Betatesta SweClockers nya hemsida

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Flera nämner Prisjakt, jag väljer att nämna när Dustin gjorde om sin sida för ett otal år sedan. Nu tycker jag inte det är så illa här men Dustin fick hård kritik, väl värt att kolla även där hur man inte bör göra. Dustin, för de som inte minns, failade så hårt att de inte ens kunde skriva ut något så simpelt som pris på en vara. Och det var inte någon testsida utan trainwrecket till lanseringssida.

Mobilsidan suger så vore bra med något fräschare. Tycker den är extremt omständig att svara på en aktiv diskussion då man flyger fram och tillbaks på sidan. Att kunna använda "Citera flera" hade underlättat mycket.

Desktopsidan ser jag ogärna att man rör runt i alltför mycket, sentida ändringar har varit bra och vore synd med förändringar, speciellt om de är till det sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Nu vet jag inte om jag missförstår dig men alla menyalternativen du har ringat in finns i dropdown-menyn under Forum, både på desktop och mobil. Profil och Sök finns kvar i huvudmenyn men har bytt placering/utseende något

Ja, i en meny är de ju värdelösa. Knappar är liksom grejen! Menyer är dålig design.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har inga buggar eller dylikt att rapportera ännu. Men vill ändå säga att jag tycker det ser grymt bra ut. En menyrad och att den följer med när man scrollar är något jag önskat länge. Kan inte hitta något att klaga på alls, varken på dator eller mobil i desktopläge. Överblickbart, tydligt och modernt utan att det stoppats in några moderna dumheter. Just det klassiska enkla men kraftfulla menysystemet med rubriker med rullningslister som rullas ned är mycket uppskattat! Mycket bra jobbat!
Kan vara placebo, men det känns som om det är mer responsivt och snabbt. Kanske bara en känsla man får av designen? Oavsett vilket så är det en positiv upplevelse.

PS, för er som kanske känner igen mig här på forumet så vet ni att jag är kritiskt lagd. Tycker ni ska ta till er av att jag är nöjd.

Enhet: Huawei P20 Pro Operativsystem: Android 9.0 Webbläsare: Firefox Nightly 68.0a1 (Desktopläge) Upplösning: 2240x1080 Orientering: Både landskap och portrtätt Typ av problem: N/A (Edit, se nedan)

Enhet: PC Operativsystem: Windows 7 Webbläsare: Firefox 78.02 Upplösning: 2560x1440 Orientering: Landskap Typ av problem: N/A (Edit, se nedan)

EDIT: Hittade ett problem. När jag går in för att redigera en post saknas bakgrundsfärgen. Bakgrunden är vit vilket den inte är när man skriver meddelandet ursprungligen.

EDIT 2: Knapparna bredvid användarnamnet för följda tråder, meddelanden och citeringar hade gärna kunnat ha någon text, åtminstone när man för musen över dem.

EDIT 3: Gjorde en "glimten i ögat"-smiley ovan, syns varken på desktop eller mobil.

Permalänk
Sötast

Damned guys, ni måste vara riktigt tråkiga att utveckla för 😑
Vi kan väl iaf hålla det konstruktivt?

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling, men man tvingas ju acceptera det. Så länge det inte blir sådan "everscroll"-skit antar jag.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Även fast jag gillar förändringar till det mer "modernare" så måste jag dessvärre hålla med föregående om att detta inte alls var något vidare. När layouten börjar förändras för mycket så blir det istället bara rörigt, jag hade hellre sett att vissa delar av nuvarande design ändras lite, t.ex. till den nya headern (fast hellre det som föreslogs av @morronrost). Knapparna på ett inlägg blev inte alls bra när det nu är tre separata grupper (som dessutom placeras olika i inlägget). Släng upp Anmäl till headern i ett inlägg och behåll "bra inlägg" och citera/svara som det är idag så är jag med. Att Anmäl ska vara längst till vänster ser jag inte vitsen med

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10 Ver 1909
Webbläsare: Firefox (78.0.2 64bit)
Upplösning: 1920 x 1080p

Har nu gått igenom er beta sida och letat efter lite saker för att hitta något att ge feedback på, se följande:

Tycker denna bilden så som det ser ut nu, den gråa baren vid rubriken och namnet är lite tjock och är två columner.

En liten tunn linje skulle höja just det objektet på hemsidan och se bättre ut i mitt tycke.

Sen så har jag hittat några konstiga kanter på olika sidor mellan det svarta och orange fältet markerat och på båda sidorna, vet inte om detta ska vara så men snyggare om dom rundade kanterna tas bort just där eller att det görs ett mellanrum mellan det svarta och orange.

Det uppstår så på en hel del sidor:
/forum/aktiva
/forum/obesvarade
/forum/foljda
/forum/skapade
/forum/lasta
/marknad
/marknad/avslutade
/medlem/******/meddelanden

Träffade inte på några buggar och alla knappar verkar fungera som dom ska också.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

På mobil funkar det bra, mycket bättre än förut. Vill inte ha oändligt scroll funktion. Desktop versionen är redan perfekt,!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nej usch, detta är som Windows 10 och annat nytt, det är konstigt bara, varför gillar folk att man tar bort tydliga gränser på tabeller och andra rutor? Färger som smälter ihop som gör att gränser försvinner? Varför måste saker bli större, skärmarna på telefonerna verkar ju redan bli större och större, om det gick bra att se i går, varför kan det då inte funka i morgon?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget att specifikt klaga på, det ser lite annorlunda ut men det är ju bara en vanesak, och responsivt är positivt (även på desktop, det är trevligt att kunna ha varierande fönsterbredd utan horisontell scroll).

Det enda jag egentligen saknar är smilies här i forumet, de gamla goda verkar inte fungera längre (på beta.sweclockers.com då alltså):

Tillägg: ok, ser att de renderas ut som spans men css-klasserna verkar inte vara definierade.

Tillägg 2: ok, ser att smileyklasserna är på plats nu så nu funkar det som det ska.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag får detta i Firefox i både Windows och Linux, citerade inlägg tar sönder utseendet helt.

Det är Firefox jag kör med också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Enhet: PC
Operativsystem: Windows 10 Pro build 2004
Webbläsare: Firefox 78.0.2 64bit
Upplösning: 3440x1440
Orientering: Landskap
Typ av problem: Utseende

Tveksam till att detta egentligen är ett problem, eller att speciellt många som ens kör ultrawide kör helskärm, men sidan använder inte bredden speciellt bra iallafall.

Permalänk
Medlem

Inloggad som ser tokigt ut.

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows
Webbläsare: Firefox
Upplösning: 2560x1440p

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Enhet: PC
Operativsystem: Windows 10 Pro build 2004
Webbläsare: Firefox 78.0.2 64bit
Upplösning: 3440x1440
Orientering: Landskap
Typ av problem: Utseende

Tveksam till att detta egentligen är ett problem, eller att speciellt många som ens kör ultrawide kör helskärm, men sidan använder inte bredden speciellt bra iallafall.

https://i.imgur.com/NuRp3EW.png

Kunde inte låta bli, i porträtt blev det rätt trevligt hehe. 1440x3440.

Dold text
Spoilertaggade bilden, onödigt lång.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Enhet: PC
Operativsystem: Windows 10 Pro build 2004
Webbläsare: Firefox 78.0.2 64bit
Upplösning: 3440x1440
Orientering: Landskap
Typ av problem: Utseende

Tveksam till att detta egentligen är ett problem, eller att speciellt många som ens kör ultrawide kör helskärm, men sidan använder inte bredden speciellt bra iallafall.

https://i.imgur.com/NuRp3EW.png

Sätt på reklamen igen så kanske det ser bättre ut och du hjälper SweC istället?

Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: IE11
Upplösning: 1920x1080
Orientering: Landscape
Typ av problem: Sweclockers loggan längst ner i footern krockar med länkarna (info, cookies och kontaka oss)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Flera nämner Prisjakt, jag väljer att nämna när Dustin gjorde om sin sida för ett otal år sedan. Nu tycker jag inte det är så illa här men Dustin fick hård kritik, väl värt att kolla även där hur man inte bör göra. Dustin, för de som inte minns, failade så hårt att de inte ens kunde skriva ut något så simpelt som pris på en vara. Och det var inte någon testsida utan trainwrecket till lanseringssida.

Mobilsidan suger så vore bra med något fräschare. Tycker den är extremt omständig att svara på en aktiv diskussion då man flyger fram och tillbaks på sidan. Att kunna använda "Citera flera" hade underlättat mycket.

Desktopsidan ser jag ogärna att man rör runt i alltför mycket, sentida ändringar har varit bra och vore synd med förändringar, speciellt om de är till det sämre.

Jag slutade faktiskt handla hos Dustin och gick över till Inet när de gjorde om deras webb

Förövrigt har jag inget emot Sweclockers nya sida, dock bör den statiska menyn kollapsa när man scrollar kan jag tycka.

Permalänk
Skrivet av ThunderFrames:

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10 Ver 1909
Webbläsare: Firefox (78.0.2 64bit)
Upplösning: 1920 x 1080p

Träffade inte på några buggar och alla knappar verkar fungera som dom ska också.

Hittade ytterligare ett konstigt desing moment på sidan:

Hade sätt bättre ut att ha profilen i en liknande ruta som den nedan som har informationen: inlägg, trådar, album och annonser.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

Startade upp plattan för att testa lite mer

atom x5-z8350
4GB
Windows10 home (ej i surfplatteläge)
1920x1200 och 1200x1920
chrome med varsin flik för gamla och nya. Märker ingen skillnad i prestanda.

Dropdown meny svårare att navigera än gamla menyn med touchskärm, flera gånger valde den huvudrubriken innan jag hinner klicka längre ner.

Buggar:
Ser inte stjärnorna och kan inte rösta i galleriet, tooltipsen blinkar till ibland så någonting verkar finnas där.
Ingen indikation på om jag har gett tumme upp på en forumpost utan måste klicka flera gånger för att se om den ökar ellr minskar.
Saknar färgindikation på mina citat, följda trådar osv.

1200x1920:
Bredden är låst och centrerad så att den inte använder hela skärmen utan har vita ramar trots begränsat utrymme på skärmen, värst i forumet.
Låst rubrik "Bara" irriterande när man har 1920 på höjden

1920x1200:
Låst rubrik är extremt irriterande

Ser inte riktigt meningen. Även när den låsta rubriken och dom andra buggarna är fixade.
Kommer vara lite omställning att vänja sig vid men annars ingen större förändring, känns mest som att nu måste vi ändra för ändrandets skull.

Edit: saknar tooltips på "Mina citat och följda trådar"

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Spenderar 99% av tiden här på mobil, dock med fullversionen av sidan. Saknar annonserna och "nytt i forumet" när jag provar med mobil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SypherZ:

Jag slutade faktiskt handla hos Dustin och gick över till Inet när de gjorde om deras webb

Förövrigt har jag inget emot Sweclockers nya sida, dock bör den statiska menyn kollapsa när man scrollar kan jag tycka.

Typ samma här, slutade handla helt då jag tappade förtroendet. Sedan började de ta en brutal frakt, om de inte gjorde det innan. Upptäckte nyligen att de bytt logo igen, tyckte Electrolux logo såg lite konstig ut...

Jag är lite kluven, kan man välja att den kollapsar så är det en bra kompromiss. Men kan man se uppdaterade trådar man följer, meddelanden och citat och sådant där så vore utrymmet faktiskt rätt användbart. Men för mig som normalt bara är i forumet fyller den ingen funktion.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Svårt att sätta fingret på vad.. men det är väldigt mycket ”in your face”
Ingen behaglig upplevelse faktiskt

Bara provat från iPad 7, safari, iOS 13.5.1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sen är det något med sidan som gör att jag föredrar den gamla. Jag kommer ge den här betan ett ärligt försök men jag är än så länge inte imponerad. Det känns liksom platt? eller något.

If it ain't broke, don't fix it

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Svårt att sätta fingret på vad.. men det är väldigt mycket ”in your face”
Ingen behaglig upplevelse faktiskt

Bara provat från iPad 7, safari, iOS 13.5.1

Går det zooma renderingen av sidan? Zoomar jag ut, från 100% till 80 eller 90% tycker jag nya blir behagligare.

Permalänk
Medlem

Nytt i forumet, Senaste privatannonserna, Populärast på prisjakt och Externa nyheter verkar försvinna helt om sidbredden är mindre än 993px. Kanske ska vara så by design, men jag hade gärna sett att de lagt sig längst ner innan footern typ.

Enhet: Laptop Operativsystem: macOS Webbläsare: Safari Upplösning: 1680x1050 Orientering: Landskap? Typ av problem: Avsaknad av funktion

Dold text
Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Nej!...skrota projektet.
Ser hemskt ut.

Menyn ser ut som något man höll på med för 15 år sedan.
Nyhetsflödet, eller vad det ny heter, ser handikappat ut.

Lägg energi på något annat istället.
Behåll det gamla!

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows
Webbläsare: Chrome
Upplösning: 1920x1200
Orientering: Landskap
Typ av problem: Utseende

Permalänk
Medlem

Börjar med det negativa: en konstant banner är *katastrofal*. Uselt när man vill läsa, tar upp nästan 1/4 av rutan. Skippa ASAP. Den gamla sidan hade inte detta.

Annars är det positiva att jag gillar looken (uppdaterat med ändå konsekvent).

Permalänk
Konsolpleb 🕹

En liten update då jag ser att det dykt upp några kommentarer om att vi ändrar "bara för att".

Den nya sidan handlar om att skapa en kodbas. I dagsläget har Geeks fyra sidor, fz.se, m.fz.se, sweclockers.com, m.sweclockers.com.
Det kommer att underlätta livet för oss något enormt om vi går från fyra till två sidor. På så vis kan vi fokusera mer på att lansera nya funktioner, förbättra marknaden, liva upp galleriet som inte används så mycket längre, osv.

Den andra anledningen är att vi har en ganska grötig sida med många klickbara element som "ingen" använder. Ett par av de fasta knapparna vi har idag klickas så få gånger per månad att det bokstavligt talat skulle beröra cirka 0,001% av våra besökare om vi tog bort dem.
Genom att konsolidera de mer oanvända elementen in i menyer, ta bort helt eller hitta andra navigationsvägar så kommer vi att frigöra mer yta till faktiskt innehåll, minska mängden scrollande osv.

Anledningen att vi har ett öppet test är för att vi behöver era åsikter. Då blir det jätteviktigt att veta varför folk ogillar saker, inte bara att de ogillar dem.
Förändring ogillas alltid en stor portion besökarna och det är alltid läskigt att lansera en ny hemsida. Då framförallt ens mest trogna läsare är de som brukar reagera mest negativt initialt. Men det är superviktigt att vi får feedback, konstruktiv sådan, så att vi kan rätta till eventuella skavanker eller kanske helt tänka om på vissa punkter.

Så ju fler detaljerade och konstruktiva rapporter vi får, desto bättre kan vi göra sidan till något som även skeptikerna i slutändan kommer att gilla.
Med ovan sagt så är det ju också uppenbart att det är relativt många som gillar förändringen, men även bland de som sållar sig till den skaran så är vi idel öra vad det gäller ytterligare förbättringar vi kan tänka på.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Så sidan ska försämras enbart för att kännas mer "modern" ?

Betan ser riktigt gräslig ut.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo