Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem

Såg nu att Elgiganten har förlängt 3990:- till 5/7.

Permalänk
Medlem

@pavl1sh: Har du fått svar av elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

@pavl1sh: Har du fått svar av elgiganten?

Nein. Nix. Nada. Verkar vara en oseriös kundtjänstmedarbetare jag hamnade hos.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Nein. Nix. Nada. Verkar vara en oseriös kundtjänstmedarbetare jag hamnade hos.

Beställde hem ett ex, fick idag verkar vara gamla batchen som jag fick enligt produktionsnumret. Dock inte öppnat och kollat för jag ska lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

hej, lånar tråden. Klarat mig fint från BS sedan jag köpte kortet i början av året, men har ett annat problem. Kör mest datorn kopplade till en 5.1 receiver vidare till en 1080p tv. Funkat kanon med mina äldre grafikkort men inte MED mitt 5700. Det blir hack i ljudet till och från vid låg belastning. Så spel funkar fint men netflix, spotify eller liknande program med låg belastning på GPU går sådär med hack till och från. Någon som vet vad man kan göra? Kör med "Adrenalin 2020 Edition 20.4.2 Recommended (WHQL)" drivrutinerna.

Jag köpte ett sapphire 5600xt och hade detta problem. Testade sjukt många olika lösningar med gamla drivrutiner osv, slutade med att jag körde interna gpu från Intel vid filmtittande och grafikkortet vid spel. Det enda jag inte testade då var att installera om windows för det var mkt jobb med vissa program osv. Men nu efter ominstallation så är problemet helt borta.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

Beställde hem ett ex, fick idag verkar vara gamla batchen som jag fick enligt produktionsnumret. Dock inte öppnat och kollat för jag ska lämna tillbaka den.

Det var ju surt. Hur har du kontrollerat att det är den gamla batchen?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

Beställde hem ett ex, fick idag verkar vara gamla batchen som jag fick enligt produktionsnumret. Dock inte öppnat och kollat för jag ska lämna tillbaka den.

Realistiskt så lär de inte tillverka fler kort om inte den första batchen sålde slut väldigt snabbt (och sånt kan man ju reglera med priset). Ingen vill bli sittande med för många gamla kort när nästa generation lanseras...

Det är ju inte heller ekonomiskt att skicka tillbaka alla och montera om dom...

Men det är ju tråkigt att de bara försöker låtsas som ingenting och inte erkänt problemet,
lusläser man deras 'statement' så skyller de på AMD och gpumontering och säger inget om Vrm-kylning.

Allt för två ynka skruvar,
de borde kanske ha sålt sina kort till någon som komplett för att bygga färdiga byggen med och samtidigt lagt dit ett par fjädrande skruvar. Nu är det en firesale utan helt öppna kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag köpte ett sapphire 5600xt och hade detta problem. Testade sjukt många olika lösningar med gamla drivrutiner osv, slutade med att jag körde interna gpu från Intel vid filmtittande och grafikkortet vid spel. Det enda jag inte testade då var att installera om windows för det var mkt jobb med vissa program osv. Men nu efter ominstallation så är problemet helt borta.

Okej, tack att du förklara. Synd att detta problemet ens existerar när det inte var problem med tidigare generationer GPU:er...
Har ingen inbyggd GPU i min processor så kan inte lösa det på ditt sätt tyvärr.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Det var ju surt. Hur har du kontrollerat att det är den gamla batchen?

Produkten som jag fick hem har samma serie nummer, som i den här länken https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Permalänk

Kastade ut mitt färdigvattnade 290 och hittade ett Referens ASUS 5700 *3000:-* överhuvudtaget knappt inkört.
Allting stock utan modds.
Fractal Node 202 utan lock.
20.5.1 Driver
Part: 90YV0D70-U0NA00
Rumstemp: 19C (kan vara 30-33 när solen stekt ner rummet)
Idle: 800/200Mhz, Load 1500/1750Mhz
Fläkt: Load 2000rpm
GPU: Idle 33C, Load 80C
GPU Vcore: Idle 0.775mV, load 0.925mV
Mem volt: Idle 0.675mV, Load 0.850mV
GPU Vrm: Idle 31C, Load 72C
Mem: Idle 34C , Load 80C
Mem Vrm: Idle 34C, Load 72/76

Steg 2 blir brickor.
Steg 3 blir XT-flashning.
Steg 4 blir vatten på kärnan och separat VRM mosfetkylning + lite mer kräm i grejerna.

Komplettering
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

Produkten som jag fick hem har samma serie nummer, som i den här länken https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Tack för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Kastade ut mitt färdigvattnade 290 och hittade ett Referens ASUS 5700 *3000:-* överhuvudtaget knappt inkört.
Allting stock utan modds.
Fractal Node 202 utan lock.
20.5.1 Driver
Part: 90YV0D70-U0NA00
Rumstemp: 19C (kan vara 30-33 när solen stekt ner rummet)
1500/1750Mhz
Fläkt: 2000rpm
GPU: Idle 33C, Load 80C
GPU Vrm: Idle 31C, Load 72C
Mem: Idle 34C , Load 80C
Mem Vrm: Idle 34C, Load 72/76

Steg 2 blir brickor.
Steg 3 blir XT-flashning.
Steg 4 blir vatten på kärnan och separat VRM mosfetkylning + lite mer kräm i grejerna.

5: Återkoppla med hur det går!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag lämnade in mitt RX 5700 XT (Gigabyte Gaming OC) till Inet där det köptes och de verkar ha kunnat återskapa felet.

Status är nu: "Väntar på reservdel/utbytesenhet"

Kan det vara så att vissa exemplar av RX 5700-korten har problem men inte andra? Ska bli spännande att se vad det leder till i mitt fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel du hade? Trodde det var mjukvarurelaterat att du hade problem med drivrutiner?

Skrivet av star-affinity:

Tänkte bara meddela att jag lämnade in mitt RX 5700 XT (Gigabyte Gaming OC) till Inet där det köptes och de verkar ha kunnat återskapa felet.

Status är nu: "Väntar på reservdel/utbytesenhet"

Kan det vara så att vissa exemplar av RX 5700-korten har problem men inte andra? Ska bli spännande att se vad det leder till i mitt fall.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk

Att saker händer med både 5600 och 5700 de har vi ju blivit varse om.
Men bortser man från drivare som ändå har fungerat så har gamla drivare en förmåga att prestera bättre än senaste men de är ju inget nytt!
Jag blev dock själv varse om de här med ingen display signal vid boot efter byte av kylpasta. Trodde ärligt talat att de var över med lek och skoj med mitt 5700. HDMI död, DP1 död, DP2 Aktiv! DP3 Vet ej ännu.
Har sen dess XT-flashat och kokat de i Furmark helt felfritt!
De underliga är just hur visa kort inte verkar fungera alls för en del. Skulle personligen vilja titta på dessa. De kan till och med vara så pass att ett behov av 2 olika system krävs för att skifta kortet mellan för att bekräfta fel på produkten eller ej. Minns videon när K|ngpin rigga upp 5700, 2x 5700 med gamersnexus då var de extremt viktigt att drivritiner och annat sly verkligen var rensat från systemet.
En viktig del är ju att bios levererar också men måndagsexen finns ju dom med.

Edit: Display-problemet får jag nog ta på mig själv. Jag missade nog en biosinställning rätt grovt.

Uppdatering
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kievY:

Vad är det för fel du hade? Trodde det var mjukvarurelaterat att du hade problem med drivrutiner?

Jag trodde problemet med plötslig svart skräm var borta sen drivare 20.5.1 och Windows 10 "May 2020 Update", men sen så hände det plötsligt ändå även om det gått rätt lång tid utan problem. Problemet var relativt lätt att återskapa när jag körde Benchmark i Unigine Valley och då tänkte jag det vore intressant att lämna in det och se om de kunde återskapa vilket verkar vara fallet. Verkar ha fått ett nytt kort att hämta upp hos Inget – får se om det fungerar bättre.

Kan alltså ha varit hårdvaruproblem hela tiden. 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Bael:

5: Återkoppla med hur det går!

Ja ska man titta på just Steg 2 med brickor så gav inte detta någon imponerande skillnad.

I befintligt fastspänt läge lossades skruvarna till krysset och dit sattes först 0.3-0.4mm plastbrickor, ingen temp-skillnad. Jag visste att de var 5mm som gällde så dessa skulle senare bestå av 0.5mm stålbrickor. Två av kryssets hörnsidor får man passa sig för då dessa har motstånd strax bredvid.

Skillnad denna gång:
GPU-load innan modd: ~80
GPU-load: ~77-78

På sin höjd ~2-3C skillnad.

Efter detta bytes den svarta paden ut på kärnan mot Thermal grizzly men jag stötte på lite hinder den här kvällen och jag tror appliceringen blev urdålig men för stunden får de vara. Återstår att se om jag lägger om appliceringen under kvällskvisten..
Ingen anledning att stanna kvar på detta bios.
Nu är kortet flashat till XT-Bios:
AMD VER017.001.000.042.012566

Vad sitter då jag på för delar.
Gigabyte Z77 ITX, 2500K, 2x4GB Gskill, Corsair SFX 600, 240 Sandisk Ultraplus SSD
ZEN 3 strax (=

Rumstemp just nu 24.5C.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Körde SuperPosition 1080p extreme & loggade körningen med gpu-z

GPU-Z Logg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Körde SuperPosition 1080p extreme & loggade körningen med gpu-z

GPU-Z Logg

Låg gpu frekvens, jag kör mitt flashade 5700 kort i ca 1980 hz

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Låg gpu frekvens, jag kör mitt flashade 5700 kort i ca 1980 hz

1712Mhz som mest med en fläkthastighet på 1363rpm som mest är jag nöjd med.

Kortet är efter allt helt stock!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag fick min första black screen igår efter att ha haft mitt RX 5700 XT i drygt en månad. Är det någon som haft det problemet och som testat senaste drivrutinerna som är på Beta?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag fick min första black screen igår efter att ha haft mitt RX 5700 XT i drygt en månad. Är det någon som haft det problemet och som testat senaste drivrutinerna som är på Beta?

Hade problem förr med black screens efter 1-2 veckor när datorn var ny. Kom och gick utan, ibland efter 1 h spelande ibland efter boot till windows. Laddade ner då 20.5.1 som jag fortfarande sitter på och sen dess har jag inte fått någon black screen.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av kievY:

Hade problem förr med black screens efter 1-2 veckor när datorn var ny. Kom och gick utan, ibland efter 1 h spelande ibland efter boot till windows. Laddade ner då 20.5.1 som jag fortfarande sitter på och sen dess har jag inte fått någon black screen.

Okej jag har ju bara haft problem en gång så jag hoppas det inte blir fler gåner bara, annars kanske jag testar den senaste updaten!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Inte kunde återskapa felet i sin dator med mitt inlämnade Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC, så jag fick ett utbyteskort på garantin och det nya har fungerat galant hittills. Det verkar som en rätt stor andel av RX 5700 XT har något tillverkningsfel, i alla fall så berättade Inet att många fått sina kort utbytta och då har felet löst sig.

Jag tänkte hela tiden att det borde vara något med drivaren eftersom det listas som ett känt problem. Antar att det fortfarande skulle kunna hända på grund av drivaren, men mitt tips blir onekligen att om ni har problem be att få kortet utbytt om ni har garanti kvar. Jag kunde ganska ofta få datorn att stänga ned sig när jag körde Unigine Valley i benchmark-läge. Nu verkar det stabilt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Har ett 5700 xt från gigabyte och har ett problem med att den inte ligger bara runt 40-60% användningen i vissa spel vilket resulterar i att jag inte får ut den prestanda som jag ska. någon som kan hjälpa mig eller någon som har haft samma problem?

Permalänk
Medlem

@FamousBerkan
GPU Usage? Har haft det problemet till och från och det är egentligen inte ett problem om jag googlat/läst rätt på alla forum.

Detta kan dels bero på ett dåligt utvecklat spel (där hade jag min ”flaskhals”) likaså kan det vara att du har någonting gammalt i drivrutinsstöd som ligger och stör och/eller behöver uppdatera chipsetdrivers/bios.

Vad har du för spec och vilket/vilka spel gäller det?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

@Izenoz:
Specs:
Ryzen 7 1700
Asus prime b350-plus
16gb 3000Mhz ram
Rx 5700xt
650W Nätaggregat

Det är mest GTA som jag haft problem med för t.ex overwatch ligger jag 95% GPU Usage medans i gta bara runt 40-60%. Men även Warzone får jag inte ut den prestandan jag ska få.

Permalänk

Idag dog mitt 5700xt Red Devil helt, har skickat en garanti fråga till inget då det är på nästan pricket 1år gammalt. Men nu är jag trött på detta kort som strulat till o från hela tiden så får bli ett 2070super istället , För mycket problem med AMD's grafikkort numera.

quote postid="18497140" userid="129353" name="star-affinity"]
Tänkte bara meddela att jag lämnade in mitt RX 5700 XT (Gigabyte Gaming OC) till Inet där det köptes och de verkar ha kunnat återskapa felet.

Status är nu: "Väntar på reservdel/utbytesenhet"

Kan det vara så att vissa exemplar av RX 5700-korten har problem men inte andra? Ska bli spännande att se vad det leder till i mitt fall.
[/quote]

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousBerkan:

@Izenoz:
Specs:
Ryzen 7 1700
Asus prime b350-plus
16gb 3000Mhz ram
Rx 5700xt
650W Nätaggregat

Det är mest GTA som jag haft problem med för t.ex overwatch ligger jag 95% GPU Usage medans i gta bara runt 40-60%. Men även Warzone får jag inte ut den prestandan jag ska få.

Har du kollat så du inte flaskhalsar någonstans? kikar man här på/med dina specs så är CPU´n i behov av uppgradering, testa att överklocka den lite och även om du kan överklocka dina minnen så skadar det inte heller. Behövs nog inte så himla mycket för att du ska få märkbar effekt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Sådäe skickade in mitt Red Devil i Måndags, idag (tisdag) dagen efter skickas ett nytt på garantin kortet bra helt dött, småstrulat hela tiden så ska bli kul o se om ett nyare kort funkar bättre nu, har en känsla av det.. Tack för kanonbra service från Inet .

Skrivet av Mr_mister:

Idag dog mitt 5700xt Red Devil helt, har skickat en garanti fråga till inget då det är på nästan pricket 1år gammalt. Men nu är jag trött på detta kort som strulat till o från hela tiden så får bli ett 2070super istället , För mycket problem med AMD's grafikkort numera.

quote postid="18497140" userid="129353" name="star-affinity"]
Tänkte bara meddela att jag lämnade in mitt RX 5700 XT (Gigabyte Gaming OC) till Inet där det köptes och de verkar ha kunnat återskapa felet.

Status är nu: "Väntar på reservdel/utbytesenhet"

Kan det vara så att vissa exemplar av RX 5700-korten har problem men inte andra? Ska bli spännande att se vad det leder till i mitt fall.
[/quote]

Visa signatur

PC + XBOX360 + WII U + PS4