Permalänk
Medlem

Den chefen verkar ju vara en idiot beklagar hur som helst. Vet ej hur det känns men jag är säker på att jag kommer må dåligt den dagen vår hund går bort.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

visar bara att alla chefer är svin mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

visar bara att alla chefer är svin mer eller mindre.

Visar snarare att det finns dåliga chefer. Finns många otroligt bra ledare/chefer

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

visar bara att alla chefer är svin mer eller mindre.

Tråkigt att du har den erfarenheten. Några av de chefer jag haft har varit helt fantastiska människor. En chef jag hade hämtade och skjutsade mig personligen till sjukhuset en gång när jag skulle opereras och var ledsen och orolig inför operationen. Han ringde dagligen för att kolla hur jag mådde tills jag var 100% återställd och var extremt noga med att jag skulle vara hemma så länge det krävdes. Samma person tog alltid strid för mig när det behövdes och såg alltid till att jag hade de bästa förutsättningarna på jobbet, han ville verkligen att jag skulle lyckas med allt jag gjorde. Han satt med mig på jobbet och pratade i timmar när min tjej hade dumpat mig. Det är snart 15 år sedan våra yrkesvägar skiljdes åt, men vi har fortfarande kontakt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Herregud.. Kvalifikationen är enkelt definierad för att underlätta för såväl arbetsgivare som anställd, både du och jag vet att ”nära anhörig” inte avser husdjur. Annars är det dags att söka barnbidrag och börja anmäla VAB nästa gång man skaffar hundvalp..

Chefens svar var kasst men jag ser inga problem med att inte acceptera sjukanmälan pga förlorat husdjur. Sedan är det ju upp till chefen att bevisa att ”mår inte bra” är kopplat till husdjuret snarare än sjukdom.

Du missade nog orden "till exempel" i det du citerade. Det som står är att "uttalade sorg-och trötthetstillstånd kan räknas som sjukdom och därmed ge rätt till sjuklön". Delen om nära anhörigs död var ett exempel.

Som flera sagt så är det viktiga här hur man mår efter händelsen, inte vad som hände.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

visar bara att alla chefer är svin mer eller mindre.

tycker du ska öppna eget och bli din egen chef , finns ingen anledning att låta dig styras av något svin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Inte riktat mot dig direkt:
Jag själv som ”ligger på spektrat” har alltid haft svårt att förstå varför vissa reagerar så kraftigt som de gör på vissa saker (husdjurs död, farmors död, förhållande tar slut osv), jag kan oavsett det acceptera att de känner som de gör och försöka stötta dem när de mår dåligt. Tycker vi i samhället borde vara bra mycket bättre på att hantera att människor ibland inte orkar med allt rent psykiskt. Det är inget macho med att ”alltid vara frisk” eller att direkt kunna skaka av sig händelser som berör än, det är snarare motsatsen.

Alla reagerar ju olika vid såna tillfällen men har inte haft svårt att förstå att man kan reagera olika och att vi hanterar dödsfall på olika sätt. Några vill gå till jobbet dagen efter för att det känns bättre andra mår riktigt dåligt och känner att de inte är 100%-iga för att jobba.
Kan klart skilja sig olika mycket beroende på vem det handlar om för mig men i kort så:
Man har känslor för människan/djuret och fina minnen?
Aldrig mer kunna prata med människan, krama sin hund osv..
Gruppdynamiken (eller vad man ska säga) kan ändras rätt mycket också när någon går bort.

Problemet är nog det du är inne på, macho grejen, "för cool för att gråta", visa känslor m. m.

Skrivet av ToirRisker:

Synd att det inte går att "tumma ner" inlägg på swec.. Tror du hade tagit rekordet.

Får tumma upp ditt inlägg istället 👍

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Synd att det inte går att "tumma ner" inlägg på swec.. Tror du hade tagit rekordet.

Varför det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Likställer du ” Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.” med ” ett nervöst sammanbrott av att din Porsche blev stulen och inte kan sova, får panikattacker och kräks etc av sorgen”?

Nä nu när du säger det så låter det väl inte som något extremt precis, men att formulera känslor kan ju vara svårt, bara han som vet hur han mår och vad han klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

visar bara att alla chefer är svin mer eller mindre.

Ditt inlägg säger väl mest om din karaktär än om den gruppen människor du behagar generalisera om juat idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Båda är grundkänslan sorg, vad spelar då omständigheterna för roll? Vad som får en att uppleva sorg är subjektivt

Exakt! Varför ska ens personliga åsikter om vad som får en att bli ledsen projiceras på någon annan? Är en person ledsen och har sorg är det väl helt ointressant vad som orsakat det? Jag hade en anställd som var hemma sjuk tre dagar pga. katt som var tvungen att avlivas hastigt. Personen var helt förstörd. Jag kunde inte helt relatera till orsaken, men jag kunde relatera till känslan och det räcker.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Expertgissare

Låter som en chef på min förra arbetsgivare, ett totalt stolpskott och synnerligen när det kom till personal.
Efter några år som regionschef på ett rikstäckande företag med ~570 anställda där merparten av de anställda slutade pga av denna chef (inklusive mig själv och två kollegor) så står han nu och vänder korv på en mack.
Tycker synd om alla som jobbar på mack och associeras med denna.

Jag hoppas du kan släppa det här under din semester så den fan inte förstör den för dig. Och hoppas att du framöver slipper honom. Trevlig semester

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Exakt! Varför ska ens personliga åsikter om vad som får en att bli ledsen projiceras på någon annan? Är en person ledsen och har sorg är det väl helt ointressant vad som orsakat det? Jag hade en anställd som var hemma sjuk tre dagar pga. katt som var tvungen att avlivas hastigt. Personen var helt förstörd. Jag kunde inte helt relatera till orsaken, men jag kunde relatera till känslan och det räcker.

var det dagen innan semester och det meddelades per sms ?

det ligger nog mycket mer i botten mellan TS och sin chef än vad som kommer fram och mår man så dåligt går man nog inte dit 1a dagen heller samt "inget planerat jobb" för sista dagen mm känns enormt utstuderat , chefen var urbota korkad i sitt svar men TS skötte det inte alltför snyggt heller , hade kunnat tala med chefen per telefon alt tagit han i örat innan man gick hem och förklarat ...... har man inte massa frånvaro sedan tidigare har iaf jag aldrig sett eller hört någon chef neka ledigt för detta ....... mest pga att dom inte kan neka men då är man iaf rak o ärlig och slipper problem som dessa .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

var det dagen innan semester och det meddelades per sms ?

det ligger nog mycket mer i botten mellan TS och sin chef än vad som kommer fram och mår man så dåligt går man nog inte dit 1a dagen heller samt "inget planerat jobb" för sista dagen mm känns enormt utstuderat , chefen var urbota korkad i sitt svar men TS skötte det inte alltför snyggt heller , hade kunnat tala med chefen per telefon alt tagit han i örat innan man gick hem och förklarat ...... har man inte massa frånvaro sedan tidigare har iaf jag aldrig sett eller hört någon chef neka ledigt för detta ....... mest pga att dom inte kan neka men då är man iaf rak o ärlig och slipper problem som dessa .

Det var via telefon och inte i anslutning till semester för personen, dock under semesterperioden för avdelningen. Det jag skrev var mer allmänt om sorg och inte så relaterat till det aktuella fallet.

Jag frågade redan i min första post i denna tråd "Du skriver heller inte något om er relation i övrigt, om ni haft många konflikter eller om dom är toknöjda med din insats. Hur lät det på ert senaste utvecklingssamtal?" eftersom jag vet att det ofta ligger mer bakom denna typ av utspel från chefer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

På TS beskrivning verkar chefen vara en klassisk narcissist: Ingen empati, ett behov av att förnedra och förminska och ett förakt för svaghet (vara "krigare" etc). Vanligt bland chefer. I högre befattningar räknar man med att bortåt hälften är fullfjädrade narcissister. Nu skall man inte dra för snabba slutsatser om någon viss person och det finns en rik flora av narcissism och narcissister. Vill ändå be att få rekommendera boken "Energitjuvar" av Ingalill Roos:

https://www.adlibris.com/se/e-bok/energitjuvar-i-familjen-rel...

För att göra en lång historia kort, enda riktiga sättet att hantera dom är att inte ha någon kontakt alls. Det kan vara jobbigt att gå sin väg och narcissisten kan vara charmig och be om ursäkt och locka med löneförhöjning men är det riktig narcissist så är det bara att gå sin väg.

Nu kan man inte alltid bara klippa, man kanske måste ha någon typ av yrkesmässig relation och då finns det några bra metoder man kan använda.

Permalänk
Medlem

Förstår inte er som dissar sjukanmälan via SMS och dagen före. På mitt jobb är riktlinjen att ju tidigare desto bättre och helst i textform via SMS till ansvariga eller, om så inte är möjligt, genom mail/Teams. Riktlinjerna bygger på att det är enklare att lösa problemet/ställa in möten på längre tid än ringa runt på morgonen. Känner man att en sjukdom är på gång, t.ex. att febern börjar komma eller allmäntillståndet dyker, så kan man säga till redan innan man går hem på dagen och det uppskattas mycket mer än att ringa in på morgonen efter.

Sen det här med att jobba för att bearbeta sorg kan jag säga är något som fungerar för mig också men så är det inte för alla. Jag var i en liknande situation som TS för ett tag sedan när vi tog bort en hund. Pratade med chefen för att hitta en lösning och fick sitta nån dag efter och inventera som "terapiarbete", slapp möten och liknande. Det gav mig syfte, något att göra och var till hjälp för mig samtidigt som min chef slapp sjukskrivning och dessutom fick gjort jobb som ingen i vanliga fall är intresserad av att göra. Sådana lösningar som gör det bästa av en dålig situation tycker jag är vad vi ska eftersträva.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det är ju coronatider nu och man behöver inte intyg på två veckor ett perfekt läge för att behandla företaget som skit d v s sjukskriv dig istället för att du ut din semester.

Skit ska ha skit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

På TS beskrivning verkar chefen vara en klassisk narcissist: Ingen empati, ett behov av att förnedra och förminska och ett förakt för svaghet (vara "krigare" etc). Vanligt bland chefer. I högre befattningar räknar man med att bortåt hälften är fullfjädrade narcissister. Nu skall man inte dra för snabba slutsatser om någon viss person och det finns en rik flora av narcissism och narcissister. Vill ändå be att få rekommendera boken "Energitjuvar" av Ingalill Roos:

https://www.adlibris.com/se/e-bok/energitjuvar-i-familjen-rel...

För att göra en lång historia kort, enda riktiga sättet att hantera dom är att inte ha någon kontakt alls. Det kan vara jobbigt att gå sin väg och narcissisten kan vara charmig och be om ursäkt och locka med löneförhöjning men är det riktig narcissist så är det bara att gå sin väg.

Nu kan man inte alltid bara klippa, man kanske måste ha någon typ av yrkesmässig relation och då finns det några bra metoder man kan använda.

herregud , södertörns högskola ala arnstad logik i sin värsta form , farlig utveckling när man likt denna börjar generalisera folk utan varesig fakta eller båda sidors berättelse .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raGGGe:

Det är ju coronatider nu och man behöver inte intyg på två veckor ett perfekt läge för att behandla företaget som skit d v s sjukskriv dig istället för att du ut din semester.

Skit ska ha skit

inte bättre att sluta istället ? kompetent folk får säkert nytt jobb direkt så varför stanna i "skiten" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Visar snarare att det finns dåliga chefer. Finns många otroligt bra ledare/chefer

Finns tyvärr fler dåliga än bra, har stött på fler av den dåliga sorten än bra, vilket är synd. Dom flesta inklusive mig själv presterar enormt mycket bättre med en chef som inte är en skitstövel. Det läskiga med chefer som är åt detta hållet är att dom ofta inte vet om det själv, alternativt förnekar det.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon322047:

herregud , södertörns högskola ala arnstad logik i sin värsta form , farlig utveckling när man likt denna börjar generalisera folk utan varesig fakta eller båda sidors berättelse .

Om du inte tror mig så är här en bra introduktion till ämnet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissism_in_the_workplace

Man kan inte gå genom yrkeslivet utan att någon gång råka ut för typen. Kan vara bra att veta vad som pågår och hur man skyddar sig.

Det finns naturligtvis hur mycket litteratur som helst i ämnet, av skiftande kvalitet, men detta borde räcka för detta sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om du inte tror mig så är här en bra introduktion till ämnet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissism_in_the_workplace

Man kan inte gå genom yrkeslivet utan att någon gång råka ut för typen. Kan vara bra att veta vad som pågår och hur man skyddar sig.

Det finns naturligtvis hur mycket litteratur som helst i ämnet, av skiftande kvalitet, men detta borde räcka för detta sammanhanget.

Jag är inne på ditt spår, 3 av 4 chefer har varit sådana. resultatet har ofta varit stor omsättning på personal och sämre produktivitet.

Sättet som beter sig på börjar ofta redan vid första intervjun, små subtila saker som man inte ser då, som man vid en långt senare gjord analys själv upptäcker och sedan följer ett mönster på hur han/hon beter sig. Har du låg självkänsla så är det öppet mål för chefen, helt klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om du inte tror mig så är här en bra introduktion till ämnet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Narcissism_in_the_workplace

Man kan inte gå genom yrkeslivet utan att någon gång råka ut för typen. Kan vara bra att veta vad som pågår och hur man skyddar sig.

Det finns naturligtvis hur mycket litteratur som helst i ämnet, av skiftande kvalitet, men detta borde räcka för detta sammanhanget.

Jag tror personen mer var inne på hur lätt Du ger någon en diagnos utan att ha mer "kött på benen". Det skulle lika gärna kunna vara machiavellianism, någon annan "diagnos" eller att någon helt enkelt haft en dålig dag. Att stämpla någon som Narcissist med den knappa infon vi har i tråden är det som ifrågasätts, inte att det finns narcissister på arbetsplatsen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Länka honom denna tråd. Så får han se hur vad allmänheten tycker om sådan omänsklighet som han och företagets framtid representerar. Sjukt irriterande att höra sådan total brist på empati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år. Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.

Detta hände imorse. Trots att jag mådde piss, så tog jag mig in till jobbet och gjorde det jag hade att göra, då ingen annan där kan göra det jag gör tydligen. Det är ett litet företag där jag är "IT-ansvarig" ungefär.

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Att jag avlivat min katt blev såklart alla på jobbet varse om, varför skulle jag dölja det? Och såklart också min chef. Så när jag efter jag messat honom med min sjukanmälan får jag följande svar:

Mitt SMS till tre på jobbet: "Hej [chefens namn], [anställds namn] och [personalansvarigs namn]! Mår inte bra, så blir hemma imorgon tyvärr. Mvh [mitt namn]"

Min chef svarar: "Köper inte detta. Gillar krigare. Veklingar är inget för [företagest namn]s framtid."

Är det okej att uttrycka sig på det sättet? Är jag för känslig? Fick en klump i magen när jag läste hans mess och har inte svarat ännu. Vet inte vad jag ska göra helt ärligt.

Är ni fackligt anslutna? extremt oprofessionellt svar. på mitt jobb frågar aldrig chefen varför man är sjuk, vill man berätta så är det upp till var och en.
Jag hade blivit rejält förbannad. han har ingen ANING om vad det kan vara, du kanske har någon annan sjukdom som inte har med din katt att göra?
Hade det varit jag hade jag gått vidare till hans chef, är han högsta hade jag gått till honom och skällt ut han.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vilken jävla idiot. Folk som inte har haft djur förstår inte hur jobbigt sånt här kan vara.

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Beklagar bortgången, du kommer bli bättre framöver!

Hade en chef tidigare som var oförstående till varför jag mådde skit när min katt avlivades, en nära person till chefen kom fram och berättade om hur jobbigt det var när dennes djur också gick bort, kort och gott så behövde chefen bara få en uppfattning av det var jobbigt och inte bara för mig, utan för andra som också har djur.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, det är inte okej. Bara att hälsa chefen att han inte behöver "köpa det", han har ingen mandat att neka dig sjukskrivning - såvida han inte råkar vara läkare också och har fog för det.

Beklagar kissen!

Även om chefen skulle vara läkare har denne väl inte rätt att neka en sjukskriven om inte hans chef också är hans läkare? Dessutom behöver man inget sjukintyg första veckan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Jag tror personen mer var inne på hur lätt Du ger någon en diagnos utan att ha mer "kött på benen". Det skulle lika gärna kunna vara machiavellianism, någon annan "diagnos" eller att någon helt enkelt haft en dålig dag. Att stämpla någon som Narcissist med den knappa infon vi har i tråden är det som ifrågasätts, inte att det finns narcissister på arbetsplatsen.

Vilket är exakt det säger direkt i början på mitt inlägg. Jag vet väldigt lite om chefen och säger så. Jag pratar om "intryck", inget annat. Jag tar det sedan som ursäkt för att ta upp den generella diskussionen och gör det för att det kan vara av allmänt intresse. Om sedan chefen i detta fallet verkligen är narcissist kan sedan TS själv fatta beslut om, eller andra i liknande situation, bara man fått tips i var man skall börja leta och vilka begrepp som finns.

Som du säger, chefen kanske bara hade en dålig dag, kanske fått "kriga" hela våren för att hålla ihop verksamheten. Visst kan det vara så. Dålig stil att ta ut det på personalen men knappast narcissistiskt.

Det luriga i det här är hur lite folk vet. Problemet är att ämnet är så tabu och att okunskapen är så stor. När man kan mera så ser man mer, förstår mer och hanterar konflikter bättre. Vi hade ett fall i föreningen med en medlem som var klockren narcissist och som härjade med en konflikträdd ordförande. Lånade ut boken Energitjuvar till ordförande och till slut så föll allt på plats för honom. Efter två år av ständiga konflikter kunde vi äntligen hantera problemet på rätt sätt (=narcissism är obotligt och narcissisten slängdes ut).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JeanC:

Även om chefen skulle vara läkare har denne väl inte rätt att neka en sjukskriven om inte hans chef också är hans läkare? Dessutom behöver man inget sjukintyg första veckan.

man kan INTE neka en sjukskrivning utan att efter förhandling ha rätt att kräva läkarintyg från 1a dagen , i dessa fall skall läkarbesök mm bekostas av arbetsgivaren och det ska ganska mycket till för att det ska gå kräva detta .

men själva iden här verkar vara sin rätt till sjukskrivning och sjuklön , inte sin skyldighet till arbete eller bra dialog med sin arbetsgivare och chef ....... ser lite ut som sverige i övrigt dessvärre med bara rättigheter och 0 skyldigheter allt till alla oavsett kostnad

det är bara som så att vissa har 500% mer sjukdagar än andra per år , visst kan man bli sjuk men hos en "riktig" arbetsgivare ser dom till att bli av med en som konstant är "sjuk" , dock kan jag tänka mig att inom kommun och landsting mm spelar pengar ingen roll då det bara är skattepengar .

fast nu spårar det ut totalt från tråden .... the end från mig