Betatesta SweClockers nya hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Svårt att sätta fingret på vad.. men det är väldigt mycket ”in your face”
Ingen behaglig upplevelse faktiskt

Bara provat från iPad 7, safari, iOS 13.5.1

Exakt mitt första intryck med.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Jag föredrog de diskreta samlade knapparna med tydlig ram i forumet före de nya vita utspridda.
För mig med dyslexi tar de vita fokus från texten och jag blir rent ut sagt irriterad och förbannad när jag försöker läsa i forumet.
Jag tyckte redan den gamla forumet var lite jobbigt att läsa långa inlägg i men det nya som mest består av mindre kontraster är fruktansvärd.
Jag har väldigt svårt för sidor där allt flyter ihop för det blir endast en distraherande röra för mig.
För att avsluta med något sweclockers gör väldigt bra så har ni blivit bra på att undvika reklam som inte är stilla och rör på sig eller byter bild.

Bra

väldigt jobbigt

Bra

Väldigt jobbigt

Bra

Väldigt jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med ovan sagt så är det ju också uppenbart att det är relativt många som gillar förändringen, men även bland de som sållar sig till den skaran så är vi idel öra vad det gäller ytterligare förbättringar vi kan tänka på.

Jag räknade och det är 12 inlägg som kan räknas som positiva. Det är väl inte relativt många på 3 sidor (inne på 4e)?

Men jag antar att vi får göra det bästa av saken och rapportera när vi hittar fel och när jag hittar orden för att förklara vad jag inte gillar så ska jag skriva det i tråden. Hoppas även att användare som vanligtvis lurkar hjälper till.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Chrome
Upplösning: 2560x1140
Orientering: Landskap
Typ av problem: Blandat

Jag gillar det mesta på nya sidan på PC.

* Man kanske kan låta själva menyn följa med ner, men inte logo raden som tar upp mycket plats
* Gillar orange på nyhetsrubrikerna istället för nya svarta
* Saknar "skapa ny tråd" i högerspalten på framsidan
* Reklamen längst upp ser buggat ut som någon printat ovanför i ett inlägg
* Sektionen uppe till höger med "inloggad som" ligger för långt ut på högerkanten.
* Föredrar gamla designen på nyhetsdelen på framsidan

+ Gillar menyn bättre än gamla. Den är mer användarvänlig och bättre/snabbare tillgång till olika delar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Varför kan inte knapparna i "Menyn" sitta kvar på samma plats?

T.ex "Forum" ligger längst ut till vänster medans i den på gamla sidan ligger mer i mitten av skärmen där man enligt mig då ofta har mus pekaren. Så istället för att bara dra upp/ner musen för att komma till forum så måste jag nu navigera ut till vänster.

Även Följda trådar/Mina citat ligger konstigt till i betan direkt när man kommer in på sidan. Måste först skrolla förbi reklam bannern för att få dem på någorlunda plats.(Tycker inte om placeringen då heller men jag gillar att de finns kvar så att jag inte behöver skrolla upp som man måste göra på nuvarande sida)

inte alls förtjust i den minimala uppdelningen på "subforum?"

Gamla till vänster där man enkelt ser vart fördelningen är.
Nya till höger där allt bara blir en klump

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

varför ska alla hemsidor anpassas efter mobiler.. allt blir hoptryckt,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon5930:

Enhet: PC
Operativsystem: Windows 10 Pro build 2004
Webbläsare: Firefox 78.0.2 64bit
Upplösning: 3440x1440
Orientering: Landskap
Typ av problem: Utseende

Tveksam till att detta egentligen är ett problem, eller att speciellt många som ens kör ultrawide kör helskärm, men sidan använder inte bredden speciellt bra iallafall.

https://i.imgur.com/NuRp3EW.png

Du är inne på nått viktigt.

Provade betasidan på "stående mobil" och där ser sidan mycket bättre ut än dagens mobilsida men när man använder dator och kör "fullfönster" (inte fullskärm) på en 4k skärm i normal/landskapsläge blir det dåligt utnyttjande av bredden.

Är det väldigt tekniskt svårt att få 2 spalter om de skulle rymmas inom webbläsarfönstret eller varför kan man aldrig få sidor att utnyttja mer bredd till innehåll ? Det här gäller ju inte bara Swec utan i princip alla sidor, sidorna är ju inte ett dugg "responsiva" för de verkar endast anpassade för smala skärmar eller i vart fall inget bredare än 1920 pixlar.
Även om man kanske inte kan anpassa så att det blir bra (eller rättare sagt bekvämt att läsa) med en jättebred spalt så borde man kunna tänka sig visa innehåll som 2 spalter eller ett "uppslag" ungefär som det blir i Word ?
Eller varför inte ha 2 oberoende spalter där man kan visa olika delar likt när man använder 2 webbläsare sida vid sida om bredden finns. det är "responsivt" för mig.
Jag använder nästan uteslutande dator för surfning och de få gånger jag använder en platta eller telefon så försöker jag undvika mobilanpassade sidor och då inte bara på Swec utan överallt för mobilsidorna brukar bara fungera sämre även när man bortser från hur besvärligt touchenheter i allmänhet är att styra jämfört med en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag räknade och det är 12 inlägg som kan räknas som positiva. Det är väl inte relativt många på 3 sidor (inne på 4e)?

I sammanhanget tycker jag det är ett ganska bra resultat, därav "relativt"

Det första instinktiva intrycket vid en omgjord design är oftast att ogilla det, framförallt bland vana användare.
Människor i allmänhet är mer benägna att dela med sig av negativ snarare än positiv feedback.

OBS: jag försöker inte förvränga det till att "alla älskar det" eller något sådant. Jag bara motiverade varför jag använde uttrycket "relativt många".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Startsidan. Ni behöver borders/ramar runt alla kort/nyheter för nu så är de nyheter som har mycket vitt i sig otydliga. Kolla bara på nyheten för betatestet som flyter ihop med de 3 "favoriterna" ovan. Eller nyheten om enhtoo med vit bild till vänster som tappar enhetligheten. Nej jag tycker en ram så att varje nyhet för gränser skulle underlätta mycket för läsandet.

Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10 - 2004
Webbläsare: Chrome 84.0.4147.89
Upplösning: 2560x1440, generellt med 125% zoom på sweclockers
Orientering: Landskap
Typ av problem: UX

Att ha en banner i toppen kommer nog ta ett tag att vänja sig vid. Tycker den äter på tok för många höjdpixlar, vilka är oerhört värdefulla för många av oss. Jag är en av de som väljer att ha startmenyn på sidan enbart för att få ett gäng höjdpixlar till att leka med så statiska element som äter höjd är något som sticker en hel del i ögonen. När jag la två sidor bredvid varandra med gamla och nya designen så fick jag in mer information i den gamla än den nya.

Det "värsta" är dock att muskelminnet verkligen ogillar att Forum-knappen har bytt sida från vänster till höger, lär ta någon vecka innan jag lärt om mig där. Det är dock inget jag nödvändigtvis stör mig på utan mer något jag är lite fundersam varför ni valt att göra.

Det är någonting med "Nytt i forumet" rutan som känns lite skumt också, den verkar innehålla lika mycket information men jag upplever att den i större utsträckning stjäl min uppmärksamhet nu. Tror det är de större klickarna av orange som slår igenom lite väl för mig.

Ska testa lite mer på telefonen och plattan sen men att bannern försvann där gillade jag

EDIT: Hittade en till grej nu. Det är dock en mer "slumpartad" problematik tror jag. I den nuvarande designen har jag i fallet nedan enkelt att se vart reklamen slutar och nyheten börjar eftersom det är ett streck emellan dem. I den nya designen ser deras gemensamma färgschema ut att gå ihop och jag upplever det som otydligare vad som är reklam och vad som är nyhet. Man kan nästan få för sig att Komplett sponsrat @MetallicAcid på något sätt.

GAMLA, med streck.

NYA, utan streck

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Bugg: Jag kan bekräfta buggen med citat som både jnsson och Allexz rapporterat.

Synpunkt: Knapparna på varje inlägg borde ligga tillsammans, nu tar de fokus från inlägget när de ligger utspridda. De får också gärna inte vara så starkt vita utan ha inläggets färg.

Bugg: Bra inlägg fungerar inte som tidigare att texten blir orange om 3 personer eller fler har tyckt att det är ett bra inlägg. Man får heller ingen indikation på vilka inlägg man har tyckt är bra. Förut ändrades texten till "Ångra" och med det även bredden på knappen. Nu har man ingen aning om vilka inlägg man har tyckt är bra.

Synpunkt: Ta bort menyn som följer med ner eller ge oss en inställning att välja mellan om den ska följa med eller inte, det är väldigt irriterande när en fjärdedel av skärmen täcks av något jag inte vill använda då jag läser inlägg i forumet eller en artikel.

EDIT:
Försvunnen funktion: Indikatorn på om användaren är online har försvunnit (den brandgula pricken).
Försvunnen funktion: Ramen när man permalänkar till ett inlägg har försvunnit.

Enhet: Stationär
Operativsystem: Linux
Webbläsare: Pale Moon 28.10
Upplösning: 1920 x 1200
Orientering: Landskap
Typ av problem: Utseende, Buggar, Avsaknad funktion

Mer saker jag hittat.
Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Enhet: Mobil
Operativsystem: Android
Webbläsare: Edge
Typ av problem:

När jag går in på följda trådar och klickar på en av trådarna så hamnar jag alltid på post nr1 i tråden istället för senaste olästa post

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Hittade en annan tokighet. På mobilen går det inte att få fram en direktlänk till rätt sida. Jag använder enbart forumet (går bara in på övriga sidor via länkar i forumet, i t ex nyhetsartiklar) så jag har det som startlänk både på datorn och i mobilen. Men i mobilen finns bara "beta.sweclockers.com". Det dyker liksom aldrig upp en riktig adress där. Ett tråkigt fenomen med dolda adresser som också sprider sig till fler och fler sidor. Naturligtvis för att tvinga in alla användare till startsidan varje gång, för att det är mest reklam där och för att det leder till fler klick totalt, och det vet ju alla att det bara är klick som räknas. Kan också jämföras med hur man inte längre kan nå avdelningar via telefon, utan alltid måste tröska igenom sjuttielva alternativ i 2-3 minuter, trots att man vet exakt vart man vill komma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte en bugg, men satan i gatan vad jag saknar högra fältet med de senaste forumposterna samt annonserna när jag använder mobilen. Vill hemskt gärna få tillbaka dem.
Jag går sällan in i forum och underforum utan hittar nya intressanta trådar just genom rutan med de senaste inläggen.

Edit

Jag la mobilen ner (landskap?), då fick jag upp mina efterfrågade delar, men helvete, 1/3 av skärmen tas nu upp av menyn..

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon5930:

Går det zooma renderingen av sidan? Zoomar jag ut, från 100% till 80 eller 90% tycker jag nya blir behagligare.

Testade att köra 85% och det blir lite bättre på paddan. Tyvärr blir ju vissa saker för smått bara.. Helheten ändå inget hurrarop

Ska köra betan på lite fler enheter och återkommer med intryck och eventuella problem

Visa signatur
Permalänk

Min första tanke efter använt det på mobilen är att jag kommer börja blocka reklamen.

Permalänk

Hittade lite knappar som inte fungerade när man är inne på sin profils inställningar, man är tvungen att trycka på texten för att knapparna ska fungera än att kunna trycka på "hela" knappen som lyser upp när man hovrar över den. Detta gäller även alla tillbaka knapparna som lägger sig högst upp när man gått in på dom olika inställningarna.

Sen Avatar inställningen är ej fungerande.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Hittade ytterligare ett konstigt desing moment på sidan:

Hade sätt bättre ut att ha profilen i en liknande ruta som den nedan som har informationen: inlägg, trådar, album och annonser.
https://i.imgur.com/soJq7yz.jpg

Snyggt att du suddar ut ditt namn och plats på 1 av 2 bilder

noob i farten
Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska lägga in de som issue men, navbaren behöver verkligen inte följa med ner när man skrollar nedåt, kanske ev. tänka att sätta en lås-knapp på den så den försvinner när man börjar skrolla ned?
edit: Eller låt den komma tillbaka när man skrollar uppåt igen, men helst helt frivillig, vill ha läsyta, vi vet hur navbaren ser ut högst upp ^^

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av slusk:

Snyggt att du suddar ut ditt namn och plats på 1 av 2 bilder

Har byttat det nu om du vill vara snäll att ta bort citat biten med den gamla bilden vore det toppen.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderFrames:

Har byttat det nu om du vill vara snäll att ta bort citat biten med den gamla bilden vore det toppen.

Om man klickar på ditt namn så kan man se informationen oavsett om de är med i din bild eller ej.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Om man klickar på ditt namn så kan man se informationen oavsett om de är med i din bild eller ej.

Det kanske är något man kunde vara mer klara med nu när man ändå ändrar på sidan. Just nu står det bara "Om du önskar uppge ditt riktiga namn." under rutan man fyller i. Det kanske kunde vara något i stil med "Om du vill att andra medlemmar ska kunna se ditt riktiga namn".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Den nya sidan ser klart bättre ut på mobilen, men på dator ser det sämre ut. Främst ogillar jag hur bredden på själva nyhetsfältet har krympt och det känns trångt. Ogillar också typen av reklambanners som inte scrollar i takt med övriga texter utan låser fast i överkanten för att synas längre. Riktigt irriterande. Tar ni inte bort de så kommer jag använda addblocker.

Permalänk
Medlem

Ogillar verkligen att header följer med och att den blir större så fort man vill scroll upp lite... Texten precis där man har ögonen och håller på att läsa täcks då av headermenyn och man måste scrolla igen. Detta kommer ta tid för mig att vänja mig vid. Skulle gärna se en ändring där hedern och header menyn tas bort helt och bara finns högst upp på sidan.

I övrigt tycker jag att det ser rätt bra ut. Kanske hittar något mer när man använt sidan mer.

Permalänk
Medlem

Har alltid stöt mig på att hela hemsidan ligger till vänster och inte i mitten av skärmen. Det blir så ljust och mycket vitt, känns som att man skulle kunna utnyttja dö utrymmet på sidorna bättre. Ha forum delarna på ena sidan och reklam på andra sidan?

Sen är det störigt att Gilla knappen är i mitten och inte vid Citera knappen. Och att loggan följer med när man scrollar.

Enhet: Stationär
Operativsystem: Win 10
Webbläsare: Opera

När någon har gillat ett inlägg så hamnar Citera under Citera flera (Mobil, Android)

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig i den onda skaran som inte gillar statiska delar av sidor som alltid föjer med. Usch!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Använder chrome med mobil. Allt ser bra ut, förutom sidhuvud grejen som följer med och bara är I vägen. Riktigt störig...

Permalänk
Medlem

Enhet: Stationär dator
Operativsystem: Ubuntu Mate Linux, med fönsterhanteraren WindowMaker.
Webläsare: Chromium
Upplösning: ~100 PPI
Fönsterstorlek: 920×990 (använder flera fönster åtminstone sida vid sida, ofta flera minimerade till titlebar)
Orientering: Nej, jag är en soffpotatis.

Typ av problem: Den nuvarande site:n har väl avvägda storlekar på och marginaler mellan element på sidan som har tweakats till perfektion under flera år (med undantag för att textstorleken på foruminlägg ändrades till det sämre för inte länge sedan). Den nya sidan har större marginaler överallt som slösar skärmutrymme och gör det svårare att skumma.

Typ av problem: Länkar i side-bars är något mindre läsbara eftersom de har mindre kontrast.

Typ av problem: Jag måste zooma ut till 90% för att få sidebars. Istället har jag en websida för mobiltelefoner med jättestor text på.
Om ni vill skapa en mobil site, för all del skapa en mobil site, men förstör inte for andra användare!
Adaptiv design betyder att site:n anpassar sig till användaren, inte att man anpassar sig till bara de enheter och sätta att läsa som du designern har. Låt användaren själv välja! Se till att sidan funkar i olika fönsterstorlekar, olika skärm-PPI och olika grader av zoom.

Typ av problem: Filtrering i artikelarkivet ser ut att saknas. Bättre tydlighet efterfrågas.

Typ av problem: Headern (id="header") stannar kvar när jag scrollar. Jag tycker att ni ska ha en flagga i inställningarna för att stänga av floating header, eller inte ha den flytande alls.
Det är sällan jag använder den för att gå mellan stora avdelningar, och när man behöver länkarna där så finns det en tangent på tangentbordet som tar en direkt till toppen av sidan: Home.
Jag använder oftare sidebars och rubrikerna längst ner på sidan för att gå mellan avdelningar: De är mer användbara då de visar om det kan finnas något nytt och intressant där.
I kombination med att forumlayouten har större padding runt element så syns mindre information på en sida samtidigt. Det känns trångt. Vid 100% zoom får jag i gamla layouten: 18 ämnesrader i forumet. Nya layouten: 12 ämnesrader. Alltså, en försämring med en tredjedel. Det är inte osignifikant.

Typ av problem: Jag saknar nyheterna längst ner på sidan. Det är den jag använder mest för att läsa nyhetsrubrikerna. Jag går till forumet först och besöker nästan aldrig förstasidan.
Om denna förändring skulle kvarstå så skulle det troligen innebära att jag skulle besöka nyheterna mindre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Enhet: Dator, Touch
Operativ: Win 10
Webbläsare: Chrome

Med sidan i fullskärm är det svårt att navigera i menyerna med touchfunktionen. Egentligen skiter jag i det för jag använder pekplattan eller musen normalt, men tyckte det var roligt att testa.

På mobila enheter klickar man sig fram i menyn, men på datorn är det mer en mouseover funktion verkar det som. Funkar sämre i just detta fall.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag uppskatta gärna uppdateringar på hemsidan, men de där utseende gillade jag inte riktigt, de känns rörigt den som är nu är bra mycket bättre mer organiserat. Visst nu är de beta så mycket kan förbättras men över de känns de inge bra. Jag känner mig inte alls hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro