Permalänk
Medlem

Byta laptop mot stationär

Hej

Har i dagsläget en MSI GL63 8RE med nedan spec + ytterligare 8 gb i ram (16 totalt). Eftersom jag inte nyttjar bärbarheten överväger jag att byta den mot en stationär dator. Vad kan man känna sig nöjd med för cpu/gpu på den stationära om man förutsätter att den har ett okej chassi, psu, moderkort, 16 gb ddr4 och en ssd 256 gb? 1060 och i7 skylake +?

Tack på förhand

https://www.dustinhome.se/product/5011106626/gl63?ssel=false&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Hej

Har i dagsläget en MSI GL63 8RE med nedan spec. Eftersom jag inte nyttjar bärbarheten överväger jag att byta den mot en stationär dator. Vad kan man känna sig nöjd med för cpu/gpu på den stationära om man förutsätter att den har ett okej chassi, psu, moderkort, 16 gb ddr4 och en ssd 256 gb? 1060 och i7 skylake +?

Tack på förhand

https://www.dustinhome.se/product/5011106626/gl63?ssel=false&...

Du vill alltså göra ett rakt byte med din laptop? Hur många år har din laptop på nacken? Jag hade personligen inte gett många kronor för en beggad gaminglaptop om den är mer än två år gammal eftersom de inte alls står sig lika bra som en stationär dator med ett par år på nacken.

Tror du kan glömma en i7 skylake, 16gb ram och ett 1060. Kan du få typ en 4670K, gtx 970/980, 16gb ddr3 så skulle jag tycka att det var ett bra byte.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du vill alltså göra ett rakt byte med din laptop? Hur många år har din laptop på nacken? Jag hade personligen inte gett många kronor för en beggad gaminglaptop om den är mer än två år gammal eftersom de inte alls står sig lika bra som en stationär dator med ett par år på nacken.

Tror du kan glömma en i7 skylake, 16gb ram och ett 1060. Kan du få typ en 4670K, gtx 970/980, 16gb ddr3 så skulle jag tycka att det var ett bra byte.

Yes, mot en stationär utan kringutrustning som skärm etc. Datorn är knappt ett år gammal och sparsamt använt. Är 16 gb i ram inte 8 gb. Gör det här situationen något bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Yes, mot en stationär utan kringutrustning som skärm etc. Datorn är knappt ett år gammal och sparsamt använt. Är 16 gb i ram inte 8 gb. Gör det här situationen något bättre?

Ja det gör det ju såklart, jag skulle inte hoppas på allt för mycket, men det är väl bara lägga ut en bytesannons och se om du får några bra erbjudanden Antar att du har kvitto och således garanti kvar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

hm datorn släpptes för 2 år sen - 2018, så kolla lite vad andra sålt sina laptops som är liknande specc för 2 år gamla.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja det gör det ju såklart, jag skulle inte hoppas på allt för mycket, men det är väl bara lägga ut en bytesannons och se om du får några bra erbjudanden Antar att du har kvitto och således garanti kvar?

Tack för feedback gents 😊. Japp kvitto och garanti är kvar.