IKEA Trådfri rullgardiner, Fyrtur och Kadrilj

Permalänk
Medlem

Hur många år tills man får en version som har ytan täckt av någon form av solcell så att den kan ladda sig själv?

Många bäckar små som tar oss framåt, tycker som enskild produkt att den är dyr och löjlig men ser man det i ett större perspektiv så är detta väldigt positivt!

Permalänk
Medlem

@psilobe: En liknande produkt finns redan nu. Physee, ett nederlänskt bolag från Delpht gör fönster med integrerade gardiner och sensorer. De är dessutom uppkopplade till annan teknologi i huset som till exempel air condition. För nuvarande finns det inget alternativt för enskilda fönster och privatpersoner men det kommer!

I Uppsala gör bolaget Chromogenics fönster med automatisk tint vilket eliminerar behovet av att ens ha skrymmande gardiner. Om deras samarbete med solcellsföretaget Peafowl går vägen så borde du titta på att köpa deras fönster vid nästa fönsterbyte.

Permalänk
Medlem

Nån som kan ge en uppskattning på hur ofta man får byta batteri?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Orisons: Vet att liknande produkter från andra tillverkare har en batteritid på 3-4 månader.

Permalänk
Medlem

Ni som har någon av dessa (främst Kadrilj), hur bra fungerar de att begränsa värme från solen?

Permalänk
Medlem

Monterar du den på utsidan så fungerar den utmärkt för det sålänge den överlever...

Inne hjälper det dock knappt något då värmen (ljuset) redan tagit sig in och det är en väldigt liten del som studsar tillbaka ut igen.

Permalänk
Medlem

Kan man fästa Fyrtur över ett takfönster? Jag måste förstås fixa skenor, annars skulle ju gardinen hänga rakt ner.

Edit: Köpte en och det gick alldeles utmärkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nån som kan ge en uppskattning på hur ofta man får byta batteri?

Det behöver laddas med 3-4 månaders mellanrum om man rullar upp och ner en gång om dagen, så mer än nog för att det ska vara värt det för att slippa kablar IMO.

För övrigt så hoppas jag verkligen att det dyker upp FYRTUR i 160cm snart, har märkt att många nya lägenheter har skitbreda fönster.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Finns det något system som tillåter manuellt körning? Via strömbrytare, tycknapp eller fjärr. Vill inte behöva fippla med telefon i alla tillfällen och även ge gäster möjlighet att köra upp och ner rullgardinen.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Segge:

Finns det något system som tillåter manuellt körning? Via strömbrytare, tycknapp eller fjärr. Vill inte behöva fippla med telefon i alla tillfällen och även ge gäster möjlighet att köra upp och ner rullgardinen.

Det följer med en fjärrkontroll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det finns även upp och ner knappar på själva rullgardinen ifall man når dit och står vid den och inte är nära fjärrkontroll eller mobil.

Permalänk
Medlem

I manualen står det att man kan använda fjärrkontrollen för att sätta max nerdragen längd, men för mig var detta endast möjligt via knapparna på rullgardinen.

När jag väl hade löst det så stannar gardinen alltid på rätt längd.

Jag har ingen brygga från IKEA. Jag använder Samsung SmartThings, så mjukvaran i rullgardinen har inte uppdaterats (om det är möjligt). Värt att nämna. Officiellt stöd finns för SmartThings.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ni som har gardinerna hemma, är det möjligt att montera av motor för att montera ihop med en annan rullgardin som är 170cm bred? På vanliga fjäderdrivna så är ju tyget bara rullat kring en slags rulle och de brukar gå att skära av i lämplig längd o anpassa. Om det är samma princip med dessa så bör det gå. Vill ha IKEAs system pga priset och styrsystemet

Edit: Fanns visst folk som gjort detta redan men gillade inte riktigt resultatet...
https://www.ikeahackers.net/2020/05/ikea-kadrilj-motorized-bl...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Vad exakt är skillnaden mellan FYRTUR & KADRILJ utöver priset? Båda är ju 100x195 cm?
Ser att det finns mindre storlekar, men vad skiljer dessa åt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad exakt är skillnaden mellan FYRTUR & KADRILJ utöver priset? Båda är ju 100x195 cm?
Ser att det finns mindre storlekar, men vad skiljer dessa åt?

Fyrtur är mörkläggande, det är inte den andra. Fyrtur gör det mörkt i rummet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fyrtur är mörkläggande, det är inte den andra. Fyrtur gör det mörkt i rummet.

Ah ok, tack för klargörandet
Har du nån erfarenhet av hur bra egenskaper Fyrtur har? Behöver nog ha så mörkläggande som möjligt. Vore bra om det gick att kombinera smart och mörkläggande, men finns det bättre vanliga mörkläggande gardiner så får det nog bli såna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok, tack för klargörandet
Har du nån erfarenhet av hur bra egenskaper Fyrtur har? Behöver nog ha så mörkläggande som möjligt. Vore bra om det gick att kombinera smart och mörkläggande, men finns det bättre vanliga mörkläggande gardiner så får det nog bli såna.

Fyrtur är enda gardinen jag har hemma, så jag kan tyvärr inte svara på om den är bättre eller sämre än andra. Däremot blir det väldigt mörkt med den nerdragen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Tips.

Har haft 2 gardiner nu ett tag som jag fått modda på bredden och de har funkat klockrent med 1 fjärr på 2 gardiner.
Men helt plötsligt har den tappat fjärrkontrollen och nu går de verkligen inte att para ihop igen. Nyladdade batterier i gardinerna samt nya i fjärrkontrollen. Allt är resettat men de vill sig inte, nån som har tips?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Hej!
Vet ni om det går att montera Fyrtur uppifrån, alltså i taket och inte mot en vägg?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Vet ni om det går att montera Fyrtur uppifrån, alltså i taket och inte mot en vägg?

Ja det går att fästa själva gardinen både uppåt och inåt. Gå in på Ikeas hemsida å ladda ner monteringsanvisningarna så ser du, så jag inte har misstolkat din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Ja det går att fästa själva gardinen både uppåt och inåt. Gå in på Ikeas hemsida å ladda ner monteringsanvisningarna så ser du, så jag inte har misstolkat din fråga.

Tack, ser rätt ut tycker jag!
Sedan funderar jag på en mer teknisk fråga. Jag har tänkt att ha dessa på min snart inglasade balkong, och funderar på hur det är med kyla och värme, vad tål dessa batterier och motor tro..?

På sommaren kan det ju bli bastu ute på en balkong, sväller batterierna då?
På vintern blir det ju inte lika kallt som den faktiska ute-miljön, men fortfarande kallt?

Uppdatering: Fick svar av IKEA som meddelar att batterierna är gjorda för -20 till +25. Så det skulle vara värmen då kanske som ställer till det på en inglasad balkong aka bastu. Men jag menar, vi har haft 28 grader i lägenheten i år. Skulle batterierna inte klara av en varm inomhustemperatur ens? Tveksam till att gränsen skulle gå vid +25.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Mitt sovrum där jag har haft min över sommaren har ju varit närmare 30 några dagar i sommar och den fungerade ju fortfarande utmärkt. Dock på en inglasad balkong i solen kan det ju faktiskt komma upp i över 70 grader om det inte finns något luftombyte alls. Då kanske det börjar bli problem.

Permalänk
Medlem

@jensa86:

Mjo precis... Inglasningen kommer att göras så sent som i november, så jag har inte haft möjlighet att mäta temperaturen under den här sommaren. Kommer batterierna svälla, eller vad är det för typ av problem jag kan komma att få?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: står ju att batteriet inte ska hettas upp över 60° Celsius och inte utsättas för direkt solljus.
Förvaring mellan -20 till 25+. Detta är ju upp för tolkning.
Mvh Carl

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

@YamahaDGX630: står ju att batteriet inte ska hettas upp över 60° Celsius och inte utsättas för direkt solljus.
Förvaring mellan -20 till 25+. Detta är ju upp för tolkning.
Mvh Carl

Hm, vart läste du det?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Någon som vet mer exakt måtten på bredden?
Om man t.ex. tar en 100cm.
Hur bred är själva duken och hur bred är själva kassetten i så fall?

EDIT
Tror jag hittade svaret. Duken är alltså 100cm och totalen 104,3

Jag har tre fönster i bredd med enligt följande
Glaspartiet 97cm
Karmmått 105cm
Sedan 15cm ytterligare avstånd mellan varje fönster. (fast alltså bara mellan, inget extra på respektive sida.
Så om duken är 100cm och kassetten under 105 så kanske jag kan köra med 100cm, men bara 1,5cm på varje sida känns lite som det kommer lysa in.
Men om jag kör 120cm så kommer det inte gå om kassetten är mer än 120cm. Kanske måste blanda eller modda bredden på något sätt (om det ens är möjligt)

Från vänster till höger.
0 cm vägg
0-4 cm liten karm
4-101cm glas
101-105cm liten karm
105-120cm lite tjockare mellan karm
120-124cm liten karm
124-221 glas
221-225 liten karm
225-240 lite tjockare mellan karm
240-2444cm liten karm
244-341 glas
341-345 liten karm

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Någon som vet mer exakt måtten på bredden?
Om man t.ex. tar en 100cm.
Hur bred är själva duken och hur bred är själva kassetten i så fall?

EDIT
Tror jag hittade svaret. Duken är alltså 100cm och totalen 104,3

Jag har tre fönster i bredd med enligt följande
Glaspartiet 97cm
Karmmått 105cm
Sedan 15cm ytterligare avstånd mellan varje fönster. (fast alltså bara mellan, inget extra på respektive sida.
Så om duken är 100cm och kassetten under 105 så kanske jag kan köra med 100cm, men bara 1,5cm på varje sida känns lite som det kommer lysa in.
Men om jag kör 120cm så kommer det inte gå om kassetten är mer än 120cm. Kanske måste blanda eller modda bredden på något sätt (om det ens är möjligt)

Från vänster till höger.
0 cm vägg
0-4 cm liten karm
4-101cm glas
101-105cm liten karm
105-120cm lite tjockare mellan karm
120-124cm liten karm
124-221 glas
221-225 liten karm
225-240 lite tjockare mellan karm
240-2444cm liten karm
244-341 glas
341-345 liten karm

Jag hade samma dilemma. Det var bara att acceptera lite ljusinsläpp på sidorna för mig, vilket i detta fall var acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Det går alltid att kapa av valfri längd och det kommer fungera utmärkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu när folk har haft rullgardinerna ett tag, är ni nöjda? Är de bra i praktiken eller bara i teorin?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS