Tips på komponeneter till en hemma server (Plex+backup)?

Permalänk
Medlem

Tips på komponeneter till en hemma server (Plex+backup)?

Hej,
Så funderat länge på att köpa en hemma server som skulle köra plex samt att man skulle labba lite med den.

Jag tänkte köra på dessa komponenter, tankar och åsikter?

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du i?
Ser inget grafikkort så antar att du vill koda om med CPU.
Är det endast HD är det inga problem.

Du vill inte ha en nvme SSD i m.2 sloten? Moderkortet verkar iaf stödja det.
Känns ju dumt att utnyttja m.2 platsen för SATA SSD, då är det kanske bättre att köpa en vanlig SATA SSD, iaf om man vill ha en snabbare disk i framtiden.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det där moderkortet har jag dåliga erfarenheter av.... två st har dött inom loppet av bara några veckor.. Aldrig varit med om liknande faktiskt. Välj ett annat. Visst, jag kan ha haft otur..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ska precis bygga följande:

Snarlik setup som du, men lite billigare.

Tänkte köra FreeNAS på den med diverse VMs.

Ha koll på WD Red om du nu beställer dem. De har börjat byta ut sina WD Reds från CMR till SMR lite i smyg. Finns en nyhet om det här på SweC. Jag beställde Seagate istället pga det.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Vilken upplösning kör du i?
Ser inget grafikkort så antar att du vill koda om med CPU.
Är det endast HD är det inga problem.

Du vill inte ha en nvme SSD i m.2 sloten? Moderkortet verkar iaf stödja det.
Känns ju dumt att utnyttja m.2 platsen för SATA SSD, då är det kanske bättre att köpa en vanlig SATA SSD, iaf om man vill ha en snabbare disk i framtiden.

Ja, tanken är väl att bara köra HD än så länge, men kanske i ett senare skede lägga till en GPU tänkte då ett Quadro P400.
Har du något annat förslag?

Fan missade helt att de inte var ett nvme SSD, tack för att du påpekade det missade det helt.

Skrivet av Trigger:

Det där moderkortet har jag dåliga erfarenheter av.... två st har dött inom loppet av bara några veckor.. Aldrig varit med om liknande faktiskt. Välj ett annat. Visst, jag kan ha haft otur..

Jäkla, känns som oflyt när de händer 1 gång, 2 gånger då börja man ifrågasätta kvaliten.
Har du något annat kort som du rekommendera?

Permalänk
Medlem

Har inget bra förslag på GPU, men har för mig Nvidia fungerar bäst.
Om du inte ska starta en streaming tjänst så gissar jag att ett Quadro kort är överdrivet.

Vad gäller WD Red så finns risk att mindre diskar är SMR, dock skall 8TB eller större vara CMR.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29461-western-digital-smyge...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lime3003:

Jäkla, känns som oflyt när de händer 1 gång, 2 gånger då börja man ifrågasätta kvaliten.
Har du något annat kort som du rekommendera?

Bara förnamnet, det händer ju inte särskilt ofta att moderkort ger upp efter bara veckor av användning...

Svårt att komma med en helhjärtad rekommendation för ett sådant bygge. Är du säker på att du kommer låta plex koda om? Använder själv plex men kör i stort sätt allt direkt. Då går det inte åt speciellt mycket cpu..

För något som ska stå igång dygnet runt och igångtid är viktig så titta på något mer serverinriktat.

Jag är själv nyfiken på dessa itx kort för enklare serverbyggen . Dock inte testat än..

http://www.mullet.se/category.html?category_id=15137

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Bara förnamnet, det händer ju inte särskilt ofta att moderkort ger upp efter bara veckor av användning...

Svårt att komma med en helhjärtad rekommendation för ett sådant bygge. Är du säker på att du kommer låta plex koda om? Använder själv plex men kör i stort sätt allt direkt. Då går det inte åt speciellt mycket cpu..

För något som ska stå igång dygnet runt och igångtid är viktig så titta på något mer serverinriktat.

Jag är själv nyfiken på dessa itx kort för enklare serverbyggen . Dock inte testat än..

http://www.mullet.se/category.html?category_id=15137

Är grymt taggad på nåt i den stilen.

Denna t.ex: https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=EP...

Dock ej släppt ännu men EPYC Embedded 3451 verkar kunna bli en riktigt läcker krabat när väl tiden är inne.

AMD EPYC™ Embedded 3451
# of CPU Cores
16

# of Threads
32

CPU Max Freq.
Up to 3.0GHz

CPU Base Freq.
2.14GHz

TDP
80-100W

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Den såg intressant ut, jag hade hellre sett sfp+ istället för ethernet kabel, men kommer kanske andra modeller med.
Ska troligen åka till Taiwan i oktober, ska försöka kolla om den finns tillgänglig då.