Permalänk
Medlem

Som arbetstagare förstår inte jag varför man ska få större arbetsbörda för att folk ska skola in valpar, husdjur som dött eller liknande.

2008 pajade min PC och fick sitta uppe hela natten för att felsöka, gick till arbetet mycket trött och deprimerad men körde på och längtade till dagens slut då jag kunde åka till affären och köpa ett nätaggregat vilket var min sista utväg. Lyckat resultat men den arbetsdagen var ett helvete för mig.

Men inte okej att en chef kallar en för vekling även om jag inte håller med om att det är legitimt att vara hemma för hästar, kor och husdjur. Men i ditt fall påstår du att dina arbetskamrater inte blev drabbade så tjänstledigt borde du fått.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Är man hemma en dag så är de väl karensdag anyway. Så man få ju inte betalt ändå.

Ignorera det tills du börjar jobba efter semestern, är du fortfarande irriterande över det så ta en snack med chefen om det. Vissa har ingen direkt empati. Är det ett litet företag så finns de nog inga avdelningar utan 1 chef och några anställda under bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Även om chefen skulle vara läkare har denne väl inte rätt att neka en sjukskriven om inte hans chef också är hans läkare? Dessutom behöver man inget sjukintyg första veckan.

Korrekt, beklagar otydligheten i mitt inlägg.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Testpilot
Skrivet av giplet:

Ni har förvisso rätt i att psykisk ohälsa är en sjukdom, men sorg ger inte per automatik psykisk ohälsa. Och hur kan man veta dagen innan att man har problem att sova natten som kommer?

Har du en anställning har du en skyldighet att gå till jobbet om du kan. Det handlar inte om ifall man vill gå till jobbet, orkar gå till jobbet osv. Du måste gå dit om du är i skick att utföra något arbete och inte är en fara för andra. Jobbar man med IT så är inte kraven särskilt höga.

Skrivet av yrfhar:

Som arbetstagare förstår inte jag varför man ska få större arbetsbörda för att folk ska skola in valpar, husdjur som dött eller liknande.

2008 pajade min PC och fick sitta uppe hela natten för att felsöka, gick till arbetet mycket trött och deprimerad men körde på och längtade till dagens slut då jag kunde åka till affären och köpa ett nätaggregat vilket var min sista utväg. Lyckat resultat men den arbetsdagen var ett helvete för mig.

Men inte okej att en chef kallar en för vekling även om jag inte håller med om att det är legitimt att vara hemma för hästar, kor och husdjur. Men i ditt fall påstår du att dina arbetskamrater inte blev drabbade så tjänstledigt borde du fått.

Ska påminna dig/er om detta inlägg om du förlorar någon du bryr dig om; Vare sig det är barn, föräldrar, vänner eller husdjur.

"Bara att piska på sig själv och ta röven till jobbet, bit ihop för fan!"

Du (giplet) har dock rätt i att man inte ska blanda ihop (diagnostiserad) psykisk ohälsa med att råka må lite dåligt för stunden.
Men vet själv att om jag skulle behöva avliva någon av mina katter så hade jag förmodligen inte taget mig till skolan/jobbet dagen efter - Och även om jag vore på plats så hade jag inte gjort något produktivt och spenderat 6-8 timmar med att bara vilja åka hem och lägga mig i sängen i vilket fall, speciellt då det kan ta ett tag innan sorgen kickar in efter schocken har lagt sig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Verkar som om det är många här som jobbar och inte har koll på att karensdag är avskaffat sedan 1 januari 2019. Just det, över 1½ år sedan. Numer är det karensavdrag som gäller .

https://www.regeringen.se/artiklar/2018/12/karensavdrag-istal...

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/karensdagen-ers...

Tyckte det behövdes lite samhällsinformation här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Som arbetstagare förstår inte jag varför man ska få större arbetsbörda för att folk ska skola in valpar, husdjur som dött eller liknande.

2008 pajade min PC och fick sitta uppe hela natten för att felsöka, gick till arbetet mycket trött och deprimerad men körde på och längtade till dagens slut då jag kunde åka till affären och köpa ett nätaggregat vilket var min sista utväg. Lyckat resultat men den arbetsdagen var ett helvete för mig.

Men inte okej att en chef kallar en för vekling även om jag inte håller med om att det är legitimt att vara hemma för hästar, kor och husdjur. Men i ditt fall påstår du att dina arbetskamrater inte blev drabbade så tjänstledigt borde du fått.

Har inte heller husdjur och förstår inte riktigt hur någon kan skapa en liknelse mellan att förlora ett husdjur och sina egna familjemedlemmar så som vissa har gjort tidigare. Kanske är det något bara en som har husdjur kan svara på.

Det jag däremot reagerade lite på i din kommentar är att du framhåller din egen "traumatiska historia" i liknelse till en sådan upplevelse. Tycker du inte att det är lite löjligt i jämförelse när du själv försöker att förminska andras problem? Även om jag inte har haft husdjur så har jag haft anhöriga som gått bort och även haft datorkomponenter som gått sönder varvid det sistnämna är ett icke problem i förhållande till det första. Varför inte bara stänga av datorn som vanligt folk och sova på natten som man bör göra för att ta fortsätta ditt intresse nästa dag efter arbetstid?

Låter som du fogade din bekymmer på eget bevåg och då hade det varit synnerligen märkligt om du resonerar i tankar som "Jag klarade av min arbetsdag så då bör även husdjursägaren göra detsamma".

Permalänk
Medlem

Ett mail till HR med screenshotad bild på konversationen hade gjort susen! Tror inte han hade varit så stöddig efter det.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Som arbetstagare förstår inte jag varför man ska få större arbetsbörda för att folk ska skola in valpar, husdjur som dött eller liknande.

2008 pajade min PC och fick sitta uppe hela natten för att felsöka, gick till arbetet mycket trött och deprimerad men körde på och längtade till dagens slut då jag kunde åka till affären och köpa ett nätaggregat vilket var min sista utväg. Lyckat resultat men den arbetsdagen var ett helvete för mig.

Men inte okej att en chef kallar en för vekling även om jag inte håller med om att det är legitimt att vara hemma för hästar, kor och husdjur. Men i ditt fall påstår du att dina arbetskamrater inte blev drabbade så tjänstledigt borde du fått.

Fast det var ditt eget val där? Du hade kunnat pilla med datorn tills du skulle sova för att sen åka till affären och. Köpa nytt nätaggregat efter jobbet
Hade du resonerat liknande om ditt hus brann ner?
"försökte släcka branden hela natten, fick ingen sömn. - iväg till jobbet och fortsätta med släcka det när jag kommer hem"?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Som arbetstagare förstår inte jag varför man ska få större arbetsbörda för att folk ska skola in valpar, husdjur som dött eller liknande.

2008 pajade min PC och fick sitta uppe hela natten för att felsöka, gick till arbetet mycket trött och deprimerad men körde på och längtade till dagens slut då jag kunde åka till affären och köpa ett nätaggregat vilket var min sista utväg. Lyckat resultat men den arbetsdagen var ett helvete för mig.

Men inte okej att en chef kallar en för vekling även om jag inte håller med om att det är legitimt att vara hemma för hästar, kor och husdjur. Men i ditt fall påstår du att dina arbetskamrater inte blev drabbade så tjänstledigt borde du fått.

Du jämförde alltså precis en trasig dator som du hade kunnat felsöka när som helst med ett djur som behövde avlivas?
Nog för att vi är många datornördar här men det där var en usel och smaklös jämförelse...

Dags att låsa spårar bara ut detta... Admin?

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av kaptengrek:

Har inte heller husdjur och förstår inte riktigt hur någon kan skapa en liknelse mellan att förlora ett husdjur och sina egna familjemedlemmar så som vissa har gjort tidigare. Kanske är det något bara en som har husdjur kan svara på.

Kan svara väldigt enkelt på denna frågeställning utifrån mig själv;
Jag värdesätter helt enkelt mina husdjur högre än många av människorna i eller runtom mitt liv. Speciellt människor jag inte känner alls eller sådana som råkar finnas på jobbet/klasskamrater.

Sure, det finns en skillnad på min katt och om t.ex. min bror eller sambo skulle gå bort, men om min kusin eller dylikt skulle bita marken? Meh. Det är något jag kan borsta av mig, medan om jag skulle förlora en direkt familjemedlem (vilket då involverar mina katter) så skulle det sätta sig djupare.

Generellt sett så värdesätter jag faktiskt (hus)djur högre än människoliv nu när jag tänker efter... Stod det mellan att rädda en okänd hund eller okänd människa i en husbrand och jag bara skulle hinna rädda en, då skulle det nästan garanterat bli hunden faktiskt - Undantaget vore om människan vore ett barn (probably..).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Musikälskare

Låter ju helt jävla sjukt, va är det för människa utan empati?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Felet TS gjorde var att inte ta ut en semesterdag, inarbetad dag eller liknande,. Utan vill ta ut en sjukdag för att något som de flesta råkar ut för väldigt ofta. Jag själv är inne på runt min tionde katt och tredje hund. Tråkigt när det händer visst blir man ledsen, men sjukanmäla mig på jobbet för detta. Även om chefen godtar detta så blir det att folk ser ner på mig.

Visst kan man ta fram offerkoftan. Men det är även bra att skaffa sig lite skinn på näsan. Väldigt många blir utskällda för det en och andra på jobbet, man tvingas göra saker som man ej gillar. Det är bara att härda sig.

Permalänk

Varför inte lyfta luren, ringa chefen och be om en dag ledigt istället för att tigga sjukpengar från jobbet för att din katt dött?
Personligen hade jag inte bett om sjuklön även om jag vet att min chef garanterat hade godtagit det utan några följdfrågor.

Ps. Trist med katten.
Ps 2. Din chef verkar dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Varför inte lyfta luren, ringa chefen och be om en dag ledigt istället för att tigga sjukpengar från jobbet för att din katt dött?
Personligen hade jag inte bett om sjuklön även om jag vet att min chef garanterat hade godtagit det utan några följdfrågor.

Ps. Trist med katten.

Vilket passande namn du har.

Har man någon som helst koll så känner man till att man inte får några sjukpengar "från jobbet" den första dagen. Det är därför arbetsgivaren får dra av 20% (vilket oftast motsvarar en dag). Det kallas karensavdrag.

Skrivet av Hazhax:

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år.

Beklagar kompis, been there done that! Min chef reagerade precis tvärtom, och berättade om när dennes far gick bort.

Jag hade struntat i din chef.

Permalänk
Medlem

Alla tar inte sorg, och speciellt inte efter en närståendes död, på samma sätt. Bara för att död är någon som händer flera tusen gånger varje dag året runt betyder inte det att man måste försöka vänja sig vid det.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Vilket passande namn du har.

Har man någon som helst koll så känner man till att man inte får några sjukpengar "från jobbet" den första dagen. Det är därför arbetsgivaren får dra av 20% (vilket oftast motsvarar en dag). Det kallas karensavdrag.

Tack.
Menar du att man fortfarande inte får ersättning för en dags sjukskrivning?
Jag har uppfattat det som att man får sjuklön -20% för alla dagar.

Hur som helst står jag fast vid att det är bättre för alla om man begär ledighet istället.

Permalänk
Medlem

Vilken äcklig människa till chef! Han hade jag hållt jävligt kort och givetvis hade jag visat mina kollegor meddelandet (om de nu är goda kollegor)! Tvi och blä! Ledsen för din katt förresten, tidigt 2016 gick min älskade katt bort och jag bröt ihop hos veterinären. Nu har jag sedan sent 2016 två kattbröder som jag skaffade från ett stödhem! Kolla Kattkommando efter ny/nya (man kan aldrig ersätta någon men det är alltid trevligt med ny/nya och hjälper dessutom sorgearbetet)!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Låter ju helt jävla sjukt, va är det för människa utan empati?

Är det så jäkla sjukt då? Tex posten ovan din hade valt ett husdjur över ett människoliv, en annan jämför en trasig dator med en katt, osv. Ska man tolka allt människor skriver ordagrant så kommer man snabbt i slutsatsen att människor är överlag rubbade. Det är bara ett korkat och dåligt skrivit sms, för att ts sjukanmäler sig av fel anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

SMSa in sjukfrånvaro, svensk arbetsmoral i ett nötskal 😁

Det är så man gör i dagens IT-samhälle. Vi sms:är och registrerar även frånvaron på en webbsida.

Vi kan ringa chefen, men då måste denne göra detta istället.

Permalänk

Vilket jäkla uttalande av en chef! Jag har har tyvärr min erfarenhet med av chefer som inte borde vara chefer. Är en idé att ta det med hans chef?
Hursomhelst, stå på dig!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Ledaregenskaper hittade i ett paket russin förmodar jag.

Jag vart helt knäckt i nästan en månad när hunden gick bort. Du har uppenbarligen större hjärta än din mesiga chef <3

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Tror att det kan finnas mer bakom den relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare än bara ett sms. En historik av hög frånvaro kan exempelvis trigga att nu när det är skarpt läge kanske inte chefen tror på det utan ser det som att den anställde försöker nypa fyra extra dagar semester (inklusive helgen alltså). Däremot tror jag inte det är tillåtet att vara frånvarande från jobbet på grund av husdjur utan man måste då ta en semesterdag (betald eller obetald) eller få någon annan form av tillåtelse att inte gå till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Tack.
Menar du att man fortfarande inte får ersättning för en dags sjukskrivning?
Jag har uppfattat det som att man får sjuklön -20% för alla dagar.

Hur som helst står jag fast vid att det är bättre för alla om man begär ledighet istället.

Det kanske är så att det ligger närmare till hands för TS att ta en karensdag istället för att gå igenom processen (som det är på vissa arbetsplatser) att ta ledigt. Det vet vi inget om. Jag håller verkligen inte med dig om att det är bättre, men du beskriver inte heller varför det skulle vara det. Hur som helst är sakens rätt eller fel OT.

Permalänk
Medlem

Jet Li:
"You are killing yourself for for a job that would replace you within a week if you dropped dead. Take care of yourself."

Din chef: "Köper inte detta. Gillar krigare.

Permalänk
Medlem

Din chef verkar vara ett rövhål och du borde lära dig ta ut komp/semester eller obetald ledighet om du har sorg över ett husdjur. Sorg är inte en sjukdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Felet TS gjorde var att inte ta ut en semesterdag, inarbetad dag eller liknande,. Utan vill ta ut en sjukdag för att något som de flesta råkar ut för väldigt ofta. Jag själv är inne på runt min tionde katt och tredje hund. Tråkigt när det händer visst blir man ledsen, men sjukanmäla mig på jobbet för detta. Även om chefen godtar detta så blir det att folk ser ner på mig.

Visst kan man ta fram offerkoftan. Men det är även bra att skaffa sig lite skinn på näsan. Väldigt många blir utskällda för det en och andra på jobbet, man tvingas göra saker som man ej gillar. Det är bara att härda sig.

Håller med, jag förstår helt och fullt att man mår dåligt om ens husdjur avlidit men det finns gränser precis som det finns gränser vad gäller permission. Känner man att man måste vara hemma så är obetald tjänstledighet eller semester ett alternativ, sjukfrånvaro tycker jag är att gå över gränsen.

Vissa glömmer ibland att man som arbetstagare förutom rättigheter också har skyldigheter och att man i sitt anställningsavtal förbinder sig att uppfylla dessa.
Finns säkerligen många chefer ute i landet som fått förfrågan om permission vid liknande händelser.
Jag har fått ett flertal förfrågningar om ledigheter kopplande till veterinärbesök och även jag förstår att man inte vill att ens husdjur skall lida så kostar frånvaro extra för företaget så går det att planera runt på något så tycker jag att man skall försöka det som första åtgärd.

Sen måste man som arbetsgivare självklart behandla sin personal med respekt och sätta sig in i medarbetarnas situation även om man ibland får bita sig i tungan för att hålla sig.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Nu är inte detta ett svar till TS utan mer till lite andra kommentarer jag läst.

Det verkar vara flera som hänger upp sig på pengarna.
Mycket riktigt kommer TS bli drabbad ekonomiskt för att han får sjukfrånvaro.
Det som ofta kan vara ett större problem för själva företaget är att en planerad resurs går om intet och det arbete dennes förväntas utföra samt det med kort varsel, vilket kan skapa problem och extra arbete för andra i personalen och chefer.

Jag personligen värderar ofta hög närvaro mer än att man är bättre på sitt arbete än gemene man.
Blir klart enklare att planera efter sådana personer än de som man får en oroskänsla över när man ser deras telefonummer på morgonen i displayen.
Detta tillsammans med ärlighet verkar också vara en bland de svårare egenskaperna att hitta idag när man söker folk.

Hade någon av mina killar ringt in och sagt att de blir hemma för att ett husdjur dött hade jag nog värderat det från person till person, befattning, hur hens arbetssituation ser ut ut just nu och har hen påverkat den i positiv eller negativ riktning.
Hög frånvaro och jag hade troligen blivit lite "irriterad".
Låg frånvaro och jag hade nog helt klart sätt med detta med blidare ögon.
Nu resonerar jag från ett mindre företagsperspektiv där varje arbetare är svårare för att inte säga omöjlig att ersätta och där vi jobbar i projekt som så ofta med just projekt ligger i olika känsliga faser.

Dock hade jag inte uttryckt mig som TS fick ta emot. Däremot kan man absolut ta in denna efter återkom till arbetet för att förklara att högfrånvaro är ett problem som företaget är medveten om och som man vill jobba på att hitta en lösning för.

Jag redigerat mitt inlägg några gånger för jag ville förtydliga då det lätt blir missförstånd i text och jag tyckte att texten såg hårdare ut än vad jag egentligen ville att den skulle vara.

Permalänk
Medlem

Människor som inte visar sympati och hänsyn ska man genast ta och undvika.

Att bli kallad nånting vet jag själv med erfarenhet om.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag hade en chef som kallade mig girig när jag sa att jag hade svårt att klara mig på 16k i månaden innan skatt vilket är en skitlön till och med inom mitt yrke medan fälgarna på hans bil kostade mer än det. Vissa chefer bryr sig inte om arbetarna alls.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Varför verkar så många här haka upp sig på formaliteter som sjuk/semesterdag? Sådant kan man lösa när den anställda är tillbaka på jobbet. En människa med en gnutta empati hade inte svarat så som TS chef gjorde. Vissa i den här tråden verkar vara lika stora idioter som TS chef. Man tappar nästan hoppet för mänskligheten när man läser vissa svar. Att folk inte skäms.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator