Rykte: Nvidia ämnar att köpa ARM

Permalänk
Medlem

Mig veterligen behöver licensen förhandlas om med Intel vid uppköp så hade Via kunnat bli uppköpta av Nvidia hade de nog gjort det för länge sedan. Intel är nog föga intresserade av en till kapabel aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hoppas de köper det vore bra för konkurransen på pc sidan ,extra trevligt pga att intel (kanske amd) satte stop för uppköpet av VIA för x86 cpuer så vore bara finfint tycker jag håller tummarna!

Fjollsidan av arm med telefoner & dylikt skulle behövas lite mer konkurrens där oxå så det inte bara är apple & Google som har hela marknaden så om köpet blir av så får man väl hoppas de gör nåt på den sidan oxå.

Hmmm
Jämför hur mycket du gör framför datorn nu jämfört med för 10-20 år sedan.
Hur mycket av det du inte gör nu gör du via telefon, platta och smart-Tv?

Om jag förstått det rätt väljer fler och fler att byta till surfplatta istället för att köpa ny PC när man uppgraderar.

Jag tror att PCn och x86/x64 kommer tyna bort över tiden. Andra tekniker tar över, Google Stadia, telefoner, surfplattor, smarta TVs
Vad tror du själv, hur många kontorsjobb som nu använder (bärbar/stationär) PC kommer ha PC om säg 10 år?

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: Om via sålde sitt företag skulle de bli av med x86 licensen så intel & AMD stoppade Nvidia från köp av via (ie stoppade via att sälja sin licens till Nvidia)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom: Jag gör allt på min stationära tyvärr reser jag i jobbet så är tvungen att använda laptop hatar allt som påminner om mobiltelefoner använder det bara att ringa med & läsa jobbmejl när jag inte har tillgång till dator. för eget bruk så ser jag ingen användning av surfplatta eller bärbar dator. (ogillade även win 8 för mycket telefon gränssnitt)

Om 10 år hoppas jag på att vi inte ens behöver släpa på en platta,bärbar eller telefon. Hoppas även att google & apple blivit utkonkurrerade av öppna plattformar & övervakning endast är ett minne.

För företag så är det inte möjligt att använda annat än servrar i nuläget blir nog så framöver oxå i överskådlig tid plattformar som google eller surfplattor är inte tillräckligt säkra att ha företags(info) hemligheter på går ju inte att läcka allt till NSA,FRA eller andra helt öppet utan egen kontroll.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Skrämmande, nvidia är imot öppenhet dom har fortfarande inte släppt opensource drivrutiner till linux, och vägrar hjälpa dom opensource drivarna som finns, med information som skulle göra dom användbara. Vore bättre om AMD köpte arm.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Triton242:

Tycker det är bra att ni skriver just Rykte om denna typen av information som skapar nyheter.
Dock är är det ju bra att man nämner att det kan finnas eventuella problem som skulle möjliggöra i detta fallet en försäljning.
Dels är det rent informativt men det visar även att man som skribent granskat det man sedan vidareförmdlar och har koll på vad man skriver så vi slipper de största Aftonbladet nyheterna.

Jag hänger inte med riktigt.
Vi skriver ju uttryckligen i nyheten att det krävs myndigheternas godkännande för att få genom ett sådant här köp?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Underbar läsförståelse hos många som klagar på att "myndigheter" måste godkänna, något som är väldigt tydligt om man faktiskt läser artikeln man kommenterar på...

Vet ej varför Softbank försöker kränga bort ARM, känns som de verkar ha bra framtid. Men är nog lite så att de som får ARM (om det är Apple, Nvidia, AMD, Intel...) får monopol och kan dominera, men eftersom ingen av dom styr ARM nu så vill ingen hoppa på tåget fullt ut (utom Apple då) då man är rädd att bli ägd av en konkurrent som köper upp. Lite damned if you do buy, damned if you don't buy. Så kanske därför Softbank försöker kränga det, de själva kan inte göra ARM mer dominant... Men troligtvis så kommer ingen av de som tjänar mest på ARM (som Apple) just ens drömma om att köpa för de vet att diverse konkurrensverk inte kommer tillåta det.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Borde inte Nvidia kunna köpa upp VIA?
Det är väl den ende andra CPU tillverkaren som har licens för Intels x86, och antagligen AMDs x64?

För oss x86/x64-konsumenter skulle detta vara ett drömscenario att ha tre aktörer som tvingar varandra att hela tiden utvecklas och konkurera.
Men tvivlar på att det ligger pengar där långsiktigt

VIA stöds för närvarande av Kinesiska intressenter för att kunna utveckla och tillverka x86 kretsar för just den Kinesiska marknaden, detta som ett led för den Kinesiska staten att på sikt göra sig mindre beroende av utländsk IP och sannolikt utöva stärkt kontroll över de datorer som används inom landet. Det finns säkert också ett monetärt intresse i att göra sig av med intel/AMD inom statsapparaten (tänk miljontals datorer). Tror inte Kina frivilligt kommer att släppa taget om VIA, när det gäller ekonomiska muskler tror jag nVidia har lite att flexa jämfört med statsstödda Kineska konsortium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag hänger inte med riktigt.
Vi skriver ju uttryckligen i nyheten att det krävs myndigheternas godkännande för att få genom ett sådant här köp?

Rubriken Helge, rubriken

Den börjar med Rykte. Det är vad jag försökte ge positiv feedback angående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vad menas med "splittrande"? Det är väl snarare det motsatta som gäller.

Men visst är det oroande om stora jättar blir för stora. Det behöver dock inte alltid innebära något negativt då storlek också ger större muskler. Det beror helt på företagsledningen om de vill tjäna pengar eller driva innovation. Dock är det nästan alltid bättre med konkurrens som innovationsdrivande faktor IMHO.

Och Nvidia är ökänt för att vilja driva upp priserna så högt det bara går o lite till.....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Triton242:

Rubriken Helge, rubriken

Den börjar med Rykte. Det är vad jag försökte ge positiv feedback angående

Jo men det förstod jag

Men sen fortsatte du med
"Dock är är det ju bra att man nämner att det kan finnas eventuella problem som skulle möjliggöra i detta fallet en försäljning."
Vilket jag inte hängde med på eftersom vi skriver det i artikeln. Eller menade du att det borde stå redan i rubriken?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo men det förstod jag

Men sen fortsatte du med
"Dock är är det ju bra att man nämner att det kan finnas eventuella problem som skulle möjliggöra i detta fallet en försäljning."
Vilket jag inte hängde med på eftersom vi skriver det i artikeln. Eller menade du att det borde stå redan i rubriken?

Haha, jag kan se framför mig 500-ordsrubriker och sen en artikeltext som säger: "Se rubrik!"...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo men det förstod jag

Men sen fortsatte du med
"Dock är är det ju bra att man nämner att det kan finnas eventuella problem som skulle möjliggöra i detta fallet en försäljning."
Vilket jag inte hängde med på eftersom vi skriver det i artikeln. Eller menade du att det borde stå redan i rubriken?

Han skriver ju att det var bra att ni har med det i artikeln.

Det verkar som du bör lära dig att ta komplimanger/positiv feedback.

Exempel
Om någon säger "Vad fin du är idag"
Så behöver du inte bli defensiv och kontra med "Va? Vad menar du? Menar du att jag är ful alla andra dagar?"

Om någon säger något positivt till dig så får du lära dig att acceptera det och gå vidare med ditt liv även om någon har varit snäll mot dig.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Han skriver ju att det var bra att ni har med det i artikeln.

Det verkar som du bör lära dig att ta komplimanger/positiv feedback.

Exempel
Om någon säger "Vad fin du är idag"
Så behöver du inte bli defensiv och kontra med "Va? Vad menar du? Menar du att jag är ful alla andra dagar?"

Om någon säger något positivt till dig så får du lära dig att acceptera det och gå vidare med ditt liv även om någon har varit snäll mot dig.

Hej, självklart är jag tacksam för en komplimang.

Jag har ju inte ifrågasatt något om komplimangen. Det jag ifrågasatte var det "dock" som följde därefter.

Ponera:
Du ska sälja din blåa bil. Jag kommer över och säger att bilen är fin men att jag dock att jag hade föredragit en blå bil.
Du kan du troligtvis, likt mig i denna situation, vara tacksam för komplimangen men också bli förvirrad över det det "dock". Eller hur?

Därför frågade jag vad han menade. Det lät som om det var feedback på vad vi skriver, men om jag inte förstår feedbacken så kan jag ju inte agera på den. Om det uppfattades som passivt aggressivt eller defensivt så var det absolut inte så det var menat från min sida.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej, självklart är jag tacksam för en komplimang.

Jag har ju inte ifrågasatt något om komlimangen. Det jag ifrågasatte var det "dock" som följde därefter.
Typ du ska sälja din blåa bil. Jag kommer över och säger att bilen är fin men att jag hade föredragit en blå bil.

Det blev lite förvirrande för mig. Därför frågade jag vad han menade.
Det lät som om det var feedback på vad vi skriver, men om jag inte förstår feedbacken så kan jag ju inte agera på den

Hej,

Hur visste du att jag har en blå hatchback ?

Jag tolkade det som att han försökte vara positiv, men blev missförstådd.
Men jag har inte tolkningsföreträde. Så om jag misstolkat så får Herr Triton tillrättavisa mig.

Permalänk
Medlem

Intressant rykte.

Med tanke på Nvidias ställning med att de redan tillverkat en del ARM kretsar och deras starka GPUer så låter det absolut som något som skulle kunna vara rätt för Nvidia.
Hade jag haft en ledande position på Nvidia så hade jag troligtvis velat ha igenom denna affär om det hade gått för rimliga summor och villkor.

Tänk för Nvidia om de dels kan använda ARM fullt ut själva och om de dessutom kan ta en licenskostnad för företag som vill tillverka nya 64bits ARM kretsar.
Tänk exempelvis att kunna ta 1$ per AArch64 kompatibel krets för konsumentelektronik.
Om en kund köper en ny smartphone och den kostar 20kr mer märks inte så mycket för kunden.
Men med tanke på antal ARM baserade telefoner som säljs så kan det ändå bli en rejäl slant för Nvidia.

Permalänk
Medlem

Efter att nyheten fått lega och gosa till sig i mitt huvud under dagen så måste jag säga att det känns tråkigt om ett amerikanskt (tex Nvidia) eller kinesiskt företag köper upp dem.
Med pågående handelskriget vore det klart bättre om det stannar i Japan eller hamnar i Europa eller på neutral mark.

Permalänk
Medlem

Finns mycket att spekulera om, helt klart.

Personligen kan jag se att det möjligen kan finnas intresse från stordatorhållet också. Ta t.ex. Fujitsu eller kanske IBM eller HPE? Samsung känns inte omöjligt heller. En annan variant är ju att det kan styckas upp, att en köpare väljer att t.ex. knoppa av den mobila sidan och sälja den separat.

Nvidia är väldigt logiskt, ja, men frågan är om det blir godkänt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om Intel köpte Arm bara för att sedan lägga ner det.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hade varit kul om Intel köpte Arm bara för att sedan lägga ner det.

Diss-Arm?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att folk verkar blanda ihop "bra teknik" med "bra företag". Nvidia har länge varit branschledande i fula affärsmetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
Det måste finnas väsentligt billigare sätt för Apple att säkerställa att man även i framtiden får tillgång till instruktionsuppsättningen, vilket det enda Apple använder från ARM.
...

Jag har lite svårt att hitta bra källor, men är det inte så att Apple redan idag har en "perpetual license" som tillåter dem att använda och modifiera instruktionsuppsättningen oavsett vad som händer med ARM som företag?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jaqob:

Jag har lite svårt att hitta bra källor, men är det inte så att Apple redan idag har en "perpetual license" som tillåter dem att använda och modifiera instruktionsuppsättningen oavsett vad som händer med ARM som företag?

Om det är så har ju Apple egentligen ett väldigt litet incitament att köpa ARM.

Om jag inte missförstått ARMs licensmodell låter det i så fall att Apple har större frihet än man normalt kan få från ARM. Även om man har en licens att tillverka en egen mikroarkitektur (i stället för att använda ARMs IP för det) så har jag förstått det som att ARM inte tillåter att man gör egna tillägg till instruktionsuppsättningen (just det framhålls som en stor fördel med RISC-V där det inte bara är tillåtet utan man har specifikt stöd för att lägga till sådana utökningar i ISA). Nu när du nämner det så ska ju Apple redan ha lagt till egen extensioner för matrisberäkningar (inte helt 100 % på att det är Apple egna, finns eller kommer finnas motsvarande funktioner i ARMs NEON).

Edit: hittade en artikel från när Softbank köpte ARM, verkar som Apple har någon form av "non revocable ARM license"

"Apple’s ISA licensing from ARM is not revokable, and ARM is getting money for every iPhone sold. Even if for some strange reason the new owners decided to halt providing new licenses, or offered them under revised bad terms, Apple has no problem right now."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag har lite svårt att hitta bra källor, men är det inte så att Apple redan idag har en "perpetual license" som tillåter dem att använda och modifiera instruktionsuppsättningen oavsett vad som händer med ARM som företag?

Låter tveksamt, inget företag som lever på licenspengar borde sälja enligt en modell där de inte kan förnya avtal beroende på hur marknaden utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ThomasLidstrom: Om via sålde sitt företag skulle de bli av med x86 licensen så intel & AMD stoppade Nvidia från köp av via (ie stoppade via att sälja sin licens till Nvidia)

Ahhh, det var det man menade att Intel/AMD motarbetade Nvidia
Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ThomasLidstrom: Jag gör allt på min stationära tyvärr reser jag i jobbet så är tvungen att använda laptop hatar allt som påminner om mobiltelefoner använder det bara att ringa med & läsa jobbmejl när jag inte har tillgång till dator. för eget bruk så ser jag ingen användning av surfplatta eller bärbar dator. (ogillade även win 8 för mycket telefon gränssnitt)

Om 10 år hoppas jag på att vi inte ens behöver släpa på en platta,bärbar eller telefon. Hoppas även att google & apple blivit utkonkurrerade av öppna plattformar & övervakning endast är ett minne.

För företag så är det inte möjligt att använda annat än servrar i nuläget blir nog så framöver oxå i överskådlig tid plattformar som google eller surfplattor är inte tillräckligt säkra att ha företags(info) hemligheter på går ju inte att läcka allt till NSA,FRA eller andra helt öppet utan egen kontroll.

Medlemmar i Sweclockers tillhör nog den skaran av människor som blir sist att sluta använda stationära, ofta hembyggda, datorer.
Ser man till den stora massan är det (tyvärr) så att fler och fler väljer att avstå från dator/windows.
Många betalar räkningar, ser på video, spelar online spel etc via mobil/platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Ser man till den stora massan är det (tyvärr) så att fler och fler väljer att avstå från dator/windows.
Många betalar räkningar, ser på video, spelar online spel etc via mobil/platta.

Trots det växer spelmarknaden på PC fortfarande. Jag bryr mig rätt lite om var Svensson uträttar sina IT-behov, det är inget som påverkar mig inom en ansenlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Låter tveksamt, inget företag som lever på licenspengar borde sälja enligt en modell där de inte kan förnya avtal beroende på hur marknaden utvecklas.

Apple var ju en av grundarna/delägare när ARM knoppades av som eget företag, så att de skulle ha speciella avtal med unika fördelar låter inte helt otroligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Apple var ju en av grundarna/delägare när ARM knoppades av som eget företag, så att de skulle ha speciella avtal med unika fördelar låter inte helt otroligt...

Sålde de inte av sitt ägarskap långt innan de började använda ARM i mobiler? Det är inte omöjligt, bara jag som är lite tveksam. Apple har dessutom så mycket pengar att de sannolikt gått in och skaffat sig ett fördelaktigt långtidsavtal även om de inte skulle ha friköpt sig att kunna använda licensen helt fritt.