Moonlight - Streaming av spel från din egna speldator

Permalänk
Medlem

Moonlight - Streaming av spel från din egna speldator

Hittade ingen tråd om detta när jag sökte! Så jag tänkte jag skulle göra fler medvetna om denna supersmidiga produkt.
Den är open-source och bygger på Nvidias streaming funktion. Gissar att det är samma som används för Geforce Now. I förra veckan fick jag möjlighet att testa det fullt ut. Då brorsan var på besök. Istället för att konka med sig hela stationära datorn, med skärm och allt där till hade han endast med sig sin laptop. Med hjälp av Moonlight kunde han åtnjuta ultra inställningar och 1080p@60hz(begränsad av laptopens skärm). Med nätverkskabel i laptopen och fiber både hos honom och mig så flöt allt på oförskämt bra. I de spel vi spelade kunde man inte märka att spelet blev streamat till laptopen. Så jag skulle vilja slå ett slag för denna underbara mjukvara som gjorde vårt lilla ”lan” väldigt trevligt! Det fina i kråksången är att det även går att köra på tex en raspberry. Så en bra skärm och en raspberry så har du en väldigt bra dator att spela på! Förutsatt att du har en dator som klarar av spelen att streama ifrån!
Är ni fler som testat Moonlight? Berätta gärna era erfarenheter!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare

@murzoo: Jag testade moomlight när det fortfarande var i ganska tidigt stadie. Var inte helt nöjd och vad jag kommer ihåg så var det lite krångligt.
Sen släppte steam sin ”link” och senare ”remote play”, så jag använde det istället.

Hur fungerar moonlight med spel från tex Windows store?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nyttjade det en hel del, genom dom olika stadierna, anledningen till att jag inte gör det lägnre var pga att jag inte kunde ställa in till en "egen" upplösning för att kunna köra på t.ex. en 16:10 skärm när "server" datorn endast hade en 16:9 skärm. Kanske något som dom har fixat numera men vill minnas att det var en begränsning på nvidias sida och inte i Moonlight.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@murzoo: Jag testade moomlight när det fortfarande var i ganska tidigt stadie. Var inte helt nöjd och vad jag kommer ihåg så var det lite krångligt.
Sen släppte steam sin ”link” och senare ”remote play”, så jag använde det istället.

Hur fungerar moonlight med spel från tex Windows store?

Nu äger jag inga spel från Windows Store, men alla spel som går att lägga till i Geforce Experience går att spela enligt vad jag förstått.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare

@murzoo: Aha, är geforce experiance ett krav?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

https://moonlight-stream.org/

Om någon vill testa.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Kör moonlight-appen på iOS och tvOS, kan köra allt som är installerat på datorn då den ger full kontroll. Stödet för mus är dock begränsat där, och pekskärmen fungerar tyvärr som en pekplatta.

Tycker det fungerar strålande, har ställt min HTPC i garderoben numera.

Jag ställer in min egen upplösning genom att ha en skärmattrapp kopplad till grafikkortet (har ingen skärm ikopplad), sedan har jag bara matat in de upplösningar och uppdateringsfrekvenser jag behöver i nvidia's kontrollpanel. Sedan har jag lagt till genvägar i GE för de upplösningarna så att jag ändrar det med en knapptryckning när jag loggar in med en ny enhet.

Permalänk
Medlem

Har lyckas få igång Moonlight på min Raspberry pi 3 och de funkar grymt bra, som att sitta vid datorn inga som helst spår av att de strömmas.
Men undrar om det går att auto connecta till spelriggen när man startar upp rpin så man slipper skriva in IP adressen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@murzoo: Aha, är geforce experiance ett krav?

Ja, så är det. Det använder sig av Gamestream. Samma som Shielden gör.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro