Veckans fråga: Använder du primärt stationär eller bärbar dator?

Permalänk
Medlem

75% min stationära dator.
10% min bärbara Macbook Air.
10% min iPhone.
5% min iPad pro.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Stationär. Åker nästintill aldrig buss eller tåg privat och gör jag det konsumerar jag media (ljus, internet, inte gärna film) via telen och eböcker via ebokläsare. Nångång i fjällstugan har jag saknat en bärbar..kanske skaffar en sån eller en surfplatta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

En gammal stationär. Dess dagar är dock räknade och min nästa dator kommer sannolikt bli en portabel liten laptop som mest kommer fungera som "desktop replacement".

Permalänk

Mitt svar skulle nog bli: Ja.

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem

Har inte ens en laptop.
100% stationärt.

Permalänk
Medlem

90% stationär
10% fonen

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

I skärmtid vinner ipaden men när en dator används så används den stationär oerhört mycket mer än min bärbara. Föredrar skärmytan av mina tre skärmar på den stationära mot den ensamma 13” skärmen på den bärbara.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Har tre stationära på strategiska platser hemma.
Tvungen att ha bärbar i jobbet tyvärr.
Men den görs ju om till en stationär när man jobbar med den. 😀

Permalänk
Medlem

Kanske typ 70% stationär och 30% telefon om man ser över ett år, säkert närmare 80% telefon under sommaren dock.

Laptop använder jag så gott som aldrig utanför jobb.

Permalänk
Medlem

100% laptop. Både hemma och på jobbet.

Men, privat har jag en MSI Gaming bärbar, som sitter i en docka, så jag använder den nästan stationärt, men kan koppla ur och fortsätta använda. Sen en soff-laptop, framför TV, av märket Apple Macbook Air

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Skulle väl gissa typ så här enkelt räknat.
Mobil/platta surfa/läsa forum, stationär spela och laptopen som backup om spelriggen pajar eller liknande.

80% Mobil/Surfplatta
15% Stationära dator.
5% Laptop

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Föredrar alltid en stationär.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har noll behov av en bärbar längre skulle kunna tänka mig att köpa en paddle, men der finns inga bra android plattor längre.

Permalänk
Medlem

Beror på lite. Ska jag göra något mer krävande (typ omkoda film) eller sitta vid datorn en längre tid startar jag oftast stationära.
Men annars om jag ska göra något snabbt (typ skriva något som detta) fäller jag bara upp locket på MBP'n och börjar.
Startar jag stationära tenderar jag att sitta vid den resten av dagen så försöker undvika det

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

När jag har tillgång till båda så är det stationär som gäller, enda undantaget är när man leker omkring med alternativa operativsystem på bärbara.

Permalänk
Avstängd

Stationärt både hemma och på jobbet, men räknar jag skärmtid vinner nog mobilerna.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Stationärt både hemma och på jobbet, då jag föredrar prestanda, kvalité, 100% egenutvalda komponenter, låg ljudnivå och ergonomi.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bärbar på jobbet (runt 70% i dockningsstation) och stationär hemma. Jag har faktiskt bara ägt en enda bärbar i mitt liv, och det var under studietiden. Då hade jag dessutom en stationär också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

100% Stationär. Jag äger inte heller nån laptop.

Dem gånger jag har blivit tvingad att använda laptop har det bara gjort mig frustrerad.

Permalänk
Medlem

100% stationär hemma, 95% stationär på jobbet, 5% laptop för möten etc.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Stationär dator eller dockad laptop hemma. Ipad eller telefon i soffan. Dockad laptop mestadels på jobbet.

Permalänk

Stationär på jobbet (mindre saker på bordet), laptop hemma men den åker snart ut och in med en stationär där också.

Permalänk
Medlem

Stationär dator till 99%.
En Surface Pro 2 som trådlös HTPC i sovrummet. Eller trådlöst vetefan, då batteriet inte räcker mer än 45 minuter så är det numera alltid strömkabel inkopplad.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Röstade 50/50 men på en hel vecka är det nog 70-80% bärbart och resterande stationärt här hemma. Min laptop står på köksbordet oftast och denna är igång dagligen. Min stationära är bara på om jag har tid över på kvällen. Helgerna används den dock mycket mer.

Då jag föredrar kompakta och mindre datorer så gillar jag nog i dagsläget laptops mest. Men formfaktorn begränsar också prestandan, och prestanda kostar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Ja, det var en svår fråga ... Jag röstade på laptop då jag tror att merparten av den fritid jag nyttjar en dator är vid en av mina två laptops. Däremot använder jag ena stationära som server vilken nyttjas 24/7, och den andra vid arbeten som kräver mer kräm eller längre sitt-tid än endera laptop kan erbjuda, vilket periodvis kan utgöra närmare 100% av fritiden.

På kontoret är det laptop som är standardutrustning (givetvis dockad till tre skärmar och med fristående tangentbord och mus), men jobbar jag hemifrån är det vid den stationära jag sitter (remotande in till en virtuell burk och därifrån vidare med SSH till jobblaptopen, och sedan vidare med SSH till servrar och dylikt ... ).

Men ja, svår fråga som sagt ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Definitivt stationär hemma. Inte bara pga prestanda utan för att tillbehören är väldigt viktiga vid riktigt datoranvändande enligt mig. Mus, tangentbord och, inte minst, skärm håller inte måttet på andra enheter när man jämför.

Laptopen används nästan aldrig hemma. Om jag inte använder den stationära datorn så är det antagligen bara lite enkel surf som gäller, alternativt appstyrning av någon annan enhet, och det räcker mobilen till.

Permalänk
Medlem

Blir en hel del bärbart ändå, sjukt gött att sitta i skräddarställning och slösurfa med laptopen i knät medan man glor på TV. Gör även en hel del servermeck med bärbar.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

70% stationär (spel) 30% mobil (surf)

Permalänk

100% laptop, tredje 17" tummaren jag köpt, det viktigaste för mig som spelar, ser på film och bilder och arbetar med den är en bra skärm, minst 90% eller helst 100% srgb (100% srgb på senaste), 120Hz eller mer (144Hz just nu), ljusstark (>300 nits) och vida vinklar (ips). Sen en ok gpu har i min senaste dell laptop ett rtx2060 som är helt ok.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

99% stationärt. Är egentligen bara när jag ska felsöka bilen som jag drar igång den gamla häcken

Visa signatur