Epic Games ansluter till GOG Galaxy 2.0 i steg mot enad spelklient

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Är det ett bra spel ser jag inga som helst problem med att ge mer pengar till utvecklare och mindre till plattformen. Vet inte hur det ser ut idag, men hur är priserna idag på Epic mot priserna på Steam? Kör bara Steam nämligen.

Priserna är rätt lika. Epic har gett bort 10€-kuponger på alla spel med pria >14.99 på sina stora reor, så då har det gått att köpa riktigt billigt. Dock är utbudet rätt skralt, så det har sällan funnits något jag velat köpa. RDR 2 är ett spel jag köpte där för typ 35€.

Permalänk
Inaktiv

GOG/CDPR, Microsoft och Epic har fattat. Får se när/om de övriga fattar vinken.

@HappySatan bra skrivet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klarspråkarn:

Priserna är rätt lika. Epic har gett bort 10€-kuponger på alla spel med pria >14.99 på sina stora reor, så då har det gått att köpa riktigt billigt. Dock är utbudet rätt skralt, så det har sällan funnits något jag velat köpa. RDR 2 är ett spel jag köpte där för typ 35€.

En del nyare spel så är Epic mycket billigare. Death Stranding för 419kr på Epic och 60€ på Steam. Horizon: Zero Dawn ligger på 349kr på Epic, 50€ på Steam. Men för tidigt att säga om det är något som kommer skymtas mer framöver eller om det är Sony som vill ha det så. Men så gnidiga Sony är hade de nog ändå tagit samma pris men tjänat mer på varje såld Epic-titel istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon52343:

Jäklar vad jag hade köpt aktier i Epic Games om de var ett publikt bolag. De gör allting rätt.

Samma här. Även i Valve, Valve i sig gör väldigt lite vettigt men bara alla fanboys som hajpar upp plattformen och köper fullprisspel borde ge fin utdelning på aktien.

Epic Games har en rejäl uppförsbacke och samtidigt skrämmande att se så många inte fatta hur stort och viktigt företaget faktiskt är och varit. Unreal-spelen var gigantiska i slutet av 90-talet och början av 00-talet. Epics Unreal Engine tokdominerade fram tills att Unity tog över. Hur det ser ut dessa emellan idag har jag inte koll på, men bägge finns kvar och är stora. Sedan har Epic förändrat spelreglerna rejält på PC, den stora grejen var att de tog en lägre avgift för de som ville publicera spel på PC. Men sedan också hälsosam konkurrans på en plattform där Steam i det närmaste hade monopol.

Kinestramset köper jag inte alls, de köper in sig överallt även de men sen vet vi egentligen inte hur det ser ut rent ekonomiskt med Valve. De har ju lagt sig på rygg för att få tillgång till den kinesiska marknaden, vilket även syns rejält på allt kinesiskt innehåll som strömmat in på tjänsten.

Men ja... ska jag spendera pengar idag gör jag det faktiskt helst på aktier. Så fler publika företag tack!

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

"Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in."

Är detta ett skämt? Hur kan Sweeney säga något sådant när Epic Store har låst in massa spel exklusivt till deras butik?
Killen är en psykopat. Fuck you Sweeney!

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Med Steam kunde man köpa spelet på många ställen digitalt eller i fysiska butiker och sedan koppla den till sitt Steam konto. I Epic Store är spelet bara online på Epic Store. Detta cancer sprider sig till många andra butiker nu när Epic Store satt ny "standard". Vi konsumenter är förlorare. Många lauchers som öppnas med Gog:s launcher är bara ett litet steg i rätt riktning men hjälper ingenting åt kärnproblemet med låsta spel. Det hela, förutom högre spelpriser kommer också återuppliva piratkopieringen av spel vilket är riktigt tråkigt.

Du vet att Steam har väldigt många mer exklusiva titlar än någon annan plattform? plus att steam tar 30% av alla sålda varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

"Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in."

Är detta ett skämt? Hur kan Sweeney säga något sådant när Epic Store har låst in massa spel exklusivt till deras butik?
Killen är en psykopat. Fuck you Sweeney!

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Med Steam kunde man köpa spelet på många ställen digitalt eller i fysiska butiker och sedan koppla den till sitt Steam konto. I Epic Store är spelet bara online på Epic Store. Detta cancer sprider sig till många andra butiker nu när Epic Store satt ny "standard". Vi konsumenter är förlorare. Många lauchers som öppnas med Gog:s launcher är bara ett litet steg i rätt riktning men hjälper ingenting åt kärnproblemet med låsta spel. Det hela, förutom högre spelpriser kommer också återuppliva piratkopieringen av spel vilket är riktigt tråkigt.

Även Valce Corporation körde mafiametoder när de lanserade spellåstjänsten Steam, där spel låstes in bakom en virtuell vägg och de använde mafiametoder med supersänkta priser (steam reor - de första åren - dessa var i praktiken precis som Epics gratisspel idag, ett sätt att locka användare) för att konkurrerande tjänster inte skulle klara sig ekonomiskt. När konkurrensen minskade, ökade Valve Corporation priserna och steam reorna är inte längre vad dom en gång var. Ungefär som Media Markt har kört på den svenska marknaden med sin prissättning.

Minns du tiden innan Steam? När PC-spelen var fria från virtuella väggar som tvingade en att installera spelklienter?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Håller mig till Steam, Epic är smuts! Hoppas dock att Lord Gaben svarar på konkurrensen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så Epic games menar att kunder INTE vill ha 23001874 olika spelklienter och program som agerar DRM i bakgrunden?! Revolutionerande...

Dom vill inte men är tvungna, kolla på all kosing!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mirialia:

Minns du tiden innan Steam? När PC-spelen var fria från virtuella väggar som tvingade en att installera spelklienter?

Japp.....

Skämt åsido, spelklienter är en sak, låsta tråkiga DRM en annan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Haha, testade starta GTA V via GOG. Det ledde till att Epic launcher först gick igång för att sedan starta upp Rockstar launcher. Njaa, ser inte det här som framtiden, kan väl vara ett bra sätt att ha överblick på vilka spel man äger, men om man ändå sen för att spela spelen måste starta 2 launchers till så är jag inte imponerad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

En tid när spelen var bra! I och med Steam väller det ur shovelware och de fåtal bra titlarna försvinner i mängden.

Fanns Twisted Metal till PC?

Edit: Helt missat att det släpptes
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Twisted_Metal_(1995_video_gam...

Permalänk
Medlem

@SiRai: Kan vi inte få nån standardiserad DRM* utan att behöva uppfinna hjulet varje gång?
Helt absurt i min mening att allt ska vara en egen spin som dyker upp med en massa problem för att det "måste" vara nytt.

*DRM är lite felsyftning men dessa klienter är ju i viss utsträckning det.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Minns du tiden innan Steam? När PC-spelen var fria från virtuella väggar som tvingade en att installera spelklienter?

Själv köper jag enbart på GOG, och enbart offline-downloads, helt utan klienter.
Får hoppas de får lite extra skjuts i höst (?) när Cyberpunk släpps

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

"Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in."

Är detta ett skämt? Hur kan Sweeney säga något sådant när Epic Store har låst in massa spel exklusivt till deras butik?
Killen är en psykopat. Fuck you Sweeney!

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Med Steam kunde man köpa spelet på många ställen digitalt eller i fysiska butiker och sedan koppla den till sitt Steam konto. I Epic Store är spelet bara online på Epic Store. Detta cancer sprider sig till många andra butiker nu när Epic Store satt ny "standard". Vi konsumenter är förlorare. Många lauchers som öppnas med Gog:s launcher är bara ett litet steg i rätt riktning men hjälper ingenting åt kärnproblemet med låsta spel. Det hela, förutom högre spelpriser kommer också återuppliva piratkopieringen av spel vilket är riktigt tråkigt.

Håller med i stort sett rakt av.

Tim Sweeney verkar ha gjort det till sin sport att kasta sten i glashus.

Vet inte om det är hans personliga biff med Steam-plattformen som får honom att helt gå bananas, men med sitt korståg såg han noga till att bestraffa _alla_ andra plattformar och enbart försöka gynna sitt eget initiativ, så någon direkt förebild kan jag inte påstå att han är. -Om det nu var den citerade texten han ville understryka.

Det hade garanterat gått att uppnå något sådant på ett betydligt mera moget vis, som t.ex. detta samarbete med GOG.com som faktiskt värnar om kunderna och spelglädjen, hellre än att försöka bli något slags "Steam 2" för att försöka påvisa de brister som marknaden dras med.

Det om något hade väl fungerat bättre som motpol mot Steam's höga marknadsandel.
Men Sweeney hade väl själv inte forskat så mycket i vilka andra plattformar som fanns vid den tiden, han såg bara giganten Steam och var sur för att han själv matat trollet sedan tidernas begynnelse, för inte fasen gick det väl att köpa Epics nyare spel någon ananstans än just hos Steam?
Snabb sökning på Gog.com, nyaste spelet från EPIC Games är från 2004, d.v.s. Unreal Tournament 2004.
-Så nästa gång kan du väl ändå försöka att se lite engagerad ut och slåss för din nobla sak Mr. Sweeney..?

EGS har blivit något jag valt bort p.g.a. deras extremt korkade och anti-konsument inriktade strategi.
Mitt förtroende för dem är konstant i botten och härifrån kan de nog enbart klättra uppåt. Men jag ställer mig fortsatt försiktigt tveksam till att de rättar till sig.
Så om nu denna deal med GOG.com kommer ses som nån slags skänk från ovan tror jag mer på att köpa spelen när (-om) de släpps DRM-fritt hos GOG, hellre än att gynna EGS på något vis.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nick-li:

@SiRai: Kan vi inte få nån standardiserad DRM utan att behöva uppfinna hjulet varje gång?
Helt absurt i min mening att allt ska vara en egen spin som dyker upp med en massa problem för att det "måste" vara nytt.

GOG tog fram den, DRM fritt. Och launcherfritt.
Hade gärna sett fler storföretag släppa titlar. Till och med Bethesda släppte lös relativt nya titlar nyligen.

Valve är undantaget som aldrig släppt något. Men då gillar de inte konkurrens heller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nick-li:

Epic Games Store

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@nick-li: Epic Games Store

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, synd bara att de nästintill alltid kommer bundlade...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

GOG tog fram den, DRM fritt. Och launcherfritt.
Hade gärna sett fler storföretag släppa titlar. Till och med Bethesda släppte lös relativt nya titlar nyligen.

Valve är undantaget som aldrig släppt något. Men då gillar de inte konkurrens heller.

Tänker inte påstå att Valve(Steam) är klanderfritt men trenden ser ut att gå att alla publishers ska ha en egen eButik.
Skulle hellre se nån standardisering som funkar oavsett butik(klient).
Att spel själva har loginklient har jag inte lika mycket problem med dock.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Proffsmoddare

Är inte så påläst på hur denna funkar, men måste man fortfarande ha andra klienter installerade också? Känns ju som en rätt meningslös applikation isåfall.

Kommer inte ta i Epic Store med tång oavsett dock

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SleepstreameR:

Är inte så påläst på hur denna funkar, men måste man fortfarande ha andra klienter installerade också? Känns ju som en rätt meningslös applikation isåfall.

Kommer inte ta i Epic Store med tång oavsett dock

Japp, de måste vara installerade tyvärr.

Jag håller inte med om att den är meningslös då den ger mig en myyycket bättre översikt över mina spel.
Däremot så vill nog alla att man ska slippa ha alla launchers installerade i #framtiden. Utopi? Mja, dröm

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En tid när spelen var bra! I och med Steam väller det ur shovelware och de fåtal bra titlarna försvinner i mängden.

Fanns Twisted Metal till PC?

Edit: Helt missat att det släpptes
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Twisted_Metal_(1995_video_gam...

Vafan! På den tiden spelade jag endast på PC och kommer ihåg hur jag alltid gick till polaren bara för att få lira Twisted Metal.

Hur kan man ha missat att det släpptes till PC också

Permalänk
Medlem

Något som saknas i spelklienter är någon form av Discord integration. De flesta som spelar någon form av onlinespel är väl på Discord idag? Spelklienter i all ära, men community är också viktigt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Lägg ner den tråkiga argumentations och diskussionstaktiken, tack.
Stå gärna för vad ni tycker men se till att uttrycka det saklig och utan att skuldbelägga alla andra.

”Men, varför försvann just mitt inlägg?”
Antagligen var det en del av det misslyckade försöket till en konstruktiv diskussion som raderades.
Det behöver inte betyda att just du gjorde fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Jäklar vad jag hade köpt aktier i Epic Games om de var ett publikt bolag. De gör allting rätt.

Skrivet av anon5930:

Samma här. Även i Valve, Valve i sig gör väldigt lite vettigt men bara alla fanboys som hajpar upp plattformen och köper fullprisspel borde ge fin utdelning på aktien.

Ni kan köpa Epic indirekt via ägaren Tencent.
Avanza Tencent Tracker är väl det närmaste vi kommer i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade till en ryzen 3900x nyligen så att jag kan ha 8 kärnor till spel och 4 till steam, epic, origin och uplay(den värsta av dem..

/S

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Något som saknas i spelklienter är någon form av Discord integration. De flesta som spelar någon form av onlinespel är väl på Discord idag? Spelklienter i all ära, men community är också viktigt.

Skulle hellre se att de använder Matrix eller rent av Element än för nåt som lär försvinna om några år eller radikalt ändras för att det ägs endast av ett företag utan öppen standard.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Skulle hellre se att de använder Matrix eller rent av Element än för nåt som lär försvinna om några år eller radikalt ändras för att det ägs endast av ett företag utan öppen standard.

Visst, de är säkert väldigt bra men nu får man se till verkligheten som den är idag. Integrera en öppen tjänst som extremt få använder, eller den slutna tjänsten i princip alla använder eftersom den är enkel och gratis.

Permalänk
Medlem

Trevligt med alternativ.

Blir ännu bättre när spel i sig inte behöver ännu en separat launcher som t.ex. Rockstar Games... Snacka om seg launcher.