hela 9 chiplets. Ampere (ett relativt nystartat företag med många forna Intel, AMD och Nvidia chefer och ingenjörer på lönelistan) har lanserat sin 80 kärniga monolitiska server CPU (Neoverse N1) och planerar en ökning av det till 128 kärnor (fortfarande monolitisk). Detta tillverkas på TSMC 7 nm process, 3 GHz frekvens (när alla kärnor körs!) med 250 W TDP.

På något sätt kommer det ändå bli intressant att se hur Intel hanterar denna situation. De har väldigt mycket resurser och kan nog komma en del intressanta saker ur EMIB-chiplets. För den som tror att detta är en storseger för AMD, tänk igen. AMD kommer definitivt vinna på detta i det korta loppet, men AMD kan inte ersätta Intel rakt av då man inte alls har den stab av folk kring programvara som krävs inom många områden där Intel idag slås mot ARM (och Intel gör bra ifrån sig mycket just p.g.a. en bättre story runt programvarusupport, men även det ändras nu snabbt). Så AMD har vunnit ett slag här (eller är väl mer Intel som förlorat det), men tror att slaget om PC är på väg att få en ny kung i form av ARM.

Tack för en mycket intressant helikoptervy!
Sett ur detta perspektivet skulle det inte vara helt fel av AMD eller Intel att köpa ARM.
Dinosaurien x86 kommer tyna bort och ersättas av nya arkitekturer.
När datacentren väl börjar byta kommer det gå snabbt och då bör man redan ha sålt av sina Intel/AMD-aktier

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg förvånad utan stämmer bra med mina förväntningar och jag har tidigare antytt att även 7nm kommer försenas.
Däremot tror jag fortfarande att Intel kommer lägga ut tillverkning av dGPU till extern part t.ex Samsung, TSMC 7nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det stora bekymret för Intel:s rykte är "Intel promised the accelerators for the US government's $500m exascale Aurora, supercomputer due to be built in 2021. As such, Intel may be forced to turn to outside foundries to produce certain dies, aka chiplets, for its 7nm multi-die-single-package chips".

Om detta sker lär börsvärdet dyka ordentligt..

Om Intel lägger ut tillverkningen av 7nm Ponte Vecchio så kan Intel fortfarande klara målet.
Jag tror som sagt att Intel kommer tillverka GPU:er hos extern part.
Sapphire Rapids CPU lär vara tillverkade i Intels 10nm++

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Apple är ganska nöjda med beslutet att gå över till Apple Silicon i sina kommande burkar.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Yoshman:

Tror år 2020 inte bara kommer något vi senare mins för Corona, tror efter detta allt mer på att i år också blir det året när tillräckligt stor del av "industrin" insåg att det är dags att gå vidare från x86.

Det ser onekligen ut att barka åt det hållet, ja. x86 har varit seglivad som 17, men vad lever för evigt? Frågan är väl snarast, vad finns kvar för Intel om deras guldkalv sakta men säkert börjar förtvina steg för steg?

Intel försökte slå undan fötterna för sina konkurrenter inom x86 genom att flytta marknaden till VLIW med Itanic, men det var dödfött - projektet hankade sig fram i ett antal år men fick aldrig någon riktig luft under vingarna. De sålde sin ARM-teknik till...tja, vem fasen det nu var. Satsningen med chipset till smarta telefoner gick i stå - mycket på grund av att energiförbrukningen var för hög, och sedan är ju hela mobilmarknaden byggd kring ARM också, så Intels x86-chipset krävde omkompilerade binärfiler vilket strulade till det för alla inblandade. Mobil-modemsatsningen blev en halvmesyr den också som utklassades av Qualcomms produkter, och den såldes sedan av till Apple till största delen vill jag minnas. På grafiksidan så skrotades uppföljaren till i740 på 90-talet innan den ens var färdigutvecklad. Larrabee skrotades också och blev Xeon Phi, som sedan skrotades även den efter bara ett par generationer.

Så i stort sett alla stora satsningar Intel gjort förutom x86 har hittils gått en kvalfull död till mötes. (De har ju dock till exempel en serie nätverkskretsar som har gått bra under många år, men det är ju ingen stor del av den hela kakan...) Företaget verkar inte ha någon uthållighet, om ett nytt projekt inte börjar generera fantastisk vinst jämförbar med CPU-divisionens inkomstmarginaler nästan med en gång så avvecklas det - kvartalsrapports-styre verkar råda med järnhand från företagsledningens sida. Luktar som Steve Jobs hade rätt i det han sa i det där Youtubeklippet för 25 år sedan som postades ovan... Ledningen förefaller sakna visioner och förmåga att skapa nya, omvälvande produkter. De rullar bara på i invanda, trygga hjulspår.

Se på IBM vilken bra idé det var! De var marknadsledande en gång i tiden, de var det trygga valet som andra företag köpte även fast konkurrenterna hade bättre produkter (*host harkel* Intel mot AMD Ryzen idag...) IBM sålde då big iron mainframes till banker och storföretag, men så hittade de på något nytt, "billigdatorn" IBM PC. Mainframe-divisionen hatade detta direkt och försökte avliva produkten då de fruktade att deras feta vinstmarginaler skulle påverkas negativt om kunderna i stor skala började köpa mycket billigare PCar istället. (De hatade också uppstickaren Microsoft för övrigt, som växte sig allt större och mäktigare med PCns växande popularitet.) Men innan mainframe-divisionen hann lyckas sprang verkligheten ifrån IBM; klontillverkare från fjärran östern började kopiera den simpelt konstruerade PCn och släppte sina egna, konkurrerande maskiner. Om IBM då hade lagt ner PC-tillverkningen skulle inte ha spelat någon roll!

Så de tvingades rulla på. Istället försökte de ta tillbaks kontrollen över utvecklingen med PS/2 och Microchannel-bussen, vilken de hade patent på så ingen skulle kunna kopiera den ostraffat. Dock, på grund av girighet och korkat kommitté-beslutsfattande inom företaget blev PS/2 ingen storsäljare (de flesta, kanske till och med alla maskinerna i serien var till att börja med enormt dyra...) Till slut avvecklade eller sålde IBM av all PC-verksamhet, Lenovo tog över laptopverksamheten för ett bra tag nu sedan, vilken annars var den sista PC-bastionen hos IBM som hade stått kvar i ganska många år faktiskt.

Nu har IBM inget nytt att luta sig tillbaks på, de har slutat evolvera och i princip förfinar bara det de alltid gjort, big iron-maskiner till storkunder. Detta fungerar ju så länge ingen kommer och rör om på marknaden, men om något likt digitalkamerornas intåg på marknaden händer för IBM kommer de att vara lika rökta som Eastman Kodak var på 00-talet... Kodak hade en stor utvecklingsdivision och många patent för digitala bildsensorer, men ansåg att vinsterna från filmtillverkning och framkallning var alltför viktiga och de missade därför tåget när övergången skedde. När de väl tvingades agera var deras produkter för mesiga och för dyra. Lite som när Microsoft bommade sitt tåg efter iPhone kom och ruskade om mobilmarknaden... Något Bill Gates sagt var hans livs största misstag vill jag minna mig.

Vi får se hurpass uthållig Intel nu är med sin senaste grafiksatsning, men de ger sig ju å andra sidan därhän desto mer intensivt nu än de gjort någonsin förut, med satsningar i flera produktkategorier och prestandanivåer. Ändå, jag vill nog höja ett varnande finger, om de två första generationerna visar sig törstiga och/eller inte särskilt välpresterande riskerar marken att börja skaka under grafikdivisionen misstänker jag. Huvuden lär rulla, och ny massdöd på grafiksidan kan då inträffa... Xe riskerar att inte bli mycket mer än en ny vanttumme i form av integrerad grafik i deras konsument-CPUer. Men vi får se vad som händer! Ska bli spännande...

Lustig anekdot om ARM förresten: enligt legenderna var den första ARM-processorn - den som låg till grunden för Acorn Archimedes - av en ren tillfällighet så oerhört strömsnål att den kunde drivas enbart av spänningen som tillfördes den på I/O-pinnarna till processorn - prototypkretskortet hade enligt utsago ett fel i strömförsörjningen som gjorde att ingen spänning tillfördes på normalt sätt till processorn. Att strömförsörjningen var paj upptäcktes därför inte förrän i efterhand; datorn fungerade ju ändå!

Det krävdes med andra ord bara en bråkdel av en watt för att driva chippet... Grunden till ARMs marknadsdominans lades med andra ord redan på 1980-talet, och i princip av en olyckshändelse!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Inaktiv

Går bra nu.

"Intels hårdvaruchef Venkata Renduchintala slutar den 3 augusti. Beskedet kommer kort efter att Intels lansering av 7-nanometerschipp blivit ett halvår försenat."

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.737667/efter-forsening...