Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Att barn smittar mindre var jag tydlig med att det är fakta , det som är killgissning är FHM tvärsäkra slutsats att smittospridningen i skolan inte är relevant. Se länkar nederst för lite sammanställningar internationellt.

Ok, då är vi överens om det. Tack för länkarna, men jag hittar inget i dem som stödjer hypotesen att skolor skulle vara drivande i covid-19-epidemin.

Skrivet av teejee:

Att skolpersonal inte har ökad smitta är en av sakerna som misstolkas. Hur kan det visa att det inte sker relevant smitta i skolan? Det kan ju snarare visa motsatsen. Tänk efter lite, många yrkesgrupper i sverige har mkt smitta eftersom sverige som helhet har mkt smitta (när undersökningen gjordes). Så det innebär att trots att lärare är välutbildad medelklass som lätt kan hålla social distans till vuxna på jobbet så har de lika mkt smitta som genomsnittliga yrken. Den logiska slutsatsen av det är att det sannolikt sker relevant smittospridning i skolan. Detta är ett av flera fel i FHMs rapport att de drar den slutsatsen de gör utan vettig argumentation.

Du menar att lärare generellt borde vara bättre än genomsnittet på att hålla sig osmittade, och att anledningen till att de är lika smittade som alla andra är att detta precis kompenseras för av den ökade smittorisken de utsätts för från barnen? Nja, det låter inte så övertygande, tycker jag. Troligare är väl att lärare blir utsatta för lika mycket smitta som alla andra, varken särskilt mycket mer eller mindre.

Skrivet av teejee:

En annan sak är att Sverige har haft 6 skolbarn på IVA, Finland hade 0 enligt FHMs rapport. Det är mkt få barn som blir allvarligt sjuka i Covid-19, ännu färre i IVA, så man kan rätt säkert säga att Sverige haft rätt stor mängd sjuka barn i skolan. Nu vet man inte var de smittats, kan ju smittats i hemmet, men att tro att de här barnen inte smittar varandra eller vuxna alls trots nära kontakt många timmar per dag utan social distans tycker jag låter orimligt.

Det jag menar är att andelen barn som hamnar på IVA förmodligen hade varit ungefär lika många med stängda skolor, givet smittspridningen i samhället. Risken att barn smittar varandra är förstås inte noll, men risken för att barnen blir smittade utan att gå i skolan verkar vara ungefär lika hög som när de går i skolan. Helt säkra kan vi förstås inte vara, eftersom vi inte har det precisa kontrollexperiment som skulle krävas.

Skrivet av teejee:

Att jämföra med grannländerna efter deras lockdown är ju också konstigt, de hade ju i princip ingen smitta kvar då.

Hade skolor varit drivande i epidemin, så som influensa, så hade det nog ändå märkts. Det var därför de började försiktigt och höll särskilt vaksamma ögon på antalet nya fall.

Skrivet av teejee:

Här är lite sammanställningar från olika håll som visar på komplexiteten, notera t ex att äldre barn över 10 år smittar ungefär som vuxna enligt NY-artikeln.

Jag är bekant med studien som NYT diskuterar, och den är inte utan brister. Till att börja med är åldersspannet 10-19 år inte helt lyckat då man klumpar ihop åldrar som beter sig väldigt olika. Sen så kunde man i studien, som främst undersökte smittade inom familjer, inte fastställa om det var barnen som smittat övriga familjen, eller om det var tvärtom. Det enda man kunde säga var att barn 10-19 år i lika stor grad som de vuxna var smittade, medan de yngre var mindre smittade. Slutsatserna om att 10-19 åringar smittar andra i lika hög grad som vuxna saknar stöd i artikeln, det är något NYT och andra som rapporterat om studien blåst upp.

Det finns ju den andra extremen, som hävdar att barn aldrig smittar, och inte deltar i pandemin över huvud taget. Det är ju förstås också fel. Särskilt i amerikansk media har frågan blivit så polariserad och extrem att det är svårt att hitta en nyanserad diskussion. Vad man tycker kopplas i väldigt hög grad till hur man förväntas rösta i det kommande valet. Jag skulle därför vara särskilt försiktig med att tolka det som skrivs i amerikansk media just nu. Det gäller tyvärr även NYT, inte längre bara Fox News.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ok, då är vi överens om det. Tack för länkarna, men jag hittar inget i dem som stödjer hypotesen att skolor skulle vara drivande i covid-19-epidemin.

Du menar att lärare generellt borde vara bättre än genomsnittet på att hålla sig osmittade, och att anledningen till att de är lika smittade som alla andra är att detta precis kompenseras för av den ökade smittorisken de utsätts för från barnen? Nja, det låter inte så övertygande, tycker jag. Troligare är väl att lärare blir utsatta för lika mycket smitta som alla andra, varken särskilt mycket mer eller mindre.

Det jag menar är att andelen barn som hamnar på IVA förmodligen hade varit ungefär lika många med stängda skolor, givet smittspridningen i samhället. Risken att barn smittar varandra är förstås inte noll, men risken för att barnen blir smittade utan att gå i skolan verkar vara ungefär lika hög som när de går i skolan. Helt säkra kan vi förstås inte vara, eftersom vi inte har det precisa kontrollexperiment som skulle krävas.

Hade skolor varit drivande i epidemin, så som influensa, så hade det nog ändå märkts. Det var därför de började försiktigt och höll särskilt vaksamma ögon på antalet nya fall.

Jag är bekant med studien som NYT diskuterar, och den är inte utan brister. Till att börja med är åldersspannet 10-19 år inte helt lyckat då man klumpar ihop åldrar som beter sig väldigt olika. Sen så kunde man i studien, som främst undersökte smittade inom familjer, inte fastställa om det var barnen som smittat övriga familjen, eller om det var tvärtom. Det enda man kunde säga var att barn 10-19 år i lika stor grad som de vuxna var smittade, medan de yngre var mindre smittade. Slutsatserna om att 10-19 åringar smittar andra i lika hög grad som vuxna saknar stöd i artikeln, det är något NYT och andra som rapporterat om studien blåst upp.

Det finns ju den andra extremen, som hävdar att barn aldrig smittar, och inte deltar i pandemin över huvud taget. Det är ju förstås också fel. Särskilt i amerikansk media har frågan blivit så polariserad och extrem att det är svårt att hitta en nyanserad diskussion. Vad man tycker kopplas i väldigt hög grad till hur man förväntas rösta i det kommande valet. Jag skulle därför vara särskilt försiktig med att tolka det som skrivs i amerikansk media just nu. Det gäller tyvärr även NYT, inte längre bara Fox News.

Har inte tid för längre svar nu, men att skolor skulle vara "drivande" eller inte för corona låter som ett märkligt binärt begrepp. Det är ju frågan om att vi har en massa smittkällor och ska man få snabb minskning av en smitta så måste man jobba brett och få ner de flesta smittkällor ordentligt

Detta lyckades ju många europeiska grannländer med och fick en nästan överraskande snabb nedgång. Jag är inte övertygad om att skolstängningar saknade relevant effekt för detta.
Det är alltså många barn i skolan, och mkt lite åtgärder som social distans etc , så även med markant lägre smittorisk från barn kan totala effekten bli relevant.

Ett annat problem för att förstå läget är att eftersom barn inte blir särskilt sjuka så är det oerhört lite barn som testats för corona, så kunskapen verkar mkt låg om barns och skolans påverkan på smittan.

Jag är amatör, men när jag ser hur oeniga expertisen verkar vara så vill jag inte att man ignorerar skolan. Kan nog finnas en hel del åtgärder som inte innebär skolstängning.

Permalänk
Medlem

Jobba brett nja, som jag förstått det är det ungefär tvärtom. Man måste jobba med de stora smittkällorna och inte slösa resurser ute på kanterna, för då blir det fel. Men jag är inte heller expert.

"I sådana här biologiska processer kan man inte utesluta någonting. Allting är en sådan här Gausskurva [visar med händerna], det finns alltid outliers långt här borta. Men när vi jobbar med smittskydd i den här typen av situationer måste vi hantera den här mittbiten, för det är där vi får effekter, det är där vi kan bryta så många smittkedjor så vi faktiskt får en effekt på spridningen i samhället. Att hålla på med de här borta, det tar väldigt mycket kraft och tid och kommer inte att ge någon effekt på samhällssmittan." --Anders Tegnell, den 11 mars

"Vi har aldrig sagt att vi ska hindra all smitta. Det här blir väldigt problematiskt när man har strategier där man försöker stoppa all smitta, för då vill man komma åt alla. Vi har hela tiden jobbat med att vi ska få bort så mycket smitta som möjligt. Och helt klart är det att får man bort alla de symtomatiska fallen, då kommer den här pandemin att stanna helt och hållet." --Anders Tegnell, den 14 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har inte tid för längre svar nu, men att skolor skulle vara "drivande" eller inte för corona låter som ett märkligt binärt begrepp. Det är ju frågan om att vi har en massa smittkällor och ska man få snabb minskning av en smitta så måste man jobba brett och få ner de flesta smittkällor ordentligt

Detta lyckades ju många europeiska grannländer med och fick en nästan överraskande snabb nedgång. Jag är inte övertygad om att skolstängningar saknade relevant effekt för detta.
Det är alltså många barn i skolan, och mkt lite åtgärder som social distans etc , så även med markant lägre smittorisk från barn kan totala effekten bli relevant.

Ett annat problem för att förstå läget är att eftersom barn inte blir särskilt sjuka så är det oerhört lite barn som testats för corona, så kunskapen verkar mkt låg om barns och skolans påverkan på smittan.

Jag är amatör, men när jag ser hur oeniga expertisen verkar vara så vill jag inte att man ignorerar skolan. Kan nog finnas en hel del åtgärder som inte innebär skolstängning.

Tror du har rätt. Arbetar själv i skolan och turligt nog i en stad/by som inte haft smitta ännu. Finns ingen social distansering alls i skolan om det inte är möten, då jäklar ska man sitta varannan, för att senare gå in till ett överfyllt klassrum/kapprum. I korridorerna kommer man mycket nära både personal och elever. Kan tillägga att jag själv inte är en sk välutbildad pedagog. Skolan, liksom åldringsvården kryllar av vikarier, och som mig, endast gymnasium utbildad + Högskola IT kurser. Det finns även mycket personal som fått någon form av utbildning i annat land och behövs för att en del elever inte klarar prata svenska.

Antingen får vi en klusterbomb i skolorna när de öppnar snart eller så är min oro helt ogrundad. Säger som FHM att med denna sjukdom vet man aldrig hur det artar sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om nu barn inte drabbas särskilt hårt även om de blir smittade och inte verka sprida smittan jättemycket trots att de struntar i social distansering (jag vet, har egna barn de leker som vanligt) då kanske man inte ska lägga fokus på att försöka minska en smittspridning som inte är farlig för samhället? Tar man hem barnen från skolan fortsätter de leka med sina kompisar och går hem till varandra istället. Barnen får sämre utbildning, vuxna måste stanna hemma med barnen istället för att jobba. Man förlorar massor av pengar som kunde användas på bättre sätt i samhället, t.ex. minska risken för smitta i äldrevården där det spelar större roll.

Dessutom nu är ju smittspridningen på väg ner, då finns väl ingen anledning att öka på restriktionerna? Alla restriktioner får negativa konsekvenser för samhälle och människors hälsa fast på andra sätt. Folk glömmer att se på helheten och fokuserar på detaljer som inte säkert gör skillnad i det stora hela.

Pengar har betydelse. Om man inte slösar pengar på onödigheter kanske man t.ex. kunde bota cancer istället. Eller satsa på att få ner rökning och droganvändning. Det skulle ha större betydelse för människors hälsa på lång sikt. Helheten är mer än bara corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har inte tid för längre svar nu, men att skolor skulle vara "drivande" eller inte för corona låter som ett märkligt binärt begrepp. Det är ju frågan om att vi har en massa smittkällor och ska man få snabb minskning av en smitta så måste man jobba brett och få ner de flesta smittkällor ordentligt

Detta lyckades ju många europeiska grannländer med och fick en nästan överraskande snabb nedgång. Jag är inte övertygad om att skolstängningar saknade relevant effekt för detta.
Det är alltså många barn i skolan, och mkt lite åtgärder som social distans etc , så även med markant lägre smittorisk från barn kan totala effekten bli relevant.

Ett annat problem för att förstå läget är att eftersom barn inte blir särskilt sjuka så är det oerhört lite barn som testats för corona, så kunskapen verkar mkt låg om barns och skolans påverkan på smittan.

Jag är amatör, men när jag ser hur oeniga expertisen verkar vara så vill jag inte att man ignorerar skolan. Kan nog finnas en hel del åtgärder som inte innebär skolstängning.

Fast debatten har ju handlat om stängning eller ej, och med tanke på stängningens enorma konsekvenser är det nästan ett krav på att skolan skall vara "drivande" (vilket jag översätter till en av de enskilt största bidragarna till smittspridningen) för att det skall vara värt att stängas.

Jag förutsätter att de som jobbar på skolan vidtar "en hel del åtgärder som inte innebär skolstängning" redan, utan att det skall behöva komma som dekret från regeringen. Samma som för alla andra arbetsplatser.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd

@makatech: Min kära mor behöver tack och lov inte äldreboende, hon skulle inte klarat av karantän, hon är stark psykiskt men måste gå ut och promenera dagligen. Säkerligen långt ifrån ensam om det. Läget är som det är, lite ot, EU som krävde
Sverige och tre andra nordiska EU länder på hutlösa 3.9 miljarder euro för att ösa in pengar till fattiga korrupta Spanien och andra liknande länder inom EU gör så att man får ännu mer avsmak för EU.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fast debatten har ju handlat om stängning eller ej, och med tanke på stängningens enorma konsekvenser är det nästan ett krav på att skolan skall vara "drivande" (vilket jag översätter till en av de enskilt största bidragarna till smittspridningen) för att det skall vara värt att stängas.

Jag förutsätter att de som jobbar på skolan vidtar "en hel del åtgärder som inte innebär skolstängning" redan, utan att det skall behöva komma som dekret från regeringen. Samma som för alla andra arbetsplatser.

Jag förstår fortfarande inte vad "drivande" innebär. Hur mkt något bidrar till coronasmitta är helt analogt.
Men visst är det helt centralt hur mkt skolan påverkar, och min åsikt är att det vet vi inte. Men FHM har tydligt gått ut med att den inte påverkar i en rapport som verkar mkt bristfällig (de verkar ha "kokat soppa på en spik" så att säga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Har inte tid för längre svar nu, men att skolor skulle vara "drivande" eller inte för corona låter som ett märkligt binärt begrepp. Det är ju frågan om att vi har en massa smittkällor och ska man få snabb minskning av en smitta så måste man jobba brett och få ner de flesta smittkällor ordentligt

Med "drivande" menar jag att öppna skolor skulle bidra mer än annat till smittspridningen. Dvs att öppna/stängda skolor skulle göra en avgörande skillnad för smittspridningen i samhället.

Anledningen till att jag inledningsvis tog upp att skolor troligen inte är drivande är att det är en av de saker där Sverige agerat helt annorlunda än sina grannländer, dvs vi höll skolor öppna medan de stängde. Jag argumenterade mot att detta skulle vara orsak till den stora skillnad i dödstal med covid-19 som uppvisas mellan länderna.

Visst bidrar kanske öppna skolor i någon mån till smittspridning i samhället, men eftersom man inte kan se någon uppenbar trend i statistiken kan det inte vara speciellt mycket, och särskilt kan det inte förklara den betydligt högre dödlighet/capita man observerat i Sverige jämfört med grannländerna. Som jag tidigare skrivit tror jag istället detta har andra orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag förstår fortfarande inte vad "drivande" innebär. Hur mkt något bidrar till coronasmitta är helt analogt.
Men visst är det helt centralt hur mkt skolan påverkar, och min åsikt är att det vet vi inte. Men FHM har tydligt gått ut med att den inte påverkar i en rapport som verkar mkt bristfällig (de verkar ha "kokat soppa på en spik" så att säga).

Förstår inte vad som är svårt att förstå med ordet "drivande", det är synonymt med "stor påverkan", "ledande orsak" osv för mig. Du får sluta hänga upp dig på uttryck nu tycker jag.

https://www.synonymer.se/sv-syn/drivande-faktor

Vi vet inte exakt hur mycket skolan påverkar men vi har goda anledningar att anta till att det inte är en betydlig mängd. FHM har inte sagt att det "inte påverkar", där är det nog du som kokar soppa på en spik.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

Skrivet av FHM:

Skolstängningar har liten påverkan på antalet fall av covid-19 bland barn. Barn utgör ingen riskgrupp för att bli allvarligt sjuk vid covid-19 och spelar troligen en liten roll i smittspridningen, även om ytterligare studier av detta behövs. De negativa effekterna av en skolstängning måste därför noga vägas mot eventuella positiva effekter på minskad spridning av SARS-CoV-2 i samhället.

Jag har fetstilat lite åt dig. Kanske har du läst 3e parts rapportering om detta snarare än vad FHM faktiskt har gått ut med?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Men herregud vad de håller på nu med Sverige - Norge, lite löjligt men antar att det i synnerhet är kvällsblaskorna som försöker driva fram det.
https://www.expressen.se/nyheter/norska-attacken-mot-anders-t...

Den här tävlan mellan länderna är ganska tragisk tycker jag, trodde att vi var en värld? Vi måste för i h-vete hjälpas åt istället för att peka finger, fjanterier och politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men herregud vad de håller på nu med Sverige - Norge, lite löjligt men antar att det i synnerhet är kvällsblaskorna som försöker driva fram det.
https://www.expressen.se/nyheter/norska-attacken-mot-anders-t...
Den här tävlan mellan länderna är ganska tragisk tycker jag, trodde att vi var en värld? Vi måste för i h-vete hjälpas åt istället för att peka finger, fjanterier och politik.

Det är en konlfikt som helt och hållet hittats på av media, om du läser vad man sagt så finns det ingen konflikt. Som så ofta för rubrikjagande journalistik.

Permalänk
Medlem

Ganska bra intervju med Tegnell. Det jag tycker saknades är reflektioner kring andra hälsoeffekter och inte bara om man trillar av pinn eller ej.

Policy och attityder kring maskanvändning är verkligen djupt fascinerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Förstår inte vad som är svårt att förstå med ordet "drivande", det är synonymt med "stor påverkan", "ledande orsak" osv för mig. Du får sluta hänga upp dig på uttryck nu tycker jag.

https://www.synonymer.se/sv-syn/drivande-faktor

Vi vet inte exakt hur mycket skolan påverkar men vi har goda anledningar att anta till att det inte är en betydlig mängd. FHM har inte sagt att det "inte påverkar", där är det nog du som kokar soppa på en spik.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

Jag har fetstilat lite åt dig. Kanske har du läst 3e parts rapportering om detta snarare än vad FHM faktiskt har gått ut med?

Tänker inte lägga så mkt mer tid på detta, men även lärarna håller med mig om att FHMs rapport är dålig och ger en felaktig bild:
https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-...

Permalänk

Gymnasiet stängde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tänker inte lägga så mkt mer tid på detta, men även lärarna håller med mig om att FHMs rapport är dålig och ger en felaktig bild:
https://www.arbetsvarlden.se/larare-rasar-mot-fhms-nya-covid-...

Med "lärarna" menar du två stycken intervjuade för just den artikeln? du kan väl inte på allvar mena att det finns någon tyngd i deras ord? även om de skulle tala för alla lärare, vilket vi nog kan konstatera att de ej gör, så är "lärarna" de med högst bias här och absolut inte de som man borde lyssna på om man vill ha en ovinklad analys av FHMs rapport.

Nä, att det finns några lärare som tycker FHM har fel i deras tolkning av statistiken är lika förvånande som det är relevant.

och problemet verkar igen vara att precis som du har man övertolkat vad FHM gått ut med. Kanske har man läst någon dum rubrik från någon annan tidning i stil med "FHM säger det är säkert i skolan" eller något sådant istället för den faktiska rapporten. Min gissning.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Här kommer ytterligare info angående diskussionen om huruvida det är expertis eller bara killgissningar som ligger bakom att Sverige höll skolorna öppna under den värsta perioden hittils av Coronakrisen.

Experter avrådde från en stängning av Danmark

Enligt vad som framkommer i den artikeln ser det alltså ut som att fler experter höll med svenska FHM om att det var felaktigt att stänga skolor för att begränsa hälsoeffekterna av det nya Coronaviruset. Jag skriver i dåtid därför att myndigheternas handlande bör diskuteras utifrån den information som fanns att tillgå när besluten fattades. Man får inte heller glömma att vi i Sverige stängde nästan alla skolor med elever i övre tonåren och äldre, alltså åldersgrupper där smittspridning antogs förekomma i större omfattning.

Enligt vad jag har hört var det dock en stor mängd ungdomar som drev runt på stan istället för att stanna hemma vilket ju bör ha bidragit till att sprida smitta och de kunde lika gärna ha varit i skolan ändå. Jag själv har pga mitt jobb är samhällsviktigt och omöjligt att genomföra hemifrån varit på jobbet alternativt hemma så jag har inte bevittnat dessa ungdomar själv.

Permalänk
Medlem

Enligt SVT nyheter om Corona:

SCB: Underdödlighet i Sverige

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, enligt preliminära siffror från SCB, rapporterar Ekot.

Det innebär att färre dött än vanligt.

– Om själva dödligheten, hur många som avlidit under det första halvåret, så ser vi att det är ungefär lika många som det har varit varje år sedan 2015, förutom 2019 som var ett undantag eftersom vi då hade den lägsta dödligheten på 43 år, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, till Ekot."

Hoppas att det håller i sig. Vi vet att många dött med corona men totalt sett har det dött ungefär lika många som vanligt i år när man räknat ihop alla som har dött oavsett vad de dött av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Enligt SVT nyheter om Corona:

SCB: Underdödlighet i Sverige

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, enligt preliminära siffror från SCB, rapporterar Ekot.

Det innebär att färre dött än vanligt.

– Om själva dödligheten, hur många som avlidit under det första halvåret, så ser vi att det är ungefär lika många som det har varit varje år sedan 2015, förutom 2019 som var ett undantag eftersom vi då hade den lägsta dödligheten på 43 år, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, till Ekot."

Hoppas att det håller i sig. Vi vet att många dött med corona men totalt sett har det dött ungefär lika många som vanligt i år när man räknat ihop alla som har dött oavsett vad de dött av.

Man ser ju det i flera länder, att kurvan över överdödlighet dippar under det normala när väl coronan är på nedgång. Det borde dels bero på att de som var rätt nära döden och blivit smittade dött i förtid men också förstås på att åtgärderna mot corona också har minskat på andra sjukdomar med. Till exempel ser man att spädbarnsdödlighet har minskat rätt kraftigt på en del ställen, sannolikt på grund av ökad hygien och försiktighet. Vanliga virusjukdomar som tar död på en del varje år har ju också minskat förstås.

Permalänk
Medlem

Angående skolor och nedstängning av dessa så verkar det som att danska myndigheter konstaterat att öppningen av skolorna inte ökade smittspridningen:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/experter-avradde-fran-en-st...

Med förbehåll för att jag inte vet om de har några begränsningar av klassernas storlekar mm för att minska spridningen.

Permalänk
Avstängd

Personligen har jag beslutat att jag hoppar resten av 2020. Inte så att jag hoppar till ett annat universum eller så men att jag skippar sociala tillställningar utöver päronen så länge jag vetat att de hållit fysisk distansering i minst 5 dagar (de har hus) när jag hörde en relativt skrämmande sak om COVID-19 på skeptisk podcast som jag snart följt i 10 år:

Det pratades om att, "komplikationer hos tillfriskna patienter med COVID-19 är fortfarande ett stort frågetecken på grund av hur ny sjukdomen är. Exempelvis vet läkare annars att för sjukdomen A så får så många % av patienterna med förutsättningarna B, C, D komplikationerna X, Y och Z. Det finns flera stödgrupper på exempelvis Facebook med tillfriskna patienter som nu lever med permanenta skador då det verkar som om sjukdomen kan angripa flera organ i kroppen och inte endast lungorna."

I skrivande stund är det mer eller mindre okänt vilka slags personer som kan få vilka slags komplikationer efter tillfrisknande och eventuell återhämtning från långvarigt besök vid ICU (cirka 1 vecka per dygn man legat där tar det).

Detta är således mer skrämmande i mina ögon: för även om jag är rätt säker på att jag skulle klara även en tyngre variant av sjukdomen (då jag klarat mig mycket bra vid liknande hals- och lungsjukdomar) så skulle jag aldrig tycka att det var värt att leva som vanligt och få permanent nedsatt konditionsförmåga på grund av permanenta skador i lungorna. Jag har dessutom aldrig rökt, så det rättfärdigar det hela ännu mer.

Det skulle inte heller förvåna mig om permanenta skador i lungorna även skulle göra en mer utsatt att drabbas hårdare vid framtida influensor så redan där vi har ett ytterligare skäl till varför det är värt att leva mer eller mindre "under jorden" tills att mer data kommit fram olika potentiella komplikationer. Sådan info är av högsta intresse just nu för mig. Vaccin kommer när det väl kommer, i bästa fall.

Andra stödgrupper jag hörde om var stödgrupper om tillfrisknade patienter som numera känner sig nere och bara mår piss varje dag vilket möjligen kan vara posttraumatisk depression(?) i vissa fall medan andra fall så kanske deras hjärnkemi har förändrats så sjukt mycket då det finns preliminära data på att viruset kan under vissa okända(?) omständigheter angripa hjärnan och förändra den (negativt) permanent.

Skrivet av ronnylov:

Enligt SVT nyheter om Corona:

SCB: Underdödlighet i Sverige

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, enligt preliminära siffror från SCB, rapporterar Ekot.

Det innebär att färre dött än vanligt.

– Om själva dödligheten, hur många som avlidit under det första halvåret, så ser vi att det är ungefär lika många som det har varit varje år sedan 2015, förutom 2019 som var ett undantag eftersom vi då hade den lägsta dödligheten på 43 år, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, till Ekot."

Hoppas att det håller i sig. Vi vet att många dött med corona men totalt sett har det dött ungefär lika många som vanligt i år när man räknat ihop alla som har dött oavsett vad de dött av.

Det är förståeligt. Det finns även andra sjukdomar som dödar via liknande smittovägar som nu stoppats tack vare ökad fysisk distansering och mer regelbunden handtvätt, t.ex., influensa hos äldre som exempelvis "has ihjäl" av sina barnbarn som är sjuka men ändå är på besök...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen har jag beslutat att jag hoppar resten av 2020. Inte så att jag hoppar till ett annat universum eller så men att jag skippar sociala tillställningar utöver päronen så länge jag vetat att de hållit fysisk distansering i minst 5 dagar (de har hus) när jag hörde en relativt skrämmande sak om COVID-19 på skeptisk podcast som jag snart följt i 10 år:

Det pratades om att, "komplikationer hos tillfriskna patienter med COVID-19 är fortfarande ett stort frågetecken på grund av hur ny sjukdomen är. Exempelvis vet läkare annars att för sjukdomen A så får så många % av patienterna med förutsättningarna B, C, D komplikationerna X, Y och Z. Det finns flera stödgrupper på exempelvis Facebook med tillfriskna patienter som nu lever med permanenta skador då det verkar som om sjukdomen kan angripa flera organ i kroppen och inte endast lungorna."

I skrivande stund är det mer eller mindre okänt vilka slags personer som kan få vilka slags komplikationer efter tillfrisknande och eventuell återhämtning från långvarigt besök vid ICU (cirka 1 vecka per dygn man legat där tar det).

Detta är således mer skrämmande i mina ögon: för även om jag är rätt säker på att jag skulle klara även en tyngre variant av sjukdomen (då jag klarat mig mycket bra vid liknande hals- och lungsjukdomar) så skulle jag aldrig tycka att det var värt att leva som vanligt och få permanent nedsatt konditionsförmåga på grund av permanenta skador i lungorna. Jag har dessutom aldrig rökt, så det rättfärdigar det hela ännu mer.

Det skulle inte heller förvåna mig om permanenta skador i lungorna även skulle göra en mer utsatt att drabbas hårdare vid framtida influensor så redan där vi har ett ytterligare skäl till varför det är värt att leva mer eller mindre "under jorden" tills att mer data kommit fram olika potentiella komplikationer. Sådan info är av högsta intresse just nu för mig. Vaccin kommer när det väl kommer, i bästa fall.

Andra stödgrupper jag hörde om var stödgrupper om tillfrisknade patienter som numera känner sig nere och bara mår piss varje dag vilket möjligen kan vara posttraumatisk depression(?) i vissa fall medan andra fall så kanske deras hjärnkemi har förändrats så sjukt mycket då det finns preliminära data på att viruset kan under vissa okända(?) omständigheter angripa hjärnan och förändra den (negativt) permanent.

Det är förståeligt. Det finns även andra sjukdomar som dödar via liknande smittovägar som nu stoppats tack vare ökad fysisk distansering och mer regelbunden handtvätt, t.ex., influensa hos äldre som exempelvis "has ihjäl" av sina barnbarn som är sjuka men ändå är på besök...

Det du skriver som händer med folk och att de kanske har bestående men hur står det mot vanliga influensor? Tänker att detta är väldigt mediabevakat och något som alla pratar om och då känns det större än vad det är.
Även hur många som blir sjuka men inte får bestående men är ju intressant att få reda på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Det du skriver som händer med folk och att de kanske har bestående men hur står det mot vanliga influensor? Tänker att detta är väldigt mediabevakat och något som alla pratar om och då känns det större än vad det är.
Även hur många som blir sjuka men inte får bestående men är ju intressant att få reda på.

Det är som sagt var till största del okänt i prevalensen av komplikationer, vilka som är mest utsatta att få dessa, och så vidare. När sådana data fattas så tycker jag att det är en värre risk att ta än bara ta exempelvis bilen till jobbet eller cykla till jobbet för den delen och undvika drogpåverkade förare eller förare trötta på sina liv.

I sistnämnda fallen har jag mer kontroll och kan till viss del agera lättare men i COVID-19 så kan jag drabbas av något som blir permanent för livet helt ovetandes för att skiten kan smittas utan några tydliga symptom. Dödligheten tycks vara mycket lägre än Spanska Sjukan var, dock högre än vanlig influensa, och det smittar lika lätt som Spanska Sjukan TROTS de vidtagna åtgärderna än så länge.

Och ja, det är intressant att få veta hur stor andel som INTE får komplikationer vilket extrapoleras från antalet som får det!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

En vanlig influensa kan också ge permanenta men - en irriterande lågfrekvent tinnituston kommer definitivt från en sådan för snart 4 år sedan (då var det riktigt trasigt i öronsnäckorna med stora överläck mellan nerverna då vanligt samtal lät som om det gick över svårt sprucken högtalare med både frekvensfördubblinga och trippleringar ala apex-twin-distorsion - svårbeskivbart...) - jag skulle kunna ge rätt mycket för att bli av med den igen - för det sliter när det är närvarande 24/7 året runt och förmodligen kommer att få dras med det resten av livet...

Permalänk
Medlem

Stanford-kurs om Covid-19

För alla som är intresserade av diagnostik och behandlingsstrategier för Covid-19 så har Stanford precis släppt en kurs på cousera (gratis)

/M

Permalänk
Medlem

Ytterligare en debattartikel som av en grupp där åtminstone något namn känns igen från tidigare debattartiklar. Denna gång argumenterar man bl.a. för munskydd, man skriver:

Det vetenskapliga stödet för munskydd är nu omfattande.

Ett exempel: I tyska Jena ökade fallen dramatiskt. Så 6 april infördes där munskyddstvång, tre veckor före resten av Tyskland. Plötsligt upphörde spridningen i Jena, medan kurvan fortsatte uppåt som tidigare i de andra städerna.

Jag vill minnas att vi tidigare i tråden hade uppe studien där Jena var med. Var det inte ett problem med den med just att det inte gick att dra några slutsatser av deras införande av munskydd eftersom dom samtidigt införde en mängd andra åtgärder (jag vill minnas något om att dom införde en ganska hård lockdown samtidigt)? Jag vet att jag kollade på denna studie förut, men jag hittar den inte igen.

Vidare skriver dom i debattartikeln:

Eller ta en dagsfärsk studie: I Springfield, Missouri fick två frisörer på en salong luftvägssymptom. Men de fortsatte att arbeta, med munskydd (som var obligatoriskt), i en vecka, tills besked kom att de hade covid-19 – och att en av dem smittat fyra familjemedlemmar. Då kontaktades de 139 kunder som frisörerna arbetat med. Kunderna isolerades i fjorton dagar. Ingen utvecklade symptom, och av de 67 som testades förblev alla negativa.

Samtliga, frisörer och kunder, hade burit munskydd.

Det skulle vara intressant att läsa med om studien i Springfield. Någon som vet vilken studie dom refererar till?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ytterligare en debattartikel som av en grupp där åtminstone något namn känns igen från tidigare debattartiklar. Denna gång argumenterar man bl.a. för munskydd, man skriver:

Det vetenskapliga stödet för munskydd är nu omfattande.

Ett exempel: I tyska Jena ökade fallen dramatiskt. Så 6 april infördes där munskyddstvång, tre veckor före resten av Tyskland. Plötsligt upphörde spridningen i Jena, medan kurvan fortsatte uppåt som tidigare i de andra städerna.

Jag vill minnas att vi tidigare i tråden hade uppe studien där Jena var med. Var det inte ett problem med den med just att det inte gick att dra några slutsatser av deras införande av munskydd eftersom dom samtidigt införde en mängd andra åtgärder (jag vill minnas något om att dom införde en ganska hård lockdown samtidigt)? Jag vet att jag kollade på denna studie förut, men jag hittar den inte igen.

Vidare skriver dom i debattartikeln:

Eller ta en dagsfärsk studie: I Springfield, Missouri fick två frisörer på en salong luftvägssymptom. Men de fortsatte att arbeta, med munskydd (som var obligatoriskt), i en vecka, tills besked kom att de hade covid-19 – och att en av dem smittat fyra familjemedlemmar. Då kontaktades de 139 kunder som frisörerna arbetat med. Kunderna isolerades i fjorton dagar. Ingen utvecklade symptom, och av de 67 som testades förblev alla negativa.

Samtliga, frisörer och kunder, hade burit munskydd.

Det skulle vara intressant att läsa med om studien i Springfield. Någon som vet vilken studie dom refererar till?

Det de här tar till sin sida att man ska ha just munskydd, "springfield-studien", tycker jag betydligt starkare talar för att man inte ska införa att folk ska använda det. Frisörerna har ju gjort precis det om jag räknar med att folk då kommer göra, springa omkring som vanligt och ha på sig munskydd hur sjuka de än är. "För man smittar ju inte när man har munskydd juh!!!!". Hade de två "idioterna" stängt sin jäkla salong och hållit sig hemma så hade heller ingen av de 139 kunderna riskerat att smittats vilket de nu gjorde. Sedan undrar jag vad det är för typ av forskare som använder sig av en sådan liten "studie" för att föra fram sin sak. Nu tänker jag inte lägga ned tid på det hela men det går säkerligen utan större problem hitta en situation där 2 frisörer med munskydd och där kunderna också haft där där någon blivit smittad. Så 2 frisörer och 139 kunder är så litet underlag så det är snarare anekdotisk bevisförening och har ingen relevans. Men har de inget bättre att komma med så...

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6928e2.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det de här tar till sin sida att man ska ha just munskydd, "springfield-studien", tycker jag betydligt starkare talar för att man inte ska införa att folk ska använda det. Frisörerna har ju gjort precis det om jag räknar med att folk då kommer göra, springa omkring som vanligt och ha på sig munskydd hur sjuka de än är. "För man smittar ju inte när man har munskydd juh!!!!". Hade de två "idioterna" stängt sin jäkla salong och hållit sig hemma så hade heller ingen av de 139 kunderna riskerat att smittats vilket de nu gjorde. Sedan undrar jag vad det är för typ av forskare som använder sig av en sådan liten "studie" för att föra fram sin sak. Nu tänker jag inte lägga ned tid på det hela men det går säkerligen utan större problem hitta en situation där 2 frisörer med munskydd och där kunderna också haft där där någon blivit smittad. Så 2 frisörer och 139 kunder är så litet underlag så det är snarare anekdotisk bevisförening och har ingen relevans. Men har de inget bättre att komma med så...

Håller med. Dessutom är det ju väldigt lite smittspridning just nu. Hur länge ska vi behöva ha munskydd på oss i så fall? För alltid? Den här smittan kommer liksom aldrig att försvinna helt. Vi verkar ju också klara oss fint just nu även utan mer åtgärder. Alla kurvor är på väg åt rätt håll, och ändå väljer dessa personer att gå ut med nån debattartikel om att vi alla plötsligt måste ha munskydd?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det de här tar till sin sida att man ska ha just munskydd, "springfield-studien", tycker jag betydligt starkare talar för att man inte ska införa att folk ska använda det. Frisörerna har ju gjort precis det om jag räknar med att folk då kommer göra, springa omkring som vanligt och ha på sig munskydd hur sjuka de än är. "För man smittar ju inte när man har munskydd juh!!!!". Hade de två "idioterna" stängt sin jäkla salong och hållit sig hemma så hade heller ingen av de 139 kunderna riskerat att smittats vilket de nu gjorde. Sedan undrar jag vad det är för typ av forskare som använder sig av en sådan liten "studie" för att föra fram sin sak. Nu tänker jag inte lägga ned tid på det hela men det går säkerligen utan större problem hitta en situation där 2 frisörer med munskydd och där kunderna också haft där där någon blivit smittad. Så 2 frisörer och 139 kunder är så litet underlag så det är snarare anekdotisk bevisförening och har ingen relevans. Men har de inget bättre att komma med så...

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6928e2.htm

Mja, en tvåfallsstudie kan absolut ha ett vetenskapligt värde, trots att den inte går att generalisera på en större population. Problem uppstår just när folk försöker använda studier till annat än det de faktiskt avser.

Permalänk
Medlem

En stor studie om hur bra munskydd hjälper är den som genomförs sedan den 4e April. Den 4e April infördes rekommendation om att använda munskydd i USA. Smittspridningen ökar trots det. I Sverige har ett antal andra rekommendationer införts som att arbeta hemifrån, fysisk distans mellan ska som inte redan bor tillsammans men även med de man bor om någon är sjuk. I juni såg man stigande smittspridning bland de som tog studenten vilket var väntat. Det bevisade samtidigt att Sveriges strategi bromsar smittspridningen bortsett från strategin att tillåta studentfester vilket var oaktsamt.