Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Hade jag fått det svaret av min chef så hade jag sökt nytt jobb.

Jag har ett sparkonto dedikerat för sådana situationer (Ett F*ck-Off Kapital), bara för att kunna ge chefen fingret vid behov och ändå överleva tills jag hittar något nytt.

https://www.youtube.com/watch?v=kQTX_xuG7H0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Den här tråden är typexemplet för att visa hur olika människor är. Någon uppmuntrar våld, någon tycker att du är vek, någon tycker att det är rimligt att sjukanmäla sig trots frisk, osv.

Det är bara ett sms, njut av semestern och släpp det.

Nja, det är nog lättare sagt än gjort att släppa det. Det innebär att ignorera sin känsla av skam och rädsla/eventuellt ilska (som är TS larmsignaler, och jag förmodar att behovssignalen är ledsenhet). Det bästa är att försöka förstå hur man fungerar (och framförallt hur chefen inte fungerar) för att kunna sortera i känslodjungeln och för att kunna släppa det på rätt sätt, och inte förtränga/skjuta upp något läs mitt inlägg ovan, tror många har nytta av ordentlig självreflektion, och det menar jag bara ur positiv bemärkelse!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Förstår inte riktigt vad det du skriver har med det jag kommenterade att göra.

Det hela är mycket enkelt: Det finns ingen anledning att beröra konflikter hos f.d. / nuvarande arbetsgivare när man söker nytt jobb, det ger enbart varningssignaler till den som rekryterar. Undantaget är om man fått sparken / inte kan lämna referenser då kan det vara rimligt att förklara varför.

Däremot är det viktigt att prata om hur man vill att ens chef ska vara och agera samt att berätta om hur man själv är. Den ärligheten är viktig i en intervju, men det är något helt annat.

Håller helt enkelt inte med dig. En professionell rekryterare jag pratade med betonade väldigt starkt hur viktigt det var för dom att förstå vad som egentligen pågick, att komma igenom fasaden. Alla har en fasad. Alla vill göra ett gott intryck. Det var verkligheten dom ville ha koll på. Dom kunde sitta hela dagen och intervjua sönder stackaren bara för att nöta ner fasaden tills dess dom kände sig trygga med att dom förstod personen och personens agerande.

Grundregeln var att kandidaten måste inte vara perfekt men att dom inte ville ha några överaskningar. Alla har vi fel och brister men felrekryteringar är dyrt. Rekryteraren berättade också att dom som verkligen fick jobben var de som var helt ärliga. Uppenbarligen trygga i sig själva. Om dom hade en kandidat och dom kände att det var något som hölls tillbaka så anställde dom inte den.

TS har absolut inget att skämmas för eller dölja. Det är ett omotiverat påhopp på TS som person och ett ifrågasättande av TS framtid på företaget. Bara att gå. Ger i slutändan minst konflikt. Folk vet om att vanligaste skälet att lämna ett jobb är en dålig chef. Inget att hymla om. Inte heller något att betona. Bara redovisa. I det här fallet finns det glasklar dokumentation. Avklarat. Shit happens. Sedan skall intervjun givetvis snabbt övergå till att snacka om ett jobb där man kan få jobba på ett positivt och konstruktivt sätt och med bra stämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Håller helt enkelt inte med dig. En professionell rekryterare jag pratade med betonade väldigt starkt hur viktigt det var för dom att förstå vad som egentligen pågick, att komma igenom fasaden. Alla har en fasad. Alla vill göra ett gott intryck. Det var verkligheten dom ville ha koll på. Dom kunde sitta hela dagen och intervjua sönder stackaren bara för att nöta ner fasaden tills dess dom kände sig trygga med att dom förstod personen och personens agerande.

Grundregeln var att kandidaten måste inte vara perfekt men att dom inte ville ha några överaskningar. Alla har vi fel och brister men felrekryteringar är dyrt. Rekryteraren berättade också att dom som verkligen fick jobben var de som var helt ärliga. Uppenbarligen trygga i sig själva. Om dom hade en kandidat och dom kände att det var något som hölls tillbaka så anställde dom inte den.

TS har absolut inget att skämmas för eller dölja. Det är ett omotiverat påhopp på TS som person och ett ifrågasättande av TS framtid på företaget. Bara att gå. Ger i slutändan minst konflikt. Folk vet om att vanligaste skälet att lämna ett jobb är en dålig chef. Inget att hymla om. Inte heller något att betona. Bara redovisa. I det här fallet finns det glasklar dokumentation. Avklarat. Shit happens. Sedan skall intervjun givetvis snabbt övergå till att snacka om ett jobb där man kan få jobba på ett positivt och konstruktivt sätt och med bra stämning.

Du kan snacka runt hur mycket som helst, lägga ut texten om andra saker absolut, t.o.m. försöka få det till "omotiverat påhopp på TS som person", asså please.. :/

Men, du skrev "Spara bild på SMS-trafik. När du söker nytt jobb, visa upp det som skälet till varför du söker nytt jobb. Vettigt folk förstår dig precis." Det är ett extremt dåligt tips. Det är det enda jag ifrågasätter, inget annat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Håller helt enkelt inte med dig. En professionell rekryterare jag pratade med betonade väldigt starkt hur viktigt det var för dom att förstå vad som egentligen pågick, att komma igenom fasaden. Alla har en fasad. Alla vill göra ett gott intryck. Det var verkligheten dom ville ha koll på. Dom kunde sitta hela dagen och intervjua sönder stackaren bara för att nöta ner fasaden tills dess dom kände sig trygga med att dom förstod personen och personens agerande.

Grundregeln var att kandidaten måste inte vara perfekt men att dom inte ville ha några överaskningar. Alla har vi fel och brister men felrekryteringar är dyrt. Rekryteraren berättade också att dom som verkligen fick jobben var de som var helt ärliga. Uppenbarligen trygga i sig själva. Om dom hade en kandidat och dom kände att det var något som hölls tillbaka så anställde dom inte den.

TS har absolut inget att skämmas för eller dölja. Det är ett omotiverat påhopp på TS som person och ett ifrågasättande av TS framtid på företaget. Bara att gå. Ger i slutändan minst konflikt. Folk vet om att vanligaste skälet att lämna ett jobb är en dålig chef. Inget att hymla om. Inte heller något att betona. Bara redovisa. I det här fallet finns det glasklar dokumentation. Avklarat. Shit happens. Sedan skall intervjun givetvis snabbt övergå till att snacka om ett jobb där man kan få jobba på ett positivt och konstruktivt sätt och med bra stämning.

jösses vilket svammel , bråk med tidigare arbetsgivare är och kommer alltid vara en belastning .
speciellt med dagens enormt höga antal arbetslösa där dom med enkelhet väljer en utan "bagage" mot en med .

vad var detta för "rekryterare" egentligen ? säpo ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon322047:

jösses vilket svammel , bråk med tidigare arbetsgivare är och kommer alltid vara en belastning .
speciellt med dagens enormt höga antal arbetslösa där dom med enkelhet väljer en utan "bagage" mot en med .

vad var detta för "rekryterare" egentligen ? säpo ?

Mercuri Urval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sorg är inte sjukdom. Försök inte ändra vad en sjukdag faktiskt är.

Myndigheterna håller inte med om det:
"Även uttalade sorg-och trötthetstillstånd, till exempel vid nära anhörigs död, kan räknas som sjukdom och därmed ge rätt till sjuklön."
https://www.arbetsgivarverket.se/globalassets/avtal-skrifter/...

"Sorg, stress och trötthet är en del av livet. Men uttalade sorgetillstånd, stress- och trötthetstillstånd kan givetvis också räknas som sjukdom. "
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/62631090-a3c...

Tveksamt om ett husdjur räknas som en anhörig dock.
Skulle isf. bli taktiskt med ett gäng hamstrar.

Även bakfull ett giltigt skäl att sjukskriva sig.
Men vem som hellst han ju räkna ut vad det leder till om man skulle använda sig av det.

En sjukskrivning i anslutning till annan ledighet kommer alltid att ses som misstänkt.
Och arbetsgivaren har ju rätt att kräva sjukintyg från dag 1.
Så tänk efter innan ni är "sjuka" på den där strategiska klämdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

beslut om man är sjuk eller ej bör tas på morgonen , beslut som tas i förväg är planerad frånvaro .... ja om man nu inte brutit benet eller något men då kan man samåka och göra det man kan beroende på jobb ?

Klarar man inte av att utvärdera huruvida man är frisk nog att gå till jobbet imorgon baserat på hur man mår idag har man nog inte så mycket att bidra med på jobbet om jag skall vara ärlig. Och för många sjukdomsfall finns det klara skäl till varför beslut enkelt kan tas kvällen innan.

I många fall är ju dessutom ett beslut baserat på hur man mår kvällen innan mer representativt då sjukdom ofta gör att man har mindre ork än tidigare så hur man mår direkt efter 8 timmars vila är inte så relevant för om man orkar arbeta en arbetsdag.

Är man sjuk behöver man ju dessutom vila mycket så att som många gör ställa klockan varje morgon för att gå upp och se om man mår bra är ju rent kontraproduktivt om man är sjuk. Det är också en anledning till att man redan kvällen innan kan veta huruvida man kommer orka med arbetet.

Sen har vi dessutom de sjukdomsfall där man bör vara symtomfri en tid innan man återvänder till arbetsplatsen så beslut bör helt klart tas dagen/kvällen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Klarar man inte av att utvärdera huruvida man är frisk nog att gå till jobbet imorgon baserat på hur man mår idag har man nog inte så mycket att bidra med på jobbet om jag skall vara ärlig. Och för många sjukdomsfall finns det klara skäl till varför beslut enkelt kan tas kvällen innan.

I många fall är ju dessutom ett beslut baserat på hur man mår kvällen innan mer representativt då sjukdom ofta gör att man har mindre ork än tidigare så hur man mår direkt efter 8 timmars vila är inte så relevant för om man orkar arbeta en arbetsdag.

Är man sjuk behöver man ju dessutom vila mycket så att som många gör ställa klockan varje morgon för att gå upp och se om man mår bra är ju rent kontraproduktivt om man är sjuk. Det är också en anledning till att man redan kvällen innan kan veta huruvida man kommer orka med arbetet.

Sen har vi dessutom de sjukdomsfall där man bör vara symptomfri en tid innan man återvänder till arbetsplatsen så beslut bör helt klart tas dagen/kvällen innan.

Dessutom, jag som chef uppskattar möjligheten att planera så jag tar hellre besked kvällen innan än på morgonen. Visar det sig vara "falskt alarm" är det inga problem. "plan for the worst, hope for the best".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Din chef låter som ett riktigt stolpskott. Det låter dessutom som att hen är någorlunda ansvarig för bolaget om de utrycker sig om vad som är bolagets framtid eller ej. Jag hade sökt nytt jobb omedelbart.

Misstänker att det är ett familjebolag i Lund. Ifall det är en av styrelsemedlemmarna eller att de anser att detta är OK från chefens håll så se ovan: sök nytt.

Permalänk

Får börja med att beklaga sorgen, tror alla som har djur hemma kan förstå hur du mår. De som inte förstår skit i dem. Läst en del inlägg i denna tråd redan som äcklar mig en hel del. Är själv kattägare och när det är dags för våran familjemedlem att fara upp till katthimlen kommer det bli otroligt jobbigt. Jag brukar tänka för mig själv ibland hur ofta en del vabbar men skulle ens husdjur vara väldigt sjukt eller ska avlivas och man skulle vara bort 1-2 dagar så känns de som en del kan tycka det är konstigt. Under ett djurlivs livstid vi säger hund/katt 10-20 år så är de väldigt få dagar.

Allt Vabbande är nog snitt 5 dagar per förälder utan problem per år

Jag hade tagit upp chefens svar till eran HR avdelning och låtit de sköta snacket med chefen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Dessutom, jag som chef uppskattar möjligheten att planera så jag tar hellre besked kvällen innan än på morgonen. Visar det sig vara "falskt alarm" är det inga problem. "plan for the worst, hope for the best".

Ja precis. Från de jag känner som dessutom är chefer inom områden där det är ”timmar på plats” som är enda sättet att utföra arbetet tycker de att det är extra viktigt med tidiga besked. Att folk är sjuka är ju helt okej men det blir helt klart lättare för cheferna om de får besked tidigt så de slipper spendera hela morgonen med att ringa in vikarier/timanställda. Skulle de få svar på om personen kommer eller inte varje morgon under t.ex. en influensasjukdom skulle det bli kaos för dem.

Vad gäller kontorsarbete som jag själv har är det ju uppskattat när folk ger en heads upp i förtid så eventuella viktiga möten där nyckelpersoner är sjuka kan planeras om så tidigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

När min far gick bort så ringde jag facket och frågade om man får lov att vara hemma från jobbet.
Dom sa att jag omedelbart skulle sjukskriva mig och att vilken vettig chef som helst hade förstått hur dåligt man faktiskt mår.

Även om det tekniskt sett inte är en sjukdom så blir många så dåliga av sorg att dom knappt klarar av att sköta sitt hushåll. Visst är det lätt att säga "jobba ändå, det är bra för kroppen" men det hjälper inte om man är HELT förstörd, då behöver man tid.

Permalänk
Medlem

Först och främst så beklagar jag! Förlorade själv en familjemedlem nu i sommar.

Utöver det så nej, det är varken vekt av dig eller vettigt av chefen att uttrycka sig sådär. Jag hade ignorerat det och stannat hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

När min far gick bort så ringde jag facket och frågade om man får lov att vara hemma från jobbet.
Dom sa att jag omedelbart skulle sjukskriva mig och att vilken vettig chef som helst hade förstått hur dåligt man faktiskt mår.

Även om det tekniskt sett inte är en sjukdom så blir många så dåliga av sorg att dom knappt klarar av att sköta sitt hushåll. Visst är det lätt att säga "jobba ändå, det är bra för kroppen" men det hjälper inte om man är HELT förstörd, då behöver man tid.

Är det inte skillnad om ens far dör jämfört med om ett husdjur dör?

Nyfiken:
Om jag har en fin porsche 911 från 1980-talet som jag ärvt av min farfar, bör jag ha rätt att bli sjukskriven ifall den blir stulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det inte skillnad om ens far dör jämfört med om ett husdjur dör?

Nyfiken:
Om jag har en fin porsche 911 från 1980-talet som jag ärvt av min farfar, bör jag ha rätt att bli sjukskriven ifall den blir stulen?

Jag tror inte jag skulle bli lika dålig om min katt (10 år) dog, jag har sedan länge accepterat att en utekatt kan bli ihjälkörd när som helst och det får man acceptera. När min hund blev avlivad så jobbade jag, mest för att det faktiskt hjälpte mig mer än att vara närvarande. Men när min far dog så hjälpte det inte att "knega på som vanligt" - Min familj behövde mig, vi satt alla samlade och pratade för att underlätta sorgen, det var otroligt tufft för oss alla syskon. Jag sjukskrev mig.

Men jag vet ju inte hur TS mår, han kanske älskar sin katt på en mycket djupare nivå än vad jag hade gjort. Vem är jag att bedöma hur han mår liksom

Hur som helst, om du skulle få ett nervöst sammanbrott av att din Porsche blev stulen och inte kan sova, får panikattacker och kräks etc av sorgen, då skulle jag säga att du har rätt att sjukskriva dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag tror inte jag skulle bli lika dålig om min katt (10 år) dog, jag har sedan länge accepterat att en utekatt kan bli ihjälkörd när som helst och det får man acceptera. När min hund blev avlivad så jobbade jag, mest för att det faktiskt hjälpte mig mer än att vara närvarande. Men när min far dog så hjälpte det inte att "knega på som vanligt" - Min familj behövde mig, vi satt alla samlade och pratade för att underlätta sorgen, det var otroligt tufft för oss alla syskon. Jag sjukskrev mig.

Men jag vet ju inte hur TS mår, han kanske älskar sin katt på en mycket djupare nivå än vad jag hade gjort. Vem är jag att bedöma hur han mår liksom

Hur som helst, om du skulle få ett nervöst sammanbrott av att din Porsche blev stulen och inte kan sova, får panikattacker och kräks etc av sorgen, då skulle jag säga att du har rätt att sjukskriva dig.

Likställer du ” Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.” med ” ett nervöst sammanbrott av att din Porsche blev stulen och inte kan sova, får panikattacker och kräks etc av sorgen”?

Permalänk
Medlem

Hjälp era barn att lära sig hantera sorg innan dom blir för gamla.
Se till att dom får fiskar/marsvin/kaniner/katter/hundar etc. för att kunna få de mentala verktyg som behövs för att klara sorg senare i livet.

Normalt sett så är ju 20-30 års åldern den tid där mor/far-föräldrar når den åldern där döden knackar på.
Och har man haft turen att inte få uppleva riktig sorg innan dess så finns chansen att kortslutning uppstår.
Sorg och död är ju nånting man inte kan undvika i ett normalt liv, så det är extremt viktigt att kunna hantera den utan att glida in i en mental sjukdom själv.

Självklart så kan man inte jämföra ett syskons död med en guldhamsters.
Men guldhamsterns korta liv kan ge ett barn en litet verktyg som kommer att behövas senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Likställer du ” Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.” med ” ett nervöst sammanbrott av att din Porsche blev stulen och inte kan sova, får panikattacker och kräks etc av sorgen”?

Båda är grundkänslan sorg, vad spelar då omständigheterna för roll? Vad som får en att uppleva sorg är subjektivt

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla inlägg och vet inte hur du agerat idag. Man kan aldrig sjukskriva sig pga av något som hänt, bara symtomen som följer. Sorg innebär ibland sådan symtom och det är svårt för andra att dra gränsen för när det finns en orsak till att sjukskriva sig när ett husdjur dör. Om du inte har förstadagsintyg vilket man kan ha om det finns återkommande sjukskrivningsproblematik så har lagstiftningen gjort oss själva till medicinska bedömare första sjukskrivningsveckan. Först därefter behöver vi styrka frånvaron med ett läkarintyg.

Dra inte för stora hästar av detta utan prata med din chef efter semestern och säg som du tycker och om du kände dig orättvist behandlad av han val av ord när du sjukskrev dig.

Jag själv är arbetsgivarrepresentant men jag läste om att flera föreslog att du skulle kontakta ditt fackförbund och det tycker jag är ett bra förslag så de kan stötta dig om chefens attityd blir ett problem för framtiden.

lycka till och synd med katten.

Thomas, koncept HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det inte skillnad om ens far dör jämfört med om ett husdjur dör?

Nyfiken:
Om jag har en fin porsche 911 från 1980-talet som jag ärvt av min farfar, bör jag ha rätt att bli sjukskriven ifall den blir stulen?

Det är inte vem som dog eller vad som hänt som är det intressanta, det är snarare personens sinnesstämning och reaktion på händelsen. Detta kommer vara helt olika baserat på hur personen är och var personen är i livet när det sker. En redan låg sinnesstämning kan ju bli värre av en händelse som i normalfallet aldrig hade gett så stor respons för den personen.

Vissa kommer må dåligt när ett husdjur dör, när en närstående dör, när de blir rånade på stan, när farfars bil blir stulen eller vad som. Känslor är komplexa och det finns garanterat situationer där förlusten av en borgången närståendes bil triggar tillräckligt med reaktion för att behöva ta en paus ett tag.

Inte riktat mot dig direkt:
Jag själv som ”ligger på spektrat” har alltid haft svårt att förstå varför vissa reagerar så kraftigt som de gör på vissa saker (husdjurs död, farmors död, förhållande tar slut osv), jag kan oavsett det acceptera att de känner som de gör och försöka stötta dem när de mår dåligt. Tycker vi i samhället borde vara bra mycket bättre på att hantera att människor ibland inte orkar med allt rent psykiskt. Det är inget macho med att ”alltid vara frisk” eller att direkt kunna skaka av sig händelser som berör en, det är snarare motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det inte skillnad om ens far dör jämfört med om ett husdjur dör?

Nyfiken:
Om jag har en fin porsche 911 från 1980-talet som jag ärvt av min farfar, bör jag ha rätt att bli sjukskriven ifall den blir stulen?

Jag tror inte att en person som inte har förkärlek till djur skall yttra sig om hur emotionellt involverad man faktiskt kan vara av ett husdjur.
Lika så ska någon som aldrig pysslat med antika värdesaker som dessutom har djupa sentimentala minnen kopplat till sig uttala sig om sådana saker.

Men först och främst tycker jag "sjukskrivning" eller "sjukdag" är ett begrepp som borde ändras, "personlig(a) dag(ar)" eller liknande är mer i modern linje för vad det faktiskt är. Sedan kan jag tycka att levande varelser som man formar ett band och personlighet med kan påverka en mer. Men även vid förlust av otroligt sentimentala värden kan påverka en negativt och om du inte kan sköta ditt jobb på grund av att dina tankar är på annat håll - ta en personlig dag. Sköt allt vad polisärenden och försäkringsärenden heter och prata med vänner/anhöriga om hur fördjäv** det är att folk inte kan skilja på sitt och ditt.

Jag skulle aldrig vilj att en kollega kom in till sjukhuset och presterade suboptimalt för att tankarna okontrollerbart svävar iväg under viktigt arbete.
Jag skulle heller inte uppskatta om en kollega missade och saboterade databaser som gör att jag får jobba 3 dagar extra för att städa upp av samma anledning. Jag tar då hellre en dag extra slit åt min kollega så den kan sköta sina personliga affärer och komma tillbaka mer samlad. Lika så är dom välkomna in att bara hänga i en stol bredvid och prata om det medan jag sliter och jobbar extra så tarvliga chefer kan tro att personen jobbar men egentligen bara sitter bredvid.

Disträ kan alla vara dag till dag, men att okontrollerbart vara ledsen eller gå och tänka på tunga förluster oavsett anledning är inte bra, då ser jag hellre att du stannar i fikarummet eller hemma och låter oss andra som är kapabla att jobba få jobba lite hårdare än vanligt utan att du ska få skit för det.

Permalänk

Låter som en tönt. En vekling hade försökt fly sorgen med distraktion som arbete t.ex. Var du hemma och bearbeta den med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Myndigheterna håller inte med om det:
"Även uttalade sorg-och trötthetstillstånd, till exempel vid nära anhörigs död, kan räknas som sjukdom och därmed ge rätt till sjuklön."

Herregud.. Kvalifikationen är enkelt definierad för att underlätta för såväl arbetsgivare som anställd, både du och jag vet att ”nära anhörig” inte avser husdjur. Annars är det dags att söka barnbidrag och börja anmäla VAB nästa gång man skaffar hundvalp..

Chefens svar var kasst men jag ser inga problem med att inte acceptera sjukanmälan pga förlorat husdjur. Sedan är det ju upp till chefen att bevisa att ”mår inte bra” är kopplat till husdjuret snarare än sjukdom.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Skicka chefen en länk till den här tråden så kan han själv se vad majoriteten av anständiga människor tycker om hans beteende.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du har en sån "tuffing" till chef. Hoppas att någon närstående till honom avlider så att du kan vara på honom. Typ.
Själv hade jag en chef för några år sedan som inte tyckte att jag behövde vara med vid min 1:a sons förlossning då det fanns mycket jobb att utföra. Vissa är helt omänskliga.

Permalänk

Där med Porsche liknelsen var ju väldigt kännslokallt, fick sjuka mig någon dag när mina hundar gick bort, kan säga att det tar extremt hårt på en, mina hundar var som mina barn, hur ledsen hade inte ni varit om er 5 år gamla son eller dotter gått bort i förtid av cancer?

Kan säga att det inte hade varit många som gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år. Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.

Detta hände imorse. Trots att jag mådde piss, så tog jag mig in till jobbet och gjorde det jag hade att göra, då ingen annan där kan göra det jag gör tydligen. Det är ett litet företag där jag är "IT-ansvarig" ungefär.

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Att jag avlivat min katt blev såklart alla på jobbet varse om, varför skulle jag dölja det? Och såklart också min chef. Så när jag efter jag messat honom med min sjukanmälan får jag följande svar:

Mitt SMS till tre på jobbet: "Hej [chefens namn], [anställds namn] och [personalansvarigs namn]! Mår inte bra, så blir hemma imorgon tyvärr. Mvh [mitt namn]"

Min chef svarar: "Köper inte detta. Gillar krigare. Veklingar är inget för [företagest namn]s framtid."

Är det okej att uttrycka sig på det sättet? Är jag för känslig? Fick en klump i magen när jag läste hans mess och har inte svarat ännu. Vet inte vad jag ska göra helt ärligt.

Tyvärr är inte din chef någon chef. Chefer är ledare som alltid lyfter sina anställda och inte tvärtom.
Sök nytt istället

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det inte skillnad om ens far dör jämfört med om ett husdjur dör?

Nyfiken:
Om jag har en fin porsche 911 från 1980-talet som jag ärvt av min farfar, bör jag ha rätt att bli sjukskriven ifall den blir stulen?

Synd att det inte går att "tumma ner" inlägg på swec.. Tror du hade tagit rekordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Tråkigt att du har en sån "tuffing" till chef. Hoppas att någon närstående till honom avlider så att du kan vara på honom. Typ.
Själv hade jag en chef för några år sedan som inte tyckte att jag behövde vara med vid min 1:a sons förlossning då det fanns mycket jobb att utföra. Vissa är helt omänskliga.

Tråkigt att såna personer inte jobbar med sig själva de jobbar så mycket med sitt jobb men ägnar inte en tanke på hur de själva är och vilka verkliga behov de har. Med det sagt är det tvärtom, de visar tecken på att vara mänskliga, då människan är det svåraste djur att vara. Såna människor har förmodligen haft omständigheter/uppväxt i deras liv + en ovilja att söka sig inåt som format vilka de är idag