LG kombinerar 4K UHD-upplösning med låg responstid och IPS-panel i ny spelskärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

För liten som sagt. Samma specs men 10 tum större skulle vara intressant. Är van med ~80cm i bredd pga min 34" ultrawide och skulle vilja att nästa skärm har samma bredd. Skulle också gilla om den var curved, med subtila 3800R

37"? Hade varit intressant att se faktiskt.

3800R hade varit acceptabelt med. Har för mig min X34A kör 3000R. Annat med Odessey G7 16:9 med 1000R. Vad tänkte Samsung? Ser ut som den levererats fraktskadad...
Gillar den hyffsat i övrigt, vill gärna nå 240Hz. Men 16:9 curved med en sån radie? Urk.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 27" 4K sen ett bra tag och är väldigt nöjd. Jag gillar hög pixeltäthet. All text blir mycket finare och mer läsbar. Kör med 150% skalning och har skärmyta som 1440 men med 2,25 gånger fler pixlar. Men jag får förstås inte större arbetsyta, utan den är samma som 1:1 2560x1440.

En 32" med samma upplösning är ett mellanläge, har för mig Windows rekommenderar 125% skalning för att inte få allt för liten text.

Vill man ha 1:1 och inte alls skala för den utökade arbetsytan det ger, då gissar jag att någonstans runt 36-38" blir mer optimalt.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att panelen inte har massa overshoot, eftersläp, en välfungerande adaptiv synkronisering med brett omfång och en bra bild överlag så är detta en intressant produkt för detta priset. I mitt tycke är 27" optimalt för att man inte ska bli trött i ögonen.

Hög pixeltäthet borde dessutom ge möjlighet att köra nerskalade upplösningar utan att panelens pixlar stör för mycket

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Har väntat på denna!
Synd bara att jag har så svårt för gamer-designen.

Ingen logga på framsida vid skärmkanten = tummen upp. Frågan är om det är nån jäkla lysdiod där runt ramen som lyser när skärmen är på? Hoppas den går att stänga av i så fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Jag kör med 27" 4K sen ett bra tag och är väldigt nöjd. Jag gillar hög pixeltäthet. All text blir mycket finare och mer läsbar. Kör med 150% skalning och har skärmyta som 1440 men med 2,25 gånger fler pixlar. Men jag får förstås inte större arbetsyta, utan den är samma som 1:1 2560x1440.

En 32" med samma upplösning är ett mellanläge, har för mig Windows rekommenderar 125% skalning för att inte få allt för liten text.

Vill man ha 1:1 och inte alls skala för den utökade arbetsytan det ger, då gissar jag att någonstans runt 36-38" blir mer optimalt.

Det där med skalningen... Inte riktigt övertygad efter att ha försökt köra dator med min 55" LG OLED. 100% är oläslig från soffan. Börjar man skala ger många program olika problem istället.

x1440 känns inte skarpt för mig längre. x2160 ger skalningsbekymmer men en härlig skärpa. Känns lite som pest och kolera typ.

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

Är man ute efter spelskärm då är det bättre lägga till ett par tusenlappar och köpa ips 3440x1440 120Hz+. Har man en gång använd widescreen så går man inte tillbaks till vanlig upplösning igen.

Jag sålde min AW3218DW för att "gå tillbaka" till 16:9 1440p 240hz, så säg aldrig aldrig 😉

Permalänk
Medlem

Köpte deras 1440p skärm igår. Ska hämta den idag. Ser framemot det!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag kör med 27" 4K sen ett bra tag och är väldigt nöjd. Jag gillar hög pixeltäthet. All text blir mycket finare och mer läsbar. Kör med 150% skalning och har skärmyta som 1440 men med 2,25 gånger fler pixlar. Men jag får förstås inte större arbetsyta, utan den är samma som 1:1 2560x1440.

En 32" med samma upplösning är ett mellanläge, har för mig Windows rekommenderar 125% skalning för att inte få allt för liten text.

Vill man ha 1:1 och inte alls skala för den utökade arbetsytan det ger, då gissar jag att någonstans runt 36-38" blir mer optimalt.

Jag gillar också hög pixeltäthet för läsbarhet i text. Själv köpte jag 28 tum 4K IPS-skärm förra veckan. Spelar inte så struntar i allt över 60 Hz. Kör Linux med KDE Plasma så inte helt jämförbart med Windows men skalade till 175% så blev menyer och ikoner lagom stora för mig. Men det hade inte skadat med ännu högre upplösning än 4K på 28 tum. Samtidigt ville jag ha större skärm än min gamla 24-tummare så det blev en kompromiss.

Permalänk
Medlem

Jag väntar (förgäves ?) på en 40" IPS skärm med 4k upplösning och 120 Hz, flicker free också.
Gärna något som inte bygger på last gammal teknik. ... Jag får helt enkelt hoppas att det kommer lite sådant nu i större storlekar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd

Är mer värt att skaffa en 55 tums tv än en dator skärm just nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Synd bara att den är designad för att tillfredsställa en 12-åring precis som så gott som alla gamingskärmar.

Vad är det som får dig att tycka det?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FZL:

Fy fan vilken ful LG-logga det var på baksidan

Just det, den omnämndes faktiskt i pressmeddelandet! (Men jag ansåg inte att den var feature nog att lyfta i artikeln). Det är specifikt en Ultragear-logotyp, som ska påminna om vingar som ju självklart symboliserar seger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Just det, den omnämndes faktiskt i pressmeddelandet! (Men jag ansåg inte att den var feature nog att lyfta i artikeln). Det är specifikt en Ultragear-logotyp, som ska påminna om vingar som ju självklart symboliserar seger...

Var det någon från redaktionen som ville påpeka för LG att det ser ut som något Carita från Ullared kan ha som tatuering?

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka! Väntat länge på en ordentlig 4K skärm med 144 Hz och en prislapp på under 10 000 kronor.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

När ska gamingprylar sluta vara så fula?

Permalänk
Medlem

Jag hajar inte varför man vill ha en 16:9 skärm när det finns ultrawides. Det är bättre för både spel och film och våra ögon är mer lämpade för ett brett synfält. När man ändå ska lägga 10k + för en skärm..

@Nord93: När marknadsmänniskor lärt sig att vuxna också spelar spel. I min mening så är LG bland de bästa när det kommer till "gaming" produkter. Inget överdrivet (just den skärmen är ett dåligt exempel med rgb ringen, men deras andra skärmar i ultragear serien ser väl ok ut)

Alltså jag kräks bara av att höra "predator" eller "republic of gamers", låter jävla töntigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag hajar inte varför man vill ha en 16:9 skärm när det finns ultrawides. Det är bättre för både spel och film och våra ögon är mer lämpade för ett brett synfält. När man ändå ska lägga 10k + för en skärm..

"Humans have a slightly over 210-degree forward-facing horizontal arc of their visual field. The vertical range of the visual field in humans is around 150 degrees."

Enligt det blir ögats synfält med båda ögonen 210 grader/150 grader en ratio 1,4:1
Vanliga skärmar 16/9 blir 1,78:1
Ultrabreda skärmmar 21/9 blir 2,3:1

Många biofilmer är 1,85:1 vilket är närmare 16:9 än ultrawide. Sen finns det en hel del 2,35:1 eller liknande som är bättre på ultrawide. Men sen har vi en överväldigande majoritet av streamingmaterial och sportsändningar som är 16:9 rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Alltså jag kräks bara av att höra "predator" eller "republic of gamers", låter jävla töntigt.

Lägg även till siffer- och bokstavskombinationer till mina pet peeves.

Permalänk
Medlem

27GL850 är grym. Skulle gärna sett den i större format, runt 32".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harddrive:

Jag hajar inte varför man vill ha en 16:9 skärm när det finns ultrawides. Det är bättre för både spel och film och våra ögon är mer lämpade för ett brett synfält. När man ändå ska lägga 10k + för en skärm..

@Nord93: När marknadsmänniskor lärt sig att vuxna också spelar spel. I min mening så är LG bland de bästa när det kommer till "gaming" produkter. Inget överdrivet (just den skärmen är ett dåligt exempel med rgb ringen, men deras andra skärmar i ultragear serien ser väl ok ut)

Alltså jag kräks bara av att höra "predator" eller "republic of gamers", låter jävla töntigt.

21:9 är fint för spel som stödjer detta, officiellt eller inofficiellt. Personligen avskyr jag att spela spel i 16:9 på dessa skärmar, och merparten är tyvärr också sådant. Ser väldigt lite film på min X34A dock.

Men formatet är underbart för allt på desktop, extra utrymmet är härligt! Men jag är kluven. Och för stunden föredrar jag 16:9. Men då mycket pga vad jag spelar för stunden, behovet av hög framerate. Nu dyker det ju upp snabbare skärmar.... och jag är på jakt efter ny. Bra HDR och hög bildfrekvens (gärna 240Hz för 16:9) blir det i min nästa huvudskärm.

Dock har jag också svårt för att de på papperet bättre produkterna är så barnsliga. Jag vill inte ha en massa RGB eller löjliga designer eller annat kladd. Kan man inte få komponenter och kringutrustning som ser anständiga och professionella ut? Måste ju finnas en enorm marknad även för det.

Hade för övrigt gillat om det kunde komma LG OLEDs i bioformat. Hade nog kunnat vara riktigt intressant den dag det är dags att byta ut min nuvarande. Men förutsätter också att utbudet på film för formatet också blir bättre.

Permalänk
Avstängd

Grymt att skärmar med denna specifikation gått ner i mer humana priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

"Humans have a slightly over 210-degree forward-facing horizontal arc of their visual field. The vertical range of the visual field in humans is around 150 degrees."

Enligt det blir ögats synfält med båda ögonen 210 grader/150 grader en ratio 1,4:1
Vanliga skärmar 16/9 blir 1,78:1
Ultrabreda skärmmar 21/9 blir 2,3:1

Många biofilmer är 1,85:1 vilket är närmare 16:9 än ultrawide. Sen finns det en hel del 2,35:1 eller liknande som är bättre på ultrawide. Men sen har vi en överväldigande majoritet av streamingmaterial och sportsändningar som är 16:9 rakt av.

De flesta något moderna spel stödjer 21:9, de flesta äldre har patchar och enkla moddar.
Film klipper man så att det går att visa på olika format, även 4:3, därför kan du croppa 16:9 till en ultrawide ganska smärtfritt. Däremot får du letterboxing på en 16:9. Känns imo som ett ickeproblem, vet inte hur fördelningen ser ut med filmer, jag kan köpa att det spelar mindre roll om man är netflix/fotbollsmänniska.

Däremot får man inte glömma att det finns andra fördelar med breda skärmar, som att du kan ha fönster sida vid sida utan att saker blir för smått, oftast är PPI (pixlar per inch) i sweetspotzonen också så att du inte behöver DPI skala i alla dina program.
27" för mycket PPI för 4K upplösningen..

Sen, prismässigt är det egentligen ingen större skillnad..

Skrivet av korvOlle:

Grymt att skärmar med denna specifikation gått ner i mer humana priser.

Det är ganska förbannat att man kan köpa sig en stor OLED teve för ganska billig peng , men att en jäkla datorskärm ska kosta så flera multiplar...

Skrivet av DasIch:

Lägg även till siffer- och bokstavskombinationer till mina pet peeves.

Obegripligt, men är väl inte så speciellt "töntigt"? Känns ändå som att i många fall att bokstäverna och siffror ger dig information. Siffra oftast serie, och bokstäverna oftast egenskaperna. Typ M för "mobile", etc.

Permalänk
Medlem

Nu har Komplett sänkt sitt pris till 9890 kr också. Den är numera listad på Prisjakt. Jag hade lätt köpt för typ 8500 kr. Om jag inte redan hade haft en 27" 4K-skärm jag köpte för 1,5 år sedan så skulle det kvittat men köper jag denna för nästan 10000 kr kommer min andra skärm bara samla damm. Jag har redan en 32"-, 1440p- och 75Hz-skärm som gör det. Det känns därför personligen lite för dyrt. Det är ju en annan sak om man har lite mer omoderna skärmar och gör en enda stor uppgradering till denna känner jag.