Tillför en DAC, Amp, DAC/Amp något till ett par 32Ohm´s lurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Har ett par hörlurar som har lite mer än 32Ohm impedans, tror det var 50 är det nån större skillnad i driva dem?

Känner du att det du har nu inte riktigt räcker till? Är volymen väldigt låg så du måste höja nära max ochbdet låter ansträngt och skränigt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: tycker det låter bra men av nån orsak är musik flera oktaver högre än vanligt ljud vid samma volym.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nick-li:

@Starric: tycker det låter bra men av nån orsak är musik flera oktaver högre än vanligt ljud vid samma volym.

Det där var inte lätt att förstå, kan du förtydliga vad du menar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@Starric: tycker det låter bra men av nån orsak är musik flera oktaver högre än vanligt ljud vid samma volym.

Testa att leka lite med ljudet om du tycker kvaliten är bra. Enklast och vad jag försökt med (exkl. eq) är Boom 3D. Ladda ner trial och se om du blir nöjd. För min egen del når det inte ända fram varför jag startade tråden, men bättre blev det.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där var inte lätt att förstå, kan du förtydliga vad du menar ?

Jag blandade ihop terminologi, musik ljudet är mycket högre än allt annat jag hade igång på youtube fast jag inte har ändrat volymen.
Har inte märkt det med andra hörlurar eller talare förut.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nick-li:

Jag blandade ihop terminologi, musik ljudet är mycket högre än allt annat jag hade igång på youtube fast jag inte har ändrat volymen.
Har inte märkt det med andra hörlurar eller talare förut.

Ók men en dac ändrar inte på nivåförhållandet mellan olika ljudtyper på det sättet om den inte är trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Som ni förstår av rubriken så är jag totalt okunnig inom detta område.
Kör idag ett par AudioTechnica ATH M50 32Ohm´s lurar direkt från mitt mobo (GB Aorus Elite X570) bestyckat med Realtek® ALC1200.

Har inget egentligen att anmärka på beträffande ljudet men funderar på om en extern DAC eller DAC/Amp kombo skulle tillföra något i ljudkvalité?
Om ja, på vilket sätt och vilken skulle ni rekommendera i budgetsegmentet runt tusenlappen, eller är det att kasta pengarna i sjön vid den prisklassen??

Har du kopplat genom interna headern på moderkortet till frontpanelen på chassit, eller använder du utgången på baksidan?

DAC;en på modekortet och hörlursutgången på baksidan ska vara bra. Det finns knappt något att vinna på att köpa ny DAC och förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har du kopplat genom interna headern på moderkortet till frontpanelen på chassit, eller använder du utgången på baksidan?

DAC;en på modekortet och hörlursutgången på baksidan ska vara bra. Det finns knappt något att vinna på att köpa ny DAC och förstärkare.

Kopplat på baksidan. Varför finns det inget att vinna på en extern DAC? Är ljudchippet så bra menar du eller??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

@Djhg2000: stort tack för det superbt utförliga svaret! Ska kolla lite review även om han hatar M50.. 😂
Faktum är att jag funderat på att byta till ett par BeyerDynamics 770pro 80 Ohms varianten så småningom. Tycker doch M50 är bra allroundlurar för priset.

Från vad jag har hört är varianten med 80 Ohm gjord som en kompromiss för portabla enheter så det kan vara värt att kika på 250 Ohm istället. 250 Ohm kräver ny förstärkare men eftersom du redan funderar på en är det värt att tänka på.

Nästan alla av de du redan överväger ska klara 250 Ohm utan problem (på pappret). Topping DX3 Pro (upp till 300 Ohm?), AudioEngine D1 (upp till 600 Ohm), SMSL Audio M3 (upp till 300 Ohm) och iFi Audio Zen DAC (upp till 600 Ohm) har allihop specifikationer som säger att 250 Ohm ska fungera.

Om det fungerar bra får du läsa dig till i recensioner men på pappret ska 250 Ohm fungera.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Får man fråga vad du uppgraderade till?

Klart du får, https://simaudio.com/en/product/430ha-headphone-amplifier/ inte det mest logiska klivet kanske.. men fick den till bra pris så varför inte, inte direkt så att man kan göra av med pengar på så mkt annat skoj i år.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Kopplat på baksidan. Varför finns det inget att vinna på en extern DAC? Är ljudchippet så bra menar du eller??

Det är ett stort misstag att tro att en DACs ljud baseras på vad den har för chip, där finns flera steg i en dac och det är främst den digitala filtreringen samt den analoga delen som avgör hur ljudet blir i slutändan, ända sättet stt utvärdera är att lyssna själv. Vissa DACar har inte ens ett chip i sig utan kör andra tekniker.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Kopplat på baksidan. Varför finns det inget att vinna på en extern DAC? Är ljudchippet så bra menar du eller??

DAC;ar idag är i regel så bra att vinsterna blir små till obefintliga av att byta till något bättre. Detta förutsatt att det i övrigt är välkonstruerade kretsar (vilket inte alltid är fallet). Ditt moderkort bör ge "bättre än CD-kvaltiet". Mellan en DAC som kan anses "OK" och det bästa du kan köpa för pengar är skillnaden "riktigt bra" och "helt transparent (går inte att höra någon som helst förvrängning av ljudet)". Har du en okej DAC handlar det bara om finlir med en uppgradering.

Gigabyte har okej DAC;ar på sina moderkort:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/gi...

Jag måste dock backa vad gäller förstärkaren - trodde den var bättre. Kanske beror på modellen av moderkortet. Problemet är hög utimpendans och det sabbar ljudet ordentligt.

Utimpendansen påverkar den så kallade dämpningsfaktorn, vilket enkelt förklarat avgör hur bra kontroll du får på hörlurselementens rörelser. Låg dämpningsfaktor ger dålig kontroll på elementen och förvränger därmed deras förmåga att återge ljud. Bumlig bas är rätt typiskt för det men det kan påverka övriga registret också. Dämpningsfaktorn är en faktor mellan utimpedansen och hörlurarnas impedans.

ATH-M50 är på 32 Ohm och blir därmed känsliga för hög utimpedans, som i ovan test är på 78 Ohm (32/78 blir en rätt liten siffra).

Jag kan dock nämna att mitt Gigabyte-moderkort, Aorus G7 Z370, inte tycks bete sig som om det har hög utimpedans. Jag har också ett par ATH-M50 och det låter snarare som utimpedansen är låg från baksidan på moderkortet. Nu har jag förvisso inte möjlighet att mäta det men jag kan jämför med utgången från mitt Steinberg UR22, där jag vet att utimpedansen är hög, och det är som natt och dag mellan dem.

Om det här verkar krångligt och du vill vara säker på att få ut det mesta ur hörlurarna, då är mitt tips att köpa Apples 3,5mm till USB-C dongle. Kostar väl typ en hundring och den är bra på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mina ATH-M50x tyckte jag behövde ganska extensiva modifikationer och lite dyrare kombination av DAC och förstärkare för att ge ett markant lyft över standardutförande med relativt normalt USB-ljudkort i medelklassen. Skulle jag göra om min resa av modifikationer skulle jag nog åter igen börja med en extern förstärkare.

Men det beror ju på vad du vill ändra på; är det lite för klent tryck i basen kan det vara en extern förstärkare som du vill leka med, är det mer detaljer är det nog en ny DAC och förstärkare eller externt ljudkort. Begränsande faktorn kommer ändå att vara hörlurarna så du bör nog inte lägga några jättepengar på det men å andra sidan finns det klart sämre lurar att experimentera med.

Här är hur långt jag kom innan jag tyckte det var dags att njuta av vad jag har innan jag letar nya svarta hål att slänga pengar i:

ATH-M50x:

  • Modifierad med 4-polig 2,5mm kopplad som på Sennheiser HD 518/558/598 för att ha höger och vänster på separata ledarpar (brukar kallas "balanserat") med specialkabel samtidigt som originalkabeln fortsätter fungera som vanligt

  • Kuddar från Shure, modell HPAEC840

  • Kabel med Pentaconn till 2,5mm (designad för Sennheiser HD 598, kompatibel låsning i kontaktdonet)

"DAC" och förstärkare:

  • Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen, egentligen ett komplett ljudkort men används som DAC med balanserade utgångarna på baksidan

  • Loxjie P20 med hemmabyggd adapter för 4-pol XLR till Pentaconn

  • Ericssons 5670-rör hittade på eBay

Dyraste delarna var väl ljudkortet och förstärkaren, det finns gott om konkurrenter som påstås sopa mattan med dem men i respektive prisklass får man väldigt mycket för pengarna. Kombinerat med lite rolig EQ får jag ljud som jag personligen tycker låter väldigt bra. Den "balanserade" kopplingen av lurarna gav en del extra respons på låga frekvenser och stereoseparationen är nästan skrämmande.

Rören var mest för att det var vad billigaste helt balanserade förstärkaren hade. Efter att ha lyssnat på både rör och transistor skulle jag inte säga att den ena generellt låter bättre än den andra, men rören låter "mjukare". Värt att prova men du avgör själv om det är värt pengarna.

Som sagt kommer ju lurarna vara den begränsande faktorn så släng inte för mycket pengar på övriga komponenter om du inte planerar att byta ut lurarna också.

Har själv ett par Audio Technica ATH-M50X och Focusrite Scarlett Solo (dock 2nd gen). Skulle gärna ta en guide eller något för hur man gör kabelmodden till sina hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Har själv ett par Audio Technica ATH-M50X och Focusrite Scarlett Solo (dock 2nd gen). Skulle gärna ta en guide eller något för hur man gör kabelmodden till sina hörlurar.

Den knepiga biten är att få tag i rätt kontaktdon. 4-pin 2,5mm för kortmontage är inte det lättaste att hitta, jag behövde köpa ett 5-pack från Kina genom AliExpress. Nu när Farnell har öppnat sin exportsida för privatkunder kan det gå att hitta något där.

Efter det är nästa steg att montera nya kontaktdonet väldigt stadigt (jag använde en filad plastbit så att det blev presspassning i hålrummet) mäta fram vilken ledare som går vart på interna kretskortet i M50x och löda om dem till nya kontaktdonet. Kan nog få fram en bild på det om jag gör en riktig guide.

Det fina med att den är kopplad som Sennheiser HD 5x9-serien är att originalkabeln fortsätter att fungera som vanligt. Originalkabeln kortsluter de två negativa anslutningarna till en gemensam jord rent mekaniskt och lurarna återgår till att vara single ended. Med Sennheiser-kabeln ansluts de två negativa anslutningarna till var sin ledare ut i kabeln och lurarna ansluts därför istället balanserat.

Den stora saken här är att du behöver en balanserad förstärkare samt balanserad kabel till Sennheiser HD 5x9-serien också. En Scarlett räcker långt som DAC till extern förstärkare men har i sig inte någon förstärkt balanserad utgång, den har single ended för hörlurar på framsidan och balanserade preouts på baksidan. Jag valde en Loxjie P20 men den passar ju inte för alla och behöver nya rör för att låta riktigt bra.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810