AMD avtäcker Ryzen 4000G – Zen 2 med integrerad grafik för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Ryzen 4000G – Zen 2 med integrerad grafik för stationära datorer

Med upp till 8 kärnor, 16 trådar och 8 beräkningsenheter lovar AMD god prestanda, men det finns en stor hake som stavas OEM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blev som jag skrev i en tråd tidigare.. OEM.... tyvärr. Hade hoppats på dessa men nu uteblev festen...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Borden nog ses som en retro dator och ha användning till och kanske köra spel äldre än 2010 på max grafik.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äh, det var en besvikelse. 4600G och 4700G är ju antagligen väldigt kompetenta spelprocessorer, om de nu inte görs på chiplets. 4700G skulle antagligen vara trevligt att plocka in i speldatorn, och sen när det ska uppdateras så flyttar man över den till HTPC:n och har ett riktigt trevligt paket.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Proffsmoddare

Besvikelsen är enorm.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Borden nog ses som en retro dator och ha användning till och kanske köra spel äldre än 2010 på max grafik.

Enligt tidigare rapporter är grafikdelen i 4700G aningen bättre än RX 550, så man kan nog spela betydligt nyare spel på den. Till exempel så borde det gå att maxa inställningarna i många populära, men lite enklare, spel som GTA5 och Fortnite. Förutsatt att man inte behöver 200 FPS då, utan nöjer sig med runt 40-60.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

De inbyggda grafikkorten har idag blivit så bra så att nästan alla klarar sig på dessa. Alla sett till antalet datoranvändare i världen dinerat på de som behöver ha externt grafikkort.
Dock har stationära datorer idag blivit nischade, det är inget vanligt folk eller företag brukar köpa. Det är bara besöka närmsta elbutik och se att de få stationära som de har är "dyra" och för gamers.
Varvid frågan blir vilka är dessa APUer till för? Visst de som skaffar en liten dator i en liten chassi, men det behov känns nischat. Då många ändå måste ha en laptop och då kan använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De inbyggda grafikkorten har idag blivit så bra så att nästan alla klarar sig på dessa. Alla sett till antalet datoranvändare i världen dinerat på de som behöver ha externt grafikkort.
Dock har stationära datorer idag blivit nischade, det är inget vanligt folk eller företag brukar köpa. Det är bara besöka närmsta elbutik och se att de få stationära som de har är "dyra" och för gamers.
Varvid frågan blir vilka är dessa APUer till för? Visst de som skaffar en liten dator i en liten chassi, men det behov känns nischat. Då många ändå måste ha en laptop och då kan använda den.

Företag, htpc, folk som vill ha separat skärm, tangentbord, mus och så vidare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Stationära datorer säljs fortfarande i stora mängder, men inte så mycket stora tower-modeller till vanliga konsumenter, och du hittar dem inte i vanliga fysiska butiker.
De stationära som säljs mycket av, och som i stor utsträckning använder APUer, är kompakta datorer till företag. Mest ganska tråkiga burkar från Dell, Lenovo, eller HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De inbyggda grafikkorten har idag blivit så bra så att nästan alla klarar sig på dessa. Alla sett till antalet datoranvändare i världen dinerat på de som behöver ha externt grafikkort.
Dock har stationära datorer idag blivit nischade, det är inget vanligt folk eller företag brukar köpa. Det är bara besöka närmsta elbutik och se att de få stationära som de har är "dyra" och för gamers.
Varvid frågan blir vilka är dessa APUer till för? Visst de som skaffar en liten dator i en liten chassi, men det behov känns nischat. Då många ändå måste ha en laptop och då kan använda den.

Hos oss får de som behöver en dator men inte behöver kunna arbeta hemifrån en stationär dator. Det är rätt skönt att slippa lyssna på surret som brukar komma ur laptops så fort man belastar den med något tyngre än surf/word.
En APU kanske inte behövs men skadar inte att inte ha extra prestanda på GPU delen om man slipper offra CPU prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se ett spel med dessa klockade och med dedikerat grafikkort. Men de skulle väl kannabalisera renoir för mycket för att kunna släppas nu. (Skulle troligen prestera bättre än XT i spel till exempel)

Permalänk
Medlem

Inget jag är ute efter just nu men iden med en liten NUC med grafikprestanda nog att köra de flesta spel åtminståne på låga inställningar är lockande. Att slippa stora grafikkort kör möjligheten att använda väldigt små chassin.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att efterfrågan på ryzen 4000 apuer är så pass stor ifrån oems att vi vanliga konsumenter får vänta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Rekordmedlem

Har väldigt svårt att tro att det skulle påverka försäljningen till det bättre att bara sätta dem i färdiga datorer då det inte är samma kundgrupp som de som bygger själv.
De som bygger själv avstår från att uppgradera eller väljer ett separat grafikkort och det är få som kommer att köpa en märkesdator i stället.
Nåja de dyker nog upp som lösa apuer i vilket fall på nått ställe och om inte så blir det att vänta eller avstå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag tror att efterfrågan på ryzen 4000 apuer är så pass stor ifrån oems att vi vanliga konsumenter får vänta.

Antagligen. Det är nog inte så stor efterfrågan från de som bygger datorer själva, och OEM tillverkarna kommer garanterat att ha prioritet om det är begränsad tillgång.
Det ser nog bättre ut att inte sälja dem alls i konsumentledet i så fall, jämfört med att ha de listade som beställningsvara i var och varannan butik med osäkra leveransdatum.

Permalänk
Medlem

Detta var väntat, och på många sätt är det positivt för AMD. De vill verkligen få in en rejäl fot i OEM-marknaden, som är ofantligt mycket större än vår entusiastmarknad. Då tillgången sannolikt är relativt begränsad väljer de att sluta exklusiva avtal först, för att säkra den största pengapåsen. Helt naturligt.

De kommer med all sannolikhet att säljas som lösa CPU:er framöver, frågan är bara hur länge vi behöver vänta. Vore ju lite trist om Zen 3 hinner komma innan, men vi får se. Jag tror och hoppas vi kommer få se små NUC-liknande saker (som den Asus lanserade häromdagen), fast med de kraftigare 65W-kretsarna relativt snart.

Oavsett vill jag ha en 4700G igår, helst två. Otroligt användbar liten grej, känner jag på mig.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Verkligen trist, men jag tror ju att vi lär se dem i butik innan årets slut oavsett. Hade varit fint att pluppa in en 4700GE i mediaservern i stället för nuvarande 3200G.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Känns som att man irriterar sina partnertillverkare på moderkortssidan som varit duktiga att uppdatera sina moderkort med stöd för en produktserie som inte kommer ut.
Därför tror jag också att lösa processorer kan dyka upp till slut. Det är bara tröttsamt att AMD's marknadsavdelning skall skjuta sig själva i foten med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varvid frågan blir vilka är dessa APUer till för? Visst de som skaffar en liten dator i en liten chassi, men det behov känns nischat. Då många ändå måste ha en laptop och då kan använda den.

Ett smidigt sätt att få med sig skärm och dator i ett, färdigt att köra och tar inte upp så mycket plats. Speciellt om man tycker att det är en hel del skönare att sitta framför en stationär dator jämfört med en bärbar. Speciellt om ens skärm är på 144hz. Skönt och smidigt sätt om man vill lana med några kompisar. Om denna generation apuer blir så pass kraftfull att man kan börja köra på 1080p med bra flyt på mer moderna tappningar så kan det börja bli riktigt intressant. Tänk vad nästa generation lär kunna göra.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

fatta vilken tung HTPC/NAS man skulle kunna göra med denna om den inte kostar en förmögenhet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle gärna se ett spel med dessa klockade och med dedikerat grafikkort. Men de skulle väl kannabalisera renoir för mycket för att kunna släppas nu. (Skulle troligen prestera bättre än XT i spel till exempel)

Historiskt har Ryzen med inbyggd grafik haft PCIe x8 för dedikerat grafikkort med inbyggda grafiken på, nytt för denna generation är dock PCIe 4.0 så det vore väldigt intressant att se vad man får med både inbyggd och dedikerad grafik påslagen samtidigt.

För de som undrar vad poängen skulle vara; sök på, "VGA Passthrough", "VFIO" och "IOMMU". Med min 2400G och en RX 580 var det redan fantastiskt så om kombon 4600G och RX 5500 fungerar lika bra som man kan tro kommer AMD få lite mer pengar när dessa släpps utanför OEM.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Sando:

Företag, htpc, folk som vill ha separat skärm, tangentbord, mus och så vidare.

Fast separat skärm, mus tangentbord kör väldigt många på deras laptop. Visa som mig har dockor där inkopplingen blir enkel. Och kostnaden blir betydligt mindre m man redan måste ha en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Historiskt har Ryzen med inbyggd grafik haft PCIe x8 för dedikerat grafikkort med inbyggda grafiken på, nytt för denna generation är dock PCIe 4.0 så det vore väldigt intressant att se vad man får med både inbyggd och dedikerad grafik påslagen samtidigt.

För de som undrar vad poängen skulle vara; sök på, "VGA Passthrough", "VFIO" och "IOMMU". Med min 2400G och en RX 580 var det redan fantastiskt så om kombon 4600G och RX 5500 fungerar lika bra som man kan tro kommer AMD få lite mer pengar när dessa släpps utanför OEM.

Med t.ex. Unraid behöver du inte ens ett grafikkort till servern, utan du kan skicka vidare alla dina grafikkort i burken till var sitt VM.
Jag kör två grafikkort i min ena dator, med en Ryzen 7 1700, vilken alltså saknar inbyggd grafik. Jag skickar vidare både det primära och sekundära grafikkortet till två olika vm, funkar hur bra som helst.
Men det kan ju vara lite smidigt att ha ett inbyggd grafikkort för administrering.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Känns som att man irriterar sina partnertillverkare på moderkortssidan som varit duktiga att uppdatera sina moderkort med stöd för en produktserie som inte kommer ut.
Därför tror jag också att lösa processorer kan dyka upp till slut. Det är bara tröttsamt att AMD's marknadsavdelning skall skjuta sig själva i foten med jämna mellanrum.

Tycker du är lite orättvis nu. Klart att det inte är jättekul, men tänk på att OEM-marknaden är kraftigt mycket större så det är helt naturligt att AMD väljer att fokusera på denna, med en produkt som är mest lämpad för kontorsmaskiner och andra typiska pre-builts dessutom.

OEM-tillverkarna säljer runt 250-300 miljoner PC per år (2019: 261,2 miljoner enheter enligt Gartner). Om DIY-marknaden är 10% av det blir jag imponerad, men det känns högt. Vill AMD vara med och leka vid det stora bordet måste de ta stora bastanta kliv in i OEM-världen, där Intel är totalt dominerande sedan urminnes tider.

Med det sagt tycker jag inte alls att de skjuter sig själva i foten, utan fokuserar på vad de verkligen behöver: tillväxt. Helt naturligt, dessvärre.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om AMD släpper en serie med APU'er med bättre grafik än dessa till konsumentmarknaden senare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De inbyggda grafikkorten har idag blivit så bra så att nästan alla klarar sig på dessa. Alla sett till antalet datoranvändare i världen dinerat på de som behöver ha externt grafikkort.
Dock har stationära datorer idag blivit nischade, det är inget vanligt folk eller företag brukar köpa. Det är bara besöka närmsta elbutik och se att de få stationära som de har är "dyra" och för gamers.
Varvid frågan blir vilka är dessa APUer till för? Visst de som skaffar en liten dator i en liten chassi, men det behov känns nischat. Då många ändå måste ha en laptop och då kan använda den.

Visst är AMD:s senaste CPU/APU riktad mot företag ("kontorsdatorer") alternativt folk som inte bryr sig om dedikerad grafik.

Själv brukar jag bli "deprimerad" när nya CPU släpps med integrerad grafik. Eftersom jag "vet" att platsen på chippet hade varit bättre använd om mer cache hade placerats där. I stället för en integrerad grafikkrets jag aldrig kommer att använda.

Att köpa en CPU med integrerad GPU är (för mig) som att köpa en charterresa med "all inclusive" men skita att "äta gratis på hotellet", utan gå ut på stan och äta på restaurang istället.
Dvs. "all inclusive" är bortkastade pengar. I CPU-sammanhang är GPU bortkastad plats på "dien".

Där härlig cache kunde fått plats istället...
Men detta "släpp" är klart riktat mot "kontorsdatorer" etc. Inte mot oss entusiaster som vill ha så mycket "kräm" som möjligt i våra burkar.

Edit:
Kom på en sak där dessa CPU/APU kan vara bra: HTPC alternativt "NUC".
(Skriver "NUC" för det är egentligen intels varumärke, men ni fattar nog vad jag menar).

I en NUC så blir det hyfsat bra kräm (tror jag) med den nya AMD-serien. Skulle vara rätt nice, faktiskt!

"NUC"
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle inte bli förvånad om AMD släpper en serie med APU'er med bättre grafik än dessa till konsumentmarknaden senare.

Jag är helt övertygad om att de gör det för de lär ju inte sluta med apuer här utan det kommer fler modeller men det vore ju trevligt om de la in dem "i fas" med cpuerna och det kanske inte händer så mycket mer på am4 utan man har märkt att det finns ett intresse för apuer och lanserar nästa serie för am5 samtidigt som cpuerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Med t.ex. Unraid behöver du inte ens ett grafikkort till servern, utan du kan skicka vidare alla dina grafikkort i burken till var sitt VM.
Jag kör två grafikkort i min ena dator, med en Ryzen 7 1700, vilken alltså saknar inbyggd grafik. Jag skickar vidare både det primära och sekundära grafikkortet till två olika vm, funkar hur bra som helst.
Men det kan ju vara lite smidigt att ha ett inbyggd grafikkort för administrering.

Jodå det fungerar som lösning, men det är inte lika smidigt som att köra ett riktigt Linux-system i botten och dynamiskt välja var grafikkortet ska användas (DRI PRIME för att använda i Linux, VGA Passthrough för virtuell maskin).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Tycker du är lite orättvis nu. Klart att det inte är jättekul, men tänk på att OEM-marknaden är kraftigt mycket större så det är helt naturligt att AMD väljer att fokusera på denna, med en produkt som är mest lämpad för kontorsmaskiner och andra typiska pre-builts dessutom.

OEM-tillverkarna säljer runt 250-300 miljoner PC per år (2019: 261,2 miljoner enheter enligt Gartner). Om DIY-marknaden är 10% av det blir jag imponerad, men det känns högt. Vill AMD vara med och leka vid det stora bordet måste de ta stora bastanta kliv in i OEM-världen, där Intel är totalt dominerande sedan urminnes tider.

Med det sagt tycker jag inte alls att de skjuter sig själva i foten, utan fokuserar på vad de verkligen behöver: tillväxt. Helt naturligt, dessvärre.

Jag har genom åren brukat köpa "OEM"-versioner av både hård- och mjukvara. Oftast är skillnaden enbart priset (billigare) och avsaknad av färgglad konsumentförpackning. Hade inte hindrat AMD att sälja nya CPU:n till konsumenter i "OEM"-förpackning, enligt mina erfarenheter "i plastpåse"..

Kan vara så att AMD:s tillverkningskapacitet inte riktigt räcker till för att tillgodose alla?

Permalänk
Inaktiv

Nu är jag rätt inne på Asus PN50 men hade 4700G gått att köpa och kombinera med Asrocks A300 hade det varit en riktigt intressant lösning.