Rykte: Geforce RTX 3080 blir 20 procent snabbare än RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kommer aldrig att köpa ett grafikkort för 10000:-.
Det är spelen som i bästa fall är roliga, inte grafikkorten, och inget grafikkort i världen ger mig mer tid i tillvaron för att uppskatta dem.
Pengarna gör bättre nytta där de spenderas direkt på det faktiska intresset, snarare än på att putsa lite på en redan befintlig upplevelse.

Att spendera det man har råd med på ett bra grafikkort hänger absolut direkt ihop med spelintresset på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja, för alla spel på PS5 kommer ju köras endast i 30fps. *suck*

Självklart inte, men det verkar som att Sonys studios siktar på det av trailers osv att döma.

Skrivet av kotz:

Ps5 ska klara av 4k i 60 fps läste jag. Med ray tracing är fortfarande osagt.
Så 30 fps blir det icke

Ja den klarar av det om man utvecklar med det som mål. Men de egna spel Sony visat upp hittills har varit 30fps.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing & @talonmas: jag tänker på att priserna ökat med 100% på 2 generationer 980 vs 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

De som fantiserar enorm prestanda från kommande 3080ti kan drömma vidare. Det blir en vettig "standard ökning" på ca 35-40% upp från 2080ti. Ganska bra ökning så inget o klaga över. Men.. kommer den behålla kronan? Tveksamt. Mkt tyder på ca50%, kanske lite över, från Big Navi över 2080ti.
Övrigt hamnar nog 3070 kring 2080ti, kanske en dutt över och 3060 kring 2080S, kanske lite över.
Hur blir priserna? Toppkortet kommer säkert kosta men blir toksvårt o motivera 600$+ för tex 2070. Varför? Det vi vet om t ex kommande Xbox One X är pris kring 500-550$ med prestanda från grafikdelen kring 2080S/ti, därutöver får du ett helt paket med processor, supersnabb nvme disk etc etc.. Blir lite besvärligt då med att lägga pris över ett helt system med endast en komponent som ger liknande grafikprestanda.
Tror detta är en del i AMDs "disruptive" taktik som blir inbyggt i lådorna.
Så priset på 3070/3060 bör rimligtvis hamna UNDER lådornas pris samma sak med motsvarande RDNA 2 kort. Detta för att ens vara vettiga på nåt sätt överhuvudtaget.
Till en början kan de va blodiga priser men gissar de sjunker snabbt, senast när nya konsolerna gör entré.. ska jag tippa? Max 300$ för 3060 och 400$ för 3070 när det sker närmare jul. Kan ju ha fel :).

haha, 400$ för 2080ti-prestanda?! Vi kan ju hoppas!

Jag tror inte en pc-spelare, nu som förr, kommer jämföra prestanda och pris med en konsol då det är helt olika plattformar och det du får är så olikt. På pc äger de flesta redan 100+ spel och AAA spel går att köpa för 50-lappen året efter på rea. Konsoler har alltid och kommer alltid vara dyrare i längden pga mjukvara och extra betalningar som online och annat. Dessutom alla gratis spel och epic store some ger ut ganska stora titlar gratis, eller humble bundle

Nej allt under 700$ är fantasi i min värld för 3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Ps5 ska klara av 4k i 60 fps läste jag. Med ray tracing är fortfarande osagt.
Så 30 fps blir det icke

Finns inget som riktigt pekar på annat än 30 FPS. Det nya Spiderman spelet kommer vara 30FPS men ha ett prestanda läge med 60FPS.

Personligen hade jag föredragit om plattformsägarna lagt krav på att standardinställningarna för spelen måste klara 60FPS minimum men att andra lägen kan finnas där man sänker bildfrekvens en för mer filmiskt spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns inget som riktigt pekar på annat än 30 FPS. Det nya Spiderman spelet kommer vara 30FPS men ha ett prestanda läge med 60FPS.

Personligen hade jag föredragit om plattformsägarna lagt krav på att standardinställningarna för spelen måste klara 60FPS minimum men att andra lägen kan finnas där man sänker bildfrekvens en för mer filmiskt spelande.

Håller helt med!

Borde till och med finnas profiler för 30/60/120 som man kan ändra mellan enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Förlåt att jag gick efter vad det står i artikeln som diskuterar ryktet. Låt oss diskutera vad du TROR istället för vad ryktet säger. Nvidia har haft ruskigt bra effektivitet senaste åren, ser ingen anledning till att det helt plötsligt skulle skjuta i höjden. Speciellt inte när det är en nodkrympning inblandad.

Vad har detta ens med saken att göra? Möjligtvis om vi diskuterar pris eller prestanda per transistorer.

Går självfallet själv på rykten, prat o "konfirmerade" rykten mm. De senaste dagarna har det alltmer pekat på mellan 30-40%, kan. Ja vi alla önskar oss mer än så, men det är oftast önskedrömmar. Var inte meningen o peta på nån tå så ber om ursäkt för det. Tog i lite. Många har önskedröms scenarion om vad som ska komma. Sen skrev jag lite allmänt om övriga kort, inte riktat någon speciell väg, Utan lite hur det sett ut o ser ut. Ex att 2080 inte var 102 krets utan 104. Blev antagligen uppgraderad av Nvidia till 2080 från först tänkt 2070 pga de presterade rackarns bra, med rejäl prishöjning som följd av en tänkt 2070. Precis som 2070 eg borde varit 2060 med tanke på att det var samma GPU. Liten namntrolleri av Nvidia o vips så kunde de ta mkt mer betalt.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Bara 20% procent? Yikes.

Mellan föregående toppmodellen och den kommande "tvåan". Det är ett ganska bra hopp.

Vi kan väl anta att det kommer vara en ca 20% +- ytterligare mellan 3080 och 3080Ti

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Går självfallet själv på rykten, prat o "konfirmerade" rykten mm. De senaste dagarna har det alltmer pekat på mellan 30-40%, kan. Ja vi alla önskar oss mer än så, men det är oftast önskedrömmar. Var inte meningen o peta på nån tå så ber om ursäkt för det. Tog i lite. Många har önskedröms scenarion om vad som ska komma. Sen skrev jag lite allmänt om övriga kort, inte riktat någon speciell väg, Utan lite hur det sett ut o ser ut. Ex att 2080 inte var 102 krets utan 104. Blev antagligen uppgraderad av Nvidia till 2080 från först tänkt 2070 pga de presterade rackarns bra, med rejäl prishöjning som följd av en tänkt 2070. Precis som 2070 eg borde varit 2060 med tanke på att det var samma GPU. Liten namntrolleri av Nvidia o vips så kunde de ta mkt mer betalt.

Hoppas det landar där för då kanske det äntligen blir jämnt i toppen igen!

Känns dock ganska illa av Nvidia att inte kunna pressa ut mer än 20% från en större gpu

Kanske är strömbudget som begränsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

haha, 400$ för 2080ti-prestanda?! Vi kan ju hoppas!

Jag tror inte en pc-spelare, nu som förr, kommer jämföra prestanda och pris med en konsol då det är helt olika plattformar och det du får är så olikt. På pc äger de flesta redan 100+ spel och AAA spel går att köpa för 50-lappen året efter på rea. Konsoler har alltid och kommer alltid vara dyrare i längden pga mjukvara och extra betalningar som online och annat. Dessutom alla gratis spel och epic store some ger ut ganska stora titlar gratis, eller humble bundle

Nej allt under 700$ är fantasi i min värld för 3070

Mja.. vi får se. Plattformarna i sig kan nog bli mer korskompatibla än någonsin. Och ja, pc spelare kommer fortsätta med pc, men problemet är nog ev kommande pc spelare. Till en början lär de kosta, som jag nämnde. Men konkurrensen från konsollerna blir hårdare än någonsin. Sen om de blir fullt kompatibelt med allt i tb o musväg så blir problemen större. Du kan sitta där med en låda som kostar en tredjedel av vad motsvarande pc gör o lira dina AAA titlar med allt fluffluff. Underskatta inte kommande konsoller, de är något helt nytt eg i tänket med konsoller.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Kommer aldrig att köpa ett grafikkort för 10000:-.
Det är spelen som i bästa fall är roliga, inte grafikkorten, och inget grafikkort i världen ger mig mer tid i tillvaron för att uppskatta dem.
Pengarna gör bättre nytta där de spenderas direkt på det faktiska intresset, snarare än på att putsa lite på en redan befintlig upplevelse.

Sett till andra hobbys är det ganska billigt. Men samtidigt får man ju en enklare eller skaplig spel laptop för 10 000kr idag. En rätt bra stationär. Vilket ju gör att grafikkortet genast känns dyrare igen. De flesta vill nog hellre ha en spelbar dator än ett grafikkort, speciellt om man inte har en dator ens. Jämfört med spelkonsoller tycker jag inte ens att man kan motivera en konsol för att datorn är för dyr. Är mer vad man vill ha ut, avskalad och hanteringsmässig simpel upplevelse med konsol mot snudd på total frihet på PC. Konfigurera om allt, hårdvara som mjukvara. Men det är ju inte för alla heller.

Tycker du har en bra poäng där med tid. Den riktiga valutan. Tiden man spenderar med grafikkortet blir säkert bättre men blir ändå samma förlust i tid. Hade kortet med högt pris subventioneras med exempelvis Steam voucher på 1/3 av kortets pris eller något hade det varit intressantare. Eller vouchers för aktier, låta kunden på riktigt investera. Men inget av dessa lär nog någonsin ske förstås.

När Cyberpunk 2077 släpps, förhoppningsvis, i slutet av året är min egna förhoppning ett raytrace kort som maxar spelet, en ny högupplöst skärm med hög bilduppdatering och HDR och långhelg där jag viger min lediga tid till spelet, äntligen. Men kan lika väl spara eller investera pengarna istället och acceptera vad min 1080Ti klämmer ur sig ihop med antingen min XB271HU eller X34A, vilken som nu funkar bäst med spelet, och bara behöva köpa spelet för 630kr.

Kul att köpa men finns mer lukrativa saker man kan göra med pengarna än "lyxkonsumtion" förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det nya Spiderman spelet kommer vara 30FPS men ha ett prestanda läge med 60FPS.

Denna nyheten är ganska ny, den hade jag missat!

Vad bra, bara hoppas det gäller fler/alla Sonys exklusiva spel.

Mitt köp av en Ps5 står och faller på om Sonys egna spel har stöd för 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Mja.. vi får se. Plattformarna i sig kan nog bli mer korskompatibla än någonsin. Och ja, pc spelare kommer fortsätta med pc, men problemet är nog ev kommande pc spelare. Till en början lär de kosta, som jag nämnde. Men konkurrensen från konsollerna blir hårdare än någonsin. Sen om de blir fullt kompatibelt med allt i tb o musväg så blir problemen större. Du kan sitta där med en låda som kostar en tredjedel av vad motsvarande pc gör o lira dina AAA titlar med allt fluffluff. Underskatta inte kommande konsoller, de är något helt nytt eg i tänket med konsoller.

Crossplay, gratis online, linux/full windows.

Tror dock inte på det, men om dessa saker kommer så kan vi ju lätt se det som du säger. Jag tror dock de kommer vara extremt rädda för att sälja konsoler som folk skulle köpa för bara hårdvaran. Ett ’ärligt’ pris för nya konsolerna borde väl ligga på över 1000$ sett till komponenter och prestanda. All förlorad vinst och förluster äter alltså MS/Sony för att tjäna pengarna någon annan stans. Kolla bara på att de tagit bort stöd för linux på gamla generationerna.

Gäller Microsofts cross license åt båda hållen? Om jag köper PC-spelet, kan jag då lira det på xbox med?

Permalänk

För girig prissättning utav nvidia på 3xxx serien, så lär Amd sälja big navi som smör.😎

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Instämmer.
Köpte mitt 970 för ca 3600kr hösten 2014 och anser att xx70 korten generellt inte ska överstiga ca 4000kr.

Även om jag håller med om att priserna skenar iväg så behöver man komma ihåg att det sker en hel del förändringar med valutan över åren.
Bara för att ta ditt prisexempel på 970 för 3600kr 2014.
Med nya kursen för dollarn så skulle samma kort kosta 5000kr idag. Ganska stor skillnad endast för värdet av valuta, sen finns det givetvis andra faktorer om påverkar, högre tillverkningskostnader etc.

Samtidigt så får man förhoppningsvis lite mer i lön idag än vad man fick 2014 också

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Går självfallet själv på rykten, prat o "konfirmerade" rykten mm. De senaste dagarna har det alltmer pekat på mellan 30-40%, kan. Ja vi alla önskar oss mer än så, men det är oftast önskedrömmar. Var inte meningen o peta på nån tå så ber om ursäkt för det. Tog i lite. Många har önskedröms scenarion om vad som ska komma. Sen skrev jag lite allmänt om övriga kort, inte riktat någon speciell väg, Utan lite hur det sett ut o ser ut. Ex att 2080 inte var 102 krets utan 104. Blev antagligen uppgraderad av Nvidia till 2080 från först tänkt 2070 pga de presterade rackarns bra, med rejäl prishöjning som följd av en tänkt 2070. Precis som 2070 eg borde varit 2060 med tanke på att det var samma GPU. Liten namntrolleri av Nvidia o vips så kunde de ta mkt mer betalt.

Nu vet vi ju inte vad de kör för frekvens, men 2080Ti och 3080 sägs ha samma antal kärnor, så om det är 20% ökning då så borde 20% ökning i kärnor (2080Ti -> 3080Ti) ge en 1.2*1.2=1.44 (44%) ökning i prestanda. 30% skulle leda till att det blir jätteliten ökning mellan 3080 och 3080Ti, så tycker 40-50% låter vettigt, så jag resonerat.

Om 2070 skulle varit 2060 etc, hade vi aldrig fått en 2080Ti, den kretsen är ju enorm som det är. Skulle väl varit tvärtom, 2060 skulle varit 2070, priset hade sätt bättre ut då, och kretsarna hade väl matchat med tidigare generationer (rätta mig om jag har fel). Men prestandan hade varit väldigt låg mellan 1000-serien och 2000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

För girig prissättning utav nvidia på 3xxx serien, så lär Amd sälja big navi som smör.😎

Hoppas ryktena om Big Navi är faktiskt sant och eventuellt att Nvidia har lite strul med strömförbrukningen sätter käppar i hjulet men de ändå valt att pressa korten så gått det går för att nå prestanda som eventuellt skulle krävas för att möta Big Navi.

Isåfall har vi väldigt väldigt intressant grafikkortsmarknad på väldigt lång tid. 😎 Det finns ju potential till en väldigt drastisk värdeförminskning på kort tid här för speciellt GTX 2080 Ti.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu vet vi ju inte vad de kör för frekvens, men 2080Ti och 3080 sägs ha samma antal kärnor, så om det är 20% ökning då så borde 20% ökning i kärnor (2080Ti -> 3080Ti) ge en 1.2*1.2=1.44 (44%) ökning i prestanda. 30% skulle leda till att det blir jätteliten ökning mellan 3080 och 3080Ti, så tycker 40-50% låter vettigt, så jag resonerat.

Om 2070 skulle varit 2060 etc, hade vi aldrig fått en 2080Ti, den kretsen är ju enorm som det är. Skulle väl varit tvärtom, 2060 skulle varit 2070, priset hade sätt bättre ut då, och kretsarna hade väl matchat med tidigare generationer (rätta mig om jag har fel). Men prestandan hade varit väldigt låg mellan 1000-serien och 2000-serien.

2080ti var vad den skulle vara. 2070 var absolut inte det. Men de kunde göra det pga brist på konkurrens. Snabbt kom 2070s när 5700 kom. Den hade riktiga 2070 kärnan.
Ser du på tidigare kort delade inte 60korten kärna med 70korten. 70korten delade med 80serien. Nu blev det plötsligt samma på 60 o 70. 3000 serien skils de åt återigen.

3080ti kommer troligen enl källor köra ca 100mhz mer än 2080ti. Kanske nå 1900-2000 i boost.

Ökningen av cores skalar inte 100% som jag förstått det. Så 20% mer cores ger inte 20% mer prestanda. Sen går inte klockhastigheten lika högt med mer cores pga mkt högre strömförbrukning mm, så klockhastigheten kommer se en mkt liten ökning jämfört med 2080ti pga det.
Finns en sak till. 8nm har ett tak nånstans där MHz inte längre ger nåt. Se bara 5700xt tex på 7nm. Efter 1700mhz nånstans börjar prestanda vinsterna vara mkt små. Var gränsen med 3080ti ligger vet man ju inte, men inte förvånad om det ligger nånstans kring 1900-2000mhz. Att gå över det innebär mkt liten vinst i prestanda men massiv ökning i strömförbrukning.
Vi får se när de kommer :). Men en otroligt spännande tid väntar!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Är det förhoppningsvis dags för 4K gaming till halv vettig pris? 100hz+ 4k ultra gaming är min dröm!

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2070 super kostar ju redan 6000kr nu och det är en två år gammal serie tillverkad på en jättegammal nod. Varför skulle något som borde vara snabbare inte kunna kosta lite till?

Lite till ska inte uteslutas (iaf om AMD inte hinner komma med nått) men det är inte troligast att 3070 tar över 2080S prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

För girig prissättning utav nvidia på 3xxx serien, så lär Amd sälja big navi som smör.😎

Glöm inte bort hur amd gjort med sina cpu, de ger tyvärr inga bra priser utan matchar bara konkurrenten...
(på mainstream marknaden iaf, deras företagsinriktade minskade i pris för att de försöker ta en marknad som Intel äger)

Permalänk
Medlem

Ryktena om TDP för dessa kort gör mig bekymrad. ~320W för 3080 skulle då enligt alla rykten innebära ~20% mer prestanda med ~25% högre strömförbrukning jämfört med 2080TI.

Det låter inte bra enligt mig. Lägre effektivitet på en ändå bättre tillverkningsnod (Samsung 8nm/10nm jämfört med TSMC 12nm/16nm) tyder på att klockfrekvenserna är körda i taket för att kunna få ut den allra sista prestandan. Nvidia verkar på riktigt bekymrade över RDNA2 för annars förstår jag inte varför de skulle vrida upp strömbudgeten så högt. Det blir svårkylt hur man än försöker så plötsligt är det förståeligt varför de satsar på en så komplicerad kylarlösning.

Ampere börjar likna Fermi allt mer för varje rykte och läcka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Håller helt med!

Borde till och med finnas profiler för 30/60/120 som man kan ändra mellan enkelt

Verkligen, jag hade gillat, om jag nu ens skaffar PS5 och/eller XSX, kunna välja vad spelet ska matcha. 1080p och 120Hz hade varit intressant, min OLED fixar den kombinationen. Samt förstås 2160p och 60Hz. Inte aktuellt med några 30FPS för mig, trycker hellre in pengar så emulator utvecklingen snabbas på för PS5 isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

2080ti var vad den skulle vara. 2070 var absolut inte det. Men de kunde göra det pga brist på konkurrens. Snabbt kom 2070s när 5700 kom. Den hade riktiga 2070 kärnan.
Ser du på tidigare kort delade inte 60korten kärna med 70korten. 70korten delade med 80serien. Nu blev det plötsligt samma på 60 o 70. 3000 serien skils de åt återigen.

3080ti kommer troligen enl källor köra ca 100mhz mer än 2080ti. Kanske nå 1900-2000 i boost.

Ökningen av cores skalar inte 100% som jag förstått det. Så 20% mer cores ger inte 20% mer prestanda. Sen går inte klockhastigheten lika högt med mer cores pga mkt högre strömförbrukning mm, så klockhastigheten kommer se en mkt liten ökning jämfört med 2080ti pga det.
Finns en sak till. 8nm har ett tak nånstans där MHz inte längre ger nåt. Se bara 5700xt tex på 7nm. Efter 1700mhz nånstans börjar prestanda vinsterna vara mkt små. Var gränsen med 3080ti ligger vet man ju inte, men inte förvånad om det ligger nånstans kring 1900-2000mhz. Att gå över det innebär mkt liten vinst i prestanda men massiv ökning i strömförbrukning.
Vi får se när de kommer :). Men en otroligt spännande tid väntar!

Anledningen till att gpu-frekvensen inte hjälper kanske har med andra faktorer att göra, till exempel minnet eller andra resurser i gpu som når sin gräns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen, jag hade gillat, om jag nu ens skaffar PS5 och/eller XSX, kunna välja vad spelet ska matcha. 1080p och 120Hz hade varit intressant, min OLED fixar den kombinationen. Samt förstås 2160p och 60Hz. Inte aktuellt med några 30FPS för mig, trycker hellre in pengar så emulator utvecklingen snabbas på för PS5 isåfall.

Behöver ps4/5 ens emuleras? Borde ju gå att köra nästan rakt av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

2080ti var vad den skulle vara. 2070 var absolut inte det. Men de kunde göra det pga brist på konkurrens. Snabbt kom 2070s när 5700 kom. Den hade riktiga 2070 kärnan.
Ser du på tidigare kort delade inte 60korten kärna med 70korten. 70korten delade med 80serien. Nu blev det plötsligt samma på 60 o 70. 3000 serien skils de åt återigen.

3080ti kommer troligen enl källor köra ca 100mhz mer än 2080ti. Kanske nå 1900-2000 i boost.

Ökningen av cores skalar inte 100% som jag förstått det. Så 20% mer cores ger inte 20% mer prestanda. Sen går inte klockhastigheten lika högt med mer cores pga mkt högre strömförbrukning mm, så klockhastigheten kommer se en mkt liten ökning jämfört med 2080ti pga det.
Finns en sak till. 8nm har ett tak nånstans där MHz inte längre ger nåt. Se bara 5700xt tex på 7nm. Efter 1700mhz nånstans börjar prestanda vinsterna vara mkt små. Var gränsen med 3080ti ligger vet man ju inte, men inte förvånad om det ligger nånstans kring 1900-2000mhz. Att gå över det innebär mkt liten vinst i prestanda men massiv ökning i strömförbrukning.
Vi får se när de kommer :). Men en otroligt spännande tid väntar!

Ja så var det kanske med chippen

Däremot brukar samma cores skala nästan linjärt, beroende på arbetsbörda och klock mot klock. Samma sak brukar högre frekvens skala väldigt linjärtt också. Det du tänker på med att efter 1700MHz så är prestandavinsterna små är nog kontra effektivitet, IPC lär ju inte gå ner när man ökar frekvensen, det låter ju helgalet. Därför får vi ju se hur 7nm presterar, men det AMD visat upp på 7nm har ju varit mycket positivt kontra 12/16nm. Vi får ju inte glömma att 3080Ti kommer ha mycket hög minnesfrekvens.

Så vi har 20% fler kärnor, mycket högre minnesfrekvens, bättre IPC och antagligen (lite) högre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Detta innebär ju att AMD kan bli mycket intressant denna generationen. I synnerhet om priset blir rätt.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mellan föregående toppmodellen och den kommande "tvåan". Det är ett ganska bra hopp.

Vi kan väl anta att det kommer vara en ca 20% +- ytterligare mellan 3080 och 3080Ti

Och ändå tycker jag att man läste nyheter om att RTX 2080 skulle vara 50% bättre än GTX 1080 när det kom ut.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Problemet med ryktena är att de blir fakta över tid, ska bli så skönt när korten släpps så man slipper alla meningslösa diskussioner baserade på antaganden. Känns som hela internet lever på å göra hönor av fjädrar.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

De där Spy Mark-siffrorna som läckte ut för att par veckor sedan borde väl antyda att det var från ett RTX 3080 då, eller?