Rykte: Geforce RTX 3080 blir 20 procent snabbare än RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Skall bli ett intressant höst-upplopp!

Dem som gråter mest nu är väl dem som ofta vill att AMD släpper konkurrenskraftiga kort så att de kan köpa Geforce-kort billigare än om nVidia saknar konkurrens...

Personligen tror jag inte AMD trumfar nVidias topp-kort men det här är ju första gången på typ 5 år som AMD uttalat ställt in siktet på topp-segmentet och det med en ny arkitektur som sett väldigt lovande ut hittills, baserat på 5700XT och syskonkort.
I mitt fall vill jag bara köra AMD's kort då jag inte vill trixa med driver-installs hit och dit så där blir valet enkelt.

Gillar dock att konkurrensen nu börjar tillta på allvar så vi konsumenter får lite mer att välja på.
Väntar spänt på att se vad Intel's intåg i detta segment innebär, även om det inte lär bli i år som de utgör något större hot.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad baserar du din rimlighetsanalys på? Önsketänkande och tillgång/efterfrågan är två olika saker. Det är trots allt vi konsumenter som sätter priserna, hur konstigt det än låter

Skulle gissa på att det är baserat på chipstorlek och inflation. Visst är chippen några dollar dyrare att producera, men det som skiljer mest är Nvidias marginaler mot vad de hade förr. För många år sedan vad ATI jämförbart i marknadsandelar med Nvidia och då kostade topkorten jordnötter.

Sedan dess har nvidia regerat nästan ostörda i toppen och priserna återspeglar det. Jag förstår inte varför man inte köper det bästa kortet för pengarna

Permalänk
Medlem

Rykteskarusellen lär väl snurra vidare som vanligt ju närmare release vi kommer av Ampere.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tips från coachen: köp AMD. Då betalar du bara 66% (4000kr vs 6000kr) för liknande prestanda.

2000-serien är extremt billig att tillverka, det var därför nvidia inte bytte till 7nm för den och varför de väntat så länge med att släppa nästa. Eftersom ingen konkurrerar i högsta nivåerna så köper folk nvidia för att de tror att de också kommer få bäst prestanda...

...är den? Chippen är ju enormt stora. RTX 2070 är bara ~5,5% mindre än 1080 Ti. 2000-serien bör rimligtvis vara bra mycket dyrare än 1000-serien även i tillverkningskostnader, eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

AMD har en 12TFLOPS RDNA2 SOC med 52 CU i Xbox Series X. Det bådar gått inför en ny PC GPU med fler CU och högre klockfrekvenser.

Det var ju exakt det jag skrev:
5700XT (40 CU) x2 = 80CU (big navi) = +100%
2300MHz / 1800MHz = +27%

Totalt bör prestandan öka med 127% vs 5700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tips från coachen: köp AMD. Då betalar du bara 66% (4000kr vs 6000kr) för liknande prestanda.

2000-serien är extremt billig att tillverka, det var därför nvidia inte bytte till 7nm för den och varför de väntat så länge med att släppa nästa. Eftersom ingen konkurrerar i högsta nivåerna så köper folk nvidia för att de tror att de också kommer få bäst prestanda...

Jag har redan AMD (sitter ett 5700 kort i burken nu för under 3000 kr) men givetvis vill man helst ha det bästa om det inte kostar en njure att betala. Förr kunde man ha det bästa och ändå ha råd att driva en familj med hus å lån. Idag är det inte längre möjligt om du inte är höginkomsttagare eller inte har småbarn.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var ju exakt det jag skrev:
5700XT (40 CU) x2 = 80CU (big navi) = +100%
2300MHz / 1800MHz = +27%

Totalt bör prestandan öka med 127% vs 5700XT

Fast ryktet om Big Navi nämnde 72 CU, vi får se vad det landar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det beror ju en hel del på upplösningen, men som nämnt i artikeln är det just 4K UHD och SweClockers prestandaindex som ger dessa siffror. Detta kan väl främst ses som ett mått på var den maximala prestandahöjningen ligger, och upplösningen är ju därtill ganska relevant för de mest kraftfulla korten (även om det är lite i överkant för GTX 1080)

Tycker ändå det låter högt men är det vad testerna visar så är det...

För övrigt har jag följande förutsägelser:

Jag tror det stämmer att 3080 blir ca 20% snabbare än 2080Ti men med avsevärt bättre strålspårningsprestanda. Priset hamnar på ca 11 000Kr.

3090 blir ett dual GPU-kort och kommer kräva en mindre kärnreaktor, vilket är anledningen till att vi sett läckor med nya kontaktdon. Det kommer också ge kvalificerat brutal prestanda och kosta massor.

Jag baserar detta på att jag grävt i inälvor och spått i tésump.

Kom ihåg vart ni hörde det först.

Permalänk
Medlem

Kan ju betyda 20% dyrare också

https://youtu.be/zVVJau6vvbE?t=355

Permalänk
Medlem

Då borde 3080 kortet kosta 20-25% mer än 2080ti.

Shit pommesfritt! Det börjar dra iväg med kronorna

Priserna drar iväg med hästlängder kontra löneökningen varje år hahaha

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tycker ändå det låter högt men är det vad testerna visar så är det...

För övrigt har jag följande förutsägelser:

Jag tror det stämmer att 3080 blir ca 20% snabbare än 2080Ti men med avsevärt bättre strålspårningsprestanda. Priset hamnar på ca 11 000Kr.

3090 blir ett dual GPU-kort och kommer kräva en mindre kärnreaktor, vilket är anledningen till att vi sett läckor med nya kontaktdon. Det kommer också ge kvalificerat brutal prestanda och kosta massor.

Jag baserar detta på att jag grävt i inälvor och spått i tésump.

Kom ihåg vart ni hörde det först.

SLI är mer eller mindre dött. Tror knappast vi kommer se ett dualkort igen på väldigt väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag baserar detta på att jag grävt i inälvor och spått i tésump.

Inget av det slår kontakt med Saida i seans, där får man bästa GPU ryktena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

...är den? Chippen är ju enormt stora. RTX 2070 är bara ~5,5% mindre än 1080 Ti. 2000-serien bör rimligtvis vara bra mycket dyrare än 1000-serien även i tillverkningskostnader, eller?

Priserna per area på samma nod går ner extremt mycket över tid, första åren på en nod är till för att fabriken ska få tillbaka investeringen på nya tekniken och för att de kan ta höga priser för ingen annan har en mycket bättre nod. Jag skulle gissa att antalet defekta chip är långt under vad de var för 1000-serien och dessutom är kostnad per wafer under halva. Framförallt senaste halvåret är det säkert mycket billigare igen mot i början av 2000-serien. Super-serien var ju till för att kunna sälja mer av de större kretsarna för att de blivit lättare att tillverka och det gick att spotta ur fler än vad som behövdes.

Permalänk
Medlem

20% på vad? De kan ju rätt "enkelt" öka raytracing prestanda med 20% och fortfarande ha kort som inte är några gigantiska kliv framåt. Hoppas på typ minst 20% i rasterering och 100% i raytracing.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Inget av det slår kontakt med Saida i seans, där får man bästa GPU ryktena.

Det är sant men Saida är alltid så jäkla upptagen.

Permalänk
Avstängd

Ser framemot lanseringen. Ett 3070 Super/Ti eller ett 3080 kanske det blir för min del. Turing var ganska kass i och med att det skulle ha kostat 1400€ för en 30% prestandaökning.

3000-serien sägs vara bra mycket bättre på ray tracing än Turing också enligt läckor.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

Släpp det nu!! ;D

Permalänk
Medlem

Prisena hänger nogmycket på hur nervösa nvidia är för big navi. sen flera generationer har dom inte haft någon utmanare i topp segmentet och då kan man ta vilka priser man vill.
Släpper amd ett kort som presterar likvärdigt som ett 3080 så kommer dom ligga lägre i pris speciellt om de saknar rt stöd och pris kriget kan vara igång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

säg att 3070 börjar på 699$ ("lågt" räknat?)... med moms blir priserna helt vansinniga. enda stora spelsläppet till pc jag vet i höst (om man inte räknar flight simulator) är cyberpunk (eller ytterligare ett assassins creed, gäsp)??? börjar snegla på en ps5... valorant går att spela på en brödrost så who cares, är väl mest om man uppgraderar till en ultrawide och vill spela befintliga titlar man behöver dessa kort.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Vi får väl se i september.
Känns som ett 3080TI för min del iaf. OM inte ett RDNA2 presterar liknande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Då borde 3080 kortet kosta 20-25% mer än 2080ti.

Nej nej, pris ökar inte linjärt med prestanda.
Tänk hur mycket grafikprestanda ökat sen 3DFX Voodoo och Nvidia Riva 128 kort osv fram till nu. Hade priset ökat linjärt med prestandan sen dess skulle väl grafikkorten kosta uppemot miljarder kr nu eller nått sånt

Det som styr är tillverkningskostnad och vad Nvidia beräknar att vi är beredda att betala... Så spela dem inte i händerna genom såna där antaganden

Skrivet av ZothOmmog:

Bara 20% procent? Yikes.

Glöm inte att det är mellan 2080ti och en "vanilj" 3080, så det är ju inte äpplen mot äpplen!
Personligen tror jag nästan 20% ökning de korten emellan är en optimistisk gissning (utifrån ryktena att de har samma mängd CUDA-kärnor), men det beror väl lite på vilka klockfrekvenser nya serien får.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Prisena hänger nogmycket på hur nervösa nvidia är för big navi. sen flera generationer har dom inte haft någon utmanare i topp segmentet och då kan man ta vilka priser man vill.
Släpper amd ett kort som presterar likvärdigt som ett 3080 så kommer dom ligga lägre i pris speciellt om de saknar rt stöd och pris kriget kan vara igång.

Nästa AMD generation kommer ha samma RT-stöd som nya konsolerna, det har de redan lovat många gånger, så tro inte att AMD kommer lägga sig lågt denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Det värsta är att folk som vanligt kommer knyta handen i fickan, mumla lite och sen köpa korten ändå(japp, jag med) och Nvidia kommer köra den här låten hela vägen till banken.

https://www.youtube.com/watch?v=KCzVrnI9UNg

Folk som vanligt? På steams användarbas står RTX 2080 för 0,98% och 2080 Ti 0,89%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej nej, pris ökar inte linjärt med prestanda.
Tänk hur mycket grafikprestanda ökat sen 3DFX Voodoo och Nvidia Riva 128 kort osv fram till nu. Hade priset ökat linjärt med prestandan sen dess skulle väl grafikkorten kosta uppemot miljarder kr nu eller nått sånt

Det som styr är tillverkningskostnad och vad Nvidia beräknar att vi är beredda att betala... Så spela dem inte i händerna genom såna där antaganden

Glöm inte att det är mellan 2080ti och en "vanilj" 3080, så det är ju inte äpplen mot äpplen!
Personligen tror jag nästan 20% ökning de korten emellan är en optimistisk gissning (utifrån ryktena att de har samma mängd CUDA-kärnor), men det beror väl lite på vilka klockfrekvenser nya serien får.

Säg det till 2000-serien. Pris/prestanda ändrades inte nämnvärt så finns ingen större anledning att hoppas på mirakel nu. Jag skulle bli förvånad om 3080 med denna typ av prestanda landar under 12k

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priserna per area på samma nod går ner extremt mycket över tid, första åren på en nod är till för att fabriken ska få tillbaka investeringen på nya tekniken och för att de kan ta höga priser för ingen annan har en mycket bättre nod. Jag skulle gissa att antalet defekta chip är långt under vad de var för 1000-serien och dessutom är kostnad per wafer under halva. Framförallt senaste halvåret är det säkert mycket billigare igen mot i början av 2000-serien. Super-serien var ju till för att kunna sälja mer av de större kretsarna för att de blivit lättare att tillverka och det gick att spotta ur fler än vad som behövdes.

Det här ger ju dock slutsatsen att 2000-serien inte längre är jättedyr att tillverka, vilket den var i början. Men att säga att serien är "extremt billig" att tillverka är nog att gå väl långt med tanke på hur stora korten ändå är. Du skulle ju kunna ha rätt, men det behövs nog riktiga källor som säger så istället för vad du själv erkänner är gissningar. Det låter som ett för kraftigt påstående för att kunna baseras på sådant.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Folk som vanligt? På steams användarbas står RTX 2080 för 0,98% och 2080 Ti 0,89%.

Det är väl helt sjukt sett till deras priser? Man kan ju köpa en hel speldator med över halva deras prestanda för deras priser själva, och ändå sitter en av 50 steamanvändare på dom? Jag sitter fortfarande på 5 år gamla grejer, säg att folk köper nytt var 4 år i snitt, då har alltså nästan 10% av alla kort som sålts varit de två dyraste. Helt galet och oförklarligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

För då hade de troligen inte investerat lika hårt i utvecklingen och vi hade (troligtvis) totalt sett haft svagare kort.

https://youtu.be/_j6TiSdKT0A

Nja. Korten har generellt blivit dyrare och gett mindre ökning i prestanda från en generation till nästa. Med några undantag på vägen.

Har själv varit gamer sedan 3d grafikkort kom och har sett utvecklingen.

nVidia utnyttjar sin position på marknaden. Det kunde de inte förr.

Folk är uppenbarligen villiga/tvungna att betala det som det kostar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Det här ger ju dock slutsatsen att 2000-serien inte längre är jättedyr att tillverka, vilket den var i början. Men att säga att serien är "extremt billig" att tillverka är nog att gå väl långt med tanke på hur stora korten ändå är. Du skulle ju kunna ha rätt, men det behövs nog riktiga källor som säger så istället för vad du själv erkänner är gissningar. Det låter som ett för kraftigt påstående för att kunna baseras på sådant.

Det jag baserar det på är bland annat vad AdoredTV sagt i sina klipp och att 12nm bara är en förfinad 16nm som varit ute väldigt länge vid det här laget (lite som en 16++). Svårt att hitta officiella priser per wafer över tid från kretstillverkarna. Jag tror dessutom att priserna är väldigt individuella för varje kund och baseras på hur stora beställningarna är och hur stabil ekonomi det ger till fabriken. Jag är ganska övertygad om att 2000-serien redan från början var hyffsat billig att tillverka sett till prestandan. Kanske 20% mer kisel än 1000-serien för samma prestanda? Det kanske ger 30% mer wafers för samma antal fungerande kretsar. Det skulle då (i min uppskattning) innebära liknande totalpris eftersom noden är gammal och lite mer tät än 16nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nästa AMD generation kommer ha samma RT-stöd som nya konsolerna, det har de redan lovat många gånger, så tro inte att AMD kommer lägga sig lågt denna gång

Kul om amd går all in och verkligen tar tag i tjuens(nvidias) horn i topp segmentet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Problemet kommer vara priserna, igen.... 3070 borde rimligtvis ligga på 4000,kommer ligga runt det dubbla gissar jag

Instämmer.
Köpte mitt 970 för ca 3600kr hösten 2014 och anser att xx70 korten generellt inte ska överstiga ca 4000kr.
Så länge konkurrensen från AMD (och på sikt kanske Intel) inte är större är jag personligen ointresserad av nya grafikkort.

Men ser fram emot recensionerna oavsett.