Badpower är sårbarhet hos snabbladdare som vrider spänningen i taket

Permalänk
Melding Plague

Badpower är sårbarhet hos snabbladdare som vrider spänningen i taket

Angripare kan modifiera laddar-firmware för att skada enheter utan snabbladdning, men risken att drabbas bedöms som liten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder väldigt sällan snabbladdning. Tror jag gjort det 3 gånger eller nått sånt under de senaste 4 åren, då jag laddar under natten istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Lego Master

Aye, använder snabbladdaren jag fick med till mobilen, den flaggar det som "supersnabb laddning".
Undrar om det vore för mycket att begära att man skulle kunna schemalägga hur snabbladdning ska tillåtas av telefonen? Tex under natten bör all snabbladdning vara inaktiverat så man kan ha mobilen i laddaren utan stress.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Problemet ligger alltså främst i gamla enheter som inte har stöd för snabb laddning och när dessa kopplas till en snabbladdare. En mobil med stöd för snabbladdning klarar ju dessa spänningar vad jag vet

Permalänk
Medlem

Min förra motorola fick jag med en snabbladdare. Den låg i väskan utifall jag behövde snabbladda, vilket betydde att jag inte använt den mer än några få gånger.
Med min nya Samsung A71 så är det USB-C så då behöver jag en ny kabel om jag ska använda samma 5v 2A laddare från min LG G3 men det fanns en inställning i telefonen så kunde jag stänga av snabbladdning. Behöver jag ladda fort så har jag möjligheten, annars så får den ladda lite långsammare, även fast det går hyffsat fort ändå

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

Hackare i all ära, men laddare och dylikt är ju läskigt över huvud taget. Tydligen vanligt att det "slinker in" gamla transistorer och annat via underleverantörer, har ju skett en del olyckor/elchocker/brand även med officiella laddare.

Mer mjukvara borde väl annars göra tekniken säkrare, tycker man.

Permalänk
Medlem

Vad är "laddar-firmware", bootloader?

Mycket direkta översättningar på Swec under senaste tiden, ibland är det bättre att låta bli och köra engelska varianten istället...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av GuuFi:

Vad är "laddar-firmware", bootloader?

Mycket direkta översättningar på Swec under senaste tiden, ibland är det bättre att låta bli och köra engelska varianten istället...

Det är en komprimering av "firmware hos snabbladdare", och används uteslutande i ingressen och detta för att spara plats. Om du läser vidare i artikeln blir detta tydligare. Således rör det sig inte om någon konstig översättning. Just firmware är ett ord som SweClockers och många andra svenskspråkiga teknikpublikationer använder i sin ursprungliga engelska form, eftersom det är vedertaget och smidigare än "fasta program" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det är en komprimering av "firmware hos snabbladdare", och används uteslutande i ingressen och detta för att spara plats. Om du läser vidare i artikeln blir detta tydligare. Således rör det sig inte om någon konstig översättning. Just firmware är ett ord som SweClockers och många andra svenskspråkiga teknikpublikationer använder i sin ursprungliga engelska form, eftersom det är vedertaget och smidigare än "fasta program" eller liknande.

Så med andra ord laddarens egna firmware, gotcha... Inte helt solklart vid första läsningen.

Permalänk
Medlem

Varför används firmware från första början?
Skulle det verkligen bli så avancerat hårdvarumässigt att det skulle bli för mycket jobb utan firmware?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför används firmware från första början?
Skulle det verkligen bli så avancerat hårdvarumässigt att det skulle bli för mycket jobb utan firmware?

Skulle bli svårt att kommunicera med mottagande enhet och förhandla inställningar via USB-protokollet utan någon MCU.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Aye, använder snabbladdaren jag fick med till mobilen, den flaggar det som "supersnabb laddning".
Undrar om det vore för mycket att begära att man skulle kunna schemalägga hur snabbladdning ska tillåtas av telefonen? Tex under natten bör all snabbladdning vara inaktiverat så man kan ha mobilen i laddaren utan stress.

Med nyare modeller spelar det ingen större roll. Både laddarna och telefonerna är smarta nog för att strypa, så det inte blir någon överladdning eller för varmt osv.

Permalänk
Lego Master

@m4gnify:
Är det vedertaget? Jag ser kommentarer bara här i tråden som antyder att folk undviker snabbladdning vid längre laddning för att vara snäll mot batteriet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@m4gnify:
Är det vedertaget? Jag ser kommentarer bara här i tråden som antyder att folk undviker snabbladdning vid längre laddning för att vara snäll mot batteriet?

Lovar inget och orkar inte leta bevis, men jag kan garantera att utvecklingen har gått fort, och det är mycket bättre än det var för några (10?) år sen. Människor anpassar sig mycket långsammare än vad tekniken rör sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@m4gnify:
Är det vedertaget? Jag ser kommentarer bara här i tråden som antyder att folk undviker snabbladdning vid längre laddning för att vara snäll mot batteriet?

Snabbladdning historiskt innebar värme, inte så längre och alltså inte skadligt

Permalänk
Avstängd

En lösning är att inte använda mobilen dygnet runt till allt i livet så sparas det på batteriet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Detta är väl ändå nåt av det lågriskigaste man kan tänka sig. Eftersom det krävs fysisk tillgång till laddaren är det ju i stort sett idiotsäkert. Laddare har man ju som regel bara hemma, där man (förhoppningsvis) har full koll på dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Detta är väl ändå nåt av det lågriskigaste man kan tänka sig. Eftersom det krävs fysisk tillgång till laddaren är det ju i stort sett idiotsäkert. Laddare har man ju som regel bara hemma, där man (förhoppningsvis) har full koll på dem.

Kan ju vara någon som påverkar alla laddare i en batch i något varuhus på vägen likt de som lödde på extra chip på servrarna för några år sedan

Permalänk
Medlem

I princip allt som kan göra mer än 2 saker, innehåller en microkontroller och därmed firmware - och i de flesta fallen är de också av flashbar typ och därmed kan programmeras om, om man listat ut hur man kan komma in bakom den publika/mer eller mindre hemliga API - och det finns alltid vägar in då det finns ingen idag som vågar med maskprogrammerade eller OTP-programerade MCU:er idag (det är för många som bränt sig på detta under åren med stora/förödande kostnader med containrar med varor som inte kan säljas för att man hittade en allvarlig bugg i sista minuten när allt redan är producerat)

Att läsa hur man hackar sig in till kontroller på USB-stickor och SD-minnen är ganska intressant då man nyttjar 'förbjudna' instruktioner för tex 8051-processorfamiljen och den vägen telegraferar in sekvenser som sedan öppnar upp för att kunna programmeras (och det visar sig att det var en ARM-propp i den bakom ridån...)

att hacka in sig på chipen som hanterar trafiken på USB-bussen och därmed öppnar upp för omprogrammering av firmware i en powerbank-laddare torde inte vara värre än att hacka en kontroller i en USB-minne eller en SSD/Snurrdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Aye, använder snabbladdaren jag fick med till mobilen, den flaggar det som "supersnabb laddning".
Undrar om det vore för mycket att begära att man skulle kunna schemalägga hur snabbladdning ska tillåtas av telefonen? Tex under natten bör all snabbladdning vara inaktiverat så man kan ha mobilen i laddaren utan stress.

Min Asus har någon sådan funktion i batteriinställningarna, tror också att den väntar med att ladda fullt. Den blir skapligt varm av snabbladdning så det är nice.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Citat:

När myndigheten år 2018 tittade närmare på tio Wish-importerade modeller fick alla underkänt.

Jag som handlat mycket från Aliexpress och liknande har som princip att om det följer med laddare till det jag köper så är det första jag gör är att klippa av sladden till laddaren och kasta den. Har sett för många youtube videor för att våga använda någon kinaskräp laddare.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.