Betatesta SweClockers nya hemsida

Permalänk
Medlem

Körde "Bra Inlägg" där jag höll med om tidigare nämna,
har inte hunnit testa än på nån större skärm sitter vid en 736p
men nånting jag har stört på mig länge med äldre är att postinlägg på bredden är statiskt
så fastän man breddar lite på rutan så blir dom inte bredare.
Sådär utan att ta fram kalkylatorn skulle man får bredda forum inlägg 10%.

PS: kan man ändra vita element till nån ljusgrå istället för oss ljuskänsliga fladdermöss?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Någon annan nämnde informationstätheten, som jag också reagerar på nu. Jämfört med idag så är det ju betydligt mindre i bild när man läser i en tråd. Det får plats med mindre, vilket kan vara väldigt störande

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det saknas ju en massa vitala saker! Katastrof! Har ringat in med rött det som saknas (missade att ringa in "Profil" på översta raden - det saknas också i nya designen).

Enhet: Stationär
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Firefox
Upplösning: 4K
Orientering: Landskap (inte relevant på riktig dator)
Typ av problem: Saknade funktioner/trasigt gränssnitt

Sen, rent estetiskt, blir det nya samma skit som så många nya sidor i dag. Utslätat, "Apple-ifierat" och alltid lite för stort, som om det är gjort för folk med grava synnedsättningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

På iPhone (senaste iOS) via Safari försvinner menyn eller "bannern" hur ni vill kalla den och det går ej att navigera via menyn, den dyker upp och försvinner lika snabbt igen.

Annars ser det fantastiskt snyggt ut på mobilen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr alldeles för inzoomat men annars kändes det helt okej

Laptop
Win 10
1920 x 1080
12.5"
Chrome och Firefox

Permalänk
Medlem

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows
Webbläsare: Firefox
Upplösning: 2560x1440
Orientering: Landskap

Gillar den, i synnerhet kontrasterna och skärpan gör det så mycket enklare att se.
Riktigt rappt också.
Att menyn följer med har jag absolut inget emot, till och med väldigt positivt, lättare än att slippa behöva scrolla upp om man vill byta del av sida, fungerar kanske bättre på dator än mobil dock.

Enhet: Mobil
Operativsystem: Android
Webbläsare: Firefox
Upplösning: 720x1520
Orientering: porträtt

Testade mobilen också, och samma sköna kontrast och rapphet där.
Menyn i toppen dolde sig fint efter att man scrollat ner en bit, najs.

Två tummar upp från mig!!

Permalänk
Medlem

Ett tips till redaktionen också. Läs igenom tråden om Prisjakt och förändringarna på den sidan, och fundera allvarligt på om det verkligen finns behov av att ändra på saker, eller om ni ändrar bara för att ändra, som så ofta är fallet på många håll. Lägg gärna till funktioner, men ta inte bort!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Tycker det känns bra på iPad, testade lite snabbt på iPhone förut och när jag var i flödet och skrollade längst upp så försvann menyraden, inte märkt något annat fel än så länge.

Tycker annars sidan känns mer modern!

Permalänk
Medlem

Hade också gärna sett att man kan slippa mobilversionen på mobila enheter. Blir så svårnavigerat när man är låst till vad en designer tror är lagom zoomnivå och andra egenskaper. Dessutom sjukt störande att allt ligger i menyer i stället för i knappar. FÄRRE lager, inte FLER!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gillar designen starkt på den nya sidan.
Men är det endast för mig den översta raden med följande text Forum tester marknad -Mer försvinner om jag släpper fingrarna på mobilen? Så fort jag scrollat upp så poppar den upp och för att sen försvinna efter 1-2s. Håller jag däremot "kvar" skärmen eller vad man ska säga så stannar menyraden kvar.
@undac

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Responsiv design (i själva verket: design till 99 procent för mobiler som används av folk med synsvaghet, 1 procent för riktiga datorer) är ett sattyg som sveper som ett virus över internet och förstör sajt efter sajt. Trodde SweC var skyddat, men icke...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående paddingen på översta bannern som vissa påpekat:
Detta är en temporär lösning som vi ska jobba på att komma runt.

Rent konkret:
Några annonsörer har redan köpt vissa format av oss som är större än standard.
Alternativet skulel vara att sidan "hoppar" i höjdledd beroende på vilken annons vi laddar in men efter att ha testat det kom vi fram till att det ser bättre ut med padding och utan "hopp".

På sikt så vill vi såklart inte ha varken hopp eller padding men i betan blev det så

Som man gissade då, lite tråkigt med ännu större reklamer.

Har inget problem med reklamen i sig då jag vill stödja SweClockers men hade hellre sett reklamen flyttad till en av sidorna, iaf på desktop sidan.

Är som att ha reklam på mobilen som tar upp plats på bredden, helt oacceptabelt. Där funkar bannern mycket bättre då den "bara" tar upp plats på höjden och den har man mycket av på mobilen.

Permalänk
Medlem

Enhet: iPad Air 2
Operativsystem: iOS 13.3
Webbläsare: safari
Orientering: landskap
Typ av problem: bugg

Översta annons bannern har felaktiga marginaler, förskjuten åt höger i sidled.

Edit: verkar inte beröra alla annonser. Felet återskapas med annonsen från inet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade också gärna sett att man kan slippa mobilversionen på mobila enheter.

Är väl bara att kryssa i det i inställningarna på webbläsaren ("Begär datorwebbplats"), är så i Firefox och Chrome på android i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut på min iPad pro iaf. Gillar ändringar, men behövs finslipas lite när det kommer till menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är väl bara att kryssa i det i inställningarna på webbläsaren ("Begär datorwebbplats"), är så i Firefox och Chrome på android i alla fall.

Ok, brukar inte gå med "responsiv" design, men kanske här då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av LeVvE:

Som man gissade då, lite tråkigt med ännu större reklamer.

Har inget problem med reklamen i sig då jag vill stödja SweClockers men hade hellre sett reklamen flyttad till en av sidorna, iaf på desktop sidan.

Är som att ha reklam på mobilen som tar upp plats på bredden, helt oacceptabelt. Där funkar bannern mycket bättre då den "bara" tar upp plats på höjden och den har man mycket av på mobilen.

Jag tror du missförstod vad jag skrev.
Tanken är att få ner storleken på sikt, just nu kan vi inte för vi har sålt format som är så stora (på gamla siten).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0, maximum-scale=1.0" />
Den här raden sammanfattar allt jag tycker är fel med nya designen. Låt användare välja själva om de vill ha width=device-width (så man kan få den icke-gimpade desktopversionen på telefonen om man så vill) och sätt för tusan inga dumma begränsningar på om man får zooma eller inte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Var försiktiga med "platt" design. Klickbara element bör vara uppenbara och inte flyta ihop med omgivningen.

"Show desktop site" på mobilen ökar informationstätheten och är nästan att föredra framför mobilläget.

I landskapsläge döljs inte menyn när man scrollar ner. I porträttläge döljs den.

Mobil
Android
2280x1080
Chrome

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Expertgissare

Enhet: Telefon
Operativsystem: Android 10
Webbläsare: Firefox
Upplösning: 1080x2160
Orientering: Porträtt
Typ av problem: Öppnar man menyn går det inte att scrolla på sidan, hade varit trevligt om menyn rullade upp likt menyraden när man scrollar, nu måste man upp och klicka på meny igen för att kunna fortsätta. (allt som en lång rullgardin)
Har inte hunnit testa mer än några minuter, men ser väldigt trevligt ut i det stora

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar som att ni även tagit bort bakgrunden som särskiljer senaste/länkade inlägg:

box-shadow: 0 0 5px 1px rgba(0,0,0,.85)

Permalänk
Sötast
Skrivet av jnsson:

Ska det verkligen se ut så här? Alltså så som det ser ut när någon citerat, se bild nedan
https://i.imgur.com/7FMxhZo.png

Jag får detta i Firefox i både Windows och Linux, citerade inlägg tar sönder utseendet helt.

Permalänk
Medlem

En försämring att uppröstningsknappen har blivit helsvart. Kommer man in sent i en tråd med många inlägg så är antalet röster en bra fingervisning om vilka mastodontinlägg som är värda att läsa. Genom att göra den svart så smälter den in och blir svår att upptäcka när man scrollar igenom sidorna.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men sidan ser ut att vara skapad av någon som studerar Webbutveckling 1 på gymnasiet.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Att ha en statisk navigationspanel i toppen av sidan är ett satans otyg som tack och lov få sidor implementerar, och jag hoppas innerligen att swec också omvärderar detta.

Skrivet av Lagers:

Efter några minuters surfande på nya SweClockers tycker jag redan om den nya sidan. (glad gubbe här) bara mörkt tema som fattas.

MEN det är två saker som jag tycker ni tänkt helt fel!

1. Fast loga och meny tycker jag är helt onödig och snor massor med plats! Om ni vill ha en så ska den bara dyka upp när man drar uppåt på sidan. Då blir det mer mobilvänligt och desktopvänligt.

Skrivet av mikgus:

Låst logga och meny som äter upp massa höjd på sidan

Skrivet av OSkar000:

Den statiska menyn längst upp hoppas jag innerligt är något som går att välja bort.

Skrivet av Kattus:

Diggar verkligen inte att headern följer med när man scrollar ner, och som någon annan nämnde så är citat helt trasiga. Annars såg det väl helt OK ut, även om jag verkligen önskar att ni erbjöd ett mörkt tema, tills vidare får Dark Reader duga

Håller verkligen med om detta. Usch!

Skrivet av korvOlle:

Tycker annars sidan känns mer modern!

Detta håller jag dock med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Verkar som att ni även tagit bort bakgrunden som särskiljer senaste/länkade inlägg:

box-shadow: 0 0 5px 1px rgba(0,0,0,.85)

Senaste inlägget är sedan tidigare för lite annorlunda för att särskilja vanliga inlägg när man skrollar snabbt. Borde vara grått eller liknande.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

1) Statisk meny är ingen höjdare.
2) Rundade övre hörn på den orangefärgade raden med "Ämne", "Visningar" osv blir inte så snyggt med den svarta "Aktiva trådar" raden ovanför.
3) Sidnavigatorn bör alltid visa knapparna första, bakåt, framåt, sista fast inaktiverade. Som det är nu så hoppas de runt när man bläddrar mellan sidorna.
4) Inga "title" beskrivningar på ikoner.
5) För mycket paddning. Vi vill inte se mindre innehåll per skärm.

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Testade, och det fungerade hos mig i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Det saknas ju en massa vitala saker! Katastrof! Har ringat in med rött det som saknas (missade att ringa in "Profil" på översta raden - det saknas också i nya designen).

https://i.imgur.com/XtDigTx.jpg

Enhet: Stationär
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Firefox
Upplösning: 4K
Orientering: Landskap (inte relevant på riktig dator)
Typ av problem: Saknade funktioner/trasigt gränssnitt

Sen, rent estetiskt, blir det nya samma skit som så många nya sidor i dag. Utslätat, "Apple-ifierat" och alltid lite för stort, som om det är gjort för folk med grava synnedsättningar.

Nu vet jag inte om jag missförstår dig men alla menyalternativen du har ringat in finns i dropdown-menyn under Forum, både på desktop och mobil. Profil och Sök finns kvar i huvudmenyn men har bytt placering/utseende något

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Det saknas ju en massa vitala saker! Katastrof! Har ringat in med rött det som saknas (missade att ringa in "Profil" på översta raden - det saknas också i nya designen).

https://i.imgur.com/XtDigTx.jpg

Enhet: Stationär
Operativsystem: Windows 10
Webbläsare: Firefox
Upplösning: 4K
Orientering: Landskap (inte relevant på riktig dator)
Typ av problem: Saknade funktioner/trasigt gränssnitt

Sen, rent estetiskt, blir det nya samma skit som så många nya sidor i dag. Utslätat, "Apple-ifierat" och alltid lite för stort, som om det är gjort för folk med grava synnedsättningar.

Fast det finns ju visst med?

Och sen drop-menyn som Gurt nämner ovan.