Cooler Master snickrar på kompakt datorlåda med lansering inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Blev du nöjd med glasskalkylen?

Definitivt, det var ju rätt nära!

Tack för aktivt deltagande här! En sak som verkar lite oklart är höjden på cpu-kylare. På vissa ställen står det 157mm, medan andra (bland annat CM:s egna sida) säger 155mm. Jag antar att det här beror på vilken sidopanel man använder, men båda är lägre än de 158,8mm som Hyper 212 behöver, trots att det flera gånger har sagts att bland annat den kylaren ska fungera. Vet du något mer om det här?

Inte för att man inte skulle få finfina kylare med de måtten, men det vore lite synd om många populära kylare föll bort pga nån enstaka millimeter.

Är det tänkt att endast NR200P ska säljas i norden?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nu kom en första review upp också: https://www.youtube.com/watch?v=Boh1uxgcp_8

Det verkar faktiskt mycket lovande! Det ska bli intressant att se flera recensioner, men här ser ju i alla fall ut som att versionen med glaspanel har förvånansvärt bra kylförmåga. Kanske det här chassit gör sig bäst med 4x120mm och en liten tornkylare (typ Scythe Mugen 5 rev b)?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Nu är vi live
https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

För de nyfikna har vi satt MSRP på 1099 SEK!

Äntligen! Tack för info. Har du koll på vilka svenska återförsäljare som kommer ha det i sortimentet?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

Tack för aktivt deltagande här! En sak som verkar lite oklart är höjden på cpu-kylare. På vissa ställen står det 157mm, medan andra (bland annat CM:s egna sida) säger 155mm. Jag antar att det här beror på vilken sidopanel man använder, men båda är lägre än de 158,8mm som Hyper 212 behöver, trots att det flera gånger har sagts att bland annat den kylaren ska fungera. Vet du något mer om det här?

Är det tänkt att endast NR200P ska säljas i norden?

Tack så mycket! Det är jäkligt kul att interagera med Swec, här finns det en sådan botten i expertisen - ris som ros Man kan ha en kylarhöjd på 155 mm med den vanliga panelen, medan glaspanelen är lite tjockare och därför kräver 153 mm. Skulle man bredda chassit och ta steget upp till 157-160 mm så får man också lägga till några millimeter ytterligare i marginal, kan jag tänka mig (jag har själv materialkunskap level 0). Dock vet jag att chassiteamet är grymt på och lyssnar efter feedback på den här - så vi får se vad folkets dom blir.

NR200, vilket alltså är NR200P minus tillbehören glasdörr, GPU-riser och 2x fläktar, kommer initialt bara att säljas till företag som själva bygger datorer. Om någon återförsäljare också vill sälja NR200, ja då är vi säkert öppna för den diskussionen också

Skrivet av Halogen:

Äntligen! Tack för info. Har du koll på vilka svenska återförsäljare som kommer ha det i sortimentet?

De flesta stora spelarna!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

NR200, vilket alltså är NR200P minus tillbehören glasdörr, GPU-riser och 2x fläktar, kommer initialt bara att säljas till företag som själva bygger datorer. Om någon återförsäljare också vill sälja NR200, ja då är vi säkert öppna för den diskussionen också

Hoppas verkligen några ÅF nappar på detta!
(även om jag nog inte kommer köra ITX i nästa bygge, så är inte i köpekretsen riktigt)
Jag kan tycka att avvägningen att sälja med GPU-riser kabeln kanske var ett misstag: de är ju relativt dyra i sig och jag tror nog relativt många hade klarat sig utan den och fått ett lägre pris.
Nuförtiden verkar ju alla utom jag vilja ha glasdörr, så där respekterar jag ert beslut, även om det skaver att det ska vara så svårt att få en normal sidoplåt nuförtiden.

Utöver det så är det väl egentligen bara chassibredden kvar att ifrågasätta: det frustrerar lite att lådan är så extremt nära att kunna plocka in nästan valfri tornkylare.
*edit* fast tydligen går ju tex Hyper 212 in i chassit! Videon som länkades tidigare i tråden har ju en sån black i bygget ... Då är kanske lådbredden inte helt katastrof ändå!
*edit2* men funkar bara att stänga ordentligt med chassit utan fönster som inte säljs i sverige
*edit3* men tydligen får man med både fönsterpanelen och plåtpanelen, enligt CM:s hemsida! ( https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox... )

---

Överlag är det en riktigt trevlig lagom stor funktionell ITX-kompromiss

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Yesssss. Förhandsbokat och betalt hos Inet. ^^

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Här i Norden kommer vi ha en annan version av NR200, vilken innehåller lite mer godsaker i kartongen. Jag kan inte säga så mycket mer för stunden (men det löser väl Amazon, antar jag...), men för en marginellt högre prislapp kommer ni att få grymt mervärde. Pinky swear

Skrivet av CM_Fredrik:

NR200, vilket alltså är NR200P minus tillbehören glasdörr, GPU-riser och 2x fläktar, kommer initialt bara att säljas till företag som själva bygger datorer. Om någon återförsäljare också vill sälja NR200, ja då är vi säkert öppna för den diskussionen också

De flesta stora spelarna!

Nu kanske jag tillhör en minoritet. Dock anser jag att produkter inte borde komma med några tillbehör förutom det essentiella. För min del kommer jag slänga/sälja pci riser, fläktarna och glaset det första jag gör. Jag kanske är lite väl negativ men jag ser inte tillbehören som tillbehör utan bara ännu mer e-skrot till ett redan stort problem. Så jag skulle verkligen uppskatta ifall N200 kommer till svenska återförsäljare även då 1099 kr msrp är ett bra pris för p-varianten. Rykten påstår att Apple inte kommer skicka med varken laddare eller hörlurar vid nästa lansering. Jag hoppas att fler företag följer samma spår. Vet inte hur många 5 volts usb laddare och chassifläktar man har liggandes

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tycker priset är riktigt bra om butikerna kan hålla det. Speciellt eftersom det verkar ingå båda sidopaneler och riser. När du skriver riktpris för svenska åf är det ink moms då?

Stora frågetecknet är såklart CPU-kylaren, undra vilken den mest högpresterande luftkylaren som är kompatibelt med detta chassi är. Hade personligt hoppats på att de flesta tornkylare med 120mm fläktar hade fått plats, men verkar vara riktigt på håret. För det är just en sådan faktor som gör att det är värt att gå på detta chassi framför dom liknande sff modellerna med lägre volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nu kanske jag tillhör en minoritet. Dock anser jag att produkter inte borde komma med några tillbehör förutom det essentiella. För min del kommer jag slänga/sälja pci riser, fläktarna och glaset det första jag gör. Jag kanske är lite väl negativ men jag ser inte tillbehören som tillbehör utan bara ännu mer e-skrot till ett redan stort problem. Så jag skulle verkligen uppskatta ifall N200 kommer till svenska återförsäljare även då 1099 kr msrp är ett bra pris för p-varianten. Rykten påstår att Apple inte kommer skicka med varken laddare eller hörlurar vid nästa lansering. Jag hoppas att fler företag följer samma spår. Vet inte hur många 5 volts usb laddare och chassifläktar man har liggandes

Jag håller med.

Glaspaneler är inte min grej, och jag vill montera grafikkortet rakt på moderkortet, så riser är onödigt. Att fläktar skickas med förstår jag. Jag förstår att man får lite större vinst genom att sälja med mera, men två sidopaneler känns rätt onödigt, när man istället kunde köpa den panel man vill ha, men möjlighet att senare köpa till en separat panel.

För övrigt så har en ny tråd startats runt det här chassit: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601397-cooler-master-...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker priset är riktigt bra om butikerna kan hålla det. Speciellt eftersom det verkar ingå båda sidopaneler och riser. När du skriver riktpris för svenska åf är det ink moms då?

Stora frågetecknet är såklart CPU-kylaren, undra vilken den mest högpresterande luftkylaren som är kompatibelt med detta chassi är. Hade personligt hoppats på att de flesta tornkylare med 120mm fläktar hade fått plats, men verkar vara riktigt på håret.

Antagligen Scythe Fuma 2 på 154,5mm. Sen verkar högre passa (bland annat Hyper 212 Black Edition på 158,8mm), men de går utanför de officiella måtten, så svårt att garantera något.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Antagligen Scythe Fuma 2 på 154,5mm. Sen verkar högre passa (bland annat Hyper 212 Black Edition på 158,8mm), men de går utanför de officiella måtten, så svårt att garantera något.

Då Hyper 212 black går in, så skulle jag tro att Noctuas NH-U12A också gör det...
Men jepp går ju inte att garantera!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Antagligen Scythe Fuma 2 på 154,5mm. Sen verkar högre passa (bland annat Hyper 212 Black Edition på 158,8mm), men de går utanför de officiella måtten, så svårt att garantera något.

Notcua NH-C14S bör också vara ett bra alternativ speciellt ifall man har tänkt köra en 3950X då hjälper luftflödet med kylningen av VRM.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då Hyper 212 black går in, så skulle jag tro att Noctuas NH-U12A också gör det...
Men jepp går ju inte att garantera!

Antagligen!

Skrivet av Anders9110:

Notcua NH-C14S bör också vara ett bra alternativ speciellt ifall man har tänkt köra en 3950X då hjälper luftflödet med kylningen av VRM.

Det är säkert också ett alternativ. Mycket handlar ju dock om luftflöden också, och en topdown-kylare kan ju störa flödet en del. Sen gör ju förstås också ett torn det, om tornet är riktat mot bakdelen av chassit. Bäst tror jag att det skulle vara med ett torn med utblås uppåt, men ska man försöka hitta kompabilitet där blir man ju lite lagom galen. De flesta kylare i vertikal riktning på ett itx-moderkort lär nog blockeras av ram, men om de går över så blir fläkten mindre (antagligen 92mm) för att passa in i chassit...

Ska bli intressant att se. Jag tror att det för min del blir att först köra på min nuvarande AIO, men jag skulle egentligen vara sugen på att gå tillbaka till luftkylning.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Attans! Hade hoppats på att min gamla Noctua D14 skulle kunna klämmas in, men får nog bli en lian li istället då :/

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker priset är riktigt bra om butikerna kan hålla det. Speciellt eftersom det verkar ingå båda sidopaneler och riser. När du skriver riktpris för svenska åf är det ink moms då?

Stora frågetecknet är såklart CPU-kylaren, undra vilken den mest högpresterande luftkylaren som är kompatibelt med detta chassi är. Hade personligt hoppats på att de flesta tornkylare med 120mm fläktar hade fått plats, men verkar vara riktigt på håret. För det är just en sådan faktor som gör att det är värt att gå på detta chassi framför dom liknande sff modellerna med lägre volym.

Jajjemen, riktpriset är inklusive moms!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Kommer Sweclockers göra en recension av NR200? Vore kul att se chassijesus sätta tänderna i det. @JonasT

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bakgrund:

Kommer Sweclockers göra en recension av NR200? Vore kul att se chassijesus sätta tänderna i det. @JonasT

Siktar på en recension i augusti när jag är tillbaka från semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Siktar på en recension i augusti när jag är tillbaka från semestern.

Kul, tack för svar, trevlig semester

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

@CM_Fredrik: Vilka mått gäller för GPU i vertikal montering? Hittar inget på hemsidan eller i manualen förutom att det är dual-slot.

Jag tyckte det var riktigt snyggt med grafikkort vertikalt och rgb-fläktar till radiator i botten. Trevligt att kunna börja med det med sedan ha valet att sätta på stålpanelen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Accipiter46:

@CM_Fredrik: Vilka mått gäller för GPU i vertikal montering? Hittar inget på hemsidan eller i manualen förutom att det är dual-slot.

Jag tyckte det var riktigt snyggt med grafikkort vertikalt och rgb-fläktar till radiator i botten. Trevligt att kunna börja med det med sedan ha valet att sätta på stålpanelen.

Jag ska höra med vår chassi-lead om det! Men exakt vilka mått tänkte du på?

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Skrivet av CM_Fredrik:

Jag ska höra med vår chassi-lead om det! Men exakt vilka mått tänkte du på?

Restriktioner kanske är rätt ord. Höjd, längd och bredd för grafikkort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Accipiter46:

Restriktioner kanske är rätt ord. Höjd, längd och bredd för grafikkort.

Vår käre chassi-guru Matteo svarar kort och gott "they do not :)" på min fråga om grafikkortets dimensioner förändras iom. vertmounting. Så det finns med andra ord inga begränsningar, förutom för processorkylaren där man behöver köra low profile eller en AiO.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Såg https://www.youtube.com/watch?v=r834UqGdYVM om vertikalt orienterat grafikkort och noterar "The biggest change for CPU cooling is that your only real option is a bottom mount 120mil or 240mil liquid cooler, underneath the GPU riser cable I noted 67mm of clearance". Oklart för mig om han menar det enda riktiga valet för lc eller överhuvudtaget. Tolkade det som det senare, alltså inte luftkylare för CPU i det läget. Kanske tolkar fel för:

https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox... här står
"Clearance - CPU Cooler
76mm (GPU in vertical position), 153mm (tempered glass side panel), 155mm (vented steel side panel)" och då man förmodligen gärna har tempered glass side panel med vertikalt orienterat graffe så undrar jag om det är 76mm som gäller för CPUkylare då? Finns ju en del som är kortare än så som kanske passar i det läget, ex Scythe Big Shuriken el. Noctua NH-L12S. Eller en MasterAir G100M : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Såg https://www.youtube.com/watch?v=r834UqGdYVM om vertikalt orienterat grafikkort och noterar "The biggest change for CPU cooling is that your only real option is a bottom mount 120mil or 240mil liquid cooler, underneath the GPU riser cable I noted 67mm of clearance". Oklart för mig om han menar det enda riktiga valet för lc eller överhuvudtaget. Tolkade det som det senare, alltså inte luftkylare för CPU i det läget.

Hmm, bra fråga! Jag gissar nog faktiskt han menar för LC. (och det han försöker förtydliga är att man tappar möjligheten att ha en 280mm rad på sidan)
Eftersom han är WC-fokuserad, så är nog måttet 67mm snarare höjden som är tillgänglig för vattenkylaren i botten av lådan. (dvs inte för CPU-kylaren)

Fast han kan nog även mena att det inte är lönt med luftbaserad CPU-kylning: den kan bli kass om den är inklämd där mellan grafikkort och moderkort. Jag skulle personligen inte vilja köra med en relativt liten "nedåtriktad" CPU-kylare där, på en hyfsat varm CPU.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, bra fråga! Jag gissar nog faktiskt han menar för LC. (och det han försöker förtydliga är att man tappar möjligheten att ha en 280mm rad på sidan)
Eftersom han är WC-fokuserad, så är nog måttet 67mm snarare höjden som är tillgänglig för vattenkylaren i botten av lådan. (dvs inte för CPU-kylaren)

Fast han kan nog även mena att det inte är lönt med luftbaserad CPU-kylning: den kan bli kass om den är inklämd där mellan grafikkort och moderkort. Jag skulle personligen inte vilja köra med en relativt liten "nedåtriktad" CPU-kylare där, på en hyfsat varm CPU.

Tack, låter troligast. (Det där med botten för vattenkylare förstod jag)

Ang. lågprofil med vertikalt orienterat graffe och fönster så är jag fullkomligt villig att testa om ingen annan gör det först med Vermeer och avråder å det starkaste : ) (Lär ha en klar bild på hur den sitter och utrymme innan bestämmer riktning för CPU-fläkt, lite beroende på kylaren i fråga)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)