ssh: Could not resolve hostname

Permalänk
Medlem

ssh: Could not resolve hostname

Hej!

Har en domän inehållande ett å i det, när jag försöker ssha in till den datorn med det domännamnet får jag felet ssh: Could not resolve hostname (domännamnet.se) Name or service not known någon som vet hur jag löser det? Fungerar att komma åt webservern som körs på samma maskin med det domännamnet
//Daniel

Permalänk
Medlem

du får nog använda det "internationella" domännamnet, typ "xn-" nånting börjar det på.

Permalänk
Medlem

@lilldeck: peta in domännamnet.se i https://www.punycoder.com/ så får du ett namn du kan ssha till

Permalänk
Medlem

Tack! Det fungerade
Finns det ingen ssh server som stöder åäö? för den adressen kommer jag aldrig komma ihåg =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilldeck:

Tack! Det fungerade
Finns det ingen ssh server som stöder åäö? för den adressen kommer jag aldrig komma ihåg =/

Anslut med ip då.

Permalänk
Medlem

@lilldeck: Lägg till adressen som en Host i din .ssh/config, så slipper du komma ihåg den (på den datorn iaf).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Undvik domäner med åäö. Visst, kanske hjälper att få något bra domännamn som reflekterar syftet med den men det ger en del bekymmer.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Anslut med ip då.

är ju ett alternativ,men oftast jobbigare att komma ihåg

Skrivet av GLaDER:

@lilldeck: Lägg till adressen som en Host i din .ssh/config, så slipper du komma ihåg den (på den datorn iaf).

Har gjort det och även lagt in i telefonen