Permalänk
Medlem

Bygga dator åt kollega

Hejsan!
När kollegan började snacka om ett behov av ny dator erbjöd jag mig självklart att hjälpa till med bygga en istället för att de blir blåsta.

Hennes son på 12 år har blivit intresserad av att rita/designa båtar, något han kollat mycket på Youtube på under senaste tiden.
Det verkar vara något svindyrt cadprogram så jag föreslog att han kunde ta en titt på Google Sketchup och Blender. De har dock ingen rejäl dator och är alltså i behov av en uppgradering i vilket fall som helst.

Ändamål
Den kommer i huvudsak att användas till spel och eventuellt något ritprogram/bildhanteringsprogram (gissar på att hon menar typ Photoshop), samt cad då. Behöver alltså inte vara värsta gamingriggen men ska naturligtvis kunna spelas på. Med en 12-årig grabb gissar jag på att det blir typ Fortnite och kanske lite CS eller Warzone. Det är inte att kunna köra Battlefield på 200fps vi är ute efter här med andra ord.

Budgeten ligger på 5000-7000kr. Förslag inom hela rangen är uppskattat. Skulle inte vara fel att ge henne några olika alternativ.

Senast jag köpte dator så låg prislappen på drygt 20k då jag ändå gärna drar på rejält när jag väl köper om jag råd till det. Har därför ganska dålig koll på vad som är aktuellt att köpa i denna prisklass och vad man kan få.

Jag har alltid själv köpt Intel/Nvidia förut men tänkte nog köra AMD denna gången eftersom det känns mer prisvärt och det är förmodligen det jag köpt själv idag om jag skulle bygga till mig själv.

Vad tycker ni om detta förslag? Lär det räcka? Finns ju lite svängrum för en större SSD eller tyngre GPU eller CPU, frågan är vilken man skulle lägga pengarna på i sådana fall. Tog denna GPU eftersom den verkar relativt likvärdig med GTX 1060 6GB som jag själv haft i många år och det känns inte som att den kommer behöva bytas på ett tag ännu. Tycker ni att det finns några bättre alternativ?
Hur kvick är ens en Ryzen 3 3100, är det värt att köpa den? Eller bör jag gå upp till typ en Ryzen 5 3600?

https://komponentkoll.se/bygg/ZMqnf

Permalänk
Medlem

för dom pengarna hade jag letat begagnat

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Begagnat eller detta

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition