Vad är det för buller jag har?

Permalänk
Medlem

Vad är det för buller jag har?

--

Hej.

Har ett muller i huset och undrar om någon vet vad det kan vara?

https://www.youtube.com/watch?v=FcRrirzofRo

Även om det är helt vindstilla, jag slår av huvudströmmen till huset
och det är mitt på natten och det inte är någon trafik på vägen,
så har jag detta muller på en plats i huset.

Någon som vet varför jag kan ha detta?

Mvh Magnus

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Vila i frid

Högspänningsledning utanför huset? Inkommande kall/varmvatten? Ventilation? Har du analyserat spektrat på "bullret" ? Vilka frekvenskomponenter rör det sig om?

Permalänk
Medlem

--

Skrivet av hasenfrasen:

Högspänningsledning utanför huset?
Inkommande kall/varmvatten?
Ventilation?
Har du analyserat spektrat på "bullret" ?
Vilka frekvenskomponenter rör det sig om?

Inga högspänningsledningar alls här.
Har egen brunn från höjd på självfall dvs egentryck på runt ett kilos tryck så vattentryck kan det inte heller vara.
Har inget fläktsystem. Här öppnar man fönster isf.

Har gjort frekvensanalys med dator och det är mycket låga frekvenser.
När det är som värst kan man höra ett muller.

MagI

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

Kanske en huvudvattenledning, kanske höra med Va på kommunen om de har något nära ditt hus

Permalänk
Medlem

Något under marken som vibrerar upp i huset och resonerar? Kanske kolla med lantmäteriet om det finns finns floder under jorden där.

Hotspoten kanske är huvudkopplingen till vibrationerna och så sprider det sig sedan vidare i huset.

Är det krypgrund eller gjuten platta på huset? Kanske någon plint under hotspoten som för vidare vibrationer från marken?

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Vindkraft eller motorväg i närheten?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Vindkraft eller motorväg i närheten?

Motorväg E6 men mullrar även på natten utan trafik.

Inga vindkraftverk.

Har upplevt vindkraftbuller, då vi sov i hus , i annan stad ,
och när vinden stod på från vindkraftverk , som stod kilometer bort ,
lät det som om en tvättmaskin stod i rummet bredvid , på centrifug.

Men detta muller är på hela tiden hur det än blåser och även vindstilla.

MagI

--

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

Kan det vara något långt bort? Finns industri eller liknande i området som kan ha någon process som pågår kontinuerligt och fortplantar sig genom marken? Tänker typ pressar, stora band, sågverk, gruvor eller liknande.

Har du källare eller en grund som det går att titta i för att se problemet underifrån? Hade tidigare ägare samma problem eller är det ett nybygge av något slag? Hur är det med andra hus i området, uppelver de samma sak?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Kan det vara något långt bort? Finns industri eller liknande i området som kan ha någon process som pågår kontinuerligt och fortplantar sig genom marken? Tänker typ pressar, stora band, sågverk, gruvor eller liknande.

Har du källare eller en grund som det går att titta i för att se problemet underifrån? Hade tidigare ägare samma problem eller är det ett nybygge av något slag? Hur är det med andra hus i området, uppelver de samma sak?

Känner inte till några industrier häromkring men ska kolla upp det.
Det märkliga är ju att det kan inte går att mäta något buller utanför.

MagI

...

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem

Ditt hus fungerar som en resonans låda tex som baslådan till en subwoofer. Det kommer alltid vara inne i ett hörn som ljudet förstärks, aldrig mitt i rummet.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Det YT-klippet var tyvärr inte mycket att använda som grund då du zoomat in max på själva displayen och inte visar något av omgivningen.

Du kanske står och nöter den mot en gardin? Eller har en fläkt i närheten?

Sätt den på ett stativ i mitten av rummet och filma mer övergripande för att sedan zooma in på mätaren.

Visar den sedan 37dB så är det inte ungefär 40

Vid 80-90dB borde man höra ljudet via inspelningen men lyckas inte höra något när jag lyssnar genom mobilen.

Permalänk

Kineserna eller ryssarna som gräver en tunnel till Sverige , nej men lite mer seriöst då har du märkt av det här ljudet länge eller är de något nytt ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magi55:

--

Hej.

Har ett muller i huset och undrar om någon vet vad det kan vara?

https://www.youtube.com/watch?v=FcRrirzofRo

Även om det är helt vindstilla, jag slår av huvudströmmen till huset
och det är mitt på natten och det inte är någon trafik på vägen,
så har jag detta muller på en plats i huset.

Någon som vet varför jag kan ha detta?

Mvh Magnus

Är det alltså brus från inspelningen som hörs och inte vinden på det klippet för det låter ju som om det blåser lite ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur funkar strålning och ljud? radon eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttish123:

Hur funkar strålning och ljud? radon eller nåt?

Strålning låter inte på samma sätt som ljus inte ger ifrån sig ljud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Puttish123:

Hur funkar strålning och ljud? radon eller nåt?

Du hör inte strålning och om det skulle strömma så mycket radon ur marken att det bullrade så skulle ingen överleva särskilt länge där så det är inte sannolikt att det är det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det alltså brus från inspelningen som hörs och inte vinden på det klippet för det låter ju som om det blåser lite ?

det är i början av videon det blåser, sen går han in och mäter inomhus där det "mystiska" ljudet är.

med hörlurar hör jag ett brummande ljud, slängde in det i audacity från videon och peaken låg runt 70hz. vet verkligen inte vad det skulle kunna komma ifrån..? svårt att gissa också när man inte vet vad som finns däromkring som kan ge ifrån sig ljud eller vibrationer.

googlade lite och hittade denna https://www.aticourses.com/2010/03/07/home-low-frequency-hum-...
men de skriver att ljudet kom från vattenledningar med högt tryck, vilket inte verkar vara orsaken i detta fallet då brunn används med självfall.

edit: nu när jag tänker efter, den 70hz som jag fick från audacity är nog fel. microfonen plockar nog inte upp de lägre frekvenserna. 86dB är väldigt hög ljudnivå, men det jag hör är mycket tyst. större delen av ljudet kanske är under 20hz? beror ju på vilka frekvenser decibelmätaren klarar av att mäta också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tauc:

det är i början av videon det blåser, sen går han in och mäter inomhus där det "mystiska" ljudet är.

med hörlurar hör jag ett brummande ljud, slängde in det i audacity från videon och peaken låg runt 70hz. vet verkligen inte vad det skulle kunna komma ifrån..? svårt att gissa också när man inte vet vad som finns däromkring som kan ge ifrån sig ljud eller vibrationer.

googlade lite och hittade denna https://www.aticourses.com/2010/03/07/home-low-frequency-hum-...
men de skriver att ljudet kom från vattenledningar med högt tryck, vilket inte verkar vara orsaken i detta fallet då brunn används med självfall.

edit: nu när jag tänker efter, den 70hz som jag fick från audacity är nog fel. microfonen plockar nog inte upp de lägre frekvenserna. 86dB är väldigt hög ljudnivå, men det jag hör är mycket tyst. större delen av ljudet kanske är under 20hz?

Jag trodde att hela videon var utomhus men eftersom det verkar blåsa lite ute så är det troligen huset som vibrerar av vinden åtminstone hör jag mitt hus när det blåser och det är klart olika ljud i olika rum.
Har också hållit på en del med att tysta hus i samband med att man installerar hifisystem och då brukat använda tongenerator och helt enkelt kört svep och toner för att lokalisera vad som vibrerar och tystat det som låtit mest och så fortsätter man omgångsvis tills det är vibrationsfritt nog,
Hus kan låta en hel del i sig själva om det inte är verkligen vinsdstilla och ljud kan även fortplantas via vattenledningar och marken över ganska långa sträckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag trodde att hela videon var utomhus men eftersom det verkar blåsa lite ute så är det troligen huset som vibrerar av vinden åtminstone hör jag mitt hus när det blåser och det är klart olika ljud i olika rum.
Har också hållit på en del med att tysta hus i samband med att man installerar hifisystem och då brukat använda tongenerator och helt enkelt kört svep och toner för att lokalisera vad som vibrerar och tystat det som låtit mest och så fortsätter man omgångsvis tills det är vibrationsfritt nog,
Hus kan låta en hel del i sig själva om det inte är verkligen vinsdstilla och ljud kan även fortplantas via vattenledningar och marken över ganska långa sträckor.

men uppemot 90dB? det är ju typ som en gräsklippare i ljudnivå.
man skulle kunna tro att det bara mätaren som är dåligt isolerad mot elektriska fält, och visar felaktiga resultat nära el och kablar. men han skrev också att det fortfarande är samma vid strömavbrott.
kanske någon pumpstation för avlopp eller liknande i närheten som för vibrationer genom marken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tauc:

men uppemot 90dB? det är ju typ som en gräsklippare i ljudnivå.
man skulle kunna tro att det bara mätaren som är dåligt isolerad mot elektriska fält, och visar felaktiga resultat nära el och kablar. men han skrev också att det fortfarande är samma vid strömavbrott.
kanske någon pumpstation för avlopp eller liknande i närheten som för vibrationer genom marken?

Infraljud kan ha väldigt höga nivåer innan man medvetet börjar störa sig på dem, i en bil är de ofta över 140 dB i infrabasområdet och det brukar likt ventillationsbuller ofta göra folk trötta.
Det är signifikanta skillnader i hur vi uppfattar lågfrekventa ljud/vibrationer och gäller det en arbetsplats finns det 2 olika regelverk för det, det faller både inom buller och helkroppsvibrationer
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...
Sedan är mätaren antagligen inte särskilt noggrann heller vid den typen av mätningar vid låga frekvenser om det ens är inom mätarens rekommenderade frekvensområde, svårt att veta utan att ha gjort en kalibrering på mätaren men generellt mäter de enligt klass 2 från bas till undre diskantområdet och ger ganska stor mätfel i ytterändarna på ljudets frekvensområde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Där ser man! Vet att infraljud kan uppgå i höga nivåer utan att man riktigt hör dom men trodde inte att det handlade om så pass höga nivåer på decibel skalan.
men känns ändå orimligt att det ska vara ett luftburet ljud då han skriver i videons description "Even at night, when there is no traffic at all, and sound level outside is 30-40 dB, I still get 85-90 dB at this place inside my house.".
Nog måste det komma antingen från marken (tex via rör), eller från något inomhus? har väldigt svårt att tänka mig att ljud på ynka 30-40 dB ska kunna uppgå till 85-90 dB inne, oavsett om huset nu skulle agera som någon slags baslåda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tauc:

@mrqaffe: Där ser man! Vet att infraljud kan uppgå i höga nivåer utan att man riktigt hör dom men trodde inte att det handlade om så pass höga nivåer på decibel skalan.
men känns ändå orimligt att det ska vara ett luftburet ljud då han skriver i videons description "Even at night, when there is no traffic at all, and sound level outside is 30-40 dB, I still get 85-90 dB at this place inside my house.".
Nog måste det komma antingen från marken (tex via rör), eller från något inomhus? har väldigt svårt att tänka mig att ljud på ynka 30-40 dB ska kunna uppgå till 85-90 dB inne, oavsett om huset nu skulle agera som någon slags baslåda.

Att huset rör sig när det blåser är jag övertygad om men hur det låter av det vet jag inte och rör kan överföra vibrationer de också liksom marken i sig, ljud i marken kan fortplanta sig långt, elefanter kan använda infraljud från 5Hz för att kommunicera upp till 10 km, de hör inte ljuden men de känner av vibrationerna med fötterna.

Infraljud/vibrationer från vägar och olika typer av maskiner kan alltså fortplanta sig långt om markförhållandena tillåter det och grundljudet kan vara ohörbart men få nått annat att svänga vid högre frekvens och nivå.
Det kan ju även vara en mätfel...

Det skulle även kunna vara en kombination av orsaker typ att TS har det tyst i huset men får ett mätfel, TS försöker då lyssna sig fram till en orsak och om det är verkligen tyst i huset så lyssnar TS på sina kroppsljud, blodflödet genom öronen/huvudet kan mullra ganska tydligt och eftersom örats känslighet ökar om omgivningen är tyst så kan man efter en stunds vila av hörseln ha ökat känsligheten och börjar höra ljud man är ovan vid om omgivningen normalt inte är väldigt tyst.

Det är i vart fall svårt att mäta på nått bra sätt för att få en korrekt förklaring med en enkel ljudnivåmätare när den antagligen pressas utanför sitt tänkta mätområde och det gäller även inspelningen för även om det är nått ljud så är det mycket svårt att bedöma det om man inte har kalibrerade delar för att mäta/spela in det med.

Rumsresonanser är också väldigt stora i de flesta rum när man kommer under den frekvens där ljudvågen ryms i rummet, det är ganska enkelt att höra när man håller på att justera in en basmoduls position och nivå, att nivån vid en problemfrekvens kan ändras 30 dB eller mer beroende på var i rummet man mäter är ganska vanligt och anledningen till att man behöver många basmoduler för att få jämn energispridning i rummet, det handlar alltså inte enbart om att spela starkare utan att kunna få samma ljudtryck överallt i rummet oavsett ljudtryckets absoluta nivå.

Det har ju inte heller tydligt framgått om TS störs av bullret eller om det handlar om att han upptäckt att nått låter och att nått visas på ljudnivåmätaren.
Jag spekulerar utifrån mina erfarenheter av buller och hifi/PA och den grundinfo som framkommit och vet att det är svårt att utvärdera nått från en inspelning/mätning av den typ som är utgångspunkten, ska man mäta buller på riktigt ska mätarna vara spårbart kalibrerade och för att spela in ljuden för att i efterhand bedöma det behöver man även veta hur inspelningsutrustningen uppför sig och helst se lokalen och "veta allt" om den som mått och var mikrofonen är placerad och typer av material, enklare att göra på plats och nästan omöjligt via videoklipp.

(TS har ett plåttak som är fäst i läkt där spikarna börjat lossa lite så den kan vibrera råsponten som leder ljuden till husets gavel där de fortplantar sig ner i rummet och ljudet förstärks av en rumsresonans på en specifik punkt beroende på måttproportionerna, flyttar man mätpunkten 30 cm så har nivån ändrats 30 dB.
Eller så är det nått helt annat, som sagt otroligt svårt att säga nått om vad som verkligen händer utan mycket bättre underlag)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det kanske är snart värt att anlita ett företag/myndighet som kan komma ut och mäta med ännu bättre gräjer och förhoppningsvis kan lokalisera ljudets källa och ge goda förslag på hur man kan få det att sluta.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

---

Då frekvensanalysen gav höga dB bara i de mycket låga frekvenserna under 80 Hz , så är det svårt att lokalisera.
Våglängden är längre än avståndet mellan öronen och då är det svårt att höra var ljudet kommer ifrån .

https://www.audiocheck.net/audiotests_basslocalization.php
--
Unfortunately, phase differentiation fails when the frequencies are too low. For example, at the bottom of the human hearing range, the wavelength is almost 20 meters long. What does 20 cm - the average distance between our ears - represent compared to 20 meters? Not much, as a pure tone waveform won't significantly change over 1/100th of its cycle. As both of our ears will perceive a very similar signal, the sound will simply be interpreted as coming frontally, even though it comes from your side.

So, as the frequency drops below a critical frequency - usually around 80 Hz - it becomes very difficult to determine a sound's location.
--

MagI

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

Då frekvensanalysen gav höga dB bara i de mycket låga frekvenserna under 80 Hz , så är det svårt att lokalisera.

Det kanske är svårt att lokalisera men en ljudnivå på 80-90dB på 80Hz borde höras väldigt tydligt i inspelningen om inte kameran/telefonen har HELT värdelös mick. En sinuston (dvs utan övertoner) ner mot 40Hz på den frekvensen borde höras tydligt och därtill borde det finnas övertoner som gör det ännu tydligare.
Jag kan bara höra ett VÄLDIGT svagt mullrande.
Vilken frekvens ligger toppen på?

Hur som helst tycker jag att det verkar väldigt märkligt att mätaren ger ett så stort utslag när det nästan inte hörs. Det måste röra sig om mätfel eller att mätaren bara beter sig märkligt för att det är något utanför dess område. Har du testat att göra ljudupptagning med en mick som har bra kvalitet för att jämföra med frekvensanalysen från mätaren?
Alternativt visar mätaren värdet av något som inte dyker upp i frekvensanalysen.

Vad ljudet skulle kunna vara har jag inte någon bra gissning på men som flera varit inne på kan det ju vara något som kommer via marken och förstärks i ditt hus som fungerar som resonanslåda.

Eller så kanske du ska kontakta Det okända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det kanske är svårt att lokalisera men en ljudnivå på 80-90dB på 80Hz borde höras väldigt tydligt i inspelningen om inte kameran/telefonen har HELT värdelös mick. En sinuston (dvs utan övertoner) ner mot 40Hz på den frekvensen borde höras tydligt och därtill borde det finnas övertoner som gör det ännu tydligare.
Jag kan bara höra ett VÄLDIGT svagt mullrande.
Vilken frekvens ligger toppen på?

Hur som helst tycker jag att det verkar väldigt märkligt att mätaren ger ett så stort utslag när det nästan inte hörs. Det måste röra sig om mätfel eller att mätaren bara beter sig märkligt för att det är något utanför dess område. Har du testat att göra ljudupptagning med en mick som har bra kvalitet för att jämföra med frekvensanalysen från mätaren?
Alternativt visar mätaren värdet av något som inte dyker upp i frekvensanalysen.

Vad ljudet skulle kunna vara har jag inte någon bra gissning på men som flera varit inne på kan det ju vara något som kommer via marken och förstärks i ditt hus som fungerar som resonanslåda.

Eller så kanske du ska kontakta Det okända.

Ju lägre frekvens desto högre dB.
Muller är hela tiden likadant med eller utan element är på samt eld eller ej i kamin.
Hur känsliga kan en ljudmätare vara för elektromagnetisk störningar från trådlösa telefoner?
Misstänker det nu, då hela huset har ca 45-50 dB , men nära den ökar dB.
Har bla denna.
Telias: Siemens Gigaset C450

Ni som har DECT telefon i huset och en dB mätare som min.
Kan ni mäta runt er telefon och se om era värden varierar nära er DECT telefon?

MagI

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Magi55:

Kan ni mäta runt er telefon och se om era värden varierar nära er DECT telefon?

Du behöver ingen annans mätning för att kunna utesluta den källan. Stäng av basstationen och dect-telefonerna samt alla mobiltelefoner (gsm/3g/4g) så vet du.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magi55:

Ju lägre frekvens desto högre dB.
Muller är hela tiden likadant med eller utan element är på samt eld eller ej i kamin.
Hur känsliga kan en ljudmätare vara för elektromagnetisk störningar från trådlösa telefoner?
Misstänker det nu, då hela huset har ca 45-50 dB , men nära den ökar dB.
Har bla denna.
Telias: Siemens Gigaset C450

Ni som har DECT telefon i huset och en dB mätare som min.
Kan ni mäta runt er telefon och se om era värden varierar nära er DECT telefon?

MagI

Du har inte tydliggjort om du uppfattar ett störande buller eller om det bara är nått du mätt.
Hur upplever du bullret, finns det ett samband mellan det ljudtryck du mäter och vad du kan höra/känna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Garanterat någon nätadapter. Bryt all el via huvudsäkringen och mät på nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eckelhesten:

Garanterat någon nätadapter. Bryt all el via huvudsäkringen och mät på nytt.

Kan ju vara en fördel att du läser originalinlägget innan du kommenterar.

Citat:

Även om det är helt vindstilla, jag slår av huvudströmmen till huset
och det är mitt på natten och det inte är någon trafik på vägen,
så har jag detta muller på en plats i huset.