Samsung investerar i Globalfoundries

Permalänk
Melding Plague

Samsung investerar i Globalfoundries

Globalfoundries fabrik i Dresden ryktas stå inför en expansion med ingen mindre än Samsung som investerare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte insatt i produktionen. Men vad är det som drar så mycket ström?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

"Dagens Globalfoundries-noder om 12 nanometer bygger på Samsungs 14 nanometersprocess." Inte helt rätt, inte fel heller – Dresden tillverkar dock 22/12 nm FDSOI (22/12FDX), vilket inte är en process från Samsung utan egenutvecklad. 12LP som bygger på Samsungs 14nm-process tillverkar de bara i Malta, NY.

Bosch anläggning är byggd i Qimondas gamla anläggning vad jag förstår, kul att Dresden inte drar sig ur halvledare.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Är inte insatt i produktionen. Men vad är det som drar så mycket ström?

"The facility system consumes the most of the power consumption (about 56.6%) of the semiconductor fabs. Process tools are the next largest power consuming item, accounting for 40.4% of the power consumed in the fabs. A facility system includes the chiller plant, makeup air, recirculation air, exhaust air, gases, compressed dry air, process cooling water, vacuum and ultra-pure water systems. The power consumption of the different facility components is analyzed and compared."

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Är inte insatt i produktionen. Men vad är det som drar så mycket ström?

Pillertrillaren har ju redan svarat men jag kan tilläga lite om Chalmers renrum (för det är i "renrum/cleanroom" som alla komponenter i fabs tillverkas). Vi har i labbet ca 1200m2 yta, och för att hålla standard så måste vi ha ett luftflöde på ca en halv miljon kubikmeter i timmen (500.000 m3/h), dvs all luften byts ut i labbet ca 2-3 ggr i minuten. Till detta så måste luften renas för varje cirkulation, avfuktas och fuktas om på nytt så att det håller exakt den relativ fuktighet och temperatur som är specad för labbet. Ändras fuktigheten upp eller ner ca 10%enheter så kan det vara skillnad på att få perfekta resultat eller att man behöver slänga allt i soptunnan och börja om på nytt! Så luftflödet är det som är absolut dyrast av facilitetskostnaden. Sen tillkommer saker som renvatten som går åt o underhållsel etc

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen att Samsung lyckas ta marknadsandelar från TSMC. Inte bra att ha en diktatur med stormaktsambitioner som kontrollerar en stor del av världens tillverkning.

Permalänk
Medlem

@anon218488: Ganska säker på att Taiwan är självstyrande och att militärdiktaturen föll för mer än 30 år sedan.

Permalänk
Medlem

Stämmer Petterk. Taiwan är en självstyrande demokrati idag som står i kinas skugga. Finns historia att läsa på här.

Ser dock positivt på att Global får investering. Är idag bara två som slåss i toppen(Intel sköter sig i mångt och mycket självt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Näsvis: Ganska säker på att Taiwan är självstyrande och att militärdiktaturen föll för mer än 30 år sedan.

Tack för rättelsen. Jag fick för mig att det var kinesiskt.

Permalänk
Medlem

@Mor5ives: Ironiskt nog fick Sydkorea och Taiwan fria val ungefär samtidigt De är stora konkurrenter inom flera områden, TSMC kommer inte vara utan konkurrens.

Skrivet av anon218488:

Tack för rättelsen. Jag fick för mig att det var kinesiskt.

Det är kinesiskt, men det är en firma som inte investerar i Fastlandskina. Investeringarna blir då bara i den icke erkända staten som formellt tillhör, men i praktiken inte tillhör Kina.

Permalänk
Medlem

Wow, Samsung går in i AMDs gamla blysänke? Att inte GloFo kånkat än är ju märkligt.

Men kanske Samsung kan lära dem hur man gör vettiga kretsar, får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är kinesiskt, men det är en firma som inte investerar i Fastlandskina. Investeringarna blir då bara i den icke erkända staten som formellt tillhör, men i praktiken inte tillhör Kina.

Det är ett laddat ämne, men ja TSMC är kinesiskt, bara inte det Kina du tänker på Landet Taiwan är formellt sett Republic of China, medans stora Kina på fastlandet är People's Republic of China. Taiwan i sin tur är namnet på ön som båda nationerna hävdar är deras. Så TSMC är vad vi i folkmun säger Taiwanesiskt, vilket också återspeglas av namnet Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Taiwan (Republiken Kina) är helt demokratiskt självstyrande, om än inte erkänt som stat av fler än 25 länder. Men relationen till Kina är minst sagt spänd, så därav att de håller sig därifrån även ekonomiskt

On topic så är det ju kul med investeringar, och att höra om GloFo igen, det var ett tag sen nu...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII