MSI bekräftar Rocket Lake-S kompatibel med samtliga LGA 1200-moderkort

Permalänk
Melding Plague

MSI bekräftar Rocket Lake-S kompatibel med samtliga LGA 1200-moderkort

Den enklaste styrkretsen H410 får Rocket Lake-S-stöd och såldes kan Comet Lake-S-ägare framöver uppgradera utan nytt moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Säkert bara jag som inte hängt med, men jag tycker verkligen benämningarna på Intels processorserier är SJUKT svåra att hålla ordning på. Finns det nån logik i dem? Kan jag på nåt objektivt sätt avgöra vad som kom före/efter en annan? Bokstavsordning, antal bokstäver, seans med Saida?
Själva processormodellerna är ju enklare i sig; i3 < i5 < i7 < i9. Fair enough. 10-serien är nyare än 9-serien osv. MEN VAFAN ÄR COMET LAKE? Hur står den sig mot Coffee Lake? Vad med alla dessa jävla sjöar?! ÄR JAG FÖR GAMMAL?!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivmaskin

@Shudnawz: Alla sjöar är kodnamn och egentligen inte helt optimala att använda för att hålla det tydligt, men å andra sidan är benämningarna ofta mer exakta än att säga generationen. "Tiger Lake" och "Rocket Lake-S" ska exempelvis utgöra elfte generationens Core, men för bärbara respektive stationära. I båda fall sägs den nya Willow Cove-arkitekturen bli aktuell, men i "Tiger Lake" på 10 nanometer, medan "Rocket Lake-S" stannar på 14 nanometer (i alla fall för processorkärnorna). Nu har det därtill talats om att Willow Cove på 14 nanometer istället kallas Cypress Cove, så det är sannerligen inte lätt att hålla koll på

Här är en liten tabell, som kanske kan underlätta något

Familj

Arkitektur

Generation

Teknik

Lanseringsår

Coffee Lake Refresh

Skylake

Nionde

14 nanometer++

2018

Ice Lake

Sunny Cove

Tionde (Bärbara)

10 nanometer+

2019

Comet Lake

Skylake

Tionde (Bärbara & stationära)

14 nanometer++

2020

Tiger Lake

Willow Cove

Elfte (Bärbara)

10 nanometer++

2020

Rocket Lake

Willow Cove/Cypress Cove

Elfte (Stationära)

14 nanometer++(?)

2021(?)

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Du har helt rätt Intel måste sluta fara runt på de 14nm sjöarna. Jag antar att dem spår i silikonbad istället för kaffesump för att få fram namnen.

OT: Gott att Intel börjar ge lite mer kompabillitet på sina plattformar, tyvärr är det som med AMD för kort, så det är inte riktigt värt det avverka 2 CPU'er på samma moderkort. Det är dock ett fall åt rätt riktning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Lego Master

@Wittwang:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shudnawz:

Säkert bara jag som inte hängt med, men jag tycker verkligen benämningarna på Intels processorserier är SJUKT svåra att hålla ordning på. Finns det nån logik i dem? Kan jag på nåt objektivt sätt avgöra vad som kom före/efter en annan? Bokstavsordning, antal bokstäver, seans med Saida?
Själva processormodellerna är ju enklare i sig; i3 < i5 < i7 < i9. Fair enough. 10-serien är nyare än 9-serien osv. MEN VAFAN ÄR COMET LAKE? Hur står den sig mot Coffee Lake? Vad med alla dessa jävla sjöar?! ÄR JAG FÖR GAMMAL?!

Vi är på ett webbplats för teknik-interesserade och där väldigt många bygger sina egna stationära, d.v.s. en superliten minoritet av den totala marknaden. OEM och bärbara datorer, det majoriteten köper, bryr sig möjligen om i3/i5/i7/i9 taggen (i alla fall tillräckligt för att AMD såg det lämpligast att skapa en motsvarande indelning) och i vissa fall kanske man tittar på generation.

Comet Lake, Coffe Lake, Ice Lake etc är egentligen interna kodnamn så om de är förvirrande att använda är det egentligen pressens fel. Kollar man på Intel ARK nämns inte dessa interna kodnamn i de flesta fall och i andra fall står det "formerly known as internt kodnamn" men det officiella namnet är 9:e generationens Core, 10 generationens Core etc.

Tar man Rocket Lake S (där S är S-serien som används för desktop, H är high-end laptop, U är "normal" laptop och Y är low-power) används just nu interna namnet "Rocket Lake" för det finns aldrig något officiellt namn innan eller kort innan lansering av produkten. Den lär på något sätt kallas 11:e generationen Core lär den väl släpps, så den är rimligen bättre än 10:e generationen (Comet Lake för desktop).

Det som gjort saker riktigt förvirrade med att använda interna namn på senare tid är att Intel just nu divergerat i vad som används på bärbara, stationär och servers.

Bärbara är i sin tur uppdelad i äldre teknik som använder 14 nm (Comet Lake U/H, 10000-serien) och nyare som använder 10 nm (Ice Lake U/Y, 1000-serien). Just att man kör 10000-serien vs 1000-serien gör inte det hela supertydligt, får se om det blir 11000-serien (Rocket Lake) och 1100-serien (Tiger Lake) nästa generation (vi vet redan att Tiger Lake är 1100-serien).

@Wittwang: tror det är rätt meningslöst att försöka beskriva process-noder med rätt antal plustecken. Intel har själva frångått den benämningen och enligt bl.a. AnandTech berättar inte längre Intel exakt vilken iteration man är på längre. Man tror att 14 nm fått ännu en putsning i samband med Comet Lake, så 14 nm+++ i så fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Shudnawz: Du har helt rätt Intel måste sluta fara runt på de 14nm sjöarna. Jag antar att dem spår i silikonbad istället för kaffesump för att få fram namnen.

OT: Gott att Intel börjar ge lite mer kompabillitet på sina plattformar, tyvärr är det som med AMD för kort, så det är inte riktigt värt det avverka 2 CPU'er på samma moderkort. Det är dock ett fall åt rätt riktning.

Den stora fördelen är väl närmast att man köpa t.ex. en 10400F nu, och sen uppgradera till en begagnad 11700K, eller vad de nu kommer att heta, om några år när datorn börjar bli trött. Att uppgradera generation till generation är ju sällan värt det. Dock så har ju AMD:s approach med tre generationer varit trevliga. Hoppet mellan t.ex. Ryzen 1600X och 3600 är ju rätt stort, liksom antagligen mellan 2600 och 4600.

Personligen gillar jag det här! Bara de skulle låsa upp minneshastigheterna på H410, eller åtminstone B460, så skulle jag kunna tänka mig bygga ihop en liten itx-speldator med B460+10400F, som sen blir uppgraderad om nåt år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Säkert bara jag som inte hängt med, men jag tycker verkligen benämningarna på Intels processorserier är SJUKT svåra att hålla ordning på. Finns det nån logik i dem? Kan jag på nåt objektivt sätt avgöra vad som kom före/efter en annan? Bokstavsordning, antal bokstäver, seans med Saida?
Själva processormodellerna är ju enklare i sig; i3 < i5 < i7 < i9. Fair enough. 10-serien är nyare än 9-serien osv. MEN VAFAN ÄR COMET LAKE? Hur står den sig mot Coffee Lake? Vad med alla dessa jävla sjöar?! ÄR JAG FÖR GAMMAL?!

Du är inte den enda som känner så... ... och ja, precis som mig, så är du för gammal.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?