Permalänk
Medlem

Uppspelning laggar

Hej!

Är rätt ny inom detta område så alla svar tas tacksamt emot.

Har problem med att spela upp 4K-material (x265) från datorn till tv:n (Q90R, 75”). Bilden laggar och har svårt att hänga med.
Tycker det är märkligt att det funkar problemfritt att spela upp på på datorn när jag använder mpv som spelare.

Kan det vara så illa att datorn är för dålig till tv:n?
Någon annan inställning på tv:n eller för dåligt grafikkort etc?
Bärbar dator från 2016:
Intel I7 6500U
2,59 GHz
8GB RAM
64 bitars operativsystem

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milberto:

Kan det vara så illa att datorn är för dålig till tv:n?

Att visa bilden på en 75" skärm (om jag har förstått det rätt så är TV 75") kräver betydligt mer än att visa den på datorns egna "lilla" skärm, så ja jag misstänker att datorn är för klen för att klara av det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande bekymmer när jag skickar 4k filmer till min LG OLED65b9 tv.
Filerna skickas via LGs egna mjukvara som heter SmartShare. Datorn och TV är kopplade trådlåst via 5ghz wifi.

För fullHD och dvix filer funkar allt galant. Smidigt och enkelt. Men för tyngre filer av HVEC eller MKV så blir det strul och långa buffer tider.

Vet ej om detta beror på att TVn inte klarar av att läsa dessa filer (kodec saknas)?
Eller om nätverket är för slö för att överföra sådana stora mängder data?
Eller om datorns hårdvara är för svag för att koda/skicka material. Datorns spec ser ni i signaturen.

Tacksam för alla tips.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milberto:

Hej!

Är rätt ny inom detta område så alla svar tas tacksamt emot.

Har problem med att spela upp 4K-material (x265) från datorn till tv:n (Q90R, 75”). Bilden laggar och har svårt att hänga med.
Tycker det är märkligt att det funkar problemfritt att spela upp på på datorn när jag använder mpv som spelare.

Kan det vara så illa att datorn är för dålig till tv:n?
Någon annan inställning på tv:n eller för dåligt grafikkort etc?
Bärbar dator från 2016:
Intel I7 6500U
2,59 GHz
8GB RAM
64 bitars operativsystem

Stort tack!

Har du ställt in så TV:n är 60 Hz eller högre om den klarar det? Tror min TV som standard sätts till 30 Hz vilket jag upplever som hackigt när jag aktiverar den i nvidias kontrollpanel. Får ställa om manuellt till 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milberto:

Hej!

Är rätt ny inom detta område så alla svar tas tacksamt emot.

Har problem med att spela upp 4K-material (x265) från datorn till tv:n (Q90R, 75”). Bilden laggar och har svårt att hänga med.
Tycker det är märkligt att det funkar problemfritt att spela upp på på datorn när jag använder mpv som spelare.

Kan det vara så illa att datorn är för dålig till tv:n?
Någon annan inställning på tv:n eller för dåligt grafikkort etc?
Bärbar dator från 2016:
Intel I7 6500U
2,59 GHz
8GB RAM
64 bitars operativsystem

Stort tack!

Vilken upplösning är det på datorns skärm och din TV? Jag gissar att det är högre upplösning på din TV och att datorn inte orkar rendera alla pixlar på den jämfört med datorns skärm.

Permalänk
Medlem

Är det över Wifi eller kabel , prova med en annan kabel med idå fall, men som ovanstånde nämnde förmodeligen lite klen dator

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Är det över Wifi eller kabel , prova med en annan kabel med idå fall, men som ovanstånde nämnde förmodeligen lite klen dator

testa denna codec från MS själva om det funkar bättre

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Att visa bilden på en 75" skärm (om jag har förstått det rätt så är TV 75") kräver betydligt mer än att visa den på datorns egna "lilla" skärm, så ja jag misstänker att datorn är för klen för att klara av det.

Ja, det känns som datorn är för klen. Vet du vad som behövs prestandamässigt för att klara av uppspelning? Grafikkort, processor etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Är det över Wifi eller kabel , prova med en annan kabel med idå fall, men som ovanstånde nämnde förmodeligen lite klen dator

Har provat både olika kablar och trådlöst men det är likadant. Förslag på bättre dator tas tacksamt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vilken upplösning är det på datorns skärm och din TV? Jag gissar att det är högre upplösning på din TV och att datorn inte orkar rendera alla pixlar på den jämfört med datorns skärm.

På tv:n är det väl 4k när jag ska spela upp x265? Tv:n är 75” och en av Samsungs bättre apparater. Datorns upplösning är 1920x1080. Betyder det att det måste vara 4k-upplösning även på datorn?

Permalänk
Medlem

1920x1080 på datorn?

Tack för alla tips, har nog provat allt men det laggar fortfarande.
Måste datorn ha ett grafikkort som stödjer 4k för att det ska vara möjligt att spela upp x265 på tv:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milberto:

Tack för alla tips, har nog provat allt men det laggar fortfarande.
Måste datorn ha ett grafikkort som stödjer 4k för att det ska vara möjligt att spela upp x265 på tv:n?

Tror antagligen det. Har själv en 6200U och det stöder bara x265 hybrid, inte ren x265

Permalänk
Medlem

Testa annars att spegla datorns skärm eller sätta tv i 1920x1080 och spela upp det, om det fortfarande laggar i det fallet så är det ju något annat som strular

Permalänk
Medlem

Mediauppspelare

Nån som har förslag på mediaspelare som klarar att driva 75”-tv med 4k, 60 Hz.
Typ som en liten dator bara.
Det känns onödigt att köpa en ny dator bara för att kunna se 4k-film på tv:n.