Rykte: Geforce RTX 3080 blir 20 procent snabbare än RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Varför hänger folk upp sig på modellnummer och pris? Som att de är bundna till varandra likt ett kontrakt mellan tillverkare och konsument att man alltid ska få köpa på model X för Y kostnad? WTF!?

Om man vill fylla på mer kraftfulla modeller i ett utbud av grafikkort har man som tillverkare två val:
1. Höja priserna för toppmodellerna så att de matchar tillverkningskostnaderna m.m. för de nya toppkorten.
2. Hitta på nya modellnamn för att existerande "modellnamn" inte ska bli dyrare.

Tittar man på 2080 så är alternativet då att antingen döpa det till 2090 bara för att 2080 ska ungefär kosta 5-6k (som 1080) eller så skjuter man hela kedjan med modeller neråt som Nvidia gjort. Hade man tidigare råd att köpa XX80 så får man kanske nu nöja sig med XX70 eller XX60 om man låst sin budget för ett grafikkort.

Faktum är att det existerar en marknad och efterfrågan bland gamers och entusiaster att betala mer för grafikkort. Oavsett om man har en smärtgräns på 3k, 5k eller 10k så får man väl handla det som känns mest prisvärt för ens budget oavsett vilket modellnamn grafikkortet har?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så en ~50% ökning 2080 -> 3080 är för litet? Vad exakt skulle motivera enligt dig? De som sitter på ett 2080Ti idag lär ju inte uppgradera till ett 3080, i så fall lär de ju hoppa på 3080Ti som säkert också ger ~40-50% ökning.

Jag.. menade ju att det lät rimligt?

För o klarifiera åsyftar jag mest hur det sett ut de senaste fem åren med 900-1000 och 1000 till 2000. Får vi se 50% nu så verkar ju det som att de fattat att de erbjudit för lite. Att betatesta RT för ett saftigt prispåslag var heller inget riktigt dragplåster.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Varför hänger folk upp sig på modellnummer och pris? Som att de är bundna till varandra likt ett kontrakt mellan tillverkare och konsument att man alltid ska få köpa på model X för Y kostnad? WTF!?

Om man vill fylla på mer kraftfulla modeller i ett utbud av grafikkort har man som tillverkare två val:
1. Höja priserna för toppmodellerna så att de matchar tillverkningskostnaderna m.m. för de nya toppkorten.
2. Hitta på nya modellnamn för att existerande "modellnamn" inte ska bli dyrare.

Tittar man på 2080 så är alternativet då att antingen döpa det till 2090 bara för att 2080 ska ungefär kosta 5-6k (som 1080) eller så skjuter man hela kedjan med modeller neråt som Nvidia gjort. Hade man tidigare råd att köpa XX80 så får man kanske nu nöja sig med XX70 eller XX60 om man låst sin budget för ett grafikkort.

Faktum är att det existerar en marknad och efterfrågan bland gamers och entusiaster att betala mer för grafikkort. Oavsett om man har en smärtgräns på 3k, 5k eller 10k så får man väl handla det som känns mest prisvärt för ens budget oavsett vilket modellnamn grafikkortet har?

Det du säger är sant, men det är också lite mer illa än så. Nvidia själva jämför ju 960 och 1060 vs 2060 som att de var i samma klass och visar hur mycket prestandan gått upp för mellansegmentet trots att 2060 inte borde tillhöra det. Det dom gjorde var att ändra namngivningsstrategin helt som funnits i 10+år för att mjölka mer pengar. Konsekvensen är att många oinsatta köper dyrare kort för att de tror det är rätt.

Nvidia hade utan problem kunnat segmentera serien i färre intervall med lite större hopp och kört vidare på samma stil som innan, men då hade inte lika många köpt 2080ti för 14k.

Det jag bryr mig mest om är det du säger prestanda per krona inom varje segment, men även där fallerar ju hela 2000-serien totalt eftersom du fick som bäst likvärdig prestanda som 1000-serien för samma pengar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

Nja, det är nodbyte denna generation så räkna med 8-10k för 3080 (kanske ännu billigare).

20% får väl anses som godkänt. Inte lika bra som Maxwell->Pascal hoppet men mycket bättre än Pascal->Turing (såklart).

10 lax för en 3080? Blir det verkligen så bjuder jag dig på pizza!

Jag tror jag köpte mitt 1080 GTX för cirka 7-8 lax nytt för 3 år sen om jag minns rätt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

finns det något release datum ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

10 lax för en 3080? Blir det verkligen så bjuder jag dig på pizza!

Jag tror jag köpte mitt 1080 GTX för cirka 7-8 lax nytt för 3 år sen om jag minns rätt.

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

10 lax för en 3080? Blir det verkligen så bjuder jag dig på pizza!

Jag tror jag köpte mitt 1080 GTX för cirka 7-8 lax nytt för 3 år sen om jag minns rätt.

Rätt säker jag betalade 5.5k, men jag köpte efter mining bommen.
Blir att vänta på BF6 till nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

10 lax för en 3080? Blir det verkligen så bjuder jag dig på pizza!

Jag tror jag köpte mitt 1080 GTX för cirka 7-8 lax nytt för 3 år sen om jag minns rätt.

Ja jag vet...är vi lång ifrån varandra när jag säger 8-10k för 3080 (kanske ännu billigare) - just för att det har varit lite billigare men trenden senaste åren är prisökningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

10 lax för en 3080? Blir det verkligen så bjuder jag dig på pizza!

Jag tror jag köpte mitt 1080 GTX för cirka 7-8 lax nytt för 3 år sen om jag minns rätt.

6999 kr gick mitt 1080 på vid release, vilket idag motsvarar ungefär 7450 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Bara 20% procent? Yikes.

Tänkte samma. Men insåg senare ändå att det är RTX 2080 TI som jämförs med RTX 3080. Utan att ha räknat så är det kanske 40% ökning mellan RTX 2080 och RTX 3080.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

@Klappa & @talonmas: jag tänker på att priserna ökat med 100% på 2 generationer 980 vs 2080

980 lanserades för $549. 2080 resp 2080Super för $799 resp $699. (1080 resp 1080FE startade med $599 resp $699, förövrigt)

En ökning (precis som chipytan ökat, 398 -> 545 mm2) absolut men ingen dubbling direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Varför hänger folk upp sig på modellnummer och pris? Som att de är bundna till varandra likt ett kontrakt mellan tillverkare och konsument

För att de i de flesta fall är tämligen väl budna till varandra? Iaf om vi håller oss till "modern tid". Det är mest bara extrema skillnader i chipstorlek som får "reglerna" att tänjas.

Från tillverkarnas sida då. Att sen vi i Sverige år 2020 betalar klart mer än tex vi gjorde 2013 har förstås inget med den saken att göra...så ja dessa "jag betalar inte mer än X kr för kort nr Y" blir förstås korkat ändå. Vad förväntar de sig, stödpaket från regeringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag.. menade ju att det lät rimligt?

För o klarifiera åsyftar jag mest hur det sett ut de senaste fem åren med 900-1000 och 1000 till 2000. Får vi se 50% nu så verkar ju det som att de fattat att de erbjudit för lite. Att betatesta RT för ett saftigt prispåslag var heller inget riktigt dragplåster.

Jag liksom många andra trodde du menade att detta hopp var för lite i prestanda.

Jag tycker det är bra att Nvidia satsade på RT. De hade ett försprång och lade det för att introducera tekniken. Vem vet när vi annars hade fått det? Med DLSS 2.0 ser och rullar det ju på bra idag med 2000-serien.

Någonstans måste det ju börja, och detta kanske tvingade in det i nya Xbox och Playstation som kanske annars blivit utan tills Pro modeller kommit om några år. Men nu är det i alla fall här och går ingenstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att de i de flesta fall är tämligen väl budna till varandra? Iaf om vi håller oss till "modern tid". Det är mest bara extrema skillnader i chipstorlek som får "reglerna" att tänjas.

Från tillverkarnas sida då. Att sen vi i Sverige år 2020 betalar klart mer än tex vi gjorde 2013 har förstås inget med den saken att göra...så ja dessa "jag betalar inte mer än X kr för kort nr Y" blir förstås korkat. Vad förväntar de sig, stödpaket från regeringen?

Jag tycker bättre om "topp bort borde inte få kosta mer än 4000:-!". För om inte alla har råd att köpa så ska ingen få ha råd att köpa. Precis som resten av alla produkter i världen har ju alla råd att köpa det dyraste som existerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tänkte samma. Men insåg senare ändå att det är RTX 2080 TI som jämförs med RTX 3080. Utan att ha räknat så är det kanske 40% ökning mellan RTX 2080 och RTX 3080.

Står i artikeln att det i så fall är ~50%.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag tror inte på dual kort. 3090 kommer till för man kommer lägga till Ti
första halvåret nästa år med 7nm gissar jag. Så att då ha 3080 ti redan vill man nog
undvika.Nästa år kommer 3090ti och 3080ti tex.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

980 lanserades för $549. 2080 resp 2080Super för $799 resp $699. (1080 resp 1080FE startade med $599 resp $699, förövrigt)

En ökning (precis som chipytan ökat, 398 -> 545 mm2) absolut men ingen dubbling direkt.

De priserna du refererar till och som står i Google har inget med verkligheten att göra, jag kollade prisjakt så låg 980 på 5500 och 2080 på 11000+ på första random grafikkort jag tittade på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Denna nyheten är ganska ny, den hade jag missat!

Vad bra, bara hoppas det gäller fler/alla Sonys exklusiva spel.

Mitt köp av en Ps5 står och faller på om Sonys egna spel har stöd för 60fps.

https://www.eurogamer.net/articles/2020-07-20-spider-man-mile...

Vore bra om alla exklusiva titlar, som du skriver, får 60FPS stöd. Denna gång ser både Microsoft och Sony ut att ha rejäl hårdvara så finns viljan finns nog alla möjligheter också.

Skrivet av Daemon85:

Glöm inte bort hur amd gjort med sina cpu, de ger tyvärr inga bra priser utan matchar bara konkurrenten...
(på mainstream marknaden iaf, deras företagsinriktade minskade i pris för att de försöker ta en marknad som Intel äger)

Är nog inte AMDs jobb att sänka priser, utan Intel. Försäljningssiffror som sipprar ut ger en rätt tydlig bild att AMD säljer bra.

Men som du skriver, annat på marknader som inte är för vanliga konsumenter förstås. Konsumentmarknaden verkar vara AMDs. Nästa kvartalsrapport släpps nästa vecka oh innefattar då också lanseringen av Renoire och bör visa hur det ser ut där nu. Blir spännande!

Skrivet av medbor:

Behöver ps4/5 ens emuleras? Borde ju gå att köra nästan rakt av...

Finns några få PS4-emulatorer, ingen har kommit så långt dock. Orbis är en mer vanlig emulator medans Spine virtualiserar PS4. Fungerar bara med Linux-distros idag:

https://www.reddit.com/r/emulation/comments/fta3ql/spine_stil...

Permalänk

Har vi inte vant oss nu att ett grafikkort kostar runt 10K? Gav 5500 för mitt 1080, sen kom 2080 som kostade 10500. Svor lite i början sen la jag ändå en beställning. Om nu motsvarande kostar 13000 kommer väl dom flesta reagerar på samma sätt. Tror dock inte jag kommer byta då jag knappt spelar.

För tillfället spelar jag mer på min Q9450/RX570.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

10 lax för en 3080? Blir det verkligen så bjuder jag dig på pizza!

Jag tror jag köpte mitt 1080 GTX för cirka 7-8 lax nytt för 3 år sen om jag minns rätt.

GTX 1080 gick på 599$ för partner 699$ för founders edition.
RTX 2080 gick på 699$ för partner 799$ för founders edition.

Kikade på sweclockers tester av båda founders edition och när korten släpptes låg 1080 på 7 699kr och 2080 på 9 200kr Så beroende på hur kronan står mot dollar när 3080 kommer så är det inte helt omöjligt med över 10 000kr speciellt om det höjs till 899$.

Släpper AMD något som kan konkurrera mot xx80 korten istället för xx70 som det varit ett tag så kanske priserna går ner lite efter några generationer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag liksom många andra trodde du menade att detta hopp var för lite i prestanda.

Jag tycker det är bra att Nvidia satsade på RT. De hade ett försprång och lade det för att introducera tekniken. Vem vet när vi annars hade fått det? Med DLSS 2.0 ser och rullar det ju på bra idag med 2000-serien.

Någonstans måste det ju börja, och detta kanske tvingade in det i nya Xbox och Playstation som kanske annars blivit utan tills Pro modeller kommit om några år. Men nu är det i alla fall här och går ingenstans

Om du tror RTX och Nvidia tvingade in RT i konsolerna tror jag du behöver ange en källa på det. Jag tror knappast AMD lyckats skapa det från scratch på 2 år och lova att det fungerar felfritt en hel generation av konsoler. Arbetet med RDNA som ger oss RDNA2 i höst har såklart pågått mycket längre än Nvidias RT varit känt eller öppen vetskap.

Nvidia lade dock till RT för att fortfarande hålla sig relevanta och ha något unikt att sticka ut med för att vara en halo över konkurrensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

https://www.eurogamer.net/articles/2020-07-20-spider-man-mile...

Vore bra om alla exklusiva titlar, som du skriver, får 60FPS stöd. Denna gång ser både Microsoft och Sony ut att ha rejäl hårdvara så finns viljan finns nog alla möjligheter också.

Är nog inte AMDs jobb att sänka priser, utan Intel. Försäljningssiffror som sipprar ut ger en rätt tydlig bild att AMD säljer bra.

Men som du skriver, annat på marknader som inte är för vanliga konsumenter förstås. Konsumentmarknaden verkar vara AMDs. Nästa kvartalsrapport släpps nästa vecka oh innefattar då också lanseringen av Renoire och bör visa hur det ser ut där nu. Blir spännande!

Finns några få PS4-emulatorer, ingen har kommit så långt dock. Orbis är en mer vanlig emulator medans Spine virtualiserar PS4. Fungerar bara med Linux-distros idag:

https://www.reddit.com/r/emulation/comments/fta3ql/spine_stil...

https://www.youtube.com/watch?v=aCJsV6ez0LQ

Det jag menade är bara att hårdvaran inte behöver emuleras, ’bara’ mjukvara och det som sonys dx-replacement innehåller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du tror RTX och Nvidia tvingade in RT i konsolerna tror jag du behöver ange en källa på det. Jag tror knappast AMD lyckats skapa det från scratch på 2 år och lova att det fungerar felfritt en hel generation av konsoler. Arbetet med RDNA som ger oss RDNA2 i höst har såklart pågått mycket längre än Nvidias RT varit känt eller öppen vetskap.

Nvidia lade dock till RT för att fortfarande hålla sig relevanta och ha något unikt att sticka ut med för att vara en halo över konkurrensen

Om jag har källa på det så är det fakta, inte något jag tror. Jag skrev kanske för att hade Nvidia gjort en lika stor krets som 2080Ti helt fokuserad på rasterisering hade den sprungit åttor runt allt på marknaden. AMD har inget som kommer i närheten av 2080Ti i prestanda, trots att den har RT- kärnor. Så de kunde ju fläskat på med det gamla vanliga och köra sitt egna race där AMD inte funnits på kartan. Att påstå att Nvidia behövde RT för att vara relevanta är ju bara löjligt.

Sedan har jag aldrig påstått att AMD precis börjat utveckla stöd för RT, Nvidia hade arbetat i 10 år på det om jag inte minns fel. Så AMD lär ju ha hållit på ett tag också, men det kan definitivt ha påskyndat utveckling att få något fram till marknaden. AMD kommer inte stöda alla typer av strålning som Nvidia gör, vilket låter som att de stressat fram något. Hur mycket om RT ifrån AMD hörde du innan Nvidia lanserade det? Vill minnas att det tog ett litet tag innan de gick ut med att det skulle komma till konsoler etc, vilket också leder till att de måste bestämma "kan vi få fram något till nästa generation?".

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om jag har källa på det så är det fakta, inte något jag tror. Jag skrev kanske för att hade Nvidia gjort en lika stor krets som 2080Ti helt fokuserad på rasterisering hade den sprungit åttor runt allt på marknaden. AMD har inget som kommer i närheten av 2080Ti i prestanda, trots att den har RT- kärnor. Så de kunde ju fläskat på med det gamla vanliga och köra sitt egna race där AMD inte funnits på kartan. Att påstå att Nvidia behövde RT för att vara relevanta är ju bara löjligt.

Sedan har jag aldrig påstått att AMD precis börjat utveckla stöd för RT, Nvidia hade arbetat i 10 år på det om jag inte minns fel. Så AMD lär ju ha hållit på ett tag också, men det kan definitivt ha påskyndat utveckling att få något fram till marknaden. AMD kommer inte stöda alla typer av strålning som Nvidia gör, vilket låter som att de stressat fram något. Hur mycket om RT ifrån AMD hörde du innan Nvidia lanserade det? Vill minnas att det tog ett litet tag innan de gick ut med att det skulle komma till konsoler etc, vilket också leder till att de måste bestämma "kan vi få fram något till nästa generation?".

Jag känner mig ganska övertygad om att big navi hade varit möjlig med RDNA1 också, men strömförbrukning och klockfrekvenser hade nog stoppat den från att vinna kronan, så de inväntade nästa generation. Redan 5700XT är ju kanska imponerande sett till att det bara är 250mm2.

RT-kärnorna tror inte jag tar särskilt mycket kisel eftersom de kommer stoppa in fler i nya budgetkorten än vad 2080ti har. Kanske 5-10% mer prestanda skulle kanske finnas utan RT. Tensor vet jag inte dock, men det tjänar de ju igen om DLSS räknas som acceptabelt av slutanvändarna.

Nvidias bidrag med RT är absolut viktigt och ett startskott, men det var väl ändå Intel med Larrabee demos och massa andra som pratat om det långt innan dessa kort. RT är oundvikligt om prestandan finns eftersom det kan skapa fotorealism i förhållande till resterisering, så vi hade kommit dit förr eller senare.

Hela Nvidias PR handlade ju om att det inte gick att jämföra med AMDs kort som inte hade RT och att rasterisering var döendes. Det var helt klart ett sätt att sticka ut även om det inte var den enda anledningen

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis vara svindyra så jag håller mig till AMD!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på ett 3090 men hela grejen med dubbelfläkten på vardera sida är lite skrämmande, har de fått byggt en sån speciallösning för att kortet blir så extremt varmt känns det inte värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske inte var det bästa, men det var väl GTX 900 series där priserna börja komma upp.

Fick betala runt 6000:- för mitt Gainward GeForce 6800 Ultra/2600 Golden Sample i Augusti 2004,
hittar inte order mailet, men ett erbjudande mail från Komplett.se från December 2004 listar ett för 5295:-

Så jodå, det fanns dyrt kort långt innan 900 serien

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

De priserna du refererar till och som står i Google har inget med verkligheten att göra, jag kollade prisjakt så låg 980 på 5500 och 2080 på 11000+ på första random grafikkort jag tittade på

De är i högsta grad verklighet eftersom det är nvidias prissättning. Vilket var det som diskuterades.

Att svenska priserna under de aktuella åren har skenat har inte ett dugg med saken att göra. Eller tror du att en nvidia-launch påverkar kursen av svenska kronan?

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig lägga 5-6000kr på ett grafikkort. Det kortet som ger mest prestanda/krona i det intervallet får mina pengar oavsett märke. Sitter med ett 1070 just nu så en uppgradering blir tvungen snart.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo