Permalänk

Tyst gamingdator för 14-16k

Tjena!

Är på jakt efter en tyst, välkyld dator runt 14-16k.
Tänkte dra hem allt från inet med deras montering och ett windows (till överpris, jag vet). Inte meckat med datorer sen mitt bygge 2011 och det börjar falla efter nu och har ingen koll på dagens komponenter längre.

Spel jag spelar är wow, witcher 3, rdr2, eso och lite overwatch. Skulle gärna vilja kunna spela dessa spel, speciellt rdr2, på så höga inställningar som möjligt utan för stor kostnad på fps.

Det enda kraven förutom så hög prestanda som möjligt, är att den är tyst och med en ssd på 1tb. Hade vart trevligt att kunna uppgradera burken framöver också!

Tacksam för all hjälp jag kan få, råkade vara dum nog och köpa hem en hp pc från komplett som lät som en helikopter som man kunde steka ägg på, tacksamt nog på öppet köp, men ni hör ju, jag behöver er!

Permalänk
Medlem

Att installera Windows är super simpelt så det tycker jag att du borde göra själv! Bara att ladda ner windows på en USB sticka (minst 8GB) och sedan sätta in USB stickan i datorn och i bios välja att datorn ska boota från USB stickan, och sedan spara och starta om. Och sen installeras Windows! Sen kan du välja att inte aktivera en kod och när Windows 10 sedan är installerat så kan du köpa en kod från ex. Cdkeysdeals, eller liknande ÅF för ynka 50 spänn. Finns massor av yt videor på det oxå om min beskrivning inte är tillräckligt bra. Se oxå till att installera windows 10 pro om det är en pro nyckel du ska köpa, de är ofta lika billiga som standard. Men kolla upp det i förväg. Kolla allkeysshop för att se vem som säljer billigast. Har själv köpt från både softwarecodes och cdkeysdeals och har inte haft problem med någon av koderna. Skrev detta på luren så ursäkta om det är några grammatiska fel.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Jag är övertalad! Kan man fortfarande få den monterad från inet utan windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Jag är övertalad! Kan man fortfarande få den monterad från inet utan windows?

Självklart!

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1170736/15k

Permalänk

Tack! Beställer nog hem det där imorgon, väntar med att se ifall någon har någon invändning!

Permalänk
Medlem

Enda jag tänkte på är att du vill ha tyst dator. Men det chassit är väl inte ljuddämpat har jag för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Tack! Beställer nog hem det där imorgon, väntar med att se ifall någon har någon invändning!

Skulle tipsa om att köpa OEM-nyckel på exempelvis Kinguin eller liknande. Microsoft har inte gjort sig förtjänta av pengarna som Windows 10 kostar på inet...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Ett ljuddämpat chassi hade självklart vart att föredra.
När det kommer till OEM-nyckeln så kommer jag nog fixa en själv och inte köpa windows från inet. Har ju minst 2 veckor på mig att skaffa ett usb med windows på insåg jag. Samt efter många uppmuntringar till att skaffa det själv i många trådar här så är det klart bättre att lägga 1300 på komponenterna istället.

Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Enda jag tänkte på är att du vill ha tyst dator. Men det chassit är väl inte ljuddämpat har jag för mig?

Det chassit (Phanteks Eclipse P400A) är inte ljuddämpat, nej. Det är däremot gjort för bra luftflöde så att man kan köra fläktarna på lite lägre hastighet (och därmed lägre ljudnivå) och ändå få bra kylning.
Förutom chassifläktarna så är det PSU, grafikkort och CPU-kylare som generar ljud och alla de valda modellerna där är bland de tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Tack! Beställer nog hem det där imorgon, väntar med att se ifall någon har någon invändning!

Fixade bygget lite:
https://www.inet.se/datorbygge/b1170757/wewetweg

Snabbare RAM, dämpat chassi, kylare som inte är överdriven för processorn och lämpligare nätagg samt ett moderkort som inte är totalt budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Snabbare RAM, dämpat chassi, kylare som inte är överdriven för processorn och lämpligare nätagg samt ett moderkort som inte är totalt budget.

Moderkort som inte tillför så mycket annat än att vara större och dyrare, samt ett grafikkort med något sämre kyllösning.

Permalänk
Medlem

Variant på mitt tidigare förslag fast med ett ljuddämpat chassi (och utan Windows)
Annat moderkort också, för att få en extra fläktanslutning.

https://www.inet.se/datorbygge/b1170761/15k2

Permalänk

Tack!
Vad är skillnaderna på sapphire och powercolor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Variant på mitt tidigare förslag fast med ett ljuddämpat chassi (och utan Windows)
Annat moderkort också, för att få en extra fläktanslutning.

https://www.inet.se/datorbygge/b1170761/15k2https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1170761/15k2

Litet chassi = mer värme = högre ljudnivå. Gå upp i storlek och välj- exempelvis ett Fractal Design 7 istället eller om du vill spara några lappar gå på Define S.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Tack!
Vad är skillnaderna på sapphire och powercolor?

I så mycket skillnad på märkena i sig.
Vad gäller de specifika grafikkorten så är Powercolor Red Devil kortet klockat lite högre (vilket gör det en aning snabbare), och har en något effektivare och tystare kylare jämfört med Sapphire Pulse kortet.

Du kan läsa recensioner av respektive kort här:
https://www.sweclockers.com/test/27998-powercolor-rx-5700-xt-...
https://www.sweclockers.com/test/28149-sapphire-radeon-rx-570...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Tack!
Vad är skillnaderna på sapphire och powercolor?

Den stora skillnaden är kylaren som sitter på grafikkortet. Det sitter samma grafikkrets på begge korten.
Powercolor kortet fick Utmärkt av Sweclockers.
https://www.sweclockers.com/test/27998-powercolor-rx-5700-xt-...

Sedan kan det skillja på fabriksöverklockningen och ibland skiljer det lite på själva kretskortet i form av strömförsörjning etc, men det är nog inget du behöver oroa dig över i detta fall.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Litet chassi = mer värme = högre ljudnivå.

Nej, litet chassi ger inte mer värme.
Möjligen kan det ge sämre luftflöde om det blir för trångt i chassit, men i det här fallet så bör det bara bli mindre oanvänt utrymme i chassit.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Variant på mitt tidigare förslag fast med ett ljuddämpat chassi (och utan Windows)
Annat moderkort också, för att få en extra fläktanslutning.

Tack, det där ser toppen ut, uppskattar ett mindre chassi med förövrigt, sålänge det inte påverkar ljudnivå och värme! känns på nå vis mer prisvärt när jag får förslag närmare 14k än 16k. Uppskattar hjälpen otroligt!

En sista grej, vänner avråder mig från amd och radeon, säger att de ger mer värme, ljud och att radeon är kassa med drivrutiner eller nått. Jag antar att de bara är intel/Nvidia fanboys?

Permalänk
Medlem

Här är ett till alternativ:

Du får då en 3700X istället för en Ryzen 3600 vilket ger dig 8c/16t istället för 6c/12t vilket gör den mer framtidssäker.

Har valt en chassi från Be quiet som både är tyst samtidigt som det har ett bra luftflöde, om än inte riktigt lika pra som ett P400A så är det inte långt efter, men som sagt tystare.

Valde även 3600mhz minnen vilket är ett absolut måste till en Ryzen 3000-cpu eftersom det ger upp till 10% prestanda i vissa spel. Så vilket bygge du än väljer, se till att välja 3600mhz ram.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Tack, det där ser toppen ut, uppskattar ett mindre chassi med förövrigt, sålänge det inte påverkar ljudnivå och värme! känns på nå vis mer prisvärt när jag får förslag närmare 14k än 16k. Uppskattar hjälpen otroligt!

Om du vill ha lite mindre chassi så kan jag av egen erfarenhet rekommendera att gå ännu lite mindre, till Fractal Design Nano S (som jag själv har).

Nano S är alltså mini-itx, med storleksklassen bästa dämpning. Dessutom har chassit plats för stora fläktar i fronten, fullstort grafikkort och plats för en ordentlig tornkylare. Alla delar i det där bygget är riktigt tysta, faktiskt. Kylaren är en av de tystaste som finns (tystare än t.ex. Noctua U12A till och med), och grafikkortet är också riktigt tyst (och prisvärt). Dessutom satte jag in ett riktigt bra och tyst nätagg.

Det enda som kunde uppgraderas för lite mindre ljud är chassifläktarna. De är ändå bättre än medeltalet, så jag satte in en till 140mm av samma typ för att hålla det konsekvent genom bygget. Om du vill försöka få det lite tystare ännu så kunde du sätta in t.ex. Noctua NF-A14 PWN (2st) och en NF-A12 PWM (1st), eller Arctic Bionix P14+P12 (2+1).

Edit: Det här bygget blev väldigt likt min egen dator Lite bättre nätagg, och RX 5700 XT istället för RX 5700. Och så är min vattenkyld med AIO... men jag är väldigt nöjd med min ur prestanda/storlek/ljudnivå-synvinkel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Om du vill ha lite mindre chassi så kan jag av egen erfarenhet rekommendera att gå ännu lite mindre, till Fractal Design Nano S (som jag själv har).

Jag har gärna mindre chassi, bara det inte är på någon bekostnad av prestanda/ljud/värme eller framtida uppgraderingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Jag har gärna mindre chassi, bara det inte är på någon bekostnad av prestanda/ljud/värme eller framtida uppgraderingar

Oberoende vilka komponenter du väljer så kommer det ju alltid att finnas vissa kompromisser. Det där chassit tillåter t.ex. kylare upp till 160mm och AIO:n upp till 280mm, vilket innebär att du kan ta de kraftigaste processorerna och ändå kyla dem finfint. Men... om du har tänkt slå världsrekord i överklockning på luft så vill du antagligen ha de absolut största tornkylarna som går upp till 165mm. Men det är kanske inte aktuellt

Prestanda/ljud/värme behöver du inte kompromissa med i det där chassit. Det som du får kompromissa med är att det inte finns utrymme för extra pci-kort förutom grafikkortet, vilket innebär att du t.ex. inte kan plocka in ett extra nätverkskort (finns dock inbyggt), separat ljudkort eller t.ex. en extra usb-controller eller ett video capture-kort. Det är ändå rätt specifika saker, som de flesta verkligen inte behöver, men bara du vet ju vad som är rätt för dig. Sen finns det bara 2 st ram-platser, så om du vill uppgradera ram-minnet får du sälja ditt gamla och köpa nytt med högre kapacitet, istället för att köpa till två likadana stickor. Det är ju ändå rätt litet problem.

Nackdelen är främst att moderkortet kostar runt 400-500kr mer än vad ett motsvarande matx. Nätagget är också lite dyrare, och kostar runt 400kr mer, det också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Här ser du en jämförelse mellan Define C (ATX) och Define Nano S (ITX). Dessutom finns Define Mini C, som ligger mellan dem i storlek och tar mATX-moderkort:

Edit: Alla chassina finns i versioner med eller utan sidofönster. Vill du ha det så tyst som möjligt skulle jag rekommendera versionen med täckt sidopanel. Den har ljuddämpande material på insidan, och ger dessutom lite mera utrymme för stora kylare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Om du inte har beställt ännu så titta på GamerNexus och deras tester av chassin.
De gjorde en sammlings video för bästa luftflödes chassin precis.
https://www.youtube.com/watch?v=XsMNu0gWlZw

Och som sägs så kan ett luftflödes chassi vara tyst då fläktarna inte behöver snurra så snabbt.

Du kommer att få en jekkla massa olika data i GN's videos, använd paus knappen flitigt och om du ramlar ner i "YouTube hålet" titta på deras video om testmetodologi (länk finns i deras video beskrivning).

Vidare så kan du fundera på om du vill ha ett passivt PSU eller inte. Det ger inte ifrån sig något fläkljud. Men med dagens chassin där PSU (nästan alltid) placeras i botten kommer att göra att luften i chassit kommer att värmas upp av PSUn och då måste du hantera den där istället.
Så ett semipassivt kanske är att föredra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Har inte beställt än, är lite mycket att ta in med alla trevliga förslag. Försöker luska ut vad som är bästa alternativet för mig och har lite svårt att veta nackdelar/fördelar med de olika byggena men uppskattar verkligen allas input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Tack, det där ser toppen ut, uppskattar ett mindre chassi med förövrigt, sålänge det inte påverkar ljudnivå och värme! känns på nå vis mer prisvärt när jag får förslag närmare 14k än 16k. Uppskattar hjälpen otroligt!

En sista grej, vänner avråder mig från amd och radeon, säger att de ger mer värme, ljud och att radeon är kassa med drivrutiner eller nått. Jag antar att de bara är intel/Nvidia fanboys?

De är nog bara fanboys, eller så har de inte hängt med på senaste åren Ryzen-processorer är mest prisvärda i nästan varje prisklass, och är mycket populärare än Intel just nu bland entusiaster. Med det sagt är inte Intel på nåt sätt dåliga, men kan bara konkurrera just nu i vissa enskilda segment (speldatorer över 20 tusen). Intel är också varmare än AMD.

På grafiksidan är det rätt hård konkurrens i mellansegmenten. AMD ger mer prestanda per krona, men Nvidia har ray tracing. I toppen vinner Nvidia, men då blir det riktigt dyrt också.

Gällande grafikkort är det inga stora skillnader i värme och ljud mellan Nvidia och AMD Radeon. Mest handlar det bara om att välja en vettig version av korten (rätt tillverkare, t.ex. Gigabyte, Sapphire, MSI etc). Alla kort som har föreslagita här har varit bra, men vissa har kanske varit lite onödigt dyra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Just nu lutar det åt detta, någon som har någon invändning till något på det innan jag beställer hem?

https://www.inet.se/datorbygge/b1170862/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnsamHemmafru:

Hade tagit den här ssd istället https://www.inet.se/produkt/4302016/wd-blue-sn550-ssd-1tb-m-2...
Då den du har valt är en m.2 Sata och inte en m.2 pci e

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

Hade tagit den här ssd istället https://www.inet.se/produkt/4302016/wd-blue-sn550-ssd-1tb-m-2...
Då den du har valt är en m.2 Sata och inte en m.2 pci e

Hittar inte den där när jag ska välja ssd av någon anledning