Bahnhof VS Ownit 2020 (Ja det är dags igen)

Permalänk
Medlem

Bahnhof VS Ownit 2020 (Ja det är dags igen)

Hej!

Har öppet fiber (open Universe) och kommer byta från Telenor till antingen Ownit eller Bahnhof!

Det jag undrar är hur känner ni som har dessa ISP "leverantörer" är ni nöjda och varför?

Vilka fördelar har den ena respektive den andra enligt er själva?

Upplever ni som har dessa ISP att ni har bra svarstid ? då jag spelar en hel del online.

Vet att ämnet har diskuterats innan men i de trådar jag läst har de flesta kommentarerna inte varit från 2020 om man säger så!

LET THE BATTLE BEGIN!!!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är kritisk, men vore de inte bättre med en svarsalternativ tex:
Banhof under 5ms
Banhof över 5ms
Ownit under 5ms
Ownit över 5ms

Jag har svårt att tro att flera meddelar har både Ownit samt Banhof, så de kommer troligen bara rösta på den leverantör de själva har, om de är nöjda.
Enligt mig blir frågan ungefär "Vilken är godast?"
Eko bananer eller Eko bananer Fair Traide.

Om jag skulle gissa så spelar de även roll vart i landet man bor, då olika ISPer har internet access på olika ställen. Sedan måste du även routa via Open Universe vilket kan öka avståndet, om än marginellt.

Inte meningen att se ner på det, jag gillar jämförelser, ser dock gärna att den faktiskt mäter något objektivt.

Permalänk

Om dom inte har bindningstider kan du ju testa båda? Startavgiften brukar man ju kunna deala bort, i alla fall hos ownit.

Är för övrigt nöjd med ownit, men jag spelar inte. Trevlig support har dom i alla fall.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Ursäkta om jag är kritisk, men vore de inte bättre med en svarsalternativ tex:
Banhof under 5ms
Banhof över 5ms
Ownit under 5ms
Ownit över 5ms

Jag har svårt att tro att flera meddelar har både Ownit samt Banhof, så de kommer troligen bara rösta på den leverantör de själva har, om de är nöjda.
Enligt mig blir frågan ungefär "Vilken är godast?"
Eko bananer eller Eko bananer Fair Traide.

Om jag skulle gissa så spelar de även roll vart i landet man bor, då olika ISPer har internet access på olika ställen. Sedan måste du även routa via Open Universe vilket kan öka avståndet, om än marginellt.

Inte meningen att se ner på det, jag gillar jämförelser, ser dock gärna att den faktiskt mäter något objektivt.

Lugnt! förstår hur du menar och ja jag kunde lagt mer krut på tråden så att säga, vill mest se hur många (av de som vill delta) som har den ena eller den andra och vissa tänkte jag kanske har testat båda, och kanske kan ge en bild av de dem tycker.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om dom inte har bindningstider kan du ju testa båda? Startavgiften brukar man ju kunna deala bort, i alla fall hos ownit.

Är för övrigt nöjd med ownit, men jag spelar inte. Trevlig support har dom i alla fall.

Har tänkt tanken, tack för tipset och din åsikt om Ownit, lutar åt att testa dem faktiskt då dem hade billigare erbjudande just nu.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Hedersmedlem

Både Bahnhof och Ownit skulle jag säga är bättre internetleverantörer än genomsnittet, men jag röstade Bahnhof för att jag har dem själv.

Bahnhof är inte perfekta, men de är klart mindre dåliga än många andra aktörer på marknaden. Samtidigt så gillar jag att de tar ställning för integritet på nätet.

I såna där öppna stadsnät där man har en kommunikationsoperatör som har monopol på sista kilometern (ett gissel enligt mig, öppna stadsnät ska vara svartfiber enligt Stokab-modellen!) så handlar till slut din upplevelse mycket mer om hur väl din kommunikationsoperatör sköter sig än hur din ISP sköter sig.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen varken eller, men efter vad jag läst mig till av åsikter hos folk här på Sweclockers som faktiskt haft Bahnhof och Ownit, så verkar de flesta välja Ownit. Det som hörs relativt mycket är att Bahnhof tydligen har ganska dålig support. Tror Bahnhof lever kvar på mycket hög PR för strider mot antipirater osv.
Hade jag valt mellan dom idag så hade det blivit Ownit.

Permalänk
Medlem

Jag har haft telia och bahnhof över spannet av 10 år. Och telia har varit markant mycket bättre. Bahnhof förlorade jag internet uppkopplingen i över 5 minuter minst 1-2 gånger i månaden. Med telia har det hänt 1 gång på 5 år.

När fiberkonverteraren i lägenheten dog tog det bahnhof 2 månader att skicka ut en tekniker för dom ville se internet hastighetstester i över 2 veckor. Trots att jag betalt för 100/100 och fick ut 3-20kb/s.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har personligen varken eller, men efter vad jag läst mig till av åsikter hos folk här på Sweclockers som faktiskt haft Bahnhof och Ownit, så verkar de flesta välja Ownit. Det som hörs relativt mycket är att Bahnhof tydligen har ganska dålig support. Tror Bahnhof lever kvar på mycket hög PR för strider mot antipirater osv.
Hade jag valt mellan dom idag så hade det blivit Ownit.

Att Bahnhof har ganska kass support kan jag skriva under på, men det finns klart värre ISP:er på marknaden än just Bahnhof. De ligger absolut någonstans i genomsnittet supportmässigt. Det är inte ett bra betyg, men inte ett dåligt heller.

Permalänk
Medlem

Haft båda och båda är bra, gillar bahnhof pga deras integritet.
Ingen av deras support har varit varken bra eller dåliga, dock gillar jag att Bahnhof bytte ut min fiberkonverterare gratis trots att de inte behövde.
Han som ägde kåken innan hade bytt till en comhem pryl men bahnhof var de enda som inte tog typ 2500:- för att byta konverterare vilket gör mig som kund glad givetvis.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Proffsmoddare

Har Ownit just nu då de var billigare. Har varit driftproblem en gång de senaste två åren, och de gånger jag kontaktat supporten har de varit mycket hjälpsamma och utan längre telefonkö (under 2min väntetid).

Har dock aldrig haft några tekniska frågor så kan inte avgöra deras kompetens.

Recommended.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989