Rocket League blir gratis och Epic Games Store-exklusivt

Permalänk
Melding Plague

Rocket League blir gratis och Epic Games Store-exklusivt

Det racingdoftande fotbollsspelet blir framöver fritt tillgängligt, samtidigt som det vankas omfattande cross-play-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat det på länge, men det känns som att en sån här grej kan gå åt båda hållen. Dels får man in en våg av nya spelare, men kan också förstöra upplevelsen för gamla rävarna...

Permalänk
Medlem

Tim Sweeneys kommentar för två dagar sedan:

Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in.

Permalänk
Medlem

Underbart!

Som den Rocket League nörden jag är så är jag överlycklig över detta beslut.
Spelat det sen början av 2016 och jag kan inte få nog av det. Ska bli väldigt intressant att se hur Rocket league kommer ändras under det närmsta tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajntoin:

Underbart!

Som den Rocket League nörden jag är så är jag överlycklig över detta beslut.
Spelat det sen början av 2016 och jag kan inte få nog av det. Ska bli väldigt intressant att se hur Rocket league kommer ändras under det närmsta tiden.

Förmodligen mindre Linux användare då Epic Games i dagsläget gör inget alls för att förbättra situationen där vad jag kan se.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Musty flikks for teh masses!

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna att cross platform play inte är en ny funktion. Alla plattformar kan redan möta varandra. Men det som blir nytt är att det är cross platform progression genom att länka till ett epic konto från alla platformar man vill spela på och ha gemensamma items/rank. Som Fortnite antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajntoin:

Underbart!

Som den Rocket League nörden jag är så är jag överlycklig över detta beslut.
Spelat det sen början av 2016 och jag kan inte få nog av det. Ska bli väldigt intressant att se hur Rocket league kommer ändras under det närmsta tiden.

Kan tänka mig att ett gäng med ungar och folk från fattigare delar av världen kommer kunna spela det. På sikt kan det säkert bli en stor skara nya frälsta. Kanske också en del idioter inledningsvis...

Jag har själv testat det med mina barn för kanske ett år sedan, men de blir för frustrerade så vi la ner försöken.

Permalänk
Avstängd

Kommer det vara gratis för Switch också?

Permalänk
Medlem

Epic Games, vars grundare och VD Tim Sweeney som för bara två dagar sedan twittrade friskt om att spel ska kunna spelas på alla plattformar oberoende av var du köpt dem, ska nu ta bort Rocket League från Steam som funnits där i 7 år till fördel för sin egna klient.

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning till att inte stöta Epic Games!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Epic Games är verkligen spelmarknadens skithög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kommer det vara gratis för Switch också?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tim Sweeneys kommentar för två dagar sedan:

Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in.

Att han är en hycklare är ingen nyhet, men det här måste ändå vara ett rekord.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte spelat det på länge, men det känns som att en sån här grej kan gå åt båda hållen. Dels får man in en våg av nya spelare, men kan också förstöra upplevelsen för gamla rävarna...

Det kommer inte att påverka folk som är någorlunda duktiga alls för nya spelare har inte en suck mot någon som redan kan flyga

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Haha, gamle gode Tim S. gör mig sällan annat än besviken!
Han är iaf. konsekvent i sina handlingar, men i ord -not so much...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Sweeney Tim strikes again!

Kommer aldrig stödja Epic så länge dom håller på så här.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Alla som köpt spelet kan fortsätta spela och för alla nya spelare är det gratis på Epic å folk är arga för vad? missar jag något...

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det kommer inte att påverka folk som är någorlunda duktiga alls för nya spelare har inte en suck mot någon som redan kan flyga

Jag tänkte främst på att matchmaking lär gå åt skogen med stort influx, men också de som investerat pengar kan känna sig lurade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vash:

Alla som köpt spelet kan fortsätta spela och för alla nya spelare är det gratis på Epic å folk är arga för vad? missar jag något...

vissa av oss villa inte bli dataminade av kinesiska staten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Epic Games, vars grundare och VD Tim Sweeney som för bara två dagar sedan twittrade friskt om att spel ska kunna spelas på alla plattformar oberoende av var du köpt dem, ska nu ta bort Rocket League från Steam som funnits där i 7 år till fördel för sin egna klient.

Har jag missat något?

Ja. Steam är inte en plattform (PC). Det är en spelbutik.

Permalänk

Hatar alla dessa clients man måste ha, det är fan nästan ett till varje spel. Varför kan man inte bara få ladda ner spelen eller till och med kunna beställa via en fysisk skiva? Köpte en V90 för 3 veckor sen. Cd-spelare är tillbehör som tar upp halva armstödet. Vad är det för fel på folk som tar bort bra funktioner. Jobbar alla utvecklare på Apple som tar bort 3.5mm jacket. Skönt att dom behållit USB så man kan ha låtar där iallafall.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänkte främst på att matchmaking lär gå åt skogen med stort influx, men också de som investerat pengar kan känna sig lurade

Alla nya spelare får väl sin rättmättiga rank eller hur menar du? Jag kan spela upp mig till champ relativt enkelt 1v3. Därefter behöver jag bättre teammates

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jecretur:

Ja. Steam är inte en plattform (PC). Det är en spelbutik.

Nu var det Steam, Epic games store, GOG med flera det handlade om. Skrev plattform istället för klient på ett ställe (nämnde klient senare).

Tråkigt när folk inte svarar på frågan utan väljer att feltolka för att få rätt.

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på folk som konstant gnäller på Epic.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Men det är väl redan fullt cross-play stöd? Annars så lär det väl inte bli så stor skillnad? Kul med nya spelare som svär åt en istället för gamla!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Men det är väl redan fullt cross-play stöd? Annars så lär det väl inte bli så stor skillnad? Kul med nya spelare som svär åt en istället för gamla!

Ja som sagt finns redan cross play.
Det som blir nytt är cross progression, så rank och inventory blir samma oavsett vilken plattform du spelar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tänkte främst på att matchmaking lär gå åt skogen med stort influx, men också de som investerat pengar kan känna sig lurade

Fast känna sig lurad?
Jag har köpt spelet men jag känner mig inte alls lurad över att spelet blir gratis. Jag har ju haft fördelen att spela spelet sedan jag köpte det.

Det mesta blir gratis efter tillräckligt lång tid. Du kan få gamla datorprylar gratis, men när de var nya kostade de en bra slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Fast känna sig lurad?
Jag har köpt spelet men jag känner mig inte alls lurad över att spelet blir gratis. Jag har ju haft fördelen att spela spelet sedan jag köpte det.

Det mesta blir gratis efter tillräckligt lång tid. Du kan få gamla datorprylar gratis, men när de var nya kostade de en bra slant.

Jag menade inte specifikt för Rocket League, men vet att liknande ändringar hänt för några MMO bland annat. Kan ju också bli hur bra som helst

Permalänk
Medlem

Så mycket för Epics statement i GOG nyheten.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"