Hur länge tror ni en dator kan stå på i sträck?

Permalänk

Hur länge tror ni en dator kan stå på i sträck?

Hej!

Har snart haft igång min dator i 2 veckor i sträck. Hur länge tror ni en dator kan vara igång i sträck innan den kollapsar?

Permalänk
Inaktiv

i flera år

Permalänk
Skrivet av anon910:

i flera år

Wow! Så länge?! Varför tror du det?!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Vila i frid

Min dator som jag nu skriver från har varit igång sedan 2011-12-23. En 2500k med 32 GB internminne. Okej, jag har fuskat lite med tiden - den har varit avslagen ett par minuter 2014 då jag plockade ur alla 4 HDD och istället monterade två SSD.

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan menar du i idle eller att man belastar den till max?

Har haft min datorn i sign på gott som 24/7 bortsett från påtvingade uppdateringar/omstarter, dock står den mest i idel läge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Vad får dig att tro att en dator inte kan vara online länge?
Det är oftast omboot/stänga ner maskiner som får dom att dö.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag stänger aldrig av mina datorer. Speldatorn har en uptime på 59 dagar, arbetsdatorn 98 dagar. Min primära server har en uptime på snart 400 dagar. Och då är det bara mellan bootningar, tar man med tiden datorerna har varit påslagna så pratar vi år. Har en rackmonterad PC som kör pfSense och den har varit på nu i 5 år tror jag.

Om grejerna är byggda rätt så kan de stå på hur länge som helst, har inte sedan gamla AMD K6-tiden haft en dator där moderkort eller nätdel pajat under dess livstid och då har system rullat i många år innan de tagits ur bruk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soldierofwar1985:

Wow! Så länge?! Varför tror du det?!

För mina burkar har stått r på i flera år i sträck

Permalänk
Medlem

Stänger aldrig av min dator ... står alltid och puttrar i ett hörn...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

Stänger av min dator nästan varje kväll.
SSDer bryr sig inte om hur många gånger den startas upp (mot vad iaf enligt vissa HDD gör).
Använder SSD som primär disk, hdds för lagring men de verkar hänga med bra trots många omstarter (1 om dagen).

Elräkningen gillar iaf när jag stänger över natten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sions:

Stänger av min dator nästan varje kväll.
SSDer bryr sig inte om hur många gånger den startas upp (mot vad iaf enligt vissa HDD gör).
Använder SSD som primär disk, hdds för lagring men de verkar hänga med bra trots många omstarter (1 om dagen).

Elräkningen gillar iaf när jag stänger över natten.

Om du inte låter datorn stå på full belastning hela nätterna borde den väl inte kosta mer än några ören i el per natt. I tomgång drar de ju inte mycket alls.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Har snart haft igång min dator i 2 veckor i sträck. Hur länge tror ni en dator kan vara igång i sträck innan den kollapsar?

Jag är mest nyfiken på vad du menar med "kollapsar".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Stänger av min dator nästan varje kväll.
SSDer bryr sig inte om hur många gånger den startas upp (mot vad iaf enligt vissa HDD gör).

Det stämmer inte - om du tittar på SMART-värden (med tex crystal disk info) och och posten EB = POR Recovery Count och dess RAW-värde går upp vid varje start/stop - så har man lekt en smula med rysk roulette med sin SSD/NVMe var gång - det är när den delen misslyckas som gör att man plötsligt har en fullständigt tvärdöd SSD utan någon förvarning alls och det kan ske precis när som helst från disken är nästan ny till slutet av sin livslängd med kanske en chans på ett av tiotusen start/stop och går inte att förutse...

server-SSD har batteri/kondingpaket för att SSD skall stänga ned sig snyggt och kontrollerat vid spänningsbortfall - men sådant finns inte på konsument-SSD eller NVMe-minnen och det kan brytas mitt under olika interna skrivarbeten och OS när det stänger ned sig ger heller ingen förvarning till SSD att man stänger ned nu, snarare tvärt om att det kan skrivas ganska mycket till lagringen sekunderna strax innan strömmen kopplas ned.

Snurrhårddiskar brukar ange 250000 - 500000 parkeringar av läsarmen - men det är inte ett reellt problem att något går sönder även om man är lång förbi dessa belopp - har hårddiskar med över 2.5 miljoner parkeringar (wd-green) så detta är inte en issue i praktiken.

Ett större problem är att starta och stoppa spindeln på snurrdisken - strömrusningen vid start sliter på motorstyrkretsarna[1] och där bör man antingen låta de snurra på eller vara avstängda i lite längre perioder (dvs flera dagar i rad) - daglig start/stopp är nära på det värsta man kan utsätta diskarna för - tillsammans med temperaturväxlingarna som det blir med kall och varm snurrdisk - kort sagt är det som flygplan att det är starter och landningar (start/stopp av spindeln) som räknas då det är det som stressar flygkroppen mest och tål bara ett visst antal innan marginalerna har sjunkit för mycket - inte långflygningen i sig (spindel snurrar lång tid eller ä nedstängd helt)

- vi har gamla burkar som har varit igång nonstop 24/7 i 10 år typ med lika gamla snurrdiskar (dvs närmar sig 100000 timmar - konstant snurrande, och gissa vilket märke - jo Seagate....) - det är andra saker mer av 'oturstyp' av exemplaret om en dator lägger av i förtid som tex. trasig RAM helt plötligt, fläktar där lagren slits ut, igendammad i kylflänsar och prollen/grafikkort gått varmare än lämpligt etc.

Att serverhallarna har filtrerad och partikelfri luft är något som definitivt förlänger livslängden på servrar och datorer, framförallt att det inte sätter igen flänsar och slipande partiklar inte hittade in i fläktlagren så fort.

[1] Maxtor hade en serie diskar där motorstyrkretsen släppte ut sin rök plötligt och tom lite fyrverkeri vid start en dag efter typ 30 kilotimmar strömsatt, det var då man lärde sig att gå upp och ned med spindelmotorer ofta, var ingen bra ide, om man ville att det skulle hålla länge - bättre att det snurrar konstant (som i NAS/server) alternativt att diskarna var helt strömlösa i längre perioder (cold storage)....

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta ger mig flashbacks till när man hängde på IRC i början slutet utav början utav 2000-talet och hade gjort olika scripts som kunde visa vilken låt man lyssnade på en winamp, eller som titeln frågar efter tid som datorn hade varit igång.
Detta var svårt när man körde lite mer instabila OS men ändå höll man på...

Skrev man /uptime så kunde det se ut ungefär såhär (bortsett från CPU/gpu info)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alling:

Jag är mest nyfiken på vad du menar med "kollapsar".

Uptiden handlar mest om vilket os man kör, XP( 32) är ju tex omöjligt att ha igång längre än 49 dagar 17 timmar och 2 minuter (47295 sekunder) för då startas datorn om och det kan man väl kalla kollapsa, den gränsen gäller nog alla andra föregående winversioner som var 32 bitars, vet inte om de har fixat det efter att det började bli ett problem med xp som faktiskt började kunna nå tiden utan att krascha pga annat, efter xp så kom ju 64 bit på allvar och just den "finessen" var borta. (med win 98 och me var man glad om man slapp ominstallationer varannan månad)
Gissar att det finns Unix, IBM och DEC maskiner som varit i drift mycket länge, de var ju ibland även designade så att allt var redundant så man kunde uppgradera och reparera hårdvara utan att stänga ner dem så kan säkert finnas nån kvar som rullat i 60 år utan att tas ner

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uptiden handlar mest om vilket os man kör, XP( 32) är ju tex omöjligt att ha igång längre än 49 dagar 17 timmar och 2 minuter (47295 sekunder) för då startas datorn om och det kan man väl kalla kollapsa, den gränsen gäller nog alla andra föregående winversioner som var 32 bitars, vet inte om de har fixat det efter att det började bli ett problem med xp som faktiskt började kunna nå tiden utan att krascha pga annat, efter xp så kom ju 64 bit på allvar och just den "finessen" var borta. (med win 98 och me var man glad om man slapp ominstallationer varannan månad)
Gissar att det finns Unix, IBM och DEC maskiner som varit i drift mycket länge, de var ju ibland även designade så att allt var redundant så man kunde uppgradera och reparera hårdvara utan att stänga ner dem så kan säkert finnas nån kvar som rullat i 60 år utan att tas ner

Vet inte vart du fått det ifrån, hade på förra jobbet datorer som var igång bra många månader om inte är med winXP.
Tror mer de beror vad man installerar på den, de hade endast något enstaka program samt endast lokalt nätverk.
Om det inte var någon bugg i någon speciell version av xp? Kanske försvann med service pack.

Permalänk
Avstängd

@Soldierofwar1985:

Jag kallas inte för 24/7 kille utan en anledning, dator tar typ ingen skada att vara på däremot så tar diskarna lite skada av att sätta på och stänga av när man stänger av dator.

Jag stänger aldrig av mina dator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag är mest nyfiken på vad du menar med "kollapsar".

Antagligen så menar han detta.
TS, jag tror att det är ganka osannolikt om man inte typ kör SLI i ett Cosmos II.

Men för att vara OT så har jag en polare som aldrig stänger av sin dator och han aldrig behövt byta ut komponenter som dött. Det blir nog säkrare om du inte använder dig eller förlitar dig på traditionella hårddiskar men så är det väl alltid.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sions:

Vet inte vart du fått det ifrån, hade på förra jobbet datorer som var igång bra många månader om inte är med winXP.
Tror mer de beror vad man installerar på den, de hade endast något enstaka program samt endast lokalt nätverk.
Om det inte var någon bugg i någon speciell version av xp? Kanske försvann med service pack.

Den interna klockan i win räknar millisekunder och med 32 tillgängliga bitar för klockans värde så kan den gå i 4 294 967 296 millisekunder innan den nollas och när det hände innebar det att datorn kraschade för tiden gick "baklänges"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den 'riktiga' klockan i en klassisk PC var väl på 18.2 Hz skapad av en av räknarna på intel 8253 eller 8254-chip (de andra två skötte DRAM-refresh och att ge ton till PC-högtalaren)

då den satt på IRQ8 så var den långt nere i IRQ-kedjan vilket gjorde den känd för att vara notoriskt opålitlig och ge mycket tidsgitter om man försökte basera på den som tidsbas i olika tidsmätningar (och problemet är att alla 'syntetiska' mjukvaru-klockor på ms-basis mm. har just denna 18.2 Hz klocka som tidsbas/referens...) - då det det var den bästa källan som tidbas PC hade (sedan kunde RTC-kretsen senare också ge IRQ men dessvärre på samma IRQ8 och kunde programmeras från 2 - 32768 interrupt per sekund - men med samma tidsgitter som från 8253/4-chippen i och med så långt ned i IRQ-kedjan och många IRQ med högre prioritet tränga sig före att exekveras som från hårddiskar/DMA, från serieportars UART, video-interrupt mm. vilket gjorde att tidpunkten med koden som mäter tiden kunde svaja rätt mycket mellan samplen (ger tidsgitter) + avrundningsfelen när man skulle det få att matcha mot jämna sekunder eller tiondelar av det...

- varför det blev just 18.2 Hz som referens beror på att man inte orkade initiera räknarna med något vettigt värde utan blev värdet som blev på registren när man slog på strömmen på 8253 eller 8254-chipen vid datorstart...

Det har varit mycket tankemöda i otal program under alla åren att försöka få till bättre tidsbas, men standard är standard...

Permalänk
Medlem

Well, teoretiskt kan en dator stå på hur länge som helst, i praktiken brukar ofta något annat påverka, så som miljö, el-nät som sviktar.

Men i praktiken brukar ju en eller flera komponenter ge vika, hur länge det tar är omöjligt att svara på Men som andra nämnt finns det ju många fall på datorer som varit igång i många år.

Permalänk
Medlem

Min server står på 24/7 (61 dagar uptime just nu). Startas endast om för uppdateringar i princip. I bland någon hårdvara som byts.
Min stationära har jag på 24/7 på vintern men på sommaren stänger jag av den då det är nog varmt i rummet ändå (även om det är typ högst 100W i idle så är det ändå 100W )

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Den interna klockan i win räknar millisekunder och med 32 tillgängliga bitar för klockans värde så kan den gå i 4 294 967 296 millisekunder innan den nollas och när det hände innebar det att datorn kraschade för tiden gick "baklänges"

Det stämmer dock inte för XP. Jag hade både 2000 och 32-bit XP igång i klart mer än 2 månader utan problem.
Buggen tycks ha gällt 95/98, med varierande rapporter om NT. Det gällde definitivt inte 2000/XP.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är systemet stabilt kan datorn vara på till nån komponent brakar mm med tur många år som med all elektronik

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har maskiner på jobbet, inom industri, som gått i stort sett 24/7 de senaste 20 åren..

De innehåller också en typ av dator.

Elektronik brukar gå sönder när man stänger av och sätter på det, är en komponent svag så kan den avkylningen och uppvärmningen knäcka den, går den hela tiden kan den mycket väl hålla flera år längre.

Det som går sönder först är ju ex vis fläktar som är mekaniska och slits ut.

Blir den inte full med damm kan din dator stå på från att den är ny tills den blir omodern. Men det är bra att stänga av ibland för att städa ur.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag brukar endast stränga av min på sommaren och då av värmeskäl, då övervåningen blir ruskigt varm. På vintern får den agera element.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1