Vilken tid får man spela "lagom högt" från högtalare i lägenhet?

Permalänk
Medlem

Vilken tid får man spela "lagom högt" från högtalare i lägenhet?

Jag bor på bottenvåningen längst ut i kanten, jag har inte fått klagomål men jag införskaffade mig nyss ett högtalar system med baslåda. Enligt hon som jag pratade med som presenterade lägenheten för mig så finns det inte någon "bestämd" tid men jag undrar ändå vad ni tycker är rimligt?
Nu tänker jag också speciellt i sommartider och corona där alla kanske har ledigt men jag har ingen erfarenhet hur bookshelf högtalare läcker till andra lägenheter (ej lutad mot deras vägg)

Permalänk
Medlem

08-18 är oftast inga problem. Mellan 18-06 finns oftast krav på ljudnivå som ökar successivt mellan 18-22 på kvällen. Oftast ska det vara "tyst" mellan 22-06.

Jag brukar inte spela högt alls men under dagtid kan jag absolut höja till det.

Tänk rimligt, och fråga gärna närmsta grannarna om de jobbar natt tex. För isåfall så sover de under dagtid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Den klassiska regeln är väl från tio till tio? Dock ska man förstås alltid visa hänsyn. Iofs brukar ju byggarbetarna dra igång med renoveringarna redan vid klockan åtta, så kanske snarare är åtta till tio då 🤔

Jag tänker att sunt förnuft är det vettigaste. Flest vill ha tyst på morgnar och kvällar, så anpassa ljudnivån därefter.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Efter 21-22 på vardagar och söndag och någon timmer senare på fredag och lördag, brukar vara ganska normala tider för när det ska vara tyst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att vid 22.00 brukar det vara som norm att då bör det vara tyst oavsett. För man vet ju inte om någon jobbar skift och över sommaren

När jag ska se film så försöker jag komma igång runt 18-19 tiden för då borde fläst vara vakna förhoppningsvis.
Skälv bor jag i en mitten lägenhet och jag har inte fått klagomål än sän jag köppte mitt nya ljudsystem (som är större och bättre än det gammla som de klagade två gånger på )

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Efter 22 ska det vara tyst är ju en standardregel som står inskrivet i dom flesta föreningarna. Jag brukar dra ner på volymen runt 18-20 dom få gånger jag spelar musik.

Det finns en regel inskriven i våran BRF (riksbyggen), utöver "efter 22 ska det vara tyst" där det i princip står att osunt ljud oavsett tid på dygnet kan straffas med vräkning. Med andra ord: kör du musik så det stör ofta och högt, oavsett tid på dygnet finns det risk att du blir vräkt.

Man får ha lite sunt förnuft, vill man dunka musik så flyttar man till en villa. Har man inte råd med villa skaffar man hörlurar. Musik spelar man för sig själv och inte för sina grannar.

Permalänk
Rekordmedlem

Finns inga formella krav och finn heller inget krav på hur ljudisoleringen mellan lägenheterna ska vara så spela hellre bra än starkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Svaret återfinnes i jordabalken 12 kap 25 § !
Tillämpningarna går att googla

Permalänk
Medlem

Hade en granne som klagade på minsta lilla när jag bodde i lägenhet så sådana finns också. Han var 220cm och 150kg muskler så jag kände mig inte manad att bråka med honom han såg utöver det helt galen ut. Dessutom lät det som han slog skivstången i väggen så om någon trevlig stämning fanns försvann den snabbt.

Nu bor jag i hus med stor tomt så nu kan jag röja som jag vill, när dessuom grannarna jublar och skriker "mer sånt" när man testar crossen på tomten vet man att man hamnat rätt 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan är det aldrig ok att störa grannarna (bostadsbolagen brukar kräva extra hänsyn nattetid, typ kl.22-06)...å andra sidan skall man stå ut med att folk lever ett normalt liv med de ljud det innebär.

Jag skulle påstå att vill du ha fest en fredagkväll (även efter kl.22) och då spela lite musik (inte extremt högt, men absolut så det hörs till grannarna) så är det ok någon gång då och då. Vill du däremot ha fest med ljud på den nivån dagligen så är det definitivt inte ok.

Många är tveksamma till att säga till sina grannar att de stör, utan går istället och irriterar sig en längre tid, vilket inte är optimalt för grannsämjan. Sätt upp en lapp i trappan där du inbjuder dina grannar till att säga till (typ "Bästa grannar, Jag har nyligen införskaffat en ny ljudanläggning, och är osäker på i vilken utsträckning mitt musikspelande hörs in till er. Om ni störs av min musik, tveka inte att kontakta mig så sänker jag självklart. /<namn>, <tel.nr.>").

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

"Enligt miljöbalken ska ”bostäder brukas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer”, och Folkhälsomyndigheten har också givit ut allmänna råd med riktlinjer och rekommendationer för buller och ljud i huset." - Går att tolka ganska fritt.

Kolla i stadgarna i föreningen eller hos dyn hyresvärd vad som är fastslaget.
Jag brukar ta hänsyn till mina grannar att sänka ljudnivån mellan 20 och 08, och vara ännu tystare(/tyst) mellan 22 och 06. Sömn är det viktigaste vi har i livet och jag tycker folk förtjänar en god natts sömn.

När det gäller byggarbete/festivaler/restaurang utomhus är ljud i tätbebyggt område reglerat så att det får utföras utan extra tillstånd mellan 07 och 19.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Varje gång jag en tråd om granner eller ljudnivå så tänker jag på min vän som fick en knackning på dörren från en föreningsrepresentant en kväll som lämnade över en skriftlig varning för störande ljud och festande sent på kvällen. Det roliga var han hade aldrig fester eller gäster i sin lilla etta. Han spelade bara PC spel och när det gick dåligt då brukade han skrika samt slå på bordet med sin spelmus.

Efter det besöket hörde vi knappt vad han sa på mumble för han vågade bara viska...

Haha

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Stäng av subben efter 21 är mitt tips och skaffa sd-fötter likt https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/sonic-design-sd-fotter-4... fast avsedda för vikten på din låda dina grannar kommer att bli mycket gladare.

Jag har gjort tester med mina grannar då jag spelar lite lagom högt och sen utvärderar vi det hos grannen. Då vet man vilka ljud som är problematiska och vart och hur. Det känns ganska osvenskt att knacka på och fråga men har alltid varit uppskattat av alla grannar jag haft. Inga klagomål.
Alla hus är olika om hur de dämpar vibrationer och vilka frekvenser som är problematiska. Vissa hus sprider bara de lägsta 25-40hz och andra upp till 300hz eller helt andra ljud.

Det finns ju också de grannar som klagar när folk släpper toalocket och då är det tyvärr bara att flytta. Sök efter studenttäta områden då de bryr sig mindre. Då får man även stå ut med andra som spelar musik och skriker ibland vilket jag kan tycka är trevligt då det påminner mig om att världen fortgår utanför även utan min inblandning.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också bortsett från konstaterade 10-21 tiden om man kan förlita sig på att mäta DB i rummet? Jag mätte med min mic från min Iphone med buller appen och fick 67 DB som högst när jag spelade i den volymen jag ville ha. Är det något man kan lita på och ifall man skulle en gång i livet få för sig att spela högre vilken DB skulle inte vara acceptabelt? Eller ja efter man går sunt förnuft förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Å ena sidan är det aldrig ok att störa grannarna (bostadsbolagen brukar kräva extra hänsyn nattetid, typ kl.22-06)...å andra sidan skall man stå ut med att folk lever ett normalt liv med de ljud det innebär.

Jag skulle påstå att vill du ha fest en fredagkväll (även efter kl.22) och då spela lite musik (inte extremt högt, men absolut så det hörs till grannarna) så är det ok någon gång då och då. Vill du däremot ha fest med ljud på den nivån dagligen så är det definitivt inte ok.

Många är tveksamma till att säga till sina grannar att de stör, utan går istället och irriterar sig en längre tid, vilket inte är optimalt för grannsämjan. Sätt upp en lapp i trappan där du inbjuder dina grannar till att säga till (typ "Bästa grannar, Jag har nyligen införskaffat en ny ljudanläggning, och är osäker på i vilken utsträckning mitt musikspelande hörs in till er. Om ni störs av min musik, tveka inte att kontakta mig så sänker jag självklart. /<namn>, <tel.nr.>").

Fetat sammanfattar vad som gäller på ett utmärkt sätt. Man får aldrig störa, men det finns samtidigt stort utrymme för att folk måste få leva relativt obehindrat. Bostadsbolaget/föreningen/samfälligheten brukar ha ganska tydliga riktlinjer för vad som gäller just där du bor.

Att ha god kontakt med grannarna brukar öka deras tolerans markant. Det finns till och med något fint ord för det. Man stör sig inte alls lika mycket på oljud från folk man känner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

22-07 på vardagar är väl det normala. 23 på fredag-lördag och till 09 på lördag och söndagsmorgnar. Men det behöver ju inte vara helt tyst dessa tider riktigt bara att gränsen för störning ligger lägre då. Och tvärtom gäller ju också, du kan inte ha raveparty hemma varje dag fram till klockan 22 liksom. Sen beror det på ljudisolering i huset och framför allt hur toleranta ens grannar är för det är ju ingen som åker runt och kontrollerar detta spontant utan först efter klagomål. Att barn låter är man också mer tillåtande med än hög musik exempelvis och är ljudisoleringen sjukt dålig (och/eller grannarna sjukt känsliga) så att man inte kan spola på toan på natten utan klagomål exempelvis så får ju hyresvärden lösa bättre ljudisolering.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt knep om man vill spela lite högre/senare är att sänka basen/stänga av subwoofer. Basljud tenderar till att sprida sig mer än resten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Jag undrar också bortsett från konstaterade 10-21 tiden om man kan förlita sig på att mäta DB i rummet? Jag mätte med min mic från min Iphone med buller appen och fick 67 DB som högst när jag spelade i den volymen jag ville ha. Är det något man kan lita på och ifall man skulle en gång i livet få för sig att spela högre vilken DB skulle inte vara acceptabelt? Eller ja efter man går sunt förnuft förstås

Om du mäter i det rum som du stör är mätningen vettig men att mäta i rummet du spelar ger inget säkert svar på hur det låter i ett annat rum, det kan faktiskt låta mer i ett annat rum pga resonans, dessutom finns det inga fixerade gränser utan det handla om "inte störa" s¨det är till stor del en bedömmningssak och inte nått som går att mäta i absoluta värden.
För trafikbuller finns det gränsvärden men det är inte tillämpligt på grannar som spelar musik.
Du har lagutdrag och resonemang om tolkning hos Boverket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.