Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år. Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.

Detta hände imorse. Trots att jag mådde piss, så tog jag mig in till jobbet och gjorde det jag hade att göra, då ingen annan där kan göra det jag gör tydligen. Det är ett litet företag där jag är "IT-ansvarig" ungefär.

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Att jag avlivat min katt blev såklart alla på jobbet varse om, varför skulle jag dölja det? Och såklart också min chef. Så när jag efter jag messat honom med min sjukanmälan får jag följande svar:

Mitt SMS till tre på jobbet: "Hej [chefens namn], [anställds namn] och [personalansvarigs namn]! Mår inte bra, så blir hemma imorgon tyvärr. Mvh [mitt namn]"

Min chef svarar: "Köper inte detta. Gillar krigare. Veklingar är inget för [företagest namn]s framtid."

Är det okej att uttrycka sig på det sättet? Är jag för känslig? Fick en klump i magen när jag läste hans mess och har inte svarat ännu. Vet inte vad jag ska göra helt ärligt.

Personligen hade jag direkt kontaktat fackombudet om ni har någon sådan, eller tagit kontakt med ett fack om det inte finns. Samt kontaktat HR om det finns en sådan avdelning på er "lilla" företag.
Ett sådant rövhål till chef måste dokumenteras hos någon, för det kommer definitivt hända igen mot någon annan.

Dock hade jag först frågat rakt ut "köper inte vad exakt?" och försökt få honom att försäga sig lite mer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om du annars trivs på jobbet och inte behöver umgås så mycket med chefen, skit i det. Bara ignorera och göra som du själv tycker är rätt. Gör bra jobb, umgås med kollegor, drick kaffe etc.

Om du måste umgås mycket med chefen och inte gillar dennes attityd sök nytt jobb. Inte alltid fel att byta jobb då och då heller, ofta nya utmaningar och högre lön etc. Bråka och gå med i facket och rapportera till HR leder aldrig någonstans bra på längden.

Permalänk
Medlem

Fan vilket svin. Det är hemskt att förlora en livskamrat, men jag tror du mår bättre av att arbeta än att vara hemma och sörja.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Spara framförallt meddelandet som bevis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Lite känsligt är det. Jag är en sån som kliver in på kontoret nästa arbetsdag man är på plats och frågar vad smset handlade om. Klart man ska sjukskriva sig på rätt grunder och så, men skulle sett till att chefen inte tror att han kan säga vad som helst bara för att han är chef. Lite respekt tack, det går åt båda hållen......

Man tar för sig här i världen, för överlevnad.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tråkigt med kissen! Min kisse jag hade innan var som en fru för mig. Den jag umgicks med och "pratade" med när jag kom hem. Så vet hur tufft det kan vara att förlora någon sådan familjemedlem.

Angåeden chefen så är han ett rövhål som många sagt. Umgås du inte direkt med honom eller märker av han så mycket annars på jobbet och trivs så hade jag skitit i det.

Alternativ två är att du börjar se dig om efter andra jobb. Sen börjar jobba på ett nytt ställe. Givetvis så säger du inte ett ord innan du fått ett nytt så får han ett trevligt problem med att ta tag i någon ny snabbt. Så länge du inte har dåligt samvete för arbetskamrater som kanske får de tufft.

Alternativ tre är att du börjar se dig efter om jobb. Efter du fått ett nytt jobb så kan du dra upp det för facket hur han har agerat. Så det blir dokumenterat gentemot honom. Att dra upp det för facket som någon annan sa fungerar INTE på ett litet företag. Tyvärr måste man bort först om man ska dra igång något sådant på ett litet företag. Kanske fungerar på ett större MEN ALDRIG NÅGOSIN på ett mindre. Så det var ett väldigt dåligt råd.

Det är mina råd, rätt eller fel, vad vet jag. Personligen hade jag nog åkt tidigt till jobbet och satt mig och väntat på hans kontor tills han kom på morgonen. Sedan rättat han och sagt att man inte säger så till anställda. Men kanske inte att rekommendera till alla.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Rövhål till chef. Ta det med facket/HR och sök dig därifrån, kommer aldrig bli bra. Självklart kan man inte uttrycka sig som hen gjorde, hen har uppenbara attityd-problem och hen kommer därmed fortsätta vara rövhål även i alla andra möjliga situationer.

Låt mig gissa att det är en sälj-chef du rapporterar till?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har alltid sett det som självklart att mår man dåligt så ska man vara hemma. Kan du inte prestera ditt arbete så sjukanmäler du dig, den första tiden är det du själv som avgör om du är nedsatt i arbetsförmåga eller ej och sedan faller det ansvaret över på en läkare när ett sjukintyg behögs. Du behöver, i enlighet med lagen om sjuklön, inte ens berätta för arbetsgivaren vilket/vilka sjukdomstillstånd du lider av. https://lagen.nu/1991:1047#P9S1

I min erfarenhet kan det bästa vara att spela med öppna kort så som du gjort. Jag har dock retats med vår administratör genom att bara lämna in den första sidan av sjukintyget en gång när jag var borta längre, vilket alltså är helt lagligt.

Nu framgår det inte vilken ton ni har på arbetsplatsen i vanliga fall, kanske är såna här uttryck vanliga? Som andra redan sagt bör det gå att lyfta om det finns någon högre upp i organisationen eller med facket om sådant är tillämpligt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Skulle lätt ta upp det med hans chef (om han nu inte var ägaren?). Ingen ägare vill ju ha ett sånt här rövhål som chef på sitt företag!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt svar från närmaste chef.
Jag skulle ha vidarebefordrat svaret till HR och facket. Dragit det vidare så långt fan det bara går.

Har 2st katter på 10år var, haft dem sedan dom var 12 veckor gamla. Innekatter.
Jag hoppas iallafall på 10år till.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Tråkigt med kissen! Min kisse jag hade innan var som en fru för mig. Den jag umgicks med och "pratade" med när jag kom hem. Så vet hur tufft det kan vara att förlora någon sådan familjemedlem.

Angåeden chefen så är han ett rövhål som många sagt. Umgås du inte direkt med honom eller märker av han så mycket annars på jobbet och trivs så hade jag skitit i det.

Alternativ två är att du börjar se dig om efter andra jobb. Sen börjar jobba på ett nytt ställe. Givetvis så säger du inte ett ord innan du fått ett nytt så får han ett trevligt problem med att ta tag i någon ny snabbt. Så länge du inte har dåligt samvete för arbetskamrater som kanske får de tufft.

Alternativ tre är att du börjar se dig efter om jobb. Efter du fått ett nytt jobb så kan du dra upp det för facket hur han har agerat. Så det blir dokumenterat gentemot honom. Att dra upp det för facket som någon annan sa fungerar INTE på ett litet företag. Tyvärr måste man bort först om man ska dra igång något sådant på ett litet företag. Kanske fungerar på ett större MEN ALDRIG NÅGOSIN på ett mindre. Så det var ett väldigt dåligt råd.

Det är mina råd, rätt eller fel, vad vet jag. Personligen hade jag nog åkt tidigt till jobbet och satt mig och väntat på hans kontor tills han kom på morgonen. Sedan rättat han och sagt att man inte säger så till anställda. Men kanske inte att rekommendera till alla.

Nu går det ju att ha dialog med sitt fackförbund av fler anledningar än att driva en process mot sin arbetsgivare. Men jag vet inte vilket specifikt råd du tyckte var väldigt dåligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Är chefen toppen i företaget eller är han nån liten töntig mellanchef med säljarutbildning? Hur stort är företaget, är det så att han har några stycken över sig så gå till HR, han ska inte vara chef, bör omplaceras. Frågan är vad han skulle ha/har för attityd mot ev kvinnliga medarbetare som kanske måste sjuka sig pga kraftig smärta en vecka i mån?

Att vara chef innebär inte bara att se till att firman drar in så mycket pengar som möjligt, eller att sparka neråt och slicka uppåt, han behöver en uppläxning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hej SweC!

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år. Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.

Detta hände imorse. Trots att jag mådde piss, så tog jag mig in till jobbet och gjorde det jag hade att göra, då ingen annan där kan göra det jag gör tydligen. Det är ett litet företag där jag är "IT-ansvarig" ungefär.

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Att jag avlivat min katt blev såklart alla på jobbet varse om, varför skulle jag dölja det? Och såklart också min chef. Så när jag efter jag messat honom med min sjukanmälan får jag följande svar:

Mitt SMS till tre på jobbet: "Hej [chefens namn], [anställds namn] och [personalansvarigs namn]! Mår inte bra, så blir hemma imorgon tyvärr. Mvh [mitt namn]"

Min chef svarar: "Köper inte detta. Gillar krigare. Veklingar är inget för [företagest namn]s framtid."

Är det okej att uttrycka sig på det sättet? Är jag för känslig? Fick en klump i magen när jag läste hans mess och har inte svarat ännu. Vet inte vad jag ska göra helt ärligt.

Även fast du varit tydlig tidigare under dagen med att du varit ledsen så framgår det alltså inte av SMS:et på vilken typ av mående det är som föranleder sjukanmälan? För såvida han inte förhört sig på vad det är för sätt du inte mår bra på så kan han ju inte avfärda det sådär. En chef ska inte svara att denne inte köper en sjukanmälan utan vidare.

Med det sagt, jag vet hur ledsen man kan vara för en sådan sak, men jag har alltid sett till att gå till jobbet även under sådana omständigheter. Allra helst om det är så att jag har en viktig funktion som ett litet företag har svårt att lösa utan mig.
Skulle jag istället vara i chefsposition så hade jag haft fullt överseende om en person tar resten av avlivningsdagen ledigt. Men det skulle såklart färgat min syn på en medarbetare om denne sjukanmäler sig dagen efter för en sådan sak, om inte personen har väldigt låg sjukfrånvaro och på andra sätt visat kämparglöd. Men jag skulle ändå låta det passera och inte göra en grej av det, om det inte var provanställning och personen inte redan tärt på förtroendet en hel del redan innan dess.

Hur länge har du jobbat där? Hur nöjd är chefen i övrigt? Hur ser sjukfrånvarostatistiken ut? Mäter man i veckor, månader eller år mellan sjukdagarna?

Permalänk
Medlem

Nu är jag så sjukt nöjd på mitt jobb och tror ju ingen skulle vara så här kall, men jag hade skrivit till HR och sagt att jag ena vill flytta under en annan chef (om man nu gillar företaget i övrigt) eller så letar jag nytt jobb.

Permalänk
Avstängd

Det är inte ett korrekt sätt att uttrycka sig på. Men till skillnad från vad andra säger här så tycker jag inte att du ska svara honom överhuvudtaget. Din semester börjar nu. Låt tiden gå, sörj din katt, och fundera på om jobbet är tillräckligt givande för dig för att du ska kunna ignorera chefen. Och om inte, fundera över vilka möjligheter du har att skaffa ett nytt jobb. Annars gå tillbaka efter semestern och känn av hur det känns.

Du jobbade första dagen trots det som hänt och tar ut en sjukdag sista dagen innan din semester när du inte ser att du har något speciellt kvar att göra. Visst hade du kunnat tagit diskussionen om en ledig dag utan lön istället för sjukanmälan, men man ska ju orka med att ta den diskussionen också. Och sjukdagen blir ändå en karensdag.

Ta det här på rätt sätt nu, men om din chef ansåg att du var en nyckelperson på företaget hade han inte uttryckt sig på det sättet. Ha det med i beräkningen när du funderar på om du vill vara kvar där.

Och beklagar din katt. Har varit i den sitsen själv.

Permalänk
Medlem

Beklagar sorgen, många förstår inte att det är en familjemedlem man mist.
Jag hade stannat hemma och inte gjort det till en stor sak.
Håller med om att det är helt fel uttryckt av chefen, det är svårt att veta om han säger det med "glimten" i ögat eller verkligen menar det han skriver. Spara meddelandet tänk inte mer på det och börja din semester redan imorgon, troligen är det glömt tills du kommer tillbaks efter semestern.

Permalänk
Medlem

Om du är IT-ansvarig på ett mindre bolag antar jag att de andra är inkompetenta och kan ingenting om IT (brukar vara så på mindre bolag enligt egen erfarenhet). Då hade jag verkligen hittat ett annat jobb så fort som möjligt och sagt upp mig en fredag för att sen inte gått dit en enda dag till med hänvisning till SMSet.

Skrivet av Olegh:

Nej. Försök inte relativisera det här nu.

Sjukdom är _åtminstone_ något som är diagnoserbart, ett slags patologiskt tillstånd. Det finns hur många olika saker som helst som kan få "hjärnkontoret" tillfälligt ur balans men det är en del av att vara människa. Att träna sitt sinne att vara mer moståndskrafigt mot att rubbas ur sin balans är något som alla kloka människor strävar efter.

Som jag skrev i mitt första inlägg så utesluter inte frånvaron av ett sjukdomstillstånd att man kan behöva en paus från omvärldens krav, men det är trots allt något annat.

Fast du har fel, sjukdagar måste inte innebära att du blivit sjuk redan. Det kan även vara något som används för att gå en paus så att du inte blir sjuk senare. T.ex. få den paus man behöver för att hitta tillbaka till välmåendet om man är väldigt ledsen efter sitt husdjur dött eller vad det nu är som påverkar en kraftigt.

Du kan utan problem bli sjukskriven några veckor av läkare om de bedömer att en paus kan hindra dig från att hamna djupare i en depression, gå in i väggen eller vad som helst. Att ta en dag innan sin semester på samma tema är helt i samma linje, arbetsgivaren skall vara glad att TS har semester sen.

Permalänk
Medlem

Först och främst, beklagar två sorger.. Att du förlorat en god vän och livskamrat men även för att din chef verkar vara en bedrövlig trätoffel (Om man skall lita på vad totala främlingar på internet säger). Din hälsa och framtid går framför otrevliga personer i din direkta närhet, inte tvärt om. Företag går under, människor skall leva vidare.

Det finns egentligen inga direkta regler kring sjukskrivning dom första sju dagarna.
Du kan därför vara sjuk, "sjuk", "lat" eller använda dom dagarna för att leta nytt jobb så länge du inte sätter det i ett systematiskt beteende.

För att citera Unionen tillexempel:

Citat:

Sjukfrånvaron kan vara ett bra tillfälle att fundera över din framtida yrkeskarriär. Med lite distans till jobbet kan det vara lättare att se vad du trivs med idag och vad du önskar förändra.

Man har heller inte rätt att kräva svar på varför man är sjukskriven första dagarna. Den anställde kan meddela varför, men det är mer ett tecken på god transparans och ärlighet vilket kan göra det lättare för en chef att följa upp sina anställdas välmående. En chef har ur arbetsmiljö-skäl anledningar att följa upp hur ofta du är sjuk och eventuellt varför för att kunna erbjuda bästa möjliga stöd och stöttning (till exempel vid psykisk ohälsa under längre tid). Det finns däremot lagkrav på att du efter 8 dagar (lite annorlunda nu under corona-grejen) skall uppvisa läkarintyg som styrker din sjukskrivning för att du ska få sjukersättning bland annat.

Med detta sagt, känn ingen press på att du tar 1-7 dagar ledigt för att återhämta dig.
Jag hade sett detta som en tydlig signal på att det är dags att söka bättre folk runt om mig som skapar möjliggheter och lyfter förmågor snarare än något annat.
En chef för mig skall möjliggöra och stötta vid problem för att lyfta individer uppåt och skapa en glädje och arbetsförmåga i varje individ.
När folk kommit till mig och sagt "Jag behöver X" så försöker jag i bästa möjliga mån bemöta det med "Absolut, vi löser det [på något vis]". Primära fokus skall vara att se till så att alla anställda mår bra och har det dom behöver, sen är det upp till företaget att lösa eventuella problem eller gnissel som kan uppstå (I mean, det är en dag.. finns ingen anställningsplats där en dag kan göra någon skillnad i princip, finns det ett sådant ställe har dom inte nog med anställda för att täcka eventuella problem). Detta förutsätter så klart att anställda inte satt det i ett system att regelbundet göra liknande saker, men min gissning är att du inte frivilligt gjort detta till en rutin, vilket gör chefens bemötande extremt oprofessionellt.

Njut av semestern och börja söka nytt jobb, om inget annat för att se vad ditt arbetsmarknadsvärde ligger på (kan oavsett vara en bra måttstock för nästa lönesamtal).

Ps. Kontakta Arbetsmiljöverket, är inte 100% säker på att detta är ett fall för dom, men dom kan hjälpa dig om det är så. Kan vara andra som upplevt liknande problem/meddelanden och då finns det eventuellt mer grund för arbetsmiljöverket att agera.

Anyway, från en som varit i samma sits:
You're an adult, you make your own rules. Skit i honom (dom), gör vad du behöver för att må bra och ha en go semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast du har fel, sjukdagar måste inte innebära att du blivit sjuk redan. Det kan även vara något som används för att gå en paus så att du inte blir sjuk senare. T.ex. få den paus man behöver för att hitta tillbaka till välmåendet om man är väldigt ledsen efter sitt husdjur dött eller vad det nu är som påverkar en kraftigt.

Du kan utan problem bli sjukskriven några veckor av läkare om de bedömer att en paus kan hindra dig från att hamna djupare i en depression, gå in i väggen eller vad som helst. Att ta en dag innan sin semester på samma tema är helt i samma linje, arbetsgivaren skall vara glad att TS har semester sen.

Du håller också på att försöka dekonstruera vad en sjukdag är, lägg av med det!

Jag försöker inte argumentera för att man måste vara sjuk för att stanna hemma, men som jag skrev i ett annant inlägg så finns det hur många tänkbara anledningar som helst att man inte är mentalt på topp.

Man gör inte NÅGON en tjänst om vi ska försöka få en sjukdom att också vara de dagar när man bara inte vill gå till jobbet för man är ur balans. Jag säger inte heller att man måste vara som en öppen bok för sin chef, men det handlar trots det, som jag skrev i mitt första inlägg, om att sträva efter att vara rak och ärlig. Även om man inte lägger alla korten på bordet så är det viktigt för ens arbetsgivare att bli varse om man ofta verkar ha desssa mer svårdefinerade episoder av dåligt mental välmående. Säger man bara att man inte mår bra och behöver en sjukdag så har man knappt sagt någonting alls. Om du behöver vara hemma ofta utan att faktiskt vara sjuk.. Antingen så lider man faktiskt av psykisk ohälsa ELLER så har man ett väldigt oordnat privatliv som man inte sköter på ett bra sätt.

Som kultur har vi nu fått dille på att nästan alltid kalla detta för psykisk ohälsa, men alldeles oavsett, om detta går ut över och "samverkar" med ditt arbete så har din arbetsgivare ganska långtgående skyldigheter att försöka hjälpa dig få rätsida på skutan. Allt börjar dock med att du inte försöker "lösa" problemet genom att välja själv när du behöver en extra dag ledigt. Det är inte att göra rätt mot dig själv och inte mot din arbetsgivare.

(Det här inlägget är inte helt ontopic men belyser varför en sjukdag måste få vara en sjukdag [tills dess att man fakstiskt kommunicerat med sin chef].)

Edit: Efter inlägget från @DoXiD så bör jag kanske poängtera att jag inte stödjer mitt resonemang på några nedklottrade regler eller något avtal. Jag tycker mina inlägg i tråden står ganska bra på sina egna ben men det är såklart fritt fram att avfärda dem som svammel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skulle jag istället vara i chefsposition så hade jag haft fullt överseende om en person tar resten av avlivningsdagen ledigt. Men det skulle såklart färgat min syn på en medarbetare om denne sjukanmäler sig dagen efter för en sådan sak, om inte personen har väldigt låg sjukfrånvaro och på andra sätt visat kämparglöd. Men jag skulle ändå låta det passera och inte göra en grej av det, om det inte var provanställning och personen inte redan tärt på förtroendet en hel del redan innan dess.

Hur länge har du jobbat där? Hur nöjd är chefen i övrigt? Hur ser sjukfrånvarostatistiken ut? Mäter man i veckor, månader eller år mellan sjukdagarna?

Det är exakt denna mentalitet som jag absolut inte vill se i en chefsposition.
Som chef kanske du skall börja med att ställa dig frågan: "Kunde den anställde bära ansvar för situationen? Eller låg det utom den anställdes makt att påverka?".

Sedan skulle jag ställa en viktig fråga till mig själv:
"Mäter jag allt i statistik och gör beslut svart på vitt? Eller läser jag av situationerna på ett humant sätt?".

Uppenbarligen så är det gamla ordstävet "behandla andra, så dom su själv vill behandlad" inte applicerbart då ditt tankesett verkar vara en gnutta utanför medianvärdet. Så jag skulle vilja ge en tankenöt till dig och din framtid, utan att jag känner dig eller du känner mig, gå chefskurser innan du blir chef, ta gärna några ansvarsroller och följ upp noggrant vad folk tyckte var positivt och negativt under din tid som ledare, se till att samla så många sådana erfarenheter under bältet och var transparent med ditt tankesätt. Ha gärna en mångfald i dina projekt/grupper du ansvarar över. Jag har en brinnande misstanke om att det kommer skapa gnissel (men se bra uppåt mot andra chefer) med denna typen av beteende/tankegång/mätvärde-tänk samtidigt som det förmodligen skulle skapa ordning, struktur och effektivitet på ett sätt.

Skapa möjligheter och välmående, inte oro och mer psyikiskt lidande.

Permalänk
Avstängd

Trist med katten men hoppas att du får en trevlig semester iallafall.

Svaret från din chef var fan i mig inte ok och det låter lite som att ni har varit i luven tidigare.
Nu vet jag inte hur stort företaget är men har ni en HR-avdelning så är det inte fel att informera dem om detta även om det tyvärr inte kommer hända så mycket.

Sen skulle mitt råd vara att försöka släppa det nu under semestern och sen börjar du fundera på nytt jobb till hösten om du nu inte trivs enormt bra med allt annat.
Har du inte redan nu en profil på LinkedIn så gör en där och sen tar du kontakt med några rekryterare i din tänkta bransch och visar intresse för en ny tjänst så ska du se att det kommer lösa sig snabbare än du tror. Jobb finns och det behövs bara vara rätt person som söker platsen och det kan mycket väl vara du.

Lycka till och hoppas semestern blir bra. Jag jobbar också min sista dag på fredag innan 4 veckors ledighet väntar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hej Hazhax,

Det är såklart ett mycket olämpligt svar av din chef och vissa arbetsplatser hade absolut inte accepterat detta (jag hade fått minst en skriftlig varning på min nuvarande arbetsplats). Det är dock inte olagligt, såvida det inte händer upprepat. Jag tolkar det som att det är en liten arbetsplats/företag och ofta har dessa mindre ordning och struktur på sitt HR-arbete, fackligt arbete och liknande. Ofta kan även ett fåtal starka personer driva sin agenda och sätta en ohälsosam kultur. Den dåliga nyheten är ju att så länge dom har ägarnas förtroende kommer dom få hållas.

Den goda nyheten är att du har möjligheten att göra något åt det. På flera sätt. Men mitt tips är att vänta tills efter semestern innan du agerar. Du skriver heller inte något om er relation i övrigt, om ni haft många konflikter eller om dom är toknöjda med din insats. Hur lät det på ert senaste utvecklingssamtal?

Hur jag personligen agerat:

1. Försökt lägga detta åt sidan och njuta av semestern, alla behöver ladda batterierna.
2. Väl tillbaka efter semestern hade jag kontaktat chefen för att ta ett kort möte. På detta möte hade jag frågat: Du, jag tänkte på det här SMS:et du skickade till mig där du skrev "xxx". Kan du förklara hur du menar?
3. Jag hade lyssnat på vad chefen har att säga, ställt följdfrågor på det han svarar och till 100% försökt förstå vad han menar. Finns det någon underliggande konflikt eller annat som fått chefen att agera på detta sätt. Är företaget missnöjda med min arbetsinsats etc?
4. Antingen finns det något som behövs hanteras och som är rimligt att medverka i (typ ändra mitt eget beteende i någon fråga) eller så är chefen en idiot. Efter att ha lyssnat på chefen behöver man besluta vilket av dom som gäller.
5. Är chefen en idiot och jag inte ser några chanser till ändring så hade jag börjat söka ett annat jobb. (tänk på att gå TILL något inte IFRÅN något).

Edit: Efter att ha tänkte lite till tänker jag att det är intressant hur många som tvärsäkert uttalar sig utan att ha alla fakta på bordet. Första steget i konflikthantering är inte (som många verkar tro) att ladda på med samma medicin tillbaka utan det är att skaffa sig mer information, varför gör min motpart som den gör, vad är anledningen? När man har denna info kan man ta ett bra beslut om hur man agerar vidare på bästa sätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Beklagar det som hänt med katten, var i det läget för lite mer än ett halvår sen så vet vad du går igenom :/
I detta läget hade jag faktiskt ringt till honom och frågat vad f** det var för svar.
Sjukt respektlöst och hjärtlöst av honom att svara så...hade blivit riktigt förbannad om det var sympatin chefen gett mig i ett sånt läge. USCH! (Blir förbannad av att läsa det du skrivit också)
Tycker synd om dig som har en sån chef. Och som andra nämnt hade jag sökt mig vidare snabbare än snabbt.
För icke djurvänner(chefen tydligen) så "är det bara en katt" men som chef måste man förstå att alla människor funkar olika och visar man lite respekt och medlidande till sina anställda så kommer man få anställda som är mycket mer nöjda med sin arbetsplats och kan tänka sig göra det där lilla extra om de kan få den där lilla extra sympatin och förståelsen när det händer den anställda något.

Lycka till och ha en fin semester!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Du har gjort helt rätt och din chef har gjort helt fel. Normalt går man till HR med något sådant här och på ett stort företag hade chefen råkat rejält illa ut. Nu sitter du på ett litet företag och HR-typen kanske gör vad chefen vill.

Hur som helst, chefen hotar din framtid. Rent pragmatiskt, leta nytt jobb. Har du råd, säg upp dig på fläcken. Har du bara 1 månads uppsägningstid och med semester i antågande har du försvunnit på dagen.

Spara bild på SMS-trafik. När du söker nytt jobb, visa upp det som skälet till varför du söker nytt jobb. Vettigt folk förstår dig precis.

Effekten blir nu att chefen måste rekrytera ny IT-ansvarig och varje rekrytering kostar pengar, mycket pengar. Vidare blir effekten av att du visar upp SMS-trafiken för andra potentiella arbetsgivare att fler i branschen ser vad det är för typ. Man skall inte göra det med det syftet men att sidoeffekten finns där är inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoXiD:

Det är exakt denna mentalitet som jag absolut inte vill se i en chefsposition.
Som chef kanske du skall börja med att ställa dig frågan: "Kunde den anställde vara skuld till situationen? Eller låg det utanför dennes ansvar?".

Sedan skulle jag ställa en viktig fråga till mig själv:
"Mäter jag allt i statistik och gör beslut svart på vitt? Eller läser jag av situationerna på ett humant sätt?".

Uppenbarligen så är det gamla ordstävet "behandla andra, så dom su själv vill behandlad" inte applicerbart då ditt tankesett verkar vara en gnutta utanför medianvärdet. Så jag skulle vilja ge en tankenöt till dig och din framtid, utan att jag känner dig eller du känner mig, gå chefskurser innan du blir chef, ta gärna några ansvarsroller och följ upp noggrant vad folk tyckte var positivt och negativt, se till att samla så många sådana erfarenheter under bältet och var transparent med ditt tankesätt och ha gärna en mångfald i dina projekt/grupper du ansvarar över. Jag har en brinnande misstanke om att det kommer skapa gnissel (men se bra uppåt mot andra chefer) med denna typen av beteende/tankegång/mätvärde-tänk.

Ska möjligheter och välmående, inte oro och mer psyikiskt lidande.

Glöm dock inte bort att kravlöshet inte heller är något som vi människor mår bra av. Att ha en väldigt starkt dominerade utgångspunkt där mindre eller färre krav är att röra sig i rätt riktning förefaller inte särskilt klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har alltid sett det som självklart att mår man dåligt så ska man vara hemma. Kan du inte prestera ditt arbete så sjukanmäler du dig, den första tiden är det du själv som avgör om du är nedsatt i arbetsförmåga eller ej och sedan faller det ansvaret över på en läkare när ett sjukintyg behögs. Du behöver, i enlighet med lagen om sjuklön, inte ens berätta för arbetsgivaren vilket/vilka sjukdomstillstånd du lider av. https://lagen.nu/1991:1047#P9S1

I min erfarenhet kan det bästa vara att spela med öppna kort så som du gjort. Jag har dock retats med vår administratör genom att bara lämna in den första sidan av sjukintyget en gång när jag var borta längre, vilket alltså är helt lagligt.

Nu framgår det inte vilken ton ni har på arbetsplatsen i vanliga fall, kanske är såna här uttryck vanliga? Som andra redan sagt bör det gå att lyfta om det finns någon högre upp i organisationen eller med facket om sådant är tillämpligt.

Har en vag känsla av att en arbetsgivare kan kräva sjukintyg från dag 1....

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Spara bild på SMS-trafik. När du söker nytt jobb, visa upp det som skälet till varför du söker nytt jobb. Vettigt folk förstår dig precis.

Jag anställer ganska mycket folk och har gjort så regelbundet de senaste 20 åren. Kan säga att det där är ett mycket dåligt råd. "Vettigt folk" kommer börja undra vad det finns för konstiga konflikter i bagaget och det kommer störa rekryteringen. "Vettigt folk" vill rekrytera personal som sökt sig till ens företag för att dom är intresserade av bolaget och jobbet, inte för att personen valt att sluta på sin förra arbetsplats pga. en konflikt. Att dessutom gå in i så specifika detaljer att man visar upp ett sparat SMS.. okej, då har man gått ganska långt över gränsen..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Men vilken jävla idiot.

Först och främst: Beklagar sorgen. Fick själv ta bort min 17-åriga kisse för ett par år sedan. Tårarna rann från och till i flera veckor kan jag säga. Som tur är hade jag ett skiftjobb på den tiden så jag råkade vara ledig den närmaste veckan.

Gissar att din chef tillhör den "gamla skolan" där känslor (i synnerhet från män) är ett tecken på svaghet. Inte som att det är någon ursäkt, men det KAN vara så att han menade det peppande och inte sådär nedtryckande vi andra läser det som.

Fattar ändå inte hur man kan skicka ett sånt SMS; visar total avsaknad av empati. Fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Glöm dock inte bort att kravlöshet inte heller är något som vi människor mår bra av. Att ha en väldigt starkt dominerade utgångspunkt där mindre eller färre krav är att röra sig i rätt riktning förefaller inte särskilt klokt.

Håller med. Om kraven skapar möjligheter och balans mellan välmående och produktivetet snarare än att finnas bara för existensens skull. Annars är det inte krav, då är det dominans för uppvisnings skull. Lite som skillnaden på att vara en chef eller att vara en chef som leder, den ena är ett onödigt ont - den andra hade varit mitt självklara val.

OT, så detta är mitt sista svar som svävar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du håller också på att försöka dekonstruera vad en sjukdag är, lägg av med det!

Jag försöker inte argumentera för att man måste vara sjuk för att stanna hemma, men som jag skrev i ett annant inlägg så finns det hur många tänkbara anledningar som helst att man inte är mentalt på topp.

Man gör inte NÅGON en tjänst om vi ska försöka få en sjukdom att också vara de dagar när man bara inte vill gå till jobbet för man är ur balans. Jag säger inte heller att man måste vara som en öppen bok för sin chef, men det handlar trots det, som jag skrev i mitt första inlägg, om att sträva efter att vara rak och ärlig. Även om man inte lägger alla korten på bordet så är det viktigt för ens arbetsgivare att bli varse om man ofta verkar ha desssa mer svårdefinerade episoder av dåligt mental välmående. Säger man bara att man inte mår bra och behöver en sjukdag så har man knappt sagt någonting alls. Om du behöver vara hemma ofta utan att faktiskt vara sjuk.. Antingen så lider man faktiskt av psykisk ohälsa ELLER så har man ett väldigt oordnat privatliv som man inte sköter på ett bra sätt.

Som kultur har vi nu fått dille på att nästan alltid kalla detta för psykisk ohälsa, men alldeles oavsett, om detta går ut över och "samverkar" med ditt arbete så har din arbetsgivare ganska långtgående skyldigheter att försöka hjälpa dig få rätsida på skutan. Allt börjar dock med att du inte försöker "lösa" problemet genom att välja själv när du behöver en extra dag ledigt. Det är inte att göra rätt mot dig själv och inte mot din arbetsgivare.

(Det här inlägget är inte helt ontopic men belyser varför en sjukdag måste få vara en sjukdag [tills dess att man fakstiskt kommunicerat med sin chef].)

Edit: Efter inlägget från @DoXiD så bör jag kanske poängtera att jag inte stödjer mitt resonemang på några nedklottrade regler eller något avtal. Jag tycker mina inlägg i tråden står ganska bra på sina egna ben men det är såklart fritt fram att avfärda dem som svammel.

Fast vi måste dekonstruera vad en sjukdag är när du hävdar att TS inte borde använt en sådan. Du skrev ordagrant att TS ”behövde vara ledig” samt ”sorg är ingen sjukdom” och säger att han inte ”borde maskera det som en sjukdag”. Du har som sagt fel här, bland annat är sjukdagar inte bara till för när du redan är diagnostiserat sjuk och sorg kan mycket väl vara en orsak till sjukdom. Så vad lutar du dig mot när du säger att man inte skall använda sjukdagar mot just detta?

Det finns som nämnts inga direkta regler kring dem så för att definiera ”vad de är till för” så får vi nog kolla på vad de används för. Har haft diskussioner med läkare en del om just detta och enligt dem är det relativt vanligt att de sjukskriver folk en kort stund när något hänt som gör att de hamnat i obalans, bara för att förebygga att sjukdom utvecklas. Så det verkar iaf finnas många läkare som tycker att det är fullt rimligt att man kan ta sjukdagar även om man ännu inte är diagnostiserat sjuk.

Och man behöver inte vara ärlig mot arbetsgivaren om man inte vill, man har ingen skyldighet till det och i detta fallet är det helt irrelevant då det uppenbarligen handlar om en ovanlig händelse. Om man är sjuk ofta så har dock arbetsgivaren ett ansvar att initiera en dialog om det för att se hur de kan hjälpa till.