Rykte: Geforce RTX 3080 blir 20 procent snabbare än RTX 2080 Ti

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Geforce RTX 3080 blir 20 procent snabbare än RTX 2080 Ti

Ställt mot föregångaren Geforce RTX 2080 kan RTX 3080 bli 50 procent snabbare – ett 20 procent större kliv än Pascal till Turing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så priset kommer öka denna generation också...

2070 borde hetat 2080 om man ska kolla till historiska priser. Denna generation kommer säkert ta ett steg upp till skulle jag gissa

Permalänk
Medlem

20% bättre, då räknar jag kallt med att 3080 kommer kosta minst som 2080ti. ~14000.
Jag vågar inte ens gissa vad 3080ti/3090 kommer kosta En arm och ett ben?

Permalänk
Medlem

Ta mina pengar Nvidia! Ta dom nuuuuu!

Permalänk
Medlem

2080 är väl ändå inte 40% snabbare än 1080?
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080-vs-Nvid...

Permalänk
Medlem

Det värsta är att folk som vanligt kommer knyta handen i fickan, mumla lite och sen köpa korten ändå(japp, jag med) och Nvidia kommer köra den här låten hela vägen till banken.

https://www.youtube.com/watch?v=KCzVrnI9UNg

Permalänk
Medlem

Blir nog ett 3070 för mig, sitter fortfarande på ett 1070 så blir intressant o se skillnaden mellan dessa två.

Permalänk
Medlem

Problemet kommer vara priserna, igen.... 3070 borde rimligtvis ligga på 4000,kommer ligga runt det dubbla gissar jag

Permalänk
Medlem

Det jag funderade på efter detta var det tidigare ryktet med ett "gömt" test i 3dmark, där en okänd Nvidia GPU var 30% snabbare än RTX 2080 Ti. Det kom från Rogame i juni.
https://twitter.com/_rogame/status/1274593621531131904

Bara undrar vilken GPU det då kan ha varit, en underklockad 3080 Ti? Det är rykten och kan vara rena påhitt. Men gillar att spekulera, rykten är kul så länge man har en viss distans till dem.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Vill ha RTX, hoppade dock över 20xx generationen pga att jag har ett klockvänligt 1080ti.

Dags o byta ut det i höst verkar det som

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

20% bättre, då räknar jag kallt med att 3080 kommer kosta minst som 2080ti. ~14000.
Jag vågar inte ens gissa vad 3080ti/3090 kommer kosta En arm och ett ben?

Nja, det är nodbyte denna generation så räkna med 8-10k för 3080 (kanske ännu billigare).

20% får väl anses som godkänt. Inte lika bra som Maxwell->Pascal hoppet men mycket bättre än Pascal->Turing (såklart).

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av DasIch:

Det beror ju en hel del på upplösningen, men som nämnt i artikeln är det just 4K UHD och SweClockers prestandaindex som ger dessa siffror. Detta kan väl främst ses som ett mått på var den maximala prestandahöjningen ligger, och upplösningen är ju därtill ganska relevant för de mest kraftfulla korten (även om det är lite i överkant för GTX 1080)

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Problemet kommer vara priserna, igen.... 3070 borde rimligtvis ligga på 4000,kommer ligga runt det dubbla gissar jag

Varför kan de inte istället ligga på 2500kr som mellanklasskort gjorde en gång i tiden? Då låg toppkorten på runt 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Nja, det är nodbyte denna generation så räkna med 8-10k för 3080 (kanske ännu billigare).

20% får väl anses som godkänt. Inte lika bra som Maxwell->Pascal hoppet men mycket bättre än Pascal->Turing (såklart).

Man får hoppas att det blir så
Själv sätter jag ribban högt. Allt under är en oväntad bonus.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Blub:

20% bättre, då räknar jag kallt med att 3080 kommer kosta minst som 2080ti. ~14000.
Jag vågar inte ens gissa vad 3080ti/3090 kommer kosta En arm och ett ben?

Arm brukar ju ligga rätt bra i pris, så med lite tur kanske det räcker med två Armar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att AMD kan komma med något riktigt bra Q4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Blir nog ett 3070 för mig, sitter fortfarande på ett 1070 så blir intressant o se skillnaden mellan dessa två.

Tänk dock på att 3070 kommer troligen kosta som 2080 (super) gör idag och alltså nära dubbla mot vad ditt 1070 gjorde en gång i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Man får hoppas att det blir så
Själv sätter jag ribban högt. Allt under är en oväntad bonus.

Kan garantera det (3080) kommer inte kosta 14k, eller ens i närheten. 3080Ti förstås, är en annan femma...

Permalänk
Medlem

Alla inklusive nvidia skulle tjäna på billigare tillverkning av korten så att nvidia kunde sälja dom billigare. Idag tappar nvidia en viss procent försäljning till amd och en stor skara spelare har tyvärr inte råd med det ögongodis som dom var vana vid förr. Detta är en loose-loose situation enligt mej :/

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag hoppas på att AMD kan komma med något riktigt bra Q4.

Lite big navi rykten här i textform, baserat på "moore's law is dead" youtube videon (länkad i artikeln)
https://www.tweaktown.com/news/73886/amds-next-gen-rdna-2-maj...

Permalänk

Dollarpriset

Styr mer än vad ni tänker på. Svenska valutan har sjunkit som en sten länge nu och det verkar vända. Så då kan prylarna bli billigare igen.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Prestanda/KR är vad jag vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite big navi rykten här i textform, baserat på "moore's law is dead" youtube videon (länkad i artikeln)
https://www.tweaktown.com/news/73886/amds-next-gen-rdna-2-maj...

Ganska lätt att räkna på:
5700XT x 2 x (2300/1800)

De kan det såklart skilja lite till, men det borde ge en ganska bra bollparksuppskattning

Permalänk
Medlem

Bara 20% procent? Yikes.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför kan de inte istället ligga på 2500kr som mellanklasskort gjorde en gång i tiden? Då låg toppkorten på runt 4000kr.

För då hade de troligen inte investerat lika hårt i utvecklingen och vi hade (troligtvis) totalt sett haft svagare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Alla inklusive nvidia skulle tjäna på billigare tillverkning av korten så att nvidia kunde sälja dom billigare. Idag tappar nvidia en viss procent försäljning till amd och en stor skara spelare har tyvärr inte råd med det ögongodis som dom var vana vid förr. Detta är en loose-loose situation enligt mej :/

Tips från coachen: köp AMD. Då betalar du bara 66% (4000kr vs 6000kr) för liknande prestanda.

2000-serien är extremt billig att tillverka, det var därför nvidia inte bytte till 7nm för den och varför de väntat så länge med att släppa nästa. Eftersom ingen konkurrerar i högsta nivåerna så köper folk nvidia för att de tror att de också kommer få bäst prestanda...

Permalänk
Medlem

@ZothOmmog:
Om 3080 levererar 20% bättre än 2080Ti, måste AMD leverera runt 70-80% högre prestanda med RDNA2 över RDNA för att hamna jämnt med 3080. Så illa är det inte. 2080Ti ligger en bra bit över 2080 super etc som det är. Blir kännbara kliv i prestandan om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Problemet kommer vara priserna, igen.... 3070 borde rimligtvis ligga på 4000,kommer ligga runt det dubbla gissar jag

Vad baserar du din rimlighetsanalys på? Önsketänkande och tillgång/efterfrågan är två olika saker. Det är trots allt vi konsumenter som sätter priserna, hur konstigt det än låter

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Okej så det blir som förr att föregående generations toppkort hamnar i **70 kortet, alltså RTX 2080 Ti prestanda till 3070?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska lätt att räkna på:
5700XT x 2 x (2300/1800)

De kan det såklart skilja lite till, men det borde ge en ganska bra bollparksuppskattning

AMD har en 12TFLOPS RDNA2 SOC med 52 CU i Xbox Series X. Det bådar gått inför en ny PC GPU med fler CU och högre klockfrekvenser.