Rykte: Nvidia ämnar att köpa ARM

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nvidia ämnar att köpa ARM

I vad som skulle kunna bli en splittrande manöver på halvledarmarknaden sägs Nvidia visa intresse för ett uppköp

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "splittrande"? Det är väl snarare det motsatta som gäller.

Men visst är det oroande om stora jättar blir för stora. Det behöver dock inte alltid innebära något negativt då storlek också ger större muskler. Det beror helt på företagsledningen om de vill tjäna pengar eller driva innovation. Dock är det nästan alltid bättre med konkurrens som innovationsdrivande faktor IMHO.

Permalänk
Medlem

So The war begins....

Ska bli intressant och se vad de andra stora aktörerna gör eller inte gör.

Permalänk
Medlem

Känns som att nvidia i så fall måste sluta producera egna arm designer?

Känns väldigt konstigt att de ska kunna ha makt över andra som helt baserar sin existens på dessa licenser

Permalänk
Medlem

Rimligen borde det bli Apple som köper eller så blir det börsnotering. Apple har inte råd att låta en konkurrent köpa ARM. Det sjukaste hade varit om Huawei (Kina) köper ARM..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Snusfri

Kan bli riktigt intressant, med deras pengar skulle ARM på riktigt kunna konkurrera med AMD och Intel.

Då skulle även Windows on ARM växa och bli ett reelt alternativ för många.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är Apple som köper så ...

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Går nog inte igenom. Kanske slutar det med att det blir Qualcomm som tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Rimligen borde det bli Apple som köper eller så blir det börsnotering. Apple har inte råd att låta en konkurrent köpa ARM. Det sjukaste hade varit om Huawei (Kina) köper ARM..

Haha fifan vad livat i holken det hade blivit om Huawei hade köpt upp dom.

Permalänk
Datavetare

Intel/AMD har vägrat Nvidia en väg in på x86, givet det momentum ARM64 nu har både på mobilsidan (inte precis en nyhet) och datacenter (där det nu pågår en hel del nytt just nu) så skulle vara karma 101 om detta hände för det skulle göra Nvidia dominant både på GPU och med tiden även på CPU-sidan. Svårt att se hur man kan misslyckats om företag som Nvidia, Amazon och Apple pushar tekniken.

Det kan kanske te sig som ett domedagsscenario, men faktum är att det kan bli tvärtom. Vet inte hur seriöst Intel/AMD tar på "hotet" från ARM64 på deras kassako-marknader. Med Nvidia vid ARM-rodret vore de idioter att inte inse vart det barkar om man inte reagerar, det halmstrå som finns nära till hands är RISC-V och jag skulle långt hellre se RISC-V bli dominanten på skrivbordet i framtiden (är en öppen standard) än att ARM blir det (vilket just nu är långt mer troligt p.g.a. en långt mognare infrastruktur kring ISA). Framförallt Intel har kunnandet och resurserna redan idag till att göra det ARM med extremt mycket hjälpt Apple (p.g.a. iOS) och Google (p.g.a. Android) gjort med ARM64: ta det från lansering att kompilatorstöd, OS-stöd etc nått rejäl mognad på rekordtid.

Problemet är kanske att ARMs hela existens bygger på en bra och nära relation till de som designar krets, det har inte varit Nvidias paradgren historiskt. Så förstår verkligen om nuvarande användare av ARM-teknik skruvar lite på sig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Rimligen borde det bli Apple som köper eller så blir det börsnotering. Apple har inte råd att låta en konkurrent köpa ARM. Det sjukaste hade varit om Huawei (Kina) köper ARM..

Det skulle ju iallafall kunna bli ett fint budkrig mellan två rätt stora företag.

Permalänk
Medlem

Om redaktionen och övriga läst på lite mer på ämnet så hade de snabbt hittat många analytiker som menar att ett köp av ARM hade granskats väldigt hårt utifrån konkurrenslagstiftning och därför är det högst osannolikt att företag som Nvidia, Apple, Qualcomm etc. skulle kunna köpa ARM då det inte hade gått igenom.

Jag tror mer på alternativet att det köps upp av ett konsortium av dessa företag eller att man gör en IPO och låter det lösa sig självt.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Rimligen borde det bli Apple som köper eller så blir det börsnotering. Apple har inte råd att låta en konkurrent köpa ARM. Det sjukaste hade varit om Huawei (Kina) köper ARM..

Bloomberg rapporterar att Softbank började med att kontakta Apple, men de visade inget intresse eftersom det inte ingår i deras affärside.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-22/softbank-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Om redaktionen och övriga läst på lite mer på ämnet så hade de snabbt hittat många analytiker som menar att ett köp av ARM hade granskats väldigt hårt utifrån konkurrenslagstiftning och därför är det högst osannolikt att företag som Nvidia, Apple, Qualcomm etc. skulle kunna köpa ARM då det inte hade gått igenom.

Jag tror mer på alternativet att det köps upp av ett konsortium av dessa företag eller att man gör en IPO och låter det lösa sig självt.

Jag tycker mig som oftast dock finna att sådana genomgångar ofta resulterar i politiska beslut än något annat.

Skrivet av Fulci:

Bloomberg rapporterar att Softbank började med att kontakta Apple, men de visade inget intresse eftersom det inte ingår i deras affärside.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-22/softbank-a...

Iofsig stämmer det ju rätt bra in med deras text om att Apple vill ha sitt eget något som ARM defenitivt inte står för idag. Att de och säg Nvidia som än så länge inte är på någon gigantisk krasch mot varandra kanske kunde gå ihop och skapa ett bolag som sedan köper upp dem kunde ju dock vara en möjlighet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Strepto:

Om redaktionen och övriga läst på lite mer på ämnet så hade de snabbt hittat många analytiker som menar att ett köp av ARM hade granskats väldigt hårt utifrån konkurrenslagstiftning.

Vi skriver ju bokstavligt talat det i nyheten? Köpet hade krävt myndigheternas godkännande och vi förklarar också varför genom att beskriva hur nvidia skulle vara en konkurrent till sina licenstagare.
Det är därför nyheten är formulerad som den är med en tydlig inriktning på att de ”vill” köpa, inte att de ”ska” köpa.

Men angående sannolikheten att det går genom: Om nvidia trots denna vetskap signalerar sitt intresse så tror jag att de faktiskt har kollat på situationen och bedömt att det finns en chans att det går genom. Bedömer de att chansen är obefintlig kommer de ju inte ödsla resurser på det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Nvidia har en plan i vilket fall

Intressant att denna nyhet kommer just nu. Lite off-topic men jag förmedlar följande då det med största sannolikhet är av intresse för de som hänger i denna tråden:

Igår beställde jag ny "stationär dator" för 6300 kr från USA. Råkar vara en:
https://developer.nvidia.com/embedded/jetson-agx-xavier-developer-kit

Storlek som en Intel NUC ungefär. 32 GB ram fastlött, 8 st ARM kärnor, grafikkrets i världsklass. Kommer med stöd för endast Nvidias Ubuntu-version.

Jag var tvungen att ta upp hakan från golvet när jag insåg att en sådan här liten "ARM-desktop" redan existerar. Som jag drömt om. Hörs lite om dessa i media. Webhallen har tagit in en billig variant (Jetson Nano) i juni i år såg jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Intressant att denna nyhet kommer just nu. Lite off-topic men jag förmedlar följande då det med största sannolikhet är av intresse för de som hänger i denna tråden:

Igår beställde jag ny "stationär dator" för 6300 kr från USA. Råkar vara en:
https://developer.nvidia.com/embedded/jetson-agx-xavier-developer-kit

Storlek som en Intel NUC ungefär. 32 GB ram fastlött, 8 st ARM kärnor, grafikkrets i världsklass. Kommer med stöd för endast Nvidias Ubuntu-version.

Jag var tvungen att ta upp hakan från golvet när jag insåg att en sådan här liten "ARM-desktop" redan existerar. Som jag drömt om. Hörs lite om dessa i media. Webhallen har tagit in en billig variant (Jetson Nano) i juni i år såg jag också.

Såg lite spännande ut måste jag säga

Permalänk
Medlem

Hoppas myndigheterna håller sig långt borta (inte sannolikt men man kan alltid hoppas). Det här är perfekt för att röra om i grytan och kan leda till att marknaden tar nya intressanta riktningar.

Permalänk
Medlem

Detta kommer ju faktiskt inte som någon förvånande nyhet, att de skulle vilja köpa ARM om det är till salu.
nVidia har ju länge haft sina, i många fall välpresterande, ARM projekt, är goda i kassan och på _grön_ kvist inom x86 segmentet med iom. GeForce, Quadro, Tesla, CUDA mm.

Det kommer dock bli väldigt spännande att se vad som följer på den fronten då många andra framstående aktörer satsat mycket på ARM licensiering det senaste decenniet.
nVidia har ju historiskt sett älskat att hägna in sina produkter och jag har därför svårt att se att de skulle låta ARM-marknaden få fortsätta ostörd, utan att nyttja den till sin maximala fördel.
Det skapar en del farhågor om huruvida de kan komma att försöka manövrera/låsa ute ut andra aktörer för att behålla kakan mer för sig själva.

Men för alla aktioner följer oftast en reaktion också...
Så det positiva där är att väl konkurrerande plattformar (baserade på RISC) kan komma att få sig en skjuts om ARM skulle misskötas för gravt, så incitament finns från båda håll att allt går "rätt" till.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Det som verkar driva det hela är att kunna bygga ihop CPU och GPU. AMD har både x86 och egna GPU så för dom är det inget problem. Intel har också egna GPU som hittills mest använts för inbyggd grafik men som nu börjar bli tillräckligt kraftfullt för att konkurrera med Nvidia och AMD. Intel sitter bra som dom gör.

Kvar står Nvidia som har bra GPU men som inte alls är lika starka på CPU. Så att dom köper ARM känns logiskt. Ett annat alternativ hade varit Imagination men dom har kinesiska ägare så det hade varit svårt politiskt.

Permalänk
Medlem

Om detta blir av får man hoppas att AMD slår Nvidia på fingrarna med RDNA 2 annars är nog AMD uträknade. Börsnotering av ARM låter som det bästa ur konsumentsynvinkel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Datavetare

Sen Softbank nämnt att de vill avyttra ARM har många nämnt Apple som köpare. Självklart inte en omöjlighet, de har definitivt råd.

Fast om man tar ett steg tillbaka och funderar på varför Apple skulle köpa ARM. Visst använder Apple ARM64 i sina CPUer, men Apple har, till skillnad från de flesta andra, en helt egen in-house design sett till mikroarkitektur (med prestanda som legat ~3 år för Cortex A, något som nu minskats till ~1,5-2 år med lasering av Cortex X1). Det måste finnas väsentligt billigare sätt för Apple att säkerställa att man även i framtiden får tillgång till instruktionsuppsättningen, vilket det enda Apple använder från ARM. Specifikt använder Apple 64-bit ARM (AArch64), Apple använder inte längre 32-bit ARM som är en separat ISA (och som till skillnad från AArch64 hade begränsningar som gjorde att 32-bit ARM CPUer aldrig kunde konkurrera med x86 i absolut prestanda, AArch64 har med brutal tydlighet visat att man fixat de problemen).

Qualcomm, Nvidia, Amazon och numera även Samsung är alla exempel på stora företag som inte bara använder instruktionsuppsättningen utan de använder framförallt ARMs IP för mikroarkitektur.

Av dessa känns kanske Amazon (trots att de är "rikast" i den kvartetten) minst sannolika som köpare då de "enbart" använder ARMs relativt nylanserade server IP linje "Neoverse". Amazon likt det relativt nystartade företaget Ampere (som har gott och topp-chefer och ingenjörer från Intel, AMD och Nvidia på lönelistan) använder sig för tillfället av mikroarkitekturen Neoverse N1.

Qualcomm har, i all fall för tillfället, gett upp sin satsning på serversidan men för dem är Cortex A serien kritisk då deras "Krait" CPUer sedan ett par år tillbaka i praktiken är en omdöpt Cortex A5x samt Cortex A7x modell.

Nvidia är den i kvartetten som, just nu i all fall, lär ha bredast användning av ARMs produktportfölj. Vid ett köp skulle man direkt bli en spelare på CPU-marknden för datacenter (Neoverse), ett område som man uppenbarligen hårdsatsar på. Vidare lär Nvidia ha långt större möjligheter att skapa en krets lämplig för Windows on ARM jämfört med Qualcomm då Nvidias GPUer faktiskt både är kompatibla med Direct X samt även designade för den teknik som används på PC.

Qualcomms GPU, Adreno, är i grunden en "tile based deferrered renderer", något Direct X inte haft direkt stöd för sedan DirectX 3 och första versionen av Direct 3D (man designade om Direct 3D totalt till DX5). Det är möjligt att köra Adreno som en traditionell PC GPU, men då presterar den inte alls lika bra. Möjligen finns detta stöd p.g.a. samarbetet med Microsoft och Windows on ARM.

Det som ändå talar för någon form av huggsexa runt ARM är att ARM64 äger redan mobilmarknaden, lär kapa åt sig en bra bit av datacentermarknaden och har definitivt potential att bli framtidens desktop CPU (men det är spekulation och beror nog på framtida ägares prioritet).

Lite slitningar runt ARM64 kanske är bra för datormarknaden, för givet att ARM64 är tekniskt överlägset i princip allt utom RISC-V (som är för omoget just nu, men som ändå fått en rejäl boost då Kina verkar gå all in där bl.a. med kommande superdator bygg på den ISA:an) lär vi annars vara på väg mot en monokultur, är helt övertygad att Apples kommande ARM64 baserade laptop CPU kommer slå värden med häpnad när den ställs mot konkurrerande x86 lösningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel/AMD har vägrat Nvidia en väg in på x86, givet det momentum ARM64 nu har både på mobilsidan (inte precis en nyhet) och datacenter (där det nu pågår en hel del nytt just nu) så skulle vara karma 101 om detta hände för det skulle göra Nvidia dominant både på GPU och med tiden även på CPU-sidan. Svårt att se hur man kan misslyckats om företag som Nvidia, Amazon och Apple pushar tekniken.

Det kan kanske te sig som ett domedagsscenario, men faktum är att det kan bli tvärtom. Vet inte hur seriöst Intel/AMD tar på "hotet" från ARM64 på deras kassako-marknader. Med Nvidia vid ARM-rodret vore de idioter att inte inse vart det barkar om man inte reagerar, det halmstrå som finns nära till hands är RISC-V och jag skulle långt hellre se RISC-V bli dominanten på skrivbordet i framtiden (är en öppen standard) än att ARM blir det (vilket just nu är långt mer troligt p.g.a. en långt mognare infrastruktur kring ISA). Framförallt Intel har kunnandet och resurserna redan idag till att göra det ARM med extremt mycket hjälpt Apple (p.g.a. iOS) och Google (p.g.a. Android) gjort med ARM64: ta det från lansering att kompilatorstöd, OS-stöd etc nått rejäl mognad på rekordtid.

Problemet är kanske att ARMs hela existens bygger på en bra och nära relation till de som designar krets, det har inte varit Nvidias paradgren historiskt. Så förstår verkligen om nuvarande användare av ARM-teknik skruvar lite på sig.

Precis, det här!
RISC-V ligger ganska rätt i tiden för att kunna bli hur bra som helst bara det backas av rätt industrier/aktörer t.o.m. stater/länder!
Det vore, som du skriver, något av ett drömscenario om en öppen plattform faktiskt kunde bli marknadsledande i en framtid.
Det skulle verkligen kunna sätta fart på utvecklingen och digitaliseringen när IP, licensieringar och royalties inte längre är det som styr hela marknaden i grunden utan konkurrensen släpps helt fri.
Apple har ju gång på gång visat att man inte så gärna bryr sig om det här med licensieringar ändå, om inte priset är på den nivån som Apple tycker är OK.

Aningens konspiratoriskt tror jag dock att USA skulle se RISC-V som en total katastrof då många licensieringar av plattformar och teknik idag går till amerikanska bolag, så av den anledningen tror jag de bävar inför en sådan framtid.
Jänkarna har inte mycket till övers för förändring, speciellt inte då de nu sitter och har suttit på topp och är därmed vana att få dikterar regler och villkor för olika marknader.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi skriver ju bokstavligt talat det i nyheten? Köpet hade krävt myndigheternas godkännande och vi förklarar också varför genom att beskriva hur nvidia skulle vara en konkurrent till sina licenstagare.
Det är därför nyheten är formulerad som den är med en tydlig inriktning på att de ”vill” köpa, inte att de ”ska” köpa.

Men angående sannolikheten att det går genom: Om nvidia trots denna vetskap signalerar sitt intresse så tror jag att de faktiskt har kollat på situationen och bedömt att det finns en chans att det går genom. Bedömer de att chansen är obefintlig kommer de ju inte ödsla resurser på det.

Ber om ursäkt för detta, har varit en del rykten som det skrivits om tidigare som dykt upp på t.ex. Reddit som jag upplevt som mer eller mindre copy paste när de dykt upp hör. Jag var för snabb med att anta att så även var fallet här då artikeln var så kort och läste därför inte sista stycket.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi skriver ju bokstavligt talat det i nyheten? Köpet hade krävt myndigheternas godkännande och vi förklarar också varför genom att beskriva hur nvidia skulle vara en konkurrent till sina licenstagare.
Det är därför nyheten är formulerad som den är med en tydlig inriktning på att de ”vill” köpa, inte att de ”ska” köpa.

Men angående sannolikheten att det går genom: Om nvidia trots denna vetskap signalerar sitt intresse så tror jag att de faktiskt har kollat på situationen och bedömt att det finns en chans att det går genom. Bedömer de att chansen är obefintlig kommer de ju inte ödsla resurser på det.

Tycker det är bra att ni skriver just Rykte om denna typen av information som skapar nyheter.
Dock är är det ju bra att man nämner att det kan finnas eventuella problem som skulle möjliggöra i detta fallet en försäljning.
Dels är det rent informativt men det visar även att man som skribent granskat det man sedan vidareförmdlar och har koll på vad man skriver så vi slipper de största Aftonbladet nyheterna.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit lustigt om Apple köpt tillbaka "sitt" företag de var med och startade.
Men som andra sagt, Apple tillverkar ju egna CPUer redan.

Har Apple kvar något ägandeskap i företaget redan idag? Eller har de avyttrat alla andelar?

Permalänk
Medlem

Ett rykte men ett omskakande sådant. Skulle antagligen ställa till det för många aktörer som troligen skulle se sig om efter annat med Nvidia vid rodret. Håller med om att RISC-V antagligen skulle få sig en boost.

Tror dock i slutändan myndigheter både i USA och EU skulle ha ett och annat att säga om ryktet visar sig vara sant. De vet redan idag hur Intel betet sig mot AMD men även andra med X86 licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Har Apple kvar något ägandeskap i företaget redan idag? Eller har de avyttrat alla andelar?

När Softbank köpte upp ARM 2016 blev de avlistade. Vet inte hur det såg ut innan det, men enligt en artikel jag hittade var aktieägarna nästan helt eniga med ett övertagande.

Permalänk
Medlem

Hoppas de köper det vore bra för konkurransen på pc sidan ,extra trevligt pga att intel (kanske amd) satte stop för uppköpet av VIA för x86 cpuer så vore bara finfint tycker jag håller tummarna!

Fjollsidan av arm med telefoner & dylikt skulle behövas lite mer konkurrens där oxå så det inte bara är apple & Google som har hela marknaden så om köpet blir av så får man väl hoppas de gör nåt på den sidan oxå.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel/AMD har vägrat Nvidia en väg in på x86....

Borde inte Nvidia kunna köpa upp VIA?
Det är väl den ende andra CPU tillverkaren som har licens för Intels x86, och antagligen AMDs x64?

För oss x86/x64-konsumenter skulle detta vara ett drömscenario att ha tre aktörer som tvingar varandra att hela tiden utvecklas och konkurera.
Men tvivlar på att det ligger pengar där långsiktigt