Datorn dog plötsligt, 3 dagar senare och inget jag gör får liv i den.

Permalänk
Medlem

Datorn dog plötsligt, 3 dagar senare och inget jag gör får liv i den.

Hej, min dator dog plötsligt i söndags och går nu endast igång långt nog så fläktarna snurrar och CPUn blir varm men inget mer. (inga pip från högtalaren)
Bestod av följande delar:
* ASUS PRIME-B350M-A
* AMD Ryzen 5 1600X
* 16GB RAM (verifierat fungerar i annan maskin)
* AMD Vega 56
* Corsair AX860

För att dra hela historien..

Tog ur cmos-batteriet, körde med endast en RAM-sticka i, utan grafikkort. tangentbordet vill inte reagera på numlock osv.

Köpte nytt moderkort (Gigabyte B450M DS3H), ingen förändring
Lämnade tillbaka moderkortet (tänkte då är det väl CPUn), köpte ny CPU (3700X)
Testade min PSU i annan dator, nu är den datorn (Sandy Bridge-bygge) också död och har samma symptom.

Här var jag tvärsäker på att det var PSU eller GPUn det var fel på, så köpte mig ny PSU och moderkort (ett till gigabyte, likadant) och kopplade ihop idag med ett annat grafikkort, men det har samma resultat ändå.

Frågan är då, kan min PSU ha dödat mina CPUer? Har det dödat grafikkorten? Har grafikkorten dödat moderkortet i sin tur? Vad fan är det som händer?!

Mvh, en ledsen människa.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Lego Master

Eftersom du misstänker att GPUn har tagit stryk, kan du testa den i en annan maskin för att avgöra knasfaktorn?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Eftersom du misstänker att GPUn har tagit stryk, kan du testa den i en annan maskin för att avgöra knasfaktorn?

Tyvärr är min enda andra stationära dator död, "roligt" nog pga allt detta. Men jag hade alltså satt i PSUn där, och sen stängt av för att sätta i GPUn, sen startade datorn aldrig igen.

Jag känner att jag kanske hade tur första gången bara, men jag skaffade ju senare en annan GPU (billigaste på webhallen) och den funkar inte heller. Endast den jag kört i nya moderkortet.

EDIT: För att vara extra tydlig, den nuvarande setupen är alltså:

* Gigabyte B450M DS3H
* AMD Ryzen 5 1600X
* 16GB RAM (verifierat fungerar i annan maskin)
* GeForce GT 710
* Seasonic FOCUS GX 650W

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

(inga pip från högtalaren)

Är detta en PC-speaker? Om ja.
Ta ut grafikkort, starta sedan datorn, du skall höra en dator som piper frenetiskt med någon form av felkod att det saknas ett Grafikkort.
Om datorn fortfarande är tyst, stäng av, tag ut RAM, starta, du skall få en annan frenetiskt pipade signal utav detta.

Har du mycket enheter inkopplade samtigit? Har du provat utan det absolut viktigaste inkopplat? dvs, endast CPU, RAM och grafikkort?
Ingen frontpanel, inga usb-portar, inga usb-enheter, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Är detta en PC-speaker? Om ja.
Ta ut grafikkort, starta sedan datorn, du skall höra en dator som piper frenetiskt med någon form av felkod att det saknas ett Grafikkort.
Om datorn fortfarande är tyst, stäng av, tag ut RAM, starta, du skall få en annan frenetiskt pipade signal utav detta.

Har du mycket enheter inkopplade samtigit? Har du provat utan det absolut viktigaste inkopplat? dvs, endast CPU, RAM och grafikkort?
Ingen frontpanel, inga usb-portar, inga usb-enheter, etc.

Yes det är en PC-speaker, den piper inte ens med GPU och RAM urkopplat, och jag har verkligen "bare minimum" inkopplat.
Moderkort, CPU, kylare och 24pin+8pin inkopplat, startar med en skruvmejsel så inte ens det är inkopplat ;p

Det jag mest undrar nu är kan min dåliga CPU ha dödat något på nya moderkortet? Eller är det bara att skaffa en ny CPU och hoppas på det bästa?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Lego Master

Aldrig hört talas om att en dålig CPU skulle bricka ett MB, men visst, inget är väl omöjligt under herrens år 2020 antar jag.

Vad händer om du startar nya MBt utan CPU? Det borde blir skitargt rent ut sagt, men nånting borde iaf hända.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Aldrig hört talas om att en dålig CPU skulle bricka ett MB, men visst, inget är väl omöjligt under herrens år 2020 antar jag.

Vad händer om du startar nya MBt utan CPU? Det borde blir skitargt rent ut sagt, men nånting borde iaf hända.

Varken nya eller gamla moderkortet gör ett endaste dugg utan CPU isatt, det vill säga att jag kunde lika gärna petat på en sten istället för power-on pinsen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Låter faktiskt som du dödat båda moderkorten med en dålig psu,kan ju ha haft överslag och en jättehög spänning in på moderkorten vilket har gjort att de brunnit upp helt enkelt.
Då hjälper det inte att sätta i ett nytt nätagg;)
Lycka till

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

En helt död dator dem mistänker alltid jag nätagget om nu inte knappen är trasig men det är ju lätt att testa men efter du böt agg är allt helt rätt kopplat inga distanser som fela bakom modekortet ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Yes det är en PC-speaker, den piper inte ens med GPU och RAM urkopplat, och jag har verkligen "bare minimum" inkopplat.
Moderkort, CPU, kylare och 24pin+8pin inkopplat, startar med en skruvmejsel så inte ens det är inkopplat ;p

Det jag mest undrar nu är kan min dåliga CPU ha dödat något på nya moderkortet? Eller är det bara att skaffa en ny CPU och hoppas på det bästa?

Jag missade följande i första inlägget:

Skrivet av Kattus:

Testade min PSU i annan dator, nu är den datorn (Sandy Bridge-bygge) också död och har samma symptom.

Om det är ett defekt PSU, så kan det i värsta fall ta med sig samtliga komponenter i datorn.
Det är lite det du beskriver när du provat PSU:n i en annan dator. (Kanske inte alla, men att den kan ha tagit med sig andra komponenter.)
Om det är ett modulärt PSU, och den andra datorn hade ett modulärt PSU, har du kopplat ihop två olika modellers kablar? Det är en mycket dålig idé då det inte finns någon standard på kontakten som ansluts mot själva PSU:n.

Misstänker man att ett PSU är dåligt, så bör man inte koppla in detta i något annat system, utan man bör prova med ett annat känt fungerande PSU.

Om du har tillgång till en multimeter, så kan du alltid mäta på kontakterna för att se om du har rätt spänningar.

***Slutfråga:
Har den nuvarande setupen några komponenter som varit inkopplade med den gamla PSU:n?

Permalänk
Medlem

@brackemannen:
@pompa_kumla:
istället för att citera alltihop så skriver jag vad för framsteg jag gjort.

Skrivet av Viita:

Jag missade följande i första inlägget:
Om det är ett defekt PSU, så kan det i värsta fall ta med sig samtliga komponenter i datorn.
Det är lite det du beskriver när du provat PSU:n i en annan dator. (Kanske inte alla, men att den kan ha tagit med sig andra komponenter.)
Om det är ett modulärt PSU, och den andra datorn hade ett modulärt PSU, har du kopplat ihop två olika modellers kablar? Det är en mycket dålig idé då det inte finns någon standard på kontakten som ansluts mot själva PSU:n.

Misstänker man att ett PSU är dåligt, så bör man inte koppla in detta i något annat system, utan man bör prova med ett annat känt fungerande PSU.

Om du har tillgång till en multimeter, så kan du alltid mäta på kontakterna för att se om du har rätt spänningar.

***Slutfråga:
Har den nuvarande setupen några komponenter som varit inkopplade med den gamla PSU:n?

Jag kör enbart med nya kablarna från nya PSUn, inget tal om distanser då moderkortet ligger på ett träbord. Den nya setupen har nu endast samma minnen, men som jag prövat flytta till min server och där fungerar de utmärkt i detta ögonblick.

Vad jag däremot gjort, satte i nya 3700X i mitt nya moderkort, och tro fan att nu piper den, DEN PIPER! DET LEVER! Antingen för att jag inte satt i GPU eller pga att mitt B450-moderkort behöver en BIOS-uppdatering. Nu ska jag bara våga sätta i grafikkortet med.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Okej, jag satte i min 3700X i mitt nya moderkort, tydligen så levererar numera gigabyte uppdaterade BIOS så min CPU stöds, nu ska jag bara våga sätta i mitt Vega 56.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Okej, jag satte i min 3700X i mitt nya moderkort, tydligen så levererar numera gigabyte uppdaterade BIOS så min CPU stöds, nu ska jag bara våga sätta i mitt Vega 56.

https://cdn.discordapp.com/attachments/516869480899411968/735506166179823727/20200722_163843.jpg

I med grafikkortet, testa riggen, montera den i chassit och kör så det ryker, du har inget val längre, kom ihåg det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

I med grafikkortet, testa riggen, montera den i chassit och kör så det ryker, du har inget val längre, kom ihåg det.

/Lifooz

Glömde att jag inte hade skrivit det i tråden, men har nu monterat ihop allting och allt verkar fungera, nu är jag bara lite allmänt ovän med gigabyte-moderkortet, men det hör inte till tråden

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Glömde att jag inte hade skrivit det i tråden, men har nu monterat ihop allting och allt verkar fungera, nu är jag bara lite allmänt ovän med gigabyte-moderkortet, men det hör inte till tråden

Underbart att det fungerar. Såna här konstiga fel har man varit med om så otroligt många gånger, och lösningarna kan verkligen vara helt åt skogen ologiska också. Vet inte hur många gånger min förra dator vägrade starta, så tog jag ur sata-kabeln till hddn, och satt in den igen (ja, den satt i som den skulle) och då fungerade den. Hade det lite som en vana.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kattus:

Glömde att jag inte hade skrivit det i tråden, men har nu monterat ihop allting och allt verkar fungera, nu är jag bara lite allmänt ovän med gigabyte-moderkortet, men det hör inte till tråden

Hänger inte riktigt med i allt som hänt, kan du sammanfatta, lite.
Har jag uppfattat detta rätt.

  1. Din gamla PSU blev trasig och tog med sig moderkort och CPU.

  2. Du testade denna i en annan gammal dator som också knäcktes.

  3. Du köpte ny PSU, men det fungerade ändå inte för CPU och moderkort var knäckta av den gamla.

  4. Du köpte nytt moderkort och CPU, det fungerade inte först, men efter flashning av BIOS funkar det.

  5. Nu är allt frid och fröjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hänger inte riktigt med i allt som hänt, kan du sammanfatta, lite.
Har jag uppfattat detta rätt.

  1. Din gamla PSU blev trasig och tog med sig moderkort och CPU.

  2. Du testade denna i en annan gammal dator som också knäcktes.

  3. Du köpte ny PSU, men det fungerade ändå inte för CPU och moderkort var knäckta av den gamla.

  4. Du köpte nytt moderkort och CPU, det fungerade inte först, men efter flashning av BIOS funkar det.

  5. Nu är allt frid och fröjd!

Rätt förutom punkt 4! Jag hade helt enkelt inte ens prövat att sätta i nya CPUn i nya moderkortet då det var "självklart" att jag måste uppdatera BIOS först med gamla CPUn, det visade sig dock att Gigabyte varit schyssta och lagt in nyare BIOS än för stackarna jag läst om på internet

tl;dr: Hade jag bara satt nya CPUn i nya moderkortet hade inte den här tråden existerat, men jag var helt enkelt för stressad för att tänka klart.

Tack alla som tagit sig tid att svara på denna tråd.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Glömde att jag inte hade skrivit det i tråden, men har nu monterat ihop allting och allt verkar fungera, nu är jag bara lite allmänt ovän med gigabyte-moderkortet, men det hör inte till tråden

Gigabyte liksom MSI är toppkvalitét,(även om jag är lite otrogen då jag har Asrock) men det är klart, lyckas något strula blir man ju inte jätteglad.

För min del är istället Asus tabu, då 7 grafikkort 5 moderkort 1 router och 1 skärm dog och hade problem långt i förtid mot vad det borde ha gjort/haft.

Så de använde napalm på bro gjord av smällkaramellpapper.

Men som sagt, ge brädan en chans att visa vad den går för nu när den fungerar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Dålig PSU måste vara det jobbigaste felet som kan uppstå; felen kan variera mellan allt från att datorn gör något konstigt ibland under speciella omständigheter (reglering av någon spänning utanför spec), till plötslig evakuering av mycket magisk rök (ihopsmält transformator). Jag har nog sett många av felen med egna ögon också, vilket är varför jag aldrig sparar på PSU längre och multimetern är bland det första man drar fram när något inte beter sig som det ska.

Nu är ju Corsair AX860 knappast ett budgetnätagg så jag skulle nog höra av mig till Corsair, särskilt när det lär vara ett relativt nytt bygge (Ryzen 1600X får mig att chansa på ett par år?) och nätagget ändå har 7 års tillverkargaranti.

Skönt att det fanns något som klarade sig ändå, en Vega 56 är ju inte precis gratis.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag har en tråd om en 1600x där cpun dog... Tog mig en typ en vecka att få rätt på allt. Så cpu:n kan definitivt rykt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Hjälpsam

@Kattus:
Funderar på om det gamla moderkortet klarade sig, att det bara var CPU:n som åkte.
Men att våga testa detta? Jag skulle nog avstå.
Vad var det för PSU?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Trögt med något som drar med sig annat i skiten, men just också just varför de hände. Min 580w Hiper PSU la av plötsligt, ingenting dog. Min HX1000 PSU la av plötsligt, ingenting dog. Visst pillar man mycket med grejerna de gör man men när de väl har hänt och en inspektion görs av produkten och lödningarna ser ut som nåt ur en skräckfilm och dessutom när fler har drabbats av dessa plötsliga händelser.

ESD-band i all sin ära men ofta är de kvalité som de hänger på!

@Kattus
Har du kvar ASUS-moderkortet?

Lycka till med Gigabyten!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Gigabyte liksom MSI är toppkvalitét,(även om jag är lite otrogen då jag har Asrock) men det är klart, lyckas något strula blir man ju inte jätteglad.

För min del är istället Asus tabu, då 7 grafikkort 5 moderkort 1 router och 1 skärm dog och hade problem långt i förtid mot vad det borde ha gjort/haft.

Så de använde napalm på bro gjord av smällkaramellpapper.

Men som sagt, ge brädan en chans att visa vad den går för nu när den fungerar.

/Lifooz

Hade lite strul med att fläktarna varvade upp av okänd anledning, men hittade en lösning här: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62awz2/fanspeed_advice_...
Efter det har allt varit finfint, spelat lite datorspel och kompilerat diverse program och datorn varit både tyst och sval (~60c)

Skrivet av Djhg2000:

Dålig PSU måste vara det jobbigaste felet som kan uppstå; felen kan variera mellan allt från att datorn gör något konstigt ibland under speciella omständigheter (reglering av någon spänning utanför spec), till plötslig evakuering av mycket magisk rök (ihopsmält transformator). Jag har nog sett många av felen med egna ögon också, vilket är varför jag aldrig sparar på PSU längre och multimetern är bland det första man drar fram när något inte beter sig som det ska.

Nu är ju Corsair AX860 knappast ett budgetnätagg så jag skulle nog höra av mig till Corsair, särskilt när det lär vara ett relativt nytt bygge (Ryzen 1600X får mig att chansa på ett par år?) och nätagget ändå har 7 års tillverkargaranti.

Skönt att det fanns något som klarade sig ändå, en Vega 56 är ju inte precis gratis.

Grejen är väl att detta agg var något jag fick på garanti, hade ett AX850 som efter 7.6 år satte eld på mitt förra moderkort, hade 8 års garanti och det var 3 år sen nu och nya agget gick på gamla garantin. Med andra ord, ingen garanti på denna

Och ja, jag skulle väl egentligen grejjat med multimetern, men jag kände mig inte riktigt till mods att peta i ett agg som beter sig illa, speciellt då jag inte riktigt kan sånt där.

Skrivet av Ratatosk:

@Kattus:
Funderar på om det gamla moderkortet klarade sig, att det bara var CPU:n som åkte.
Men att våga testa detta? Jag skulle nog avstå.
Vad var det för PSU?

Jag testade 3700x i den faktiskt, då den hade uppdaterat BIOS, men den är megadöd
Det var ett Corsair AX860

Skrivet av coolerfreak:

Har du kvar ASUS-moderkortet?

Lycka till med Gigabyten!

Japp, det ligger i ett hörn av rummet ihop med gamla CPUn tills jag tar mig iväg till elektronikåtervinningen
Och tack!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Grejen är väl att detta agg var något jag fick på garanti, hade ett AX850 som efter 7.6 år satte eld på mitt förra moderkort, hade 8 års garanti och det var 3 år sen nu och nya agget gick på gamla garantin. Med andra ord, ingen garanti på denna

Och ja, jag skulle väl egentligen grejjat med multimetern, men jag kände mig inte riktigt till mods att peta i ett agg som beter sig illa, speciellt då jag inte riktigt kan sånt där.

Aj då, det var ju ingen vidare situation. Bådar inte gott för AX-serien heller som jag har haft ganska gott intryck av tidigare.

Det kan vara värt ett försök att kontakta Corsair ändå, i värsta fall har du fortfarande ett trasigt nätagg.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Hjälpsam

Seasonic har numera riktigt bra priser, ser ingen anledning att köpa Corsair i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Yup, det blev ett Seasonic FOCUS GX 650W, enda jag inte "gillar" är väl hur högt det klickar när man stänger av datorn, blev lite orolig först haha, men man vänjer väl sig

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox