Ljud till nya TVn. Vad bör jag leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lyser det i utgången ? Det är osannolikt att du har fått ett så stort brott på toslinkfibern att det inte syns ljus i den om utgången är aktiv.

Det lyser i utgången bak på TVn men absolut inget i sladden

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Det lyser i utgången bak på TVn men absolut inget i sladden

Ooch du får in den ordentligt i kontakten ? Har du en bild på hur det ser ut när det är monterat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ooch du får in den ordentligt i kontakten ? Har du en bild på hur det ser ut när det är monterat ?

Är inte hemma just nu men ska ta och köpa en ny på netonet påvägen hem, så jag helt och hållet kan utesluta sladden.
Som svar på din fråga så hör och känner jag klicket när jag får in kontakten i både TV och Högtalare.

Återkommer ikväll när jag testat den nya sladden. Kostar bara 100kr.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av xfade:

Jag har dessa till min TV. Tycker att mellanregistret (tal) är riktigt kasst i dessa, min TV låter klart bättre. (samsung ks7005)

Hur upplever ni AP T-14 i detta avseende?

T-14 när de är igång, oavsett vilken ingång som valts, har BT aktiverat.
Detta gör att min mobil kopplar upp sig mot dem och stänger av allt ljud från mobilen.

Det var lite därför jag bytte. Jag tyckte de lät svagt i mellanregistret som du säger. Men jag upplevde det aldrig som dåligt per säg. Sen bekymret du beskriver med BT är jag också lyckligt ovetande om, då jag aldrig har upplevt det på mitt par.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ooch du får in den ordentligt i kontakten ? Har du en bild på hur det ser ut när det är monterat ?

Såååå jaaaaa! Det var sladdjäveln som inte funkade! Kopplade in netonets sladd och det gick direkt.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Såååå jaaaaa! Det var sladdjäveln som inte funkade! Kopplade in netonets sladd och det gick direkt.

Ok, Toslink brukar inte gå sönder utan att det syns tydligt på utsidan men bra att det löste sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Såååå jaaaaa! Det var sladdjäveln som inte funkade! Kopplade in netonets sladd och det gick direkt.

De kablar kan ibland vara känsliga för de transporterar ljus. Ibland får man en som är defekt. Bra att det löste sig. Själv lust att prova en annan optisk kabel. Provar på lite olika märken. De kostar inte så mycket för ca 2m.

Permalänk

Kapar tråden då jag behöver nytt ljud till TV’n.

Jag har i dagsläget en vägghängd TV, där det finns förberett för bakre högtalare (rör under golvet för en snygg/diskret kabeldragning). Vad bör jag köpa, för att hålla det cleant även runt TV’n? Tänker att det kanske finns någon lösning med en centerhögtalare vägghängd under TV’n samt två bakre högtalare, utan någon klumpig förstärkare. Eller vad säger ni? Är det soundbar med två bakre minimala högtalare som gäller? De är ju oftast trådlösa så då försvinner det coola med rören under golvet 😅

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JewelNite:

Kapar tråden då jag behöver nytt ljud till TV’n.

Jag har i dagsläget en vägghängd TV, där det finns förberett för bakre högtalare (rör under golvet för en snygg/diskret kabeldragning). Vad bör jag köpa, för att hålla det cleant även runt TV’n? Tänker att det kanske finns någon lösning med en centerhögtalare vägghängd under TV’n samt två bakre högtalare, utan någon klumpig förstärkare. Eller vad säger ni? Är det soundbar med två bakre minimala högtalare som gäller? De är ju oftast trådlösa så då försvinner det coola med rören under golvet 😅

Sounbar om kallar det för centerhögtalare och du inte bryr dig särskilt om ljudkvaliten, en centerhögtaalre och frontar och riktiga hembiodelar om du bryr dig om ljudkvaliten.
Högtalarna måste ha en viss rimligt stor volym om de ska ha fysiska förutsättningar att låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sounbar om kallar det för centerhögtalare och du inte bryr dig särskilt om ljudkvaliten, en centerhögtaalre och frontar och riktiga hembiodelar om du bryr dig om ljudkvaliten.
Högtalarna måste ha en viss rimligt stor volym om de ska ha fysiska förutsättningar att låta bra.

Storlek på soundbar/centerhögtalare är inget problem, så länge den går att väggfästa. Även storlek på bakre högtalare kvittar så länge de går att vägghänga. Vill däremot helst komma undan stora otympliga förstärkare m.m. Vore optimalt med en soundbar där jag kan koppla in två trådade bakre högtalare samt eventuell en sub.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JewelNite:

Storlek på soundbar/centerhögtalare är inget problem, så länge den går att väggfästa. Även storlek på bakre högtalare kvittar så länge de går att vägghänga. Vill däremot helst komma undan stora otympliga förstärkare m.m. Vore optimalt med en soundbar där jag kan koppla in två trådade bakre högtalare samt eventuell en sub.

DLS gör vägghögtalare som inte är så dyra och låter uthärdligt men du behöver en förstärkare till dem.
https://dls.se/home-audio/
Vet inte om det finns nån som har elektronik för väggmontage för surround, kan i vart fall inte komma ihåg att jag sett nått bra utan det är lösningar likt Sonos för de funktionerna och ljudmässigt är inte de prisvärda för det blir ändå priser som ett enklare system med separata delar i det fallet men inte alls den lljudkvaliten. Man får faktisk ett ganska välljudande system om man köper normalstora högtalare och en hembioreceiver för 22 000 kr och ännu bättre om man köper beg för så mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.