Permalänk
Inaktiv

Hur ser tidigare frånvaro ut? Förstår från en chefs perspektiv om det blir allt för mycket av sådant.
Man får inte vabba om ens husdjur är sjuk så många ser nog "sjukskrivning" pga att ett husdjur har gått bort som ett "big no"
Vissa ser ett husdjur som en familjemedlem, andra ser en dator/tv/telefon som en familjemedlem. Så om en dator skulle fallera mitt i natten, har man då rätt till att sjukskriva sig?
Om en botaniker ger all sin fritid till sina plantor och vissa plantor ger vika en natt, ger det denne då rätt att avstå att gå till arbetet dagen efter?

Det där med familjemedlem är ett rätt så använt ord. Har to,m hört att folk använder familjemedlem när de nämner deras bilar

Hur många här ser myror som husdjur? Finns många myrodlare där ute som ser på myror precis som andra ser på katter och skulle man avstå arbetet så fort en myra går bort så blir det inte många dagar arbete/år.

Vem vet. TS chef kanske gick miste om xxxxx tusen kronor pga av att TS stannade hemma? Någon viktigt projekt som behövde göras under dagen eller några "måsten" innan TS gick på semester.

Permalänk
Medlem

Om det var rätt eller fel att ta ut en sjukdag är ju inte speciellt relevant, det kan lösas på ett konstruktivt och respektfullt sätt. Så där uttrycker man sig inte och framförallt inte som chef.

Själv hade jag inte kunnat jobba med en sån chef och sagt upp mig. Det är dock inte nödvändigtvis ett råd jag vill ge till ts.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden. Känner igen delar av beteendet din chef visar upp.
Jag tycker att du ska söka nya jobb och ange detta som anledning när du väl säger upp dig och har klart med nytt jobb.
En chef helt utan empati är inte ett arbetsklimat att jobba kvar på. Särskilt inte i en mindre firma.

Beklagar sorgen! Önskar dig en skön semester. Ut och leta jobb när du får ork till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Hur ser tidigare frånvaro ut? Förstår från en chefs perspektiv om det blir allt för mycket av sådant.
Man får inte vabba om ens husdjur är sjuk så många ser nog "sjukskrivning" pga att ett husdjur har gått bort som ett "big no"
Vissa ser ett husdjur som en familjemedlem, andra ser en dator/tv/telefon som en familjemedlem. Så om en dator skulle fallera mitt i natten, har man då rätt till att sjukskriva sig?
Om en botaniker ger all sin fritid till sina plantor och vissa plantor ger vika en natt, ger det denne då rätt att avstå att gå till arbetet dagen efter?

Det där med familjemedlem är ett rätt så använt ord. Har to,m hört att folk använder familjemedlem när de nämner deras bilar

Hur många här ser myror som husdjur? Finns många myrodlare där ute som ser på myror precis som andra ser på katter och skulle man avstå arbetet så fort en myra går bort så blir det inte många dagar arbete/år.

Vem vet. TS chef kanske gick miste om xxxxx tusen kronor pga av att TS stannade hemma? Någon viktigt projekt som behövde göras under dagen eller några "måsten" innan TS gick på semester.

Tycker du ska ta och läsa TS inlägg så får du svar på dina frågor. Är alltid en bra sak att göra när man skriver i diverse forum. Att läsa inlägget som det hela handlar om alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

När jag förlorade min första katt som jag fick när jag var 3 år gammal och som gick bort när jag var 25 så låg jag och störtgrät på golvet. 25 år gammal var man och grät som aldrig förr. Folk som inte har/haft djur sedan barnsben kommer aldrig någonsin förstå.

DET!!!!

Folk här är för dömande av chefen. De som aldrig har haft ett riktigt nära husdjur förstår helt enkelt inte.
Jag ursäktar inte chefen, men förstår man inte så förstår man inte. Det är som att någon förklarar för mig hur de grät av lycka av hur de berördes på operan, totalt obegripligt för mig. Så upplever jag att många resonerat när jag sörjt fyrbent familjemedlem, de inser inte ens att jag blir förbannad då de verkar tro att det är som att förlora en cykel och bara att köpa en ny..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Jag personligen tycker inte det känns nödvändigt att vara hemma från jobbet pga att ens husdjur gått bort, han hade väl uttryck sig bättre dock!

Hade bitit ihop och gått vidare för du fick väl vara hemma trots allt?

En del ser sitt husdjur som en familjemedlem. Om du tänker ut det perspektivet, kan du förstå då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

En del ser sitt husdjur som en familjemedlem. Om du tänker ut det perspektivet, kan du förstå då?

"Socialförsäkringen omfattar människor, inte djur, "
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskriver-sig-for-att-va...

TS gör dock fel som sjukanmäler sig på det här sättet, oavsett hur ledsen han är. Det borde vara semester som tas ut eller kolla med arbetsgivaren att det är ok innan. Det är av flera anledningar fel att sjukanmäla sig pga husdjur. Sedan är detta en gråzon med grund i husdjur. Samtidigt borde det inte vara något problem om man sjukanmält på rätt sätt. Att skicka ett SMS är aldrig att rekommendera.

Du har ett jobb. Du är anställd pga att de behöver dig enligt ett avtal som du gått med på. Det är inte bara rättigheter utan även skyldigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

Tycker du ska ta och läsa TS inlägg så får du svar på dina frågor. Är alltid en bra sak att göra när man skriver i diverse forum. Att läsa inlägget som det hela handlar om alltså.

Jag hade många frågeställare och TS första inlägg tog inte upp någon utav dem. Mitt inlägg va mer riktat med den allmänna publiken och inte TS per se.
Dessutom är frånvaroanmälan via sms inte giltig om inte detta står skrivet inom bolagets riktlinjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

TS gör dock fel som sjukanmäler sig på det här sättet, oavsett hur ledsen han är. Det borde vara semester som tas ut eller kolla med arbetsgivaren att det är ok innan. Det är av flera anledningar fel att sjukanmäla sig pga husdjur.

TS har sjukanmält sig på grund av sitt eget mentala tillstånd. Mår man såpass dåligt att man inte tror sig klara av sitt arbete skall man givetvis sjukanmäla sig, inte ta ut semester. Orsaken till det mentala tillståndet är kortsiktigt helt irrelevant.
Huruvida kattens frånfälle påverkat TS såpass mycket att en sjukanmälan är motiverad blir lite meningslöst att diskutera, då den enda i tråden som faktiskt kan bedöma det är TS själv.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Din chef är en okänslig idiot som verkligen inte borde ha sin position. Det borde ligga i hens högsta intresse att du trivs på din arbetsplats vilket en chef inte medför genom att försöka förminska sina arbetare och få dig att känna skuldkänslor för att du inte är en "krigare". Jag hade börjat leta efter en ny arbetsplats.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

har aldrig förstått varför man "beslutar" eller tar beslut om man ska vara hemma nästkommande dag och inte tar det beslutet på den aktuella dagens morgon ?

För att om man vet vad det kommer bli så underlättar det för alla inblandade att få informationen så snart som möjligt? Den sjuka behöver inte ställa klocka och kan sova ut, någonting som är kritiskt för återhämtning och extra viktigt då sjukdomar har negativ inverkan på sömnen för många. Chefen kan ifall behovet finns agera på informationen så snart som möjligt. Det kan behövas planeras om, hitta ersättare och massor annat. Ligger saker planerat på morgonen så vill nog inte chefen ha reda på att den anställde är sjuk samtidigt som det ska utföras.

Vad är vinningen på att, ifall man vet med säkerhet eller hög sannolikhet, vänta med att sjukanmäla sig? Bedömer jag att det är hög risk att jag inte kommer kunna arbeta dagen efter så informerar jag min chef så tidigt som möjligt att risken finns. Mår jag bättre än vad jag trodde så jobbar jag hemifrån (för andras säkerhet då möjligheten finns) eller om det blir som bedömt eller värre så vet chefen situationen. Jag avvaktar däremot ifall jag är osäker på hälsosituationen, informerar först när jag bedömer sannolikheten som hög eller säker att jag inte kommer kunna arbeta dagen efter.

Sedan rörande den givna frågan ifall det finns situationer där man kan veta kvällen innan ifall man kommer kunna gå till jobbet? Självklart, skulle till och med säga att det är årets tema. Finns flera sjukdomar som har samma rekommendationer, för sjukfrånvaro är lika mycket att återhämta sig själv som att hindra att andra smittas. Att gå till jobbet sjuk med något smittsamt är respektlöst för kollegorna och kasst ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

Sedan finns det personer som utnyttjar sjuksystemet (antingen icke existerande eller medvetet överspelade symptom) för extra ledighet eller hypokondriker (behandlingsbart), men det är ju ett orelaterat problem till att anmäla sig kvällen innan?

Skrivet av anon322047:

är tyvärr så att dagens ungdomar är alldeles för söndercurlade och lever i någon sorts låtsasbubbla och inte vet hur man beter sig .

Förstår inte hur det är curling, är väl snarare ett tecken på ansvarstagande att man proaktivt informerar chefen om risken och värdesätter återhämtning gentemot att komma sista minuten?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Säg att du inte uppskattade det och säg att du ringer facket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

För att om man vet vad det kommer bli så underlättar det för alla inblandade att få informationen så snart som möjligt? Den sjuka behöver inte ställa klocka och kan sova ut, någonting som är kritiskt för återhämtning och extra viktigt då sjukdomar har negativ inverkan på sömnen för många. Chefen kan ifall behovet finns agera på informationen så snart som möjligt. Det kan behövas planeras om, hitta ersättare och massor annat. Ligger saker planerat på morgonen så vill nog inte chefen ha reda på att den anställde är sjuk samtidigt som det ska utföras.

Vad är vinningen på att, ifall man vet med säkerhet eller hög sannolikhet, vänta med att sjukanmäla sig? Bedömer jag att det är hög risk att jag inte kommer kunna arbeta dagen efter så informerar jag min chef så tidigt som möjligt att risken finns. Mår jag bättre än vad jag trodde så jobbar jag hemifrån (för andras säkerhet då möjligheten finns) eller om det blir som bedömt eller värre så vet chefen situationen. Jag avvaktar däremot ifall jag är osäker på hälsosituationen, informerar först när jag bedömer sannolikheten som hög eller säker att jag inte kommer kunna arbeta dagen efter.

Sedan rörande den givna frågan ifall det finns situationer där man kan veta kvällen innan ifall man kommer kunna gå till jobbet? Självklart, skulle till och med säga att det är årets tema. Finns flera sjukdomar som har samma rekommendationer, för sjukfrånvaro är lika mycket att återhämta sig själv som att hindra att andra smittas. Att gå till jobbet sjuk med något smittsamt är respektlöst för kollegorna och kasst ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

Sedan finns det personer som utnyttjar sjuksystemet (antingen icke existerande eller medvetet överspelade symptom) för extra ledighet eller hypokondriker (behandlingsbart), men det är ju ett orelaterat problem till att anmäla sig kvällen innan?

Förstår inte hur det är curling, är väl snarare ett tecken på ansvarstagande att man proaktivt informerar chefen om risken och värdesätter återhämtning gentemot att komma sista minuten?

i dom fall man mår lite halvknasigt kvällen innan har iaf jag till 95% kunnat gå till jobbet morgonen efter , hade jag däremot haft insikten att jag är sjuk och inte ens provat med att ställa klockan och bara bestämt det dagen innan så .....

fint om du kan jobba hemma men flertalet måste fysiskt gå till jobbet och nej allt smittar inte på långa vägar och är heller inte farligt samt folkhälsomyndigheten som lyckats ha ihjäl tusentals i sina rekommendationer och är ett internationellt åtlöje är knappast något att ta upp ?

skillnaden är insikten att gå jobba när man kan och göra sin rätt , mot söndercurlade människor som bara har rätt att vara hemma om lilltån värker eller man vill för det har man rätt till och sedan vinkla det till att vara ansvarstagande

köper fullt ut att man informerar att man är risig i tid men beslutet i fråga bör tas på morgonen "pratar vanliga sjukdomar och värk nu och inte hjärtbyte" , att inte ställa klockan för att det skulle störa återhämtningen mm ids jag inte ens kommentera .....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år. Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.

Detta hände imorse. Trots att jag mådde piss, så tog jag mig in till jobbet och gjorde det jag hade att göra, då ingen annan där kan göra det jag gör tydligen. Det är ett litet företag där jag är "IT-ansvarig" ungefär.

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Att jag avlivat min katt blev såklart alla på jobbet varse om, varför skulle jag dölja det? Och såklart också min chef. Så när jag efter jag messat honom med min sjukanmälan får jag följande svar:

Mitt SMS till tre på jobbet: "Hej [chefens namn], [anställds namn] och [personalansvarigs namn]! Mår inte bra, så blir hemma imorgon tyvärr. Mvh [mitt namn]"

Min chef svarar: "Köper inte detta. Gillar krigare. Veklingar är inget för [företagest namn]s framtid."

Är det okej att uttrycka sig på det sättet? Är jag för känslig? Fick en klump i magen när jag läste hans mess och har inte svarat ännu. Vet inte vad jag ska göra helt ärligt.

Idiot till chef... ta det med facket.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år. Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.

Detta hände imorse. Trots att jag mådde piss, så tog jag mig in till jobbet och gjorde det jag hade att göra, då ingen annan där kan göra det jag gör tydligen. Det är ett litet företag där jag är "IT-ansvarig" ungefär.

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Att jag avlivat min katt blev såklart alla på jobbet varse om, varför skulle jag dölja det? Och såklart också min chef. Så när jag efter jag messat honom med min sjukanmälan får jag följande svar:

Mitt SMS till tre på jobbet: "Hej [chefens namn], [anställds namn] och [personalansvarigs namn]! Mår inte bra, så blir hemma imorgon tyvärr. Mvh [mitt namn]"

Min chef svarar: "Köper inte detta. Gillar krigare. Veklingar är inget för [företagest namn]s framtid."

Är det okej att uttrycka sig på det sättet? Är jag för känslig? Fick en klump i magen när jag läste hans mess och har inte svarat ännu. Vet inte vad jag ska göra helt ärligt.

Beror på. Var du sjuk eller inte? Man sjukanmäler sig när man är sjuk. Men istället kunde chefen frågat hur du mår och vilken sjukdom du har på ett snällt sätt. Kanske är du snorig? I så fall ska man vara hemma, symptom som snuva o.s.v.

Edit: Chefen antyder att personen inte är önskvärd på företaget. Det känns överdrivet hårt så det där borde du ta ett snack om med din chef när du mår bättre.

Permalänk
Medlem

Idiot svar, personen saknar all form av empati och är en sådan chef som kör folk in i väggen och sen kastar bort dom utan att blinka.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Chefen var en idiot och gjorde fel, men du var heller inte så sjuk att du inte skulle kunna utföra ditt jobb.

Båda gjorde fel.

Permalänk
Inaktiv

Han skriver inte ens att har tar sjukledigt, det kan lika gärna vara en obetald semesterdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Säg att du inte uppskattade det och säg att du ringer facket.

tyvärr kan inte facket göra nått åt detta, eftersom chefen inte har gjort nått fel.. Sen att han tydligen inte har nån empati är en annan sak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

"Socialförsäkringen omfattar människor, inte djur, "
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskriver-sig-for-att-va...

TS gör dock fel som sjukanmäler sig på det här sättet, oavsett hur ledsen han är. Det borde vara semester som tas ut eller kolla med arbetsgivaren att det är ok innan. Det är av flera anledningar fel att sjukanmäla sig pga husdjur. Sedan är detta en gråzon med grund i husdjur. Samtidigt borde det inte vara något problem om man sjukanmält på rätt sätt. Att skicka ett SMS är aldrig att rekommendera.

Du har ett jobb. Du är anställd pga att de behöver dig enligt ett avtal som du gått med på. Det är inte bara rättigheter utan även skyldigheter.

Does not compute..
Artikeln gäller djur som är sjuka, i TS fall är djuret dött och TS sjuk.
Husdjur har olika känslomässig inverkan på oss alla, vissa betraktar dom som familjemedlemmar, andra som accessoirer. Att förringa någons sorg när ett husdjur går bort är bara ignorant och empatilöst.
Sen att chefen vill ha krigare... Suck, bara sök nytt jobb. Det är inte värt att ha sådana 'chefer' runt sig. Det han kör är management by fear, att du ska känna dig dum och rädd för att göra 'fel'. Ett sätt att utöva makt och kontroll.
Det är dock arbetsgivaren som ska bedömma din arbetsförmåga vid sjukdom, men jag har aldrig på 40 år varit med om att någon blivit nekad ens för lätt bakfylla. Skulle det hända kan du få ersättning av försäkringskassan istället.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lafsen:

"Socialförsäkringen omfattar människor, inte djur, "
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sjukskriver-sig-for-att-va...

TS gör dock fel som sjukanmäler sig på det här sättet, oavsett hur ledsen han är. Det borde vara semester som tas ut eller kolla med arbetsgivaren att det är ok innan. Det är av flera anledningar fel att sjukanmäla sig pga husdjur. Sedan är detta en gråzon med grund i husdjur. Samtidigt borde det inte vara något problem om man sjukanmält på rätt sätt. Att skicka ett SMS är aldrig att rekommendera.

Du har ett jobb. Du är anställd pga att de behöver dig enligt ett avtal som du gått med på. Det är inte bara rättigheter utan även skyldigheter.

Hade min chef hävdat att jag inte kunde ta ut en sjukdag p.g.a. att mitt djur är dött inte är en anledning, då hade jag förmodligen "råkat" stuka foten i trapphuset eller skurit mig på en konservburk - Bara för att göra en poäng nästan

Nu är det jag skrev ovanför lite "hyperbole" (överdrivet beskrivet), och jag förstår varför man enligt Socialförsäkring inte kan se husdjur som en ursäkt. Men verkligheten för många är att ens husdjurs bortgång kan påverka en såpass emotionellt att det lika gärna kunde varit ens förälder, och man kan enkelt bli såpass lamslagen (orkeslös, schocktillstånd och/eller sorg) att jobb/skola inte är gångbart - I alla fall i någon större grad utav produktivitet, med andra ord så skulle potentiellt en arbetsgivare betala dig full lön för att rulla tummarna i vilket fall.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Inte OK. Handlar mest om att man som chef inte skall agera på ett sådant sätt om man skall ha personal kvar i slutändan tycker jag.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel här nu, men är det inte fullt rättfärdigat att sjukanmäla sig av psykiska skäl? Visst kanske det låter fel att sjukanmäla sig för att man är ledsen men förlusten av ens husdjur är extremt påtaglig och kan orsaka både stress och depression. Vill chefen komma fram till vad sjukdomsorsaken är så får väl han hålla ett rehabiliteringssamtal med personen i fråga och inte avfärda någons sjukdomsanmälan på ett sådant respektlöst sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Rätta mig om jag har fel här nu, men är det inte fullt rättfärdigat att sjukanmäla sig av psykiska skäl? Visst kanske det låter fel att sjukanmäla sig för att man är ledsen men förlusten av ens husdjur är extremt påtaglig och kan orsaka både stress och depression. Vill chefen komma fram till vad sjukdomsorsaken är så får väl han hålla ett rehabiliteringssamtal med personen i fråga och inte avfärda någons sjukdomsanmälan på ett sådant respektlöst sätt.

Jo jag tycker det har klargjorts i tråden att det faller inom reglerna. TS gjorde formellt inget fel.

Arbetstagaren, den anställde, har långtgående rättigheter eftersom vi bor i just Sverige. Detta fungerar bara om den finns en förhärskande attityd och uppfattning om gemene man faktiskt lägger band på sig själv och strävar efter att inte behöva den hjälp som staten är garant för. I den mån som den uppfattningen eroderas så ökar misstänksamheten gentemot andra medborgare. I samma veva så stärks och stigmat att ta hjälp och be om hjälp när man faktiskt behöver.

Ovan stycke är extremt svepande och grovhugget. Det belyser, enligt min mening, vikten av att alla medborgare har en slags personlig filosofi om att alltid lägga så mycket ansvar som man förmår på sin egna axlar.

Den ganska betungande slutsatsen är att även om man inte gjorde "fel", så utesluter det inte att man kunde ha agerat ännu bättre. TS hade kunnat kommunicerat bättre och den ambitionen kunde (borde?) ha väckts av disonnansen mellan sorg och sjukdom. Och för att förebrå kritiken "men regeln säger ju att det räknas..."
Är det verkligen där vi är? Är det rimligt att låta institutionella regelverk diktera kommunikation istället för att acceptera det faktum att alla inte skriver under på allt tankegods som skrivs in i statliga styrande dokument? Den springande punkten måste ju vara ambitionen att inte missförstå varandra. En god relation mellan vilka två människor som helst bygger inte på något jäkla nedklottrat regelverk. Det kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den ganska betungande slutsatsen är att även om man inte gjorde "fel", så utesluter det inte att man kunde ha agerat ännu bättre. TS hade kunnat kommunicerat bättre och den ambitionen kunde (borde?) ha väckts av disonnansen mellan sorg och sjukdom. Och för att förebrå kritiken "men regeln säger ju att det räknas..."
Är det verkligen där vi är? Är det rimligt att låta institutionella regelverk diktera kommunikation istället för att acceptera det faktum att alla inte skriver under på allt tankegods som skrivs in i statliga styrande dokument? Den springande punkten måste ju vara ambitionen att inte missförstå varandra. En god relation mellan vilka två människor som helst bygger inte på något jäkla nedklottrat regelverk. Det kommer senare.

Hur hade kommunikationen kunnat gå bättre till? Vetskapen om att hans katt hade gått bort var ju etablerad på arbetsplatsen redan och han meddelar både chef och personalansvarig om att han kommer vara sjukskriven imorgon? Eller har jag missat något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

SMSa in sjukfrånvaro, svensk arbetsmoral i ett nötskal 😁

Standard på i princip alla arbetsplatser jag varit på är att sms:a vid sjukfrånvaro. Varför visar det på brist på arbetsmoral?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Standard på i princip alla arbetsplatser jag varit på är att sms:a vid sjukfrånvaro. Varför visar det på brist på arbetsmoral?

Tvärtom på de platser jag varit. SMS eller e-mail accepteras inte, det ska vara ett telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Standard på i princip alla arbetsplatser jag varit på är att sms:a vid sjukfrånvaro. Varför visar det på brist på arbetsmoral?

Nu tycker jag inte att det är brist på arbetsmoral att smsa även om jag själv ringer när jag sjukanmäler mig fungerar på min arbetsplats.
Känner man att man behöver ha det dokumenterat som bevis är man antagligen på en dålig arbetsplats eller så nyttjar man sjukfrånvaro så mycket att man blir ifrågasatt. Men det går spela in telefonsamtal (osäker på om man måste tala om det för motparten först?).

Om trådskaparen ringt istället så hade antagligen chefen inte vågat uttrycka sig som den gjorde i SMS. Eller så hade trådskaparen kunnat ifrågasätta det och fått svar direkt. Vilket han kan göra över SMS också men då hinner chefen hitta på massa bortförklaringar "ne det var bara ett dåligt skämt" osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Chefen var en idiot och gjorde fel, men du var heller inte så sjuk att du inte skulle kunna utföra ditt jobb.

Båda gjorde fel.

Du kan omöjligt veta det, så lägg ner

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Hur hade kommunikationen kunnat gå bättre till? Vetskapen om att hans katt hade gått bort var ju etablerad på arbetsplatsen redan och han meddelar både chef och personalansvarig om att han kommer vara sjukskriven imorgon? Eller har jag missat något här?

Jag kommer inte ihåg om chefen kände till kattens frånfälle. Möjligheten att alltid göra bättre tar jag som en konstant. Ett sätt att kommunicera med större försiktighet hade varit att be om ledigt istället. "Hej, jag mår inte så bra [pga helt outtalde anledningar] och jag skulle behöva vara ledig imorn...."