Epic Games ansluter till GOG Galaxy 2.0 i steg mot enad spelklient

Permalänk
Melding Plague

Epic Games ansluter till GOG Galaxy 2.0 i steg mot enad spelklient

Den spelintresserade har många klienter att hålla ordning på, men Epic Games omfamning av GOG:s alternativ borgar för förändring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så Epic games menar att kunder INTE vill ha 23001874 olika spelklienter och program som agerar DRM i bakgrunden?! Revolutionerande...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam

Synkat!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så man kan spela spel som man äger genom Epic Store utan att behöva installera Epic Launcher, eller fungerar GOG bara som en genväg till Epic Launcher?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Så man kan spela spel som man äger genom Epic Store utan att behöva installera Epic Launcher, eller fungerar GOG bara som en genväg till Epic Launcher?

Det man vill veta, om det ändå måste launcha epicstore som med ubisoft och origin via steam så är det för mig helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi spänt på att Steam gör samma sak!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Det man vill veta, om det ändå måste launcha epicstore som med ubisoft och origin via steam så är det för mig helt meningslöst.

Fast är det inte rätt skönt att efter alla ”giveaways” och spelköp som blivit gjorda på diverse ställen alla syns i ett och samma gränssnitt?

Jag välkomnar det här så jäkla mycket, istället för att veta vilken klient som har vilket spel eller om man bara casual vill kolla vad man äger ska spela näst. Eller helt enkelt så man inte råkar köpa en dubblett, så är det sjukt skönt att bara behöva starta gog galaxy och kunna se allt som ägs 😁

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så man kan spela spel som man äger genom Epic Store utan att behöva installera Epic Launcher, eller fungerar GOG bara som en genväg till Epic Launcher?

Skrivet av boysetsfire:

Det man vill veta, om det ändå måste launcha epicstore som med ubisoft och origin via steam så är det för mig helt meningslöst.

Jag tolkar det som att äger du ett spel på någon av platformarna kan du installera det på vilken du vill. DVS du äger samma spel i båda klienterna så du kan välja vilken du vill köra.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Det man vill veta, om det ändå måste launcha epicstore som med ubisoft och origin via steam så är det för mig helt meningslöst.

Fast ändå, tänk dig att ha allt på samma ställe, sitter och spelar med folk, kanske har nån chatt uppe osv sen ska man byta spel. Även om klienten måste va igång så är de ändå otroligt smidigt att ha allt på samma ställe istället för att hålla på och skifta mellan klienterna.

Liksom bara tanken av att ha en kombinerad vännerlista på gog där den samlar alla ens vänner från dom olika klienterna istället för att behöva skifta mellan dom

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Epic Tack

Permalänk
Medlem

Hatten av till Epic för detta.

Permalänk
Medlem

Jag gillade det, trevligt att snabbt få en översikt av sina spel, om ingenting annat. Tumme upp!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Just för att kunna samla nästan hela mitt spelbibliotek på ett enkelt överskådligt enhetligt ställe så kör jag GOG Galaxy 2, med ett antal integrationsplugins. Funkar fint, förutom att Steamintegrationen har en tendens att krångla (anslutningen har ofta misslyckas). Vore trevligt om Valve klev på tåget så det inte behövdes en communityskapad gråzonsintegration.

För övrigt kan Epic Fails Store dra åt helvete.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gött! En klient mindre man "behöver" ha igång ...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Huh? Installera GOG 12:e Juli och då fanns Epic Games med i klienten.
Hade du tillgång "inofficiellt" innan?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

"Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in."

Är detta ett skämt? Hur kan Sweeney säga något sådant när Epic Store har låst in massa spel exklusivt till deras butik?
Killen är en psykopat. Fuck you Sweeney!

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Med Steam kunde man köpa spelet på många ställen digitalt eller i fysiska butiker och sedan koppla den till sitt Steam konto. I Epic Store är spelet bara online på Epic Store. Detta cancer sprider sig till många andra butiker nu när Epic Store satt ny "standard". Vi konsumenter är förlorare. Många lauchers som öppnas med Gog:s launcher är bara ett litet steg i rätt riktning men hjälper ingenting åt kärnproblemet med låsta spel. Det hela, förutom högre spelpriser kommer också återuppliva piratkopieringen av spel vilket är riktigt tråkigt.

Kan bara hålla med om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

"Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in."

Är detta ett skämt? Hur kan Sweeney säga något sådant när Epic Store har låst in massa spel exklusivt till deras butik?
Killen är en psykopat. Fuck you Sweeney!

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Med Steam kunde man köpa spelet på många ställen digitalt eller i fysiska butiker och sedan koppla den till sitt Steam konto. I Epic Store är spelet bara online på Epic Store. Detta cancer sprider sig till många andra butiker nu när Epic Store satt ny "standard". Vi konsumenter är förlorare. Många lauchers som öppnas med Gog:s launcher är bara ett litet steg i rätt riktning men hjälper ingenting åt kärnproblemet med låsta spel. Det hela, förutom högre spelpriser kommer också återuppliva piratkopieringen av spel vilket är riktigt tråkigt.

-1

Historiskt, och i närtid, har Sweeney gjort enormt mycket för en öppen och konsumentvänlig marknad. Många verkar emellertid haka upp sig på att han och Epic valt att skaffa sig några tidsbegränsat exklusiva speltitlar. Nog för att det kan vara frustrerande, men jag väljer att se det som något nödvändigt ont. Att konkurrera med Steam med enbart prislapp är omöjligt - annars skulle Gog och G2A redan dominera marknaden. Somliga idealister tycks dock ha svårt att se det. Men, sure, exklusiviteterna är inte något odelat positivt.

Odelat positivt är dock;
- Epic köpte Quixel (Mega Scans) och gjorde allt gratis för utvecklare som kör UE (utan att stänga andra ute). Det kommer att gagna otaliga indieutvecklare - och oss konsumenter.
- Epic har återinvesterat enorma summor i Unreal Engine, vilken är helt gratis att använda och där de endast tar en liten procentsats på sålda spel.
- Utgivare får större del av kakan när de säljer spel på Epic. Det innebär billigare spel eller mer pengar till framtida spelutveckling.
- Högljutt kritiserat Google för hur de sätter käppar i hjulen för andra appbutiker än Google Play.
- Pressat både Nintendo och Sony till Crossplay.

Så att kalla mannen psykopat är fruktansvärt oförtjänt. Han är kanske inte någon hjälte, men han har helt klart gjort med gott än ont.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

@muSashi:
Steam har väl redan integrering i Gog Galaxy 2.
Startar man ett Steam spel i Gog Galaxy 2 så startas Steam och kör igång spelet (efter inloggning). Antar att integreringen av Epic Games Store kommer vara likadant.

Permalänk
Medlem

Underbart! Har använt GOG Galaxy flitigt sedan jag fick tillgång till dess betaversion. Just nu har jag syncat allt som går att synka förutom Playstation. Något som jag gillar oerhört mycket är integrationen med Xbox Game Pass. Microsofts egna plattform skulle behöva en del polish innan den blir vass i mina ögon, men att kunna ha alla spelen från Game Pass tillsammans med alla andra bibliotek under GOG Galaxy är riktigt nice.

En sak jag märkt är att anslutningen till vissa konton ibland kan tappas när GOG Galaxy uppdaterats. En liten skitsak som man stör sig på men inget som drar ner från hela "upplevelsen" i sig.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

"Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in."

Är detta ett skämt? Hur kan Sweeney säga något sådant när Epic Store har låst in massa spel exklusivt till deras butik?
Killen är en psykopat. Fuck you Sweeney!

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Med Steam kunde man köpa spelet på många ställen digitalt eller i fysiska butiker och sedan koppla den till sitt Steam konto. I Epic Store är spelet bara online på Epic Store. Detta cancer sprider sig till många andra butiker nu när Epic Store satt ny "standard". Vi konsumenter är förlorare. Många lauchers som öppnas med Gog:s launcher är bara ett litet steg i rätt riktning men hjälper ingenting åt kärnproblemet med låsta spel. Det hela, förutom högre spelpriser kommer också återuppliva piratkopieringen av spel vilket är riktigt tråkigt.

Klassisk corporate bullshit? Man säger vad man tror kunden vill höra, sedan skiter man fullständigt i att leva som man lär. Två fel gör förvisso inte ett rätt, men det är ju knappast något nytt under solen att man håller på så.

---

Har inga problem med att butikerna har exklusiva titlar, det ingår i frimarknadskonceptet, men att tvingas ha en bloatad skitklient per butik man vill använda installerad är cancer. För tillfället står inte EU särskilt högt i kurs hos mig, men här har vi faktiskt ett område det kan göra nytta. Tvinga fram en standardisering för de som vill sälja inom EU, så en klient kan användas i samtliga butiker. Den som utvecklar bästa klienten vinner med marknadskrafternas hjälp det racet, och får eventuella mervärden av att kunden använder just deras klient.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArtMan:

Vem tror du får betala för att utvecklarna får mer pengar? Vi konsumenter genom högre spelpriser...

Jag älskade Epic innan då de gjort mitt favoritspel Unreal men så som Sweeney gjort med Epicstore och nu dessa uttalande tyder på att han inte är frisk direkt.

Är det ett bra spel ser jag inga som helst problem med att ge mer pengar till utvecklare och mindre till plattformen. Vet inte hur det ser ut idag, men hur är priserna idag på Epic mot priserna på Steam? Kör bara Steam nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

VAD? Hur har Sweeney gjort mycket för öppen och konsumentvänlig marknad när han gjort precis tvärt om? Han har genom maffiametoder begränsad marknaden genom att göra produkter tillgängliga på ett enda ställe. Tänk om Intel bara sålde processorer från sin egen butik. Eller AMD bara hade egna processorer och grafikkort i sin butik. Vi hade fått betala extra höga priser och bara få deras egna produkter. Dvs inga partnerskap som producerar grafikkort med andra kylarlösningar mm...Det hade också varit OLAGLIGT ur konkurrensperspektiv.

Varför skulle konkurrens med Steam vara omöjlig? Steam är dyra. Epic hade lätt kunnat ha lägre spelpriser och utveckla en butik som är bättre än vad Steams butik är men man valde istället att låsa in spel och locka folk med gratisspel. Konkurrens ska handla om att ha bättre produkter och inte att tvinga folk att handla just där för att varan du vill ha inte finns någon annanstans.

Vad har Unreal Engine med det hela att göra? Spelmotorn fanns redan innan och det var också gratis innan tills man tjänade en viss summa pengar på motorn.

Vem tror du får betala för att utvecklarna får mer pengar? Vi konsumenter genom högre spelpriser...

Jag älskade Epic innan då de gjort mitt favoritspel Unreal men så som Sweeney gjort med Epicstore och nu dessa uttalande tyder på att han inte är frisk direkt.

Jag listade just åtskilliga saker som Sweeney har gjort för en mer öppen och konsumentvänlig marknad, däribland verkat för crossplay mellan tidigare stängda plattformar samt opponerat sig mot Googles sätt att förhindra konkurrerande appbutiken på Android.

Det är inte heller några maffiametoder att köpa sig tidsbegränsad exklusivitet för vissa produkter. Det händer hela tider med TV-serier, biofilmer och telefonmodeller utan att någon blir särdeles upprörd. Men absolut, jag kan hålla med om att det såklart kan vara ett tråkigt tillvägagångssätt för den som vill ha hela sitt spelbibliotek på Steam. Men att hävda att det är olagligt ur något konsumentperspektiv är helt felaktigt.

Vidare menar jag att det är praktiskt taget omöjligt att konkurrera med Steam enbart genom lägre priser och bättre butik*. Många spelare har redan stora delar av sitt bibliotek på Steam och vill ogärna flytta. Därtill är det väldigt svårt att ens synas eller höras utan att göra något sensationellt - vilket är just av Epic Store gör genom sina exklusiviteter och gratisspel. Och i längden ser jag det som något hälsosamt, att Steams monopolställning på marknaden bryts. Så att de inte längre kan begära hutlösa summor av utgivare och ta ockerpriser i sin butik.

Vad gäller Unreal Engine har de gjort enorma investeringar på senare tid (läs Fortnite-pengar). Inte minst har de gjort det helt licensfritt upp till 10 miljoner så att små utvecklare inte behöver betala en krona förrän de sålt för 10M. Och hur är det relevant? Jo, det är Sweeney som styr den skutan också. Och där skapar han en bättre marknad för konsumenter och små aktörer.

*I min mening är Gog redan avsevärt bättre än Steam eftersom de är mindre bloatade och DRM-fria. Även Origin tycker jag håller samma klass som Steam. Men ändå har de inte lyckats ta särskilt stora marknadsandelar. Och således menar jag att det finns fog för påståendet att Steam inte kan konkurreras med utan att slå på stora trumman.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så Epic games menar att kunder INTE vill ha 23001874 olika spelklienter och program som agerar DRM i bakgrunden?! Revolutionerande...

Och detta ändrar absolut inget alls. Så vet inte vad din poäng är riktigt.

Permalänk
Medlem

Schack matt Steam, schack matt!

Permalänk
Medlem

Behöver man fortfarande Epic-klienten?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Detta gör inte Epic till ett bra alternativ, dom är fortfarande köpta av Kina.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Jag redeemar alla gratisspel på Epic men har aldrig installerat klienten. Har inte heller några planer på att göra det, eftersom jag ogillar kinesisk spyware. Man skall äga Tencent (aktien) men inte låta sig bli ägd av Tencent. Viktig distinktion.

Vill gärna tro att varje gratisspel kostar Epic någonting. Så jag ser det som ekoterrorism i miniatyrskala. Varje gång jag löser in ett spel ler jag lite sadistiskt i mjugg.

Har inga som helst problem med att avstå från att spela gratisspelen. Är det något jag vill ha köper jag det via en riktig klient.

Permalänk
Inaktiv

Jäklar vad jag hade köpt aktier i Epic Games om de var ett publikt bolag. De gör allting rätt.

Permalänk
Medlem

Har kört gog galaxy sedan closed beta, otroligt nöjd med klienten. Finns allt jag behöver och smidigt att kunna köra alla spel via en klient. Har också haft ett epic konto mer än ett år, bara samlat på mig alla gratis spel, har dock aldrig spelat något än, men det blir ju ett plus nu när dessa spel dyker upp i gog galaxy. Tror detta kommer bli bra, hoppas att steam hoppar på också, skulle se bra ut från deras sida iaf. Hoppas mer folk börjar använda sig av gog galaxy dock så det går lite snabbare framåt i utvecklingen av klienten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

"Ultimately, ownership of digital items should be a universal notion, independent of stores and platforms. So much of the digital world today is frustrated by powerful intermediaries whose toll booths obstruct open commerce to keep customers and their purchases locked in."

Är detta ett skämt? Hur kan Sweeney säga något sådant när Epic Store har låst in massa spel exklusivt till deras butik?
Killen är en psykopat. Fuck you Sweeney!

Jag kommer aldrig installera Epic Store på min dator. Många verkar sälja sig billigt när de hoppar på erbjudandet om fria spel men tänker inte på hur det påverkar spelbranschen på lång sikt. Ingenting är gratis. Det ni gör när ni accepterar dessa maffiametoder och tar emot gratis spel resulterar i att normalisera att spel bara finns på ett ställe och därmed kan man ta vilket pris man vill då ingen annan kan sälja produkten.

Med Steam kunde man köpa spelet på många ställen digitalt eller i fysiska butiker och sedan koppla den till sitt Steam konto. I Epic Store är spelet bara online på Epic Store. Detta cancer sprider sig till många andra butiker nu när Epic Store satt ny "standard". Vi konsumenter är förlorare. Många lauchers som öppnas med Gog:s launcher är bara ett litet steg i rätt riktning men hjälper ingenting åt kärnproblemet med låsta spel. Det hela, förutom högre spelpriser kommer också återuppliva piratkopieringen av spel vilket är riktigt tråkigt.

Oavsett vad man tycker om Epic Store, är det viktigt att hålla sig till fakta. Det går att köpa spel på Epics plattform via tredjepart också. Åtminstone via Humble Store.