Kommer du att kika på Oneplus Nord-lanseringen i AR?

Permalänk
Skrivmaskin

Kommer du att kika på Oneplus Nord-lanseringen i AR?

Vårens och sommarens många teknikmässor har av förklarliga skäl ställts in eller flyttats fram, men många företag har istället ändrat om till digitalt format – vissa mer påhittiga än andra. På telefonfronten har det varit mycket snack om Oneplus återtåg till ett prisvänligt segment, där modellen Oneplus Nord ska kosta under 500 dollar och avtäckas klockan 16:00 idag.

Avtäckandes ska dock inte göras med en vanlig direktsänd presentation, utan genom en applikation för förstärkt verklighet (AR). Jag har inte haft något större intresse för AR-funktionalitet i telefonen sedan Pokémon Go slog igenom (och AR-delen var väl kanske rolig i 10 minuter där), men i lanseringssammanhang tycker jag helt klart att det verkar som ett kul inslag. En telefon är kanske inte det mest intressanta att kunna "gå" nära och få ett hum om storleken, men om bärbara datorer, chassin etc. skulle släppas på samma vis vore det coolt!

Hur som helst kommer jag att kika på lanseringen en sväng, och jag har redan nu tankat ned applikationen för att testa med deras nedräknande modell som syns på bilden ovan. Den som vill följa presentationen kan ladda ned tillhörande AR-applikation från Google Play Store eller Apple App Store. Kommer du att kika?

Permalänk
Medlem

Nehej, lika korkat som att köa natten igenom för att vara först på nån pryl.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, trots att jag ändå är intresserad av det de visar upp.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tryckte ja. Startade appen och ångrar mig. Så kan byta en till nej.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Lego Master

Gillar konceptet med AR, men de flesta implementationer har varit...sådär, hittills.
Ser ingen anledning att titta på en lansering av en telefon som inte intresserar mig, och jag inte kommer köpa.

Tar en öl och spelar lite Tomb Raider istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tittade inte i AR, min telefon, OP3, stöder tydligen inte det..
Men kollade på Unbox Therapys video

Detta blir nog min nästa telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tittade inte i AR, min telefon, OP3, stöder tydligen inte det..
Men kollade på Unbox Therapys video

Detta blir nog min nästa telefon.

På support sidorna fanns det instruktioner för att ladda ned ngt så äldre versioner kunde använda se också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivmaskin

Med facit i hand tycker jag att det funkade ganska bra, även om det är bra mycket lättare att se detaljer och specifikationer i en vanlig videoström. Jag hade lite trubbel med att hitta en yta som applikationen var nöjd med, och att kravla omkring på parkettgolvet var väl inte helt optimalt kanske

Framöver skulle jag dock gärna ha en AR-presentation som komplement till vanliga direktsända varianter, för att kunna titta närmare på produkterna. Produktsidor är ibland ganska snåla med att visa alla vinklar på ett bra sätt, i alla fall när det handlar om mer funktionsutrustade grejer än telefoner!