Tillför en DAC, Amp, DAC/Amp något till ett par 32Ohm´s lurar?

Permalänk
Medlem

Tillför en DAC, Amp, DAC/Amp något till ett par 32Ohm´s lurar?

Som ni förstår av rubriken så är jag totalt okunnig inom detta område.
Kör idag ett par AudioTechnica ATH M50 32Ohm´s lurar direkt från mitt mobo (GB Aorus Elite X570) bestyckat med Realtek® ALC1200.

Har inget egentligen att anmärka på beträffande ljudet men funderar på om en extern DAC eller DAC/Amp kombo skulle tillföra något i ljudkvalité?
Om ja, på vilket sätt och vilken skulle ni rekommendera i budgetsegmentet runt tusenlappen, eller är det att kasta pengarna i sjön vid den prisklassen??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Amp? Nja, tveksamt. 32 Ohm är väldigt lättdrivet och behöver ingen egentlig förstärkning utan kan drivas direkt på utgående signalstyrka, vilket också är avsikten då sådana lurar oftast används till mobila enheter

DAC? Där kan vi få framförallt bättre signal to noise ratio eftersom det är en massa andra komponenter med störande magnetfält på moderkortet, men väldigt rent utanför om man kör en extern DAC. Hur stor skillnaden blir beror på, och hur mycket man märker av den är väl individuellt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

En hörlursförstärkare kan tillföra mycket god kvalitet(beroende på kvaliteten på dina hörlurar givetvis). Vissa förstärkare låter lite olika och ger lite olika karaktär på ljudet medans vissa ger ljudet massor med muskelkraft. Gällande en DAC så är det som tidigare inlägg, en Extern dac är oftast mycket bättre än den inbyggda(bättre komponentval, inga störningar av magnetfält innuti datorn, etc). Tänk på att när du bedömmer ljudutrustning så stirra dig inte blind på att produkter ska vara "objektivt" eller mätbart bättre som är en ganska vanlig fixering när det kommer till datorforum. Utan lyssna istället själv på produkten och bilda dig en uppfattning.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Rekordmedlem

Ja utan dac och förstärkare får du absolut inget ljud från en dator.
Det kan gå att få lite ljud via analoga dignalkällor som själva kan alstra en så pass kraftig signal at man inte tvunget behöver en förstärkare men det är inte mycket som fixar det men det var så gamla telefonsystem fungerade.
Men det är nog egentligen inte det du undrar om.
En hörlur med låg impedans är svårare att driva än en med hög sett till ljudkvalitet men enklare att få ut högre ljudnivå från låg impedans ställer större krav på att ha en bra drivning om drivningen inte ska påverka ljudkvaliten för drivningens utimpedans får inte vara högre än en åttondel av hörlurens impedans.
Moderkorten har fått bättre ljudkretsar men det finns mer att hämta framförallt i att få tyst på ljuden som inte ska finnas där om man byter till bättre externa delar och framförallt de med egen nätdel.
Ska du lyssna på musik så leta en begagnad dac hörlursförstärkare, ska du bara spela är det inte lika motiverat om ljudet du har idag inte innehålelr för mycket störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Tänk på att när du bedömmer ljudutrustning så stirra dig inte blind på att produkter ska vara "objektivt" eller mätbart bättre som är en ganska vanlig fixering när det kommer till datorforum. Utan lyssna istället själv på produkten och bilda dig en uppfattning.

Om man inte kan mäta skillnaden lär man definitivt inte kunna höra den.
Däremot så är det ju inte säkert att man nödvändigtvis gillar ljudet bättre från den som mäter "bättre". Det finns ju gott om folk som gillar ljudet bättre från vinyl, trots att det rent tenkiskt är ett format som är sämre än det mesta annat vi lyssnar på idag.

Ska man göra lyssningstester som är något att hänga i den berömda är det dock viktigt att det är blindtester så att inte placebo får en att tycka att den som är snyggast eller den som "experterna" på något forum säger är bäst är den som man själv tycker låter bäst.

Permalänk
Medlem

Finns tre produkter som skulle fungera utmärkt till dig.
AudioQuest Dragonfly Black 1100kr
Apple USB-C till 3,5mm
Fiio E10K 1129kr

Jag kan starkt rekommendera apples dac/amp usb c till 3,5mm . För priset är den oslagbar.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är viktigt att kunna skilja på vad som låter "korrekt" och vad som låter "bra/dåligt".

"Korrekt ljud" är platt frekvenskurva/när ljudåtergivningen av en ljudkälla låter mer eller mindre precis som den lät vid inspelning och redigering av ljudet som ljudkällans skapare hade som avsikt för den att låta som vid uppspelning med förutsättningen att det spelas upp i en akustiskt behandlad uppspelningsmiljö.

"Inkorrekt ljud" är en förvrängd frekvenskurva (någonstans under ljudets signalkedja) där ljudåtergivningen kan lyfta fram eller dra tillbaka bas, mellanregister och/eller diskant, och/eller inkludera ljudartefakter som exempelvis i band- och vinylinspelningar.

"Bra/dåligt ljud" är en individuell upplevelse av en ljudkälla vars uppspelningsutrustning och/eller uppspelningsmiljö kan vara korrekt eller inkorrekt.

Bara för att något "låter korrekt" betyder inte att alla håller med om att det låter bra eller dåligt.

Bara för att något låter bra eller dåligt i någons öron betyder inte heller att det låter korrekt eller inkorrekt för den delen.

Vissa stör sig på klinisk ljudåtergivning, dvs., så platt frekvenskurva som möjligt att ljudet minimalt förvrängs när det återges i vedertagen akustiskt behandlad miljö. Andra stör sig på boostad bas, boostad diskant, och/eller tunt mellanregister.

Så tillvida inte du skall arbeta med ljud där Du har främsta kontrollen över hur ljudet är tänkt att låta i klinisk miljö och kan veta hur den kommer att kunna låta i olika förvrängda miljöer och där detta är ditt levebröd så behöver du nog inte bry dig så himla mycket om DAC+AMP för 32 Ohms baserat på vad du har just nu. Det lär vara tillräckligt som DAC och hörlursförstärkare du har just nu.

Å andra sidan har vi inte pratat om ljudupplösningen nu eller hur tydligt/otydligt du kan höra musikinstrumenten vilket vi dock skulle kunna argumentera har med definitionerna av (in)korrekt ljud att göra.

Jämförelsen vi kan göra är om Du skulle arbeta med färgkorrigering åt kunder som skall betala dig tiotusentals kronor eller om du bara vill ha någon bildskärm att spela spel på och ibland titta underhållning på. Blir en jädrans skillnad då vad du skall titta på i utrustningsutbudet, eller hur?

Var också försiktig med "golden ears"-syndromet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Om man inte kan mäta skillnaden lär man definitivt inte kunna höra den.
Däremot så är det ju inte säkert att man nödvändigtvis gillar ljudet bättre från den som mäter "bättre". Det finns ju gott om folk som gillar ljudet bättre från vinyl, trots att det rent tenkiskt är ett format som är sämre än det mesta annat vi lyssnar på idag.

Ska man göra lyssningstester som är något att hänga i den berömda är det dock viktigt att det är blindtester så att inte placebo får en att tycka att den som är snyggast eller den som "experterna" på något forum säger är bäst är den som man själv tycker låter bäst.

Eller så lyssnar man och ser ifall det lever upp till förväntningarna, gör den inte det så struntar man i att köpa den eller ändrar sina förväntningar. Finns många fall jag har hört skillnad på produkter trots att de inte mätt sig annorlunda. Om man går efter mätningarna på audiosciencereview och andra. Har jag blivit lurad av placebo? Kanske. Men det gör inget. Jag är nöjd med mitt köp oavsett vad som får mig att njuta av ljudet, jag vill kunna lyssna på musik och ha en good time. Inte sitta och mäta mig fram till det bästa bara för att min hjärna kanske lurar mig. Det är en ljudanläggning och inte ett vetenskapsprojekt.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Eller så lyssnar man och ser ifall det lever upp till förväntningarna, gör den inte det så struntar man i att köpa den eller ändrar sina förväntningar. Finns många fall jag har hört skillnad på produkter trots att de inte mätt sig annorlunda. Om man går efter mätningarna på audiosciencereview och andra. Har jag blivit lurad av placebo? Kanske. Men det gör inget. Jag är nöjd med mitt köp oavsett vad som får mig att njuta av ljudet, jag vill kunna lyssna på musik och ha en good time. Inte sitta och mäta mig fram till det bästa bara för att min hjärna kanske lurar mig. Det är en ljudanläggning och inte ett vetenskapsprojekt.

Om något mäter lika men låter annorlunda har man antingen mätt fel sak, gjort någon form av mätfel eller mätt med för dålig noggranhet.

Och visst kan man lyssna utan att göra blindtest och även vara nöjd. Det finns ju de som kan försvara sitt köpa av nätkablar som kostar som en småbil. Däremot kanske inte man kommer hem med det som man egentligen tyckte LÄT bäst, för att man även "lyssnade" med ögonen eller sitt undermedvetna.

Permalänk
Medlem

Mina ATH-M50x tyckte jag behövde ganska extensiva modifikationer och lite dyrare kombination av DAC och förstärkare för att ge ett markant lyft över standardutförande med relativt normalt USB-ljudkort i medelklassen. Skulle jag göra om min resa av modifikationer skulle jag nog åter igen börja med en extern förstärkare.

Men det beror ju på vad du vill ändra på; är det lite för klent tryck i basen kan det vara en extern förstärkare som du vill leka med, är det mer detaljer är det nog en ny DAC och förstärkare eller externt ljudkort. Begränsande faktorn kommer ändå att vara hörlurarna så du bör nog inte lägga några jättepengar på det men å andra sidan finns det klart sämre lurar att experimentera med.

Här är hur långt jag kom innan jag tyckte det var dags att njuta av vad jag har innan jag letar nya svarta hål att slänga pengar i:

ATH-M50x:

  • Modifierad med 4-polig 2,5mm kopplad som på Sennheiser HD 518/558/598 för att ha höger och vänster på separata ledarpar (brukar kallas "balanserat") med specialkabel samtidigt som originalkabeln fortsätter fungera som vanligt

  • Kuddar från Shure, modell HPAEC840

  • Kabel med Pentaconn till 2,5mm (designad för Sennheiser HD 598, kompatibel låsning i kontaktdonet)

"DAC" och förstärkare:

  • Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen, egentligen ett komplett ljudkort men används som DAC med balanserade utgångarna på baksidan

  • Loxjie P20 med hemmabyggd adapter för 4-pol XLR till Pentaconn

  • Ericssons 5670-rör hittade på eBay

Dyraste delarna var väl ljudkortet och förstärkaren, det finns gott om konkurrenter som påstås sopa mattan med dem men i respektive prisklass får man väldigt mycket för pengarna. Kombinerat med lite rolig EQ får jag ljud som jag personligen tycker låter väldigt bra. Den "balanserade" kopplingen av lurarna gav en del extra respons på låga frekvenser och stereoseparationen är nästan skrämmande.

Rören var mest för att det var vad billigaste helt balanserade förstärkaren hade. Efter att ha lyssnat på både rör och transistor skulle jag inte säga att den ena generellt låter bättre än den andra, men rören låter "mjukare". Värt att prova men du avgör själv om det är värt pengarna.

Som sagt kommer ju lurarna vara den begränsande faktorn så släng inte för mycket pengar på övriga komponenter om du inte planerar att byta ut lurarna också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om något mäter lika men låter annorlunda har man antingen mätt fel sak, gjort någon form av mätfel eller mätt med för dålig noggranhet.

Och visst kan man lyssna utan att göra blindtest och även vara nöjd. Det finns ju de som kan försvara sitt köpa av nätkablar som kostar som en småbil. Däremot kanske inte man kommer hem med det som man egentligen tyckte LÄT bäst, för att man även "lyssnade" med ögonen eller sitt undermedvetna.

Vill bara tillägga att det är ju inte allt som går lätt att visa i mätningar heller, ta till exempel rör mot transistor. Även med identiska kurvor på frekvensresponsen låter de definitivt annorlunda. Man kan komma långt med mätningar men ibland finns det inget bra substitut för att faktiskt lyssna på ljudet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Om något mäter lika men låter annorlunda har man antingen mätt fel sak, gjort någon form av mätfel eller mätt med för dålig noggranhet.

Och visst kan man lyssna utan att göra blindtest och även vara nöjd. Det finns ju de som kan försvara sitt köpa av nätkablar som kostar som en småbil. Däremot kanske inte man kommer hem med det som man egentligen tyckte LÄT bäst, för att man även "lyssnade" med ögonen eller sitt undermedvetna.

Det är alla sinnen som ska lyssna.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Djhg2000:

Vill bara tillägga att det är ju inte allt som går lätt att visa i mätningar heller, ta till exempel rör mot transistor. Även med identiska kurvor på frekvensresponsen låter de definitivt annorlunda. Man kan komma långt med mätningar men ibland finns det inget bra substitut för att faktiskt lyssna på ljudet.

Lite O.T. men jo det går att skilja rör och halvledarförstärkare med mätningar.
Det brukar gå att se ganska tydligt om det är rör eller transistorer i förstärkare men frekvensgången är inte rätt mätning för det men mät hur dist och övertoner ser ut vid/nära klippning så är det ofta uppenbart vad som är vad. Rör ger dominerande jämna övertoner och trissor udda så rör "låter behagligare" när de drivs i klipp och det ju också otroligt mycket lättare att driva de flesta rörsteg i klipp för att de är så effektsvaga, lyssnar man på stora rörsteg låter de väldigt lika transistorsteg just för att de oftast inte behöver drivas är i närheten av att klippa.

Jag har lyssnat på Audio research referensmodeller och de låter inte särskilt "rörigt" utan bara rent och kraftfullt för att det är stora förstärkare som för det mesta helt enkelt inte behöver drivas i närheten av sin klippgräns oavsett vad man har för högtalare anslutna.
Jag vet dock inte om jag håller med om att rör är bättre i texten vid bilden för det bästa är att inte riskera klipp men den visar på skillnaden i karaktär som går att mäta för att skilja vad som är vad.

Du har en liten poäng i att frekvensgången kan skilja men det beror oftast inte på rören utan på utgångstransformatorn men det finns även transistorsteg med utgångstrafo även om det är ovanligare och i princip inte existerar på det medelsvensson använder. men McIntosh Autoformer är väl den mest välkända användningen av utgångstrafos på trissesteg i hifivärlden

What is the McIntosh output Autoformer™?
The McIntosh Output Autoformer is a special transformer that is designed and manufactured in-house by McIntosh. This allows any speaker type to be used with a McIntosh amplifier and have all of the power that the amp is designed to deliver. All other amplifier designs will not have even power with differing speaker designs. McIntosh amplifiers with the output Autoformer™ will deliver ‘All the Power You Pay For’ regardless of speaker type chosen.

https://www.mcintoshlabs.com/support/faq

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm... Mycket teknisk jargong och DIY som passerar genom mittbenan på skulten för mig.
Men det jag tar med mig är att ja, en DAC/AMP skulle kunna förbättra:
1. Bastrycket
2. Tydligheten i musiken genom att inte återge det som inte ska finnas och återge det som ska återges bättre
3. + allt annat som jag missat i punkt 1 och 2...

Kvalitetsförbättringen kommer vara beroende av:
a. Lurarna
b. Kvalitén på DAC/AMP´en
c. Mina egna preferenser
d. kvalitén på inputdatan

Stort tack för alla svar, även de jag inte förstår på mer än ett abstrakt plan. Ska se om jag kan hålla utkik efter något begagnat på marknaden. Har kikat lite under de senaste veckorna men inte sett något begagnat i vad jag är beredd att betala.
Ska kika lite på förslagen från @Noob_I_am så får vi se. Vore dock kul att testa och se om jag kan uppfatta/uppleva skillnad..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lite O.T. men jo det går att skilja rör och halvledarförstärkare med mätningar.
Det brukar gå att se ganska tydligt om det är rör eller transistorer i förstärkare men frekvensgången är inte rätt mätning för det men mät hur dist och övertoner ser ut vid/nära klippning så är det ofta uppenbart vad som är vad. Rör ger dominerande jämna övertoner och trissor udda så rör "låter behagligare" när de drivs i klipp och det ju också otroligt mycket lättare att driva de flesta rörsteg i klipp för att de är så effektsvaga, lyssnar man på stora rörsteg låter de väldigt lika transistorsteg just för att de oftast inte behöver drivas är i närheten av att klippa.

Jag har lyssnat på Audio research referensmodeller och de låter inte sörskilt "rörigt" utan bara rent och kraftfullt för att det är stora förstärkare som för det mesta helt enkelt inte behöver drivas i närheten av sin klippgräns oavsett vad man har för högtalare anslutna.
Jag vet dock inte om jag håller med om att rör är bättre i texten vid bilden för det bästa är att inte riskera klipp men den visar på skillnaden i karaktär som går att märta för att skilja vad som är vad.
http://milbert.com/Files/articles/Distortion-TubesTransistors2.jpg
Du har en liten poäng i att frekvensgången kan skilja men det beror oftast inte på rören utan på utgångstransformatorn men det finns även transistorsteg med utgångstrafo även om det är ovanligare och i princip inte existerar på det medelsvensson använder. men McIntosh Autoformer är väl den mest välkända användningen av utgångstrafos på trissesteg i hifivärlden

What is the McIntosh output Autoformer™?
The McIntosh Output Autoformer is a special transformer that is designed and manufactured in-house by McIntosh. This allows any speaker type to be used with a McIntosh amplifier and have all of the power that the amp is designed to deliver. All other amplifier designs will not have even power with differing speaker designs. McIntosh amplifiers with the output Autoformer™ will deliver ‘All the Power You Pay For’ regardless of speaker type chosen.

https://www.mcintoshlabs.com/support/faq

Jo det kanske inte var det bästa valet av exempel men riktigt bra förklarat!

Kanske kan rädda exemplet med att både hård och mjuk klippning representeras i specifikationer med en endimensionell siffra (%THD eller liknande), något jag tycker blir något missvisande med rör när distorsionen låter så annorlunda.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Finns tre produkter som skulle fungera utmärkt till dig.
AudioQuest Dragonfly Black 1100kr
Apple USB-C till 3,5mm
Fiio E10K 1129kr

Jag kan starkt rekommendera apples dac/amp usb c till 3,5mm . För priset är den oslagbar.

Märkte inte det första gången jag läste inlägget men 95 SEK låter lite för billigt för att vara mer än en kabel från Apple?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:
Skrivet av madeofelias:
Skrivet av mrqaffe:
Skrivet av dumbo:
Skrivet av Noob I am:
Skrivet av AplAy:
Skrivet av Djhg2000:

Ledsen att tagga er alla...
Efter en hel del läsning och fundering har jag kommit fram till följande alternativ som jag gärna vill ha era åsikter om. Jag har landat i att jag kanske behöver gå något högre i pris än jag initialt tänkt men, men....
1. Topping DX3 Pro
2. AudioEngine D1
3. SMSL Audio M3
4. iFi Audio Zen DAC
Eller det riktiga budgetalternativet:
5. FiiO E10K

Låt mig höra er dom!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Om det inte måste vara externt så kan jag rekommendera Soundblaster AE-5:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Ledsen att tagga er alla...
Efter en hel del läsning och fundering har jag kommit fram till följande alternativ som jag gärna vill ha era åsikter om. Jag har landat i att jag kanske behöver gå något högre i pris än jag initialt tänkt men, men....
1. Topping DX3 Pro
2. AudioEngine D1
3. SMSL Audio M3
4. iFi Audio Zen DAC
Eller det riktiga budgetalternativet:
5. FiiO E10K

Låt mig höra er dom!

iFi har jag mycket god erfarenhet av! Inte testat just denna DACen men hörde en av deras iCan hörlursförstärkare på en mässa, var magisk!

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om det inte måste vara externt så kan jag rekommendera Soundblaster AE-5:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Behöver dessvärre vara extern. Dåligt med plats i chassit...

Skrivet av madeofelias:

iFi har jag mycket god erfarenhet av! Inte testat just denna DACen men hörde en av deras iCan hörlursförstärkare på en mässa, var magisk!

Tror dig! Den enda iCan jag hittar ligger på ~20k....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

zen dacen är prisvärd och vettig.. har en liggande som reserv för stunden sen jag uppgraderade.. men kan rekommendera

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Glömde det sista alternativet pga att den var svår att hitta i lager:
FIIO K5 Pro

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

zen dacen är prisvärd och vettig.. har en liggande som reserv för stunden sen jag uppgraderade.. men kan rekommendera

Får man fråga vad du uppgraderade till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ledsen att tagga er alla...
Efter en hel del läsning och fundering har jag kommit fram till följande alternativ som jag gärna vill ha era åsikter om. Jag har landat i att jag kanske behöver gå något högre i pris än jag initialt tänkt men, men....
1. Topping DX3 Pro
2. AudioEngine D1
3. SMSL Audio M3
4. iFi Audio Zen DAC
Eller det riktiga budgetalternativet:
5. FiiO E10K

Låt mig höra er dom!

Jag har endast lyssnat på D1 i det gänget. Det var en helt ok produkt när den lanserades. Det har blivit en enorm tillväxt med produkter som levererar mer. Topping är lite hit or miss. Ibland bra produkter ibland rena skiten. På sistone har det blivit mer bra än dåligt. Nu var det cirka 1 år sedan jag stötte på dx30 pro. En bra produkt, för målgrupp som vill använda både hörlurar och aktiva högtalare. Behöver du inte de funktionerna rekommenderar jag att du väljer ifi zen. Om du nu lockas av dx30 pro var noga med att köpa V2.

Om du har råd att köpa Ifi tycker jag du ska göra det. SMSL M3 och Fiio E10K är det inget fel på. Dock har det stöt på samma öde som D1, helt ok eller till och med bra när de lanserades. Men sedan dess har det anlänt enligt recessioner anlänt bättre prylar.

Det riktigta budget alternativet är Apple USB-C till 3,5mm

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ledsen att tagga er alla...
Efter en hel del läsning och fundering har jag kommit fram till följande alternativ som jag gärna vill ha era åsikter om. Jag har landat i att jag kanske behöver gå något högre i pris än jag initialt tänkt men, men....
1. Topping DX3 Pro
2. AudioEngine D1
3. SMSL Audio M3
4. iFi Audio Zen DAC
Eller det riktiga budgetalternativet:
5. FiiO E10K

Låt mig höra er dom!

Topping DX3 Pro är klart bäst så den kommer inte göra dig missnöjd. Den kan driva mycket mer tungdrivna lurar som t.ex. Sennheiser HD650 så du kommer inte få några problem om du skulle uppgradera dina hörlurar.

Permalänk
Medlem

@NcLr: Har dåligt med egen erfarenhet. Jag sitter faktiskt själv med ett sådant Soundblaster AE-5 som någon ovanför tipsade om. Eller så har jag kört via stora surround-receivern. Soundblastern fungerar väl bra, men är kanske inget jag rekommenderar egentligen, man kan säkert få bättre för pengarna. Jag valde det själv främst för att jag har plats i datorn, och inte ville ha flera saker på skrivbordet

Men, något som rekommenderades flitigt på nätet när jag letade runt var Schiit Audio. Då främst en s.k. Schiit stack, med Modi DAC och Magni AMP. Ser nu dock att de har en billig kombi DAC/AMP vid namn Fulla.

Fiio var också poppis kommer jag ihåg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@NcLr: Har dåligt med egen erfarenhet. Jag sitter faktiskt själv med ett sådant Soundblaster AE-5 som någon ovanför tipsade om. Eller så har jag kört via stora surround-receivern. Soundblastern fungerar väl bra, men är kanske inget jag rekommenderar egentligen, man kan säkert få bättre för pengarna. Jag valde det själv främst för att jag har plats i datorn, och inte ville ha flera saker på skrivbordet

Men, något som rekommenderades flitigt på nätet när jag letade runt var Schiit Audio. Då främst en s.k. Schiit stack, med Modi DAC och Magni AMP. Ser nu dock att de har en billig kombi DAC/AMP vid namn Fulla.

Fiio var också poppis kommer jag ihåg

Jo! Schiit rekommenderas överallt men finns fanken inte att få tag i. Slut överallt! Frågan är om det är en "överhypad" produkt eller faktiskt bang for buck!? Känner mig lite kluven angående just Schiit....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Ledsen att tagga er alla...
Efter en hel del läsning och fundering har jag kommit fram till följande alternativ som jag gärna vill ha era åsikter om. Jag har landat i att jag kanske behöver gå något högre i pris än jag initialt tänkt men, men....
1. Topping DX3 Pro
2. AudioEngine D1
3. SMSL Audio M3
4. iFi Audio Zen DAC
Eller det riktiga budgetalternativet:
5. FiiO E10K

Låt mig höra er dom!

Nu har jag ju ingen direkt erfarenhet med någon av dem, men jag tror att "Z Reviews" på YouTube har kikat på de flesta om du vill ha den brutala (oftast) sanningen om hur varje av dem låter.

Jag läste igenom specifikationerna lite snabbt och har några kommentarer;

Topping DX3 Pro
Inbyggd radiokommunikation skulle vara en varningsflagga för mig. Radiosändare är av natur väldigt störande i och med att de både har som primära uppgift att generera elektromagnetiska störningar i luften och för att de typiskt har väldigt ojämn last på strömförsörjningen. Ser häftigt ut på pappret dock och det går att göra det rätt, det ställer bara högre krav på designen.

Har "2*AK4493" vilket jag skulle gissa på betyder separat dekoder för hörlurar och utgångarna på baksidan eftersom det är en tvåkanalsdekoder (stöd för både PCM16/20/24/32 och DSD64/128/256/512) med balanserade utgångar. Nästan lite synd att de inte drog balanserat ut på baksidan men RCA är det väl större efterfrågan på.

AKM AK4118 är en SPDIF till I2S-dekoder och agerar sannolikt bara som brygga mellan digitala ingångarna och DAC. Framgår inte vilken förstärkarkrets som används. Utgångsimpedans bara listad som "<10 Ohm" vilken kan vara lite högt för lurar på 32 Ohm.

AudioEngine D1
Kör AKM AK4396 som DAC (PCM16/20/24 och DSD, blir inte klok på vilka DSD-hastigheter den klarar från databladet men kanske 512 och 768?) och TI OPA2134 som hörlursförstärkare. TI kallar dem för "High Performance Audio Operational Amplifiers" och TI är ju knappast nybörjare på OpAmps, de är säkert bra om de används rätt.

2 Ohm utgångsimpedans och de rekommenderar lurar på 10-600 Ohm. Tumregeln jag har hört är minst en faktor ca 8 lägre på utgången än på lurarna men det är knappast en hård regel och även det skulle betyda minst 16 Ohm för lurarna.

Ska enligt specifikationerna ha tvåstegs spänningsreglering efter USB-ingången, vad det betyder egentligen är svårt att uttyda men förhoppningsvis är sista steget en linjärregulator. Med de effekter vi pratar om duger den haltande verkningsgraden gott och väl när man får så ren matning i utbyte.

SMSL Audio M3
Använder Cirrus Logic CS4398 som DAC (PCM16/18/20/24 eller DSD med från databladet svårtolkad hastighet). Okänd förstärkardesign som påstås passa lurar upp till 300 Ohm utan att nämna något om en undre gräns.

Påstås ha galvaniskt isolerad matning vilket är en fördel om den är rätt designad. Har matning i ett separat kontaktdon, också det är ett plus om det är rätt gjort.

Svårt att säga mer om denna då jag inte verkar kunna komma åt produktsidan just nu.

iFi Audio Zen DAC
Har C0G-kondensatorer vilket betyder att det är kondensatorer som är extremt bra på att hantera temperaturvariationer. Det innebär bland annat att de inte varierar i kapacitans över hela sin arbetstemperatur, de åldras betydligt mindre och de har väldigt lite piezoelektrisk påverkan (effektivt att de blir mikrofoner medan de utsätts för termisk expansion). De är helt klart rätt val för ljudkretsar, men de flesta brukar inte skylta med det eftersom det egentligen är det enda rätta sättet att bygga med ytmonterade kondensatorer. Med det sagt har jag byggt analoga kretsar med X7R bara för att testa hur de låter och de fungerade ändå tillräckligt bra på ett nybyggt och svalt kort, så det är ju ingen katastrof ändå. Summa summarum är det ändå bra att de har gjort rätt.

Det framgår inte tydligt från specifikationerna vilken DAC den bygger på och egentligen inte vilken förstärkare heller (med automatisk justering av gain efter impedans (<1 Ohm på utgången)), annat än att Burr-Brown är inblandad. Det implicerar i sin tur att det är en eller flera TI-krets(ar) det bygger på eftersom de äger varumärket Burr-Brown. Inte heller framgår det vilket bitdjup den klarar med PCM utöver 24 bitar eller vilka DSD-standarder utöver DSD256. Från produktinformationen kan man utläsa att den i alla fall har USB-interface från XMOS och spänningsreglering från TI.

Sedan till den riktiga godbiten; den kan köra i balanserat läge ut, och dessutom genom min personliga favorit Pentaconn. Det är värt att tänka på om du har tänkt byta till något som klarar balanserad matning, till exempel Sennheiser HD 500-serien (som av någon anledning är internt kopplade för balanserat men inte inkluderar kabel för det) eller om du moddar fram balanserade lurar.

Detta verkar vara det mest seriöst designade ljudkortet såhär långt, även om de är lite hemlighetsfulla.

FiiO E10K
I vanlig ordning flaggar FiiO med vilka chip de använder. TI PCM5102 (antar att de syftar på PCM5102A eftersom PCM5102 är EOL) som DAC (PCM16/24/32, inget stöd för DSD). TI LMH6643 som OpAmp i förstärkarkretsen. Rekommenderad impedans 16-150 Ohm på lurarna, <1.04 Ohm impedans på utgången.

FiiO slösar inga ord på varför deras design är bättre utan låter artikelnummer och kunder tala för sig själva. De skyltar försiktigt med att ha en potentiometer från ALPS men utan att veta hur den är kopplad säger det inte mycket. På min Q1 MKII var de tydliga med att potentiometern avläses av en ADC och volymjusteringen görs digitalt med gain på förstärkaren. En fiffig lösning för att undvika obalans och skrapande men det framgår inte om E10K använder samma lösning. Något att leta vidare på om du är intresserad.

Sammanfattning
Om du bara vill shoppa från produktspecifikationer är det nog iFi Audio Zen (som jag vägrar kalla enbart DAC) som ger bäst ljudkvalité. De visar åtminstone grundläggande kunskaper i design av analoga ljudkretsar och ger dig dessutom en tydlig uppgraderingsväg för nya lurar om du vill köra balanserat (kan tillägga att om du använder Dolby Atmos for Headphones är det värt jobbet).

Trots allt ovan skulle jag rekommendera att du kollar på recensioner, och mer än en. Z Reviews är alltid en bra början då han är ganska utförlig i sina tester men det han testar är påtagligt subjektiva saker. Fördelen med det är att han inte bryr sig så mycket om vad det står på pappret utan bryr sig istället om hur det faktiskt låter. Värt att nämna är också att han hatar ATH-M50(x) över att de bara passar i en studio där man vill ha platt respons och tråkigt ljud (håller inte med honom med avseende på användningsområde, men han har en poäng i att de har mer analytisk än rolig respons).

Men nu är inlägget redan för långt för att bara ha läst igenom specifikationerna "lite snabbt" så jag avslutar med att du får återkomma med frågor.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: stort tack för det superbt utförliga svaret! Ska kolla lite review även om han hatar M50.. 😂
Faktum är att jag funderat på att byta till ett par BeyerDynamics 770pro 80 Ohms varianten så småningom. Tycker doch M50 är bra allroundlurar för priset.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har ett par hörlurar som har lite mer än 32Ohm impedans, tror det var 50 är det nån större skillnad i driva dem?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W